Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för KB temperaturer?  (läst 44164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #45 skrivet: 03 januari 2011, 21:34:51 »
Gör det någon skillnad att ha +10 gradera in eller -5 grader in? Den tar ju ändå ut ca: 3 grader. När jag hade dåligt flöde på mitt system så hade jag +5 grader in och -4 ut, alltså 9 grader plockade jag när jag sen fick bättre flöde så blev det ca: +2-3 och ut 0 -1 grad alltså 3 grader plockade jag ut, jag märker ingen skillnad på el förbrukningen eller effekten.

1. Är det någon som kan säga med säkerhet att det är bättre med många +++ in jämfört med minus?
2. Och är det någon skillnad på att ha dåligt eller bra flöde?


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #46 skrivet: 03 januari 2011, 21:52:02 »

1. Är det någon som kan säga med säkerhet att det är bättre med många +++ in jämfört med minus?
2. Och är det någon skillnad på att ha dåligt eller bra flöde?



1. Se bild
2. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #47 skrivet: 03 januari 2011, 22:34:50 »
2. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.

Det finns väl inget fysikaliskt samband som säger att just 3 grader delta på kalla sidan är bäst, som det finns när det gäller 7-8 grader på varma sidan. Det som är viktigt är hög medeltemp på kalla sidan. 3 grader blir nog ofta en bra break-even när det gäller drivenergi till KBpumpen kontra ökad uteffekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #48 skrivet: 03 januari 2011, 23:31:23 »
2. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.

Det finns väl inget fysikaliskt samband som säger att just 3 grader delta på kalla sidan är bäst, som det finns när det gäller 7-8 grader på varma sidan. Det som är viktigt är hög medeltemp på kalla sidan. 3 grader blir nog ofta en bra break-even när det gäller drivenergi till KBpumpen kontra ökad uteffekt.
Tycker att mitt uttryck "de flesta är överens om" är ungefär samma sak som "ofta ett bra break-even". Något fysikaliskt samband har inte jag nämnt överhuvudtaget. Eftersom Zippas fråga var lite lustigt ställd, det absoluta flödet i sig brukar man ju inte mäta, valde jag att svara med den gängse uppfattningen om vilken diff som de flesta anser är bra att sträva efter när man reglerar sitt flöde. Vad du menar med att det är viktigt med hög medeltemperatur på kalla sidan fattar jag inte Sc:,h.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ola.veinge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #49 skrivet: 04 januari 2011, 07:13:26 »
-1
-3

OK, det går framåt! Optimal diff är ju 3 grader, men man vill också ha ett bra flöde i kollektorslangen. Om du vill prova att sänka till 1:an på KB-pumpen, skulle jag först kolla så att KB-givarna visar lika, alltså att du inte har något mätfel på givarna. Det gör du så här:

Tryck KANAL 7 sekunder tills du kommer till installatörsmenyerna. Stega vidare med kanalknappen tills du kommer till KB-PUMP. Se sedan bilden nedan. Gör du detta kommer KB-pumpen gå konstant i 10 dagar eller tills du startar om vp-n. Det gör inget att den går hela tiden, det påverkar inte borran, det kostar dig kanske en guldtia i drivström. Nu när KB-pumpen går hela tiden så kan du kolla diffen mellan in och ut:

När kompressorn går och utvinner värme från brine så ska du alltså ha en diff, din verkar ju bli 2° nu. Men när kompressorn inte går, utvinns ingen värme, och därför ska in- och utvärdena vara lika en stund efter kompressorstopp. Om de inte blir lika under kompressorstoppet, har du ett givarfel. I så fall kan du kalibrera detta i nästa meny, se bild.

Om du har välkalibrerade givare tycker jag du ska prova att sänka till 1-an på cp och se vad du får för diff då.



Tack för att du tar dig tid!

Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Ännu märkligare är att kompressorn producerar mycket varmare vatten då det går till ackumulatortanken är till elementen! Kan det ha samband med att kompressorn dånar så att det hörs i hela huset?

Mvh/Ola

Utloggad Fredito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥s/SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #50 skrivet: 04 januari 2011, 07:56:25 »
-0.7 in och -3.5 ut
Nibe 1245 8kw 160m borrhål 155 m aktivt.
1,5 plans tegelhus på 170kvm + 100 källare byggår 1959.
Självdrag. Vedkassett.
Totalrenoverat invändigt med tilläggsisolering och nya 3 glasfönster (2009 och pågår).
7 radiatorer och ca 140kvm golvvärme.

Förbrukning:
Jan 2011: 1000kwh
Feb 2011: 1050kwh

Okt 30 2010 -  Okt 30 2011 : 6200KWH

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #51 skrivet: 04 januari 2011, 07:57:30 »
2. De flesta är överens om att man ska ha ett flöde som ger KBdiff 3grader om du har R407C-köldmedium.

Det finns väl inget fysikaliskt samband som säger att just 3 grader delta på kalla sidan är bäst, som det finns när det gäller 7-8 grader på varma sidan. Det som är viktigt är hög medeltemp på kalla sidan. 3 grader blir nog ofta en bra break-even när det gäller drivenergi till KBpumpen kontra ökad uteffekt.
Tycker att mitt uttryck "de flesta är överens om" är ungefär samma sak som "ofta ett bra break-even". Något fysikaliskt samband har inte jag nämnt överhuvudtaget. Eftersom Zippas fråga var lite lustigt ställd, det absoluta flödet i sig brukar man ju inte mäta, valde jag att svara med den gängse uppfattningen om vilken diff som de flesta anser är bra att sträva efter när man reglerar sitt flöde. Vad du menar med att det är viktigt med hög medeltemperatur på kalla sidan fattar jag inte Sc:,h.

