Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avluftning golvslinga - Hjälp  (läst 3131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avluftning golvslinga - Hjälp
« skrivet: 05 september 2018, 17:16:35 »
Hej, jag bor i ett hus från 2005 och tror att golvslingorna är hög tid att avlufta. Trycket från min frånluftsvärmepump IVT490 pendlar mellan 0,0 till 2,0 bar beroende på vattentemperatur, trots att pumpen i sig är avluftad.
Finns det någon här som skulle kunna beskriva steg för steg hur jag luftar mitt Thermotech-system. Jag bifogar bild på "kopplingskåpet".

Tack på förhand! :) /Martin

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #1 skrivet: 05 september 2018, 19:30:13 »
Fyller du på systemet när det är nere på 0? :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #2 skrivet: 05 september 2018, 20:09:49 »
Jajjamen, fyller till runt 1,0. Luftar tanken när trycket är uppe på 2,0 och då kommer enbart vatten, ingen luft.
Vad jag förstår så ska systemet när det är som det ska vara konstant på det trycket som jag ställt in och inte ändras beroende på vattentemperaturen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #3 skrivet: 05 september 2018, 21:31:55 »
Tror att de där vita pluttarna vid bypassen är luftningsnipplar, kolla om där kommer luft?
Men jag gissar att ditt expansionskärl är slut, klassiskt beteende.
Om du söker på forumet så hittar du hur du ska kolla detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #4 skrivet: 06 september 2018, 07:47:49 »
Okej. Jag kollade via bilventilen om det kommer ut vatten, men det kommer bara luft. - Alltså fungerar den som den ska?
Har nu pumpat upp 0,5 med luft och resten med vatten och får fortsätta felsökningen.
OM det skulle vara så att jag är i behov att byta expansionskärlet, är det någon som har ett hum mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta via en VVS-firma? Eller är det värt att pensionera IVTn och köpa sig något nyare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #5 skrivet: 06 september 2018, 08:52:13 »
Det kan varit lite dåligt med luft i kärlet så vänta och se om detta hjälper?
Går det lufta fördelarna?
Tror man måste ha en elementnyckel typ denna.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/elementnyckel-2000029984
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #6 skrivet: 06 september 2018, 20:12:18 »
Har du gjutna golv? Känns nästan som där är en läcka någonstans om du tappar allt tryck, droppar det vatten från spillröret från säkerhetsventilen hela tiden?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #7 skrivet: 07 september 2018, 09:14:44 »
Ja, det är gjutna golv. Det är ingen läcka i "kopplingsskåpet" och det droppar inte vatten ur säkerhetsventilen. Det märkliga är just att trycket går upp och ner så vattnet verkar i alla fall finnas kvar i systemet. Ingen luft kom ur golvvärmen när jag provar att lufta, endast vatten.
Detta får mig att tro att det ändå kan vara expansionskärlet som är fel på. Någon som har ett hum om kostnad att få det bytt av VVS-firma?

Till ett annat lustigt problem. Är det möjligt att jordfelsbrytaren löser ut pga det ojämna trycket i systemet? Det är nämligen så att den har löst ut med allt i från 2 timmars till 3 dagars mellanrum. Själva jordfelsbrytaren är så gott som ny och har fungerat som den ska innan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #8 skrivet: 07 september 2018, 14:51:10 »
JFB bryter bara om det är nått elektriskt fel, det enda tänkbara sambandet är om cirkpumpen läcker och det blir kontakt mellan fas och jord där.
Att byta expansionskärl brukar inte kosta så jättemycket, man kan byta själv om man inte har tummen mitt i handen.

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490/expansionskarl-typ-cp-335.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martinvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avluftning golvslinga - Hjälp
« Svar #9 skrivet: 10 september 2018, 17:09:43 »
Jag tänkte att jag skulle följa upp detta om någon annan råkar ut för något liknande.
Jag har haft servicekille ute och det var inte luft i golvslingan utan det var helt enkelt expansionskärlet som var fyllt med vatten. Detta är nu bytt och trycket är som det ska.

Vidare till jordfelsbrytaren sÃ¥ var det elpatronen som gjort sitt, se bild. Förhoppningsvis sÃ¥ ska 490:an rulla pÃ¥ ett par Ã¥r till innan byte är aktuellt.  :) tummenupp


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!