Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 495 Kompressor går inte igång  (läst 2799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
IVT 495 Kompressor går inte igång
« skrivet: 13 februari 2022, 09:20:33 »
Hej,

Har ett märkligt fel där kompressorn inte går igång av sig själv nä den skulle behöva. Går jag in och kör kompressorn manuellt i menyn så startar den. Det börjar bli smått kyligt då framledningstempen är på 21 och börvärdet 37.

Står Viloläge på pumpen.

Har stängt av den och även på huvudbrytaren och startat igång den igen några gånger men den vägrar dra igång kompressorn själv.

Det andra märkliga är att om jag ställer in körning med enbart tillskott så tycker den att den bara behöver 0,5kw på elpatron. Borde ju ta maximal kW som elpatronen kan leverera då det är så låg framledningstemp just nu.

Fasen jag som bara sitter och väntar på Nibes S735 pump för att byta.

Hjälp vad kan ha hänt ?
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 09:30:01 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2022, 09:33:24 »
Hej! Någon temperaturgivare med styrande funktion som givit upp?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2022, 09:53:41 »
Hej! Någon temperaturgivare med styrande funktion som givit upp?
Ja det låter ju så, att den inte förstår att den ska gå igång. Dock ser jag alla temperaturer på alla givare i menyn men kan ju finnas nån annan inbyggd rackare.

Nått som jag märkte nu var att trycket i pumpen har höjts sig från mitt inställda 1,5bar till 2 sen igår kväll. Det kontrollerade jag igår.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:03:04 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2022, 10:11:27 »
Tycker inte det borde vara flera givare än som återges i manualen. Däremot kanske den inte styrs av fast temperatur utan styrsystemet räknar fram något GT3:3 som är lagom för stunden att styra mot för att få "halvfast" kondenseringstemperatur. Om trycket har stigit låter det som temperaturen i tanken har ökat(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2022, 10:19:49 »
Tycker inte det borde vara flera givare än som återges i manualen. Däremot kanske den inte styrs av fast temperatur utan styrsystemet räknar fram något GT3:3 som är lagom för stunden att styra mot för att få "halvfast" kondenseringstemperatur. Om trycket har stigit låter det som temperaturen i tanken har ökat(?)

Ja det har du rätt i, har högre värden på tappvärme, varmvatten nu .. jäkligt höga värden dock.

Elpatronen verkar iaf nu ta 5kw .. men framledningstempen verkar inte öka alls, 19,5 grader av (36,2).

En tanke, eftersom kompressorn går att köra manuellt i menyn, kan man inte låta den köra på manuellt läge ?
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:21:50 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2022, 10:24:41 »
Om el-patronen går och det finns värme i tanken måste det ha blivit fel på shuntmotorn om utegivaren fortfarande fungerar. Kanske prova att ändra värmekurvans inställningar för att se om shuntmotorn rör sig?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2022, 10:25:54 »
Om el-patronen går och det finns värme i tanken måste det ha blivit fel på shuntmotorn om utegivaren fortfarande fungerar. Kanske prova att ändra värmekurvans inställningar för att se om shuntmotorn rör sig?

Testar på en gång, verkar stå rätt högt när jag kikade, sänkte värmekurvan till 1 nu men verkar inte hända så mkt på shunten.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:29:04 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2022, 10:31:04 »
Ja den står ju på max öppen. Då borde det bli varmare framledningstemperatur. Har cirkulationspumpen lagt av?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2022, 10:31:56 »
Ja den står ju på max öppen. Då borde det bli varmare framledningstemperatur. Har cirkulationspumpen lagt av?
inte vad jag kan se, den är riktigt varm och låter om jag lägger en mejsel emot och lyssnar. Kan man öppna ”skruven” på cirkpumpen under drift ?

Nämen dra åt helvete, knackade lätt på cirkpumpen med en mejsel .. helsike vad framledningstempen steg i rasande takt så nu är den uppe i 70.5 av (36.2)
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:37:39 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2022, 10:35:53 »
Har du anslutningar med riktiga rör eller stålomspunna gummislangar som kan bli igensatta av magnetit?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2022, 10:40:46 »
Har du anslutningar med riktiga rör eller stålomspunna gummislangar som kan bli igensatta av magnetit?
Läs ovan, verkar helt klart vara nått glapp i cirkpumpen. Kan man öppna skruven på cirkpumpen när den är i drift ?

Väntar på och ser om kompressorn ska slå till men nja verkar inte så.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:43:14 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2022, 10:47:30 »
Bra att du undersökte cirkulationspumpen närmare! Kan vara något skräp i värmevattnet som får den att kärva. Går bra att skruva bort mässingslocket för att se om motoraxeln roterar om man har den gamla modellen av cirkulationspump. Kan komma lite vatten så något behövs under såsom en stor trasa.

Att kompressorn inte slår på är nog ett annat fel.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:49:16 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2022, 10:53:19 »
Bra att du undersökte cirkulationspumpen närmare! Kan vara något skräp i värmevattnet som får den att kärva. Går bra att skruva bort mässingslocket för att se om motoraxeln roterar om man har den gamla modellen av cirkulationspump. Kan komma lite vatten så något behövs under såsom en stor trasa.

Att kompressorn inte slår på är nog ett annat fel.
Det var tack vare dig 😄 den verkar låta lite märkligt så misstänker att den håller på att lägga av. Myson CP53. Faaan vilken oturs söndag jag har då, trodde att det hängde ihop att inte kompressorn startade.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2022, 10:58:24 »
En teori kan va avfrostningsvakten hängt sig i avfrostningslägen, då blockeras kompressorn. Har du kollat detta? Den sitter uppe i kompressorutrymmet. Ett sätt kan va att knacka på den eller dra av den ena slangen på vakten och sätta på en likande för att suga eller blåsa lite i den. I vissa programversioner kommer det upp i menyn då den avfrostar efter byte av CPU kort till nyare kommer det inte upp i min.
Då man kör den i manuellt läge stoppar allt annat som går automatiskt.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 11:08:31 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Kompressor går inte igång
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2022, 11:15:27 »
En teori kan va avfrostningsvakten hängt sig i avfrostningslägen, då blockeras kompressorn. Har du kollat detta? Den sitter uppe i kompressorutrymmet. Ett sätt kan va att knacka på den eller dra av den ena slangen på vakten och sätta på en likande för att suga eller blåsa lite i den. I vissa programversioner kommer det upp i menyn då den avfrostar efter byte av CPU kort till nyare kommer det inte upp i min.
Då man kör den i manuellt läge stoppar allt annat som går automatiskt.
Mycket intressant teori, en liten detalj är att jag haft elpatronen avstängd i ca 15 dagar och den sköter väl avfrostningen. (Kan ju ha bidragit till detta 😱). Nu hoppade kompressorn igång utan att jag gjort något förutom med cirkpumpen. Jösses det kanske blir en bra söndag trots allt tack vare er 🙏🙌
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 11:23:26 av M@ZE »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!