Jag reagerade på ordet "ska", då låter det som att det finns något fysikaliskt samband som säger att man måste ha det.

Jag menar hög medeltemp över förångaren. Det är bättre med +3 in och +2 ut än +3 in och 0 ut om man inte tar hänsyn till KB-pumpens driveffekt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #52 skrivet: 04 januari 2011, 08:05:37 »
Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0. Ännu märkligare är att kompressorn producerar mycket varmare vatten då det går till ackumulatortanken är till elementen! Kan det ha samband med att kompressorn dånar så att det hörs i hela huset?

Mvh/Ola

Jag antar att du menar varmvattenberedaren, inte ackumulatortanken.

Det är helt normalt att ha högre temperatur vid varmvattenproduktion än vid värmeproduktion. Vid värmeproduktion avges all värme av radiatorerna, och temperaturen beror på den sammanlagda uteffekten hos dessa. Vid varmvattenproduktion ackumuleras värmen i beredaren om man inte tappar varmvatten, och temperaturen kommer därför att stiga efter hand.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ola.veinge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #53 skrivet: 04 januari 2011, 09:12:23 »
Ok, tack för ditt svar, då fungerar det i alla fall.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #54 skrivet: 04 januari 2011, 10:44:19 »
Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #55 skrivet: 04 januari 2011, 11:11:14 »
Tack Labold för diagrammet! Jag har letat efter dessa uppgifter, MEN då väcks en högst intressant fråga. Om jag lyckas höja mitt KB från -3,5 till låt säga +2, kommer värmepumpen att ge mer värme eller kommer den att dra mindre ström..?

Hur mycket värme vp ska ge bestäms av dig genom styrdatorns kurva. Värmepumpen kommer med en högre kbin behöva jobba mindre för att skapa den värmen du bestämt. Drivström till kompressorn minskar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #56 skrivet: 04 januari 2011, 12:11:25 »
Det konstiga är att värmepatronen går hela tiden trots att utetemperaturen nu stigit till +-0.

Du menar då elpatronen, är den inkopplad hela tiden? Det låter som klen dimensionering, men något kan förstås vara fel.

När elpatronen överhuvudtaget är aktuell att kopplas in, ska kompressorn gå konstant. Gör din det?

Skriv lite om ditt system i övrigt. Raddar, golvvärme, arbets/volymtank, elförbrukning innan vp-installation. Kolla också vb-temperaturerna under drift.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Huskvarnabo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #57 skrivet: 04 januari 2011, 12:45:43 »
Jag har en 7Kw NIBE till ett hål på ca 120m aktivt, och jag har nu KB ut på -7 och KB in på -3,5,
funderar på att borra ett hål till för att få upp KB in en del.. Det vore intressant att höra vad ni har för temp?
Typ.. 7Kw pump, 120m aktivt,  ut -7   in -3,5  Jämtland 

Hej,
Intressant fråga. Har en Aouterm Terramax (=Bosch idag) och 160m hål i Huskvarna.
Har haft säkringen för elpatron avstängd för så länge det inte blir kallt i huset behövs den ju inte. :)
Efter att pumpen gått ett dygn oavbrutet och det var -18 grader på natten var ut temp -2,3 och in 1,2 grader.
I början pÃ¥ december när det bara var -2-3 grader ute var vattnet ut ca -1,7  och in ca 2,2 grader.
Det är svårt se mer exakt men vid nyår när åter bara -2-3grader så var bergvattnet ca 0,1-02 grader kallare,
men det hämtar sig snart.

PS Min växlingsventil har också pajat - kostade ca 2.200kr m byte.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #58 skrivet: 04 januari 2011, 16:03:07 »
Jag reagerade på ordet "ska", då låter det som att det finns något fysikaliskt samband som säger att man måste ha det.
Ok, förstår hur du tänkte. När jag läser det själv igen så förstärker ju också det faktum att jag nämner köldmediet bilden av att jag antyder en "fysikalisk process", men egentligen var det min lilla brasklapp för att säga att mitt svar inte automatiskt ska tas som gällande för vp med andra köldmedier.
Citera
Jag menar hög medeltemp över förångaren. Det är bättre med +3 in och +2 ut än +3 in och 0 ut om man inte tar hänsyn till KB-pumpens driveffekt.
OK, då är jag med på vad du menar. När man svarar på frågor på forat så är det ju alltid en fråga om hur enkla svar man vill ge. I en mer teoretisk eller filosofisk tråd så skulle jag nog broderat lite mer om flöden och turbulens och värmeöverföring. I det här fallet tyckte jag inte att vare sig frågeställaren eller någon annan skulle vara hjälpt av en längre utläggning. Det enkla svaret måste ju bli att om man optimerar flödet för tre graders diff så har man vad det gäller kb en väl fungerande och ekonomisk anläggning. Vill man sen få ut de sista kronorna så räcker det ändå inte att titta på vp-s display eller mäta på rören, då krävs testinstrument eller extremt noggrann mätning och loggning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #59 skrivet: 04 januari 2011, 20:29:23 »
Labold. tack för svaren.

När ja kollar på din bild så ser COP nästan lite för bra ut, men andra +3 in på en 9kw pump så har ju 4.4 COP, låter ju för bra eller läser jag den fel? Och sen när man har många minus in så blir ändå COP väldigt bra.

Borde inte en luft VP har kanon bra under sommaren då man har 10-20 + grader, eller hur är verkningsgraden på en Luft vatten?

Tack på förhand


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!