Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga ut bergvärme med FTX med värme/kyla-batteri?  (läst 1825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga ut bergvärme med FTX med värme/kyla-batteri?
« skrivet: 23 januari 2019, 23:20:00 »
Jag bor i ett enplanshus på 101 kvm med oinredd källare på 90 kvm, byggt -65. Fram tills nyligt har allt varit original men nu har vi påbörjat renovering. Vi har haft problem med fukt och kyla i källaren och kalla rum på vintern. Huset byggdes med en oljepanna och en elpanna. Fram tills elpannan gick sönder för ett par år sedan har vi kört olja på vintern och el på sommaren. Sen elpannan gick sönder har vi bara kört olja. Huset har självdrag. Oljepannan har drivit detta genom att värma murstocken och suga ut luft i källaren via skorstenen. Det finns gamla eternitkanaler som drar ut luft från källaren via toalett, duschrum och tvättstuga. Inkommande luft kommer via väggventiler i pannrum, toalett, duschrum, bastu och tvättstuga. På entréplanet finns motsvarande kanaler från badrum och toalett. I köket finns en köksfläkt som f n är trasig. Nyligt har vi dränerat om grunden och isolerat med Pordrän. Idag kunde vi skrota oljepannan och har nu en Daikin bergvärmepump och har satt in två fläktkonvektorer i källaren, den mindre värmer "korridoren" med överspill till tvättstuga och gamla pannrummet. Garaget som är stort har fått en större. Källaren känns redan trevligare att vara i. Även entréplanet känns lite skönare. Stora delar av källaren under entréplanet har nu en temperatur på 20 grader mot tidigare 15-16 på vintern. Det finns en oinredd vind med 10 cm isolering av mineralullmattor. Planen är att ta bort den gamla isoleringen och lägga dit 40 cm lösull av cellulosa och nya fuktbromsar. Köket kommer att renoveras med ny köksfläkt. Eventuellt kommer fönster att bytas. När nu oljepannan inte längre värmer murstocken har förutspåtts mögel på vinden inom några år. Om isoleringen på vinden förbättras lär mögeltillväxt på vinden bli ännu mer sannolik sägs det. Luftombytet i både källare och entréplan påstås minska. Som lösning på detta har jag funderat på ett FTX-system men med vissa modifieringar som jag önskar få synpunkter på. Traditionellt ska alla ventiler för inkommande luft stängas med FTX. Luften sugs ut från våtutrymmen såsom badrum, toalett, tvättstuga. Jag vill ogärna gå in och hacka i de gamla eternitkanalerna från källaren. Däremot de från entréplanet är inte svåra att ta bort. Det betyder att jag inte vill koppla på kanalerna för utgående luft från källaren på FTX-systemet. I stället tänker jag mig att sätta PAX-fläktar på kanalerna från toalett, duschrum och tvättstuga för att om möjligt öka på utsuget av luft. Väggventilerna i duschrum, toalett, pannrum och tvättstuga får vara öppna sommartid eftersom det då inte kommer in kall luft. Vintertid skruvas dessa ventiler igen. En ventilationskanal skapas från vardagsrum via källartrappen ner till gamla pannrummet (kommer kanske att bli gillestuga) med en lite kraftigare fläkt som suger luft från vardagsrum ner till källarplanet och förser källarplanet med till-luft vintertid. FTX-systemet har till-luftskanaler till rummen i entréplanet: Sovrum 1, sovrum 2, vardagsrum, kök, arbetsrum men ingen kanal direkt ner till källaren. Köksfläkten kopplas inte in i FTS-systemet, däremot frånluftskanaler från toalett och badrum och dessutom en frånluftskanal i vardagsrummet mitt emot braskaminen. Till FTX-systemet kopplas ett värmebatteri och ett kylbatteri på bergvärmepumpen som hjälper till att snabbt ge värme vid önskemål om temperaturändringar vintertid (t ex höja natt-temperatur på morgonen när man vill ha dagtemperatur) och kyla sommartid. Frånluftkanalen från vardagsrummet ger möjlighet att ta vara på varm luft som produceras med braskaminen och sprider det till resten av entréplanet via FTX-systemet. Vintertid kommer luft till källaren från vardagsrummet och luften kan då vara extra värmd av braskaminen eller inte. Kommer detta system att funka tror ni? Over-kill? Vad är målet? Minska risk för mögel på vinden, möjlighet till kyla sommartid på entréplanet, snabbare temperaturändringar på entréplanet vintertid, bättre luftombyte. Tack för att du tog dig tid att läsa detta. Ja, jag är glad amatör.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Bygga ut bergvärme med FTX med värme/kyla-batteri?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2019, 13:44:54 »
NÃ¥gra tankar :
Fläktar i badrum verkar vara overkill med FTX, ofta mÃ¥ste ju systemet  balanseras in flödet kan bli för bra  och fläktarna  ändrar balansen när de gÃ¥r.
Ska VX för kyla sitta pÃ¥  tillluften centralt ? i sÃ¥fall sÃ¥ kan du ju även Ã¥tervinna  frÃ¥nluftvärme efter ftxen ( det är nog overkill) men du mÃ¥ste fÃ¥ upp BV-spriten till frikylan sÃ¥ ledningarna dras ju ialla fall.
FÃ¥r du undertryck och har nya fuktspärrar förstÃ¥r jag inte hur vinden ska mögla. Tar du dessutom bort mineralullen sÃ¥  har ju cellulosn möjlighet att bli fuktig utan kondensat- som i  mineralull.

Det gÃ¥r att  bygga pÃ¥ skorstenen sÃ¥ att du kan ansluta  frÃ¥nluften ifrÃ¥n källare utan att  göra ingrepp i eterniten.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gammal tråd jag vet. Men i händelse av att du fortfarande undrar om det funkar...

FTX bygger ju på att man byter luft kontrollerat (injusterat) och tar tillvara så mycket värme som möjligt. Att blanda FTX och mekanisk frånluft gör det ju jättesvårt att få in balansen i systemet samtidigt som fördelarna inte tas till vara på.

Bättre att göra FTX-systemet som det ska vara. Dv.s. kontrollerad till och frånluft med återvinning och lite undertryck i huset. Jag, och andra jag känner, har trots att det ibland har varit krångligt hittat sätt att få ner kanaler till källaren. Speciellt om du ska renovera borde det gå att lösa.

Om du har läckage från boutrymmet till vinden (ingen ångspärr) så kommer vinden må bättre av att du har undertryck i huset (inget läckage upp). Men vinden kommer fortfarande lida av att inte värmas upp. Fukt kommer in på andra sätt.
I mitt fall så får jag in fukt vi takfoten när det blåser (Ja, samma takfot som det är så viktigt att den är ventilerad!) med fuktutfällning och viss påväxt som följd. Min lösning blir nog tät vind med kontrollerad fuktstyrning.

Att koppla värme/kyla till FTX tror jag däremot på. Ska själv test det så småning om.

Slutligen, gör dig inte beroende av att elda i braskaminen varje kväll. Det har vi varit och det är inte kul i längden. Det ska köpas ved som ska staplas och bäras i ett. Det ska huggas/klyvas spänt att tända med och det skräpar ner... Om man kommer hem sent en kväll så är det kallt och för sent att börja elda innan man ska lägga sig mm.
Bättre att sattsa på ett fungerande värmesystem och FTX(Och det har du ju säkert med bergvärmen om du bara gör FTX som det är tänkt. Ett värme och kylbatteri blir grädde på moset)
« Senast ändrad: 18 april 2019, 16:55:04 av Örjan Lax »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!