Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstiga VV Toppar  (läst 6704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Konstiga VV Toppar
« skrivet: 05 december 2006, 05:52:25 »
Fick dessa för nån vecka sedan. Startade om VP:n och sen vart det bra ett tag. När de kom tillbaka igen bytte jag ut VV givaren men efter 2 dagar är de här igen.

Har haft ett motstånd parallellkopplat med VV givaren då kompressorn inte går som jag tagit bort nu men fortfarande samma sak.

Det verkar som att den kallar på VV stup i ett fast den inte behöver??

NÃ¥n som har haft samma symptom?
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #1 skrivet: 05 december 2006, 07:22:21 »
Har du kollat vad VP:ns VVB-tempgivare visar, om det är nån glappkontakt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #2 skrivet: 05 december 2006, 07:28:39 »
Kan ej se den då jag inte har display till denna. CL300 heter styrdatorn
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #3 skrivet: 05 december 2006, 07:50:00 »
Kan ej se den då jag inte har display till denna. CL300 heter styrdatorn

Hmmmm.... Sc:,h

Om det är mycket luft i manteln på VVB:n så kan den få spel, annars är det nog tyvärr nått elfel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #4 skrivet: 05 december 2006, 08:01:22 »
Ingen luft i manteln..  :(

Stängde av VP:n igen o nu går den som vanligt.. Tar väl några timmar igen innan den får spel.

Man blir ju skapligt sömnlös över detta..

Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #5 skrivet: 05 december 2006, 09:35:44 »
Din värmepump verkar vara programmerad att alltid värma tappvarmvatten efter en körning av radiatorvärme, detta oavsett tempen i VVB:n.

Då värmepumpen helt plötsligt börjar tillverka tappvarmvatten utan anledning (Hoppas jag fattat problemet rätt) så har du förmodligen någon form av fel som säger åt styrdatorn att värmepumpen just avslutat en "radiatorkörning", alternativt en defekt givare i vvb:n, kanske det mest troliga i detta fall.

Värmepumparna brukar ha en minsta stopptid som skall säkerställa att den inte går igång för ofta och det kan vara enbart detta som begränsar antalet start och stopp om givaren eller ingångskortet är defekt.

Jag skulle bryta spänningen till värmepumpen och manuellt motionera kontaktorerna inuti värmepumpen samt dra alla plintar som har att göra med tempen i VVB:n.

Om det inte fungerar skulle jag försöka plocka ut tempgivaren för VVB:n och ohmmäta den samtidigt som jag stressade den med varierande temperaturer.

Jag tror dock mest på antingen defekt givare, glappkontakt på någon plint eller kortfel.

En ny givare är nog inte dyr (och IVT har en känd svaghet i sina givare), skulle nästan råda dig att köpa en ny på chans och testa det innan du tillkallar service.
« Senast ändrad: 05 december 2006, 09:40:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #6 skrivet: 05 december 2006, 10:56:33 »
Jag reagerar på att VVB-temperaturen sjunker ca 5 grader på två timmar. Vet inte hur varmvattenladdning med styrdator CL300 fungerar men det kan vara normalt att den gör varmvatten efter varje radiatorkörning om temperaturen sjunker så mycket. Det som inte är normalt är att temperaturen sjunker snabbt om inget varmvatten tas ut. Stämmer tidsangivelserna?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #7 skrivet: 05 december 2006, 11:15:13 »
VV-tempen tror jag sjunker i normal takt, i alla fall sjunker även min VV-temp i den takten, speciellt i början.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #8 skrivet: 05 december 2006, 12:19:55 »

En ny givare är nog inte dyr (och IVT har en känd svaghet i sina givare), skulle nästan råda dig att köpa en ny på chans och testa det innan du tillkallar service.


Han skrev att han bytt givaren, så den är det nog inte.

