Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT /Samsung  (läst 3074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sama

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT /Samsung
« skrivet: 21 juli 2015, 19:20:43 »
Sitter och ska bestämma mig för en luftvärmepump. Valet står mellan en IVT Nordic inverter 12 lr-n och Samsung comfort 09.

Har ett hus på 140 kvm.

Några tankar på vad man ska välja? Kan verkligen inte bestämma mig. Båda pumparna verkar ha bra prestanda i mina ögon.

Tacksam för svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT /Samsung
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2015, 10:45:32 »
12 och 9 representerar uteffekten i BTU, du bär alltså jämföra "12-pumpar" från olika tillverkare för att få samma uteffekt.
Man kan aldrig köpa för stor luftvärmepump, så titta hellre på 12 än 9-pumpar.
Nu verkar det ju inte skilja så mycket på Samsungs 9 och 12, bara 0.7 kW i maxeffekt.
Troligen exakt samma maskiner där man låter kompressorn varva upp lite mer på den med högre uteffekt.

Jag tycker Samsungs maskiner verkar fina, bra funktioner och finesser, däremot känns det inte som att det finns sååå mycket erfarenhet av dessa maskiner i forumet.
En stor fördel är den låga bygghöjden på innerdelen, det gör det möjlig att placera ovanför ytterdörren, en i många hus optimal lösning då hallen ofta ligger i anslutning till många rum, trapp upp till övervåning (om det finns) men samtidigt inte så nära vardagsrum och köksbord att man störs så mycket av ljudet.
« Senast ändrad: 24 juli 2015, 10:51:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: IVT /Samsung
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2015, 15:25:15 »
Ja jag tycker också Samsung ser bra ut på pappret men frågan är hur dem är vad gäller livslängd?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT /Samsung
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2015, 18:21:16 »
Samsung är bra på TV och mobiltelefoner.
har en del kvar att göra i de andra segmenten....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT /Samsung
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2015, 16:27:01 »
Har svårt att förstå hur en tillverkare kan vara i topp när det gäller kvalitet i vissa sgement, men inte i andra.
Fattar allvarligt talat inte hur det skulle kunna komma sig, antingen har man en kvalitetsfilisofi, eller så har man det inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sama

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT /Samsung
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2015, 15:15:22 »
Tusen tack för svar!

Har till slut bestämt mig för att det blir pumpen från Samsung. Kommer att installeras i slutet på september. Får se hur den presterar under vintern så återkommer jag med en recension.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: IVT /Samsung
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2015, 21:44:32 »
Samsung pumpen är riktigt bra, bra luftspridning och lågt ljud. IVT maskinerna är väl något hopkok av Bosch/Sharp vem vet idag.

Bra val i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!