Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa värmepump  (läst 4931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Köpa värmepump
« skrivet: 25 november 2011, 22:49:47 »
Jag driver ju sedan ett antal år webtjänsten www.energioffert.se
En tjänst som skall hjälpa presumtiva kunder att komma i kontakt med företag som