Diagrammet ser väl bra ut till klockan 03:00? Därefter kommer tre snabba VV-körningar under 45 minuter, utan radiatorvärming mellan. Återstartsfördröjningen är väl 15 minuter, när driftlampan blinkar grönt... Det är nog bara den fördröjningen som gjort att den inte startat ännu tidigare.
Du skulle kunna testa att lura styrkotet med ett motstånd är VV är varmt. Sedan kan du knacka försktigt på styrkortet och kanske värma kortet med hårtorken för att se om du kan få den att starta VV-körning. Det skulle i så fall indikera glappkontakt i kortet. Det går ju ganska trögt att trycka dit flatstiftshylsorna från givana, möjligen har någon lödning spräcks.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #9 skrivet: 05 december 2006, 15:59:03 »
VVB Givaren är som sagt alldeles nyss bytt. Tyckte även att styrkortet var relativt varmt när jag var nere o kollade sist.
Ska ner o kolla lödningarna så att ingen har spruckit.

Så här ser det ut nu på eftermiddagen..
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #10 skrivet: 05 december 2006, 18:37:26 »
Har pipmätt kopplingsplinten för VV medan jag försökt få fram ifall det var glapp i kontakten men det verkar vara helt ok.

Funderar på om det inte är nått relä som segat ihop sig innuti styrdatorn.

Detta borde ju serviceombuden se då jag antar att de kopplar in sig på serieporten i styrdatorn och läser av data därifrån.

Andra tips?
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #11 skrivet: 06 december 2006, 08:32:25 »
VV-tempen tror jag sjunker i normal takt, i alla fall sjunker även min VV-temp i den takten, speciellt i början.

I så fall kanske allt är som det skall vara. 5 graders differens mellan start och stopp för varmvattenberedning är IVT:s normalinställning för REGO 600, vet inte hur det är i detta fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #12 skrivet: 06 december 2006, 17:07:10 »
5 ºC Diff är det även här men kollar man noga så ser man att efter vissa toppar börjar den värma redan innan den hunnit sjunka så lågt. Det är runt 3 ºC den börjar "plana" ut.

Har nu bytt Returgivaren också. Som Richard sa så kanske den tror att den avslutar radiatorkörning fastän den inte går mot radiatorer överhuvudtaget.

Kollade lite loggar och märkte att när den ibland kör radiatorvärmning så har den avslutat med VV topp utan att den uppnått stoppvärdet för innetempen. Detta kan ju tyda på felaktig returgivare.

Ã…terkommer med resultat...
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #13 skrivet: 07 december 2006, 08:52:03 »
5 ºC Diff är det även här men kollar man noga så ser man att efter vissa toppar börjar den värma redan innan den hunnit sjunka så lågt. Det är runt 3 ºC den börjar "plana" ut.


Det är som det skall vara att temperaturen sjunker snabbare i början. Det är tröghet i värmeövergången mellan vattnet i manteln, där temperaturen mäts, och vattnet i beredaren. Till att börja med avger mantelvattnet värme utåt som förlust och till vattnet inne i beredaren. När mantel- och beredartemperatur har utjämnats är det bara förlusterna som gör att temperaturen sjunker.

Det jag vill ha fram är att förlusterna verkar stora. Jag har inte varmvattenladdning så ofta. Jag har ett minne av en varmvattenkörning (5 graders kopplingsdifferens) ungefär var 4-5:e timme, har tydligen städat bort temperaturkurvorna. Sommartid när det är varmt ute nattetid mera sällan då växelventilen inte går över i radiatordriftläge då.

Vilket leder till en fråga: Är det säkert att växelventilen inte läcker lite beredarvatten till radiatorkretsen? Det förklarar visserligen inte varför pumpen ibland börjar ladda tidigare men det kan vara en synvilla. Det är inte loggivarna som styr pumpen. Tar man ut varmvatten kan differenserna bli olika för loggivar och pumpens givare om de sitter på olika ställen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstiga VV Toppar
« Svar #14 skrivet: 07 december 2006, 11:12:51 »
På den sista trenden som bifogades ser man tydligt att mellan kl 10.15 och 12.40 så tillåts ingen värmdrift, värmepumpen står hela tiden och väntar på att startfördöjningen skall löpa ut, värmer tappvarmvatten till stopptemp (eller driftspressostaten löser), stoppar, väntar ut tiden, värmer tappvarmvatten osv.

Det tyder på antingen kortfel eller trasig givare i vvb.

Det kan även vara fel på utegivaren, detta skulle kunna innebära "sommardrift", d.v.s. enbart värmning av tappvarmvatten...
Men då borde den inte tokköra värmning så fort kompressorn tillåts starta igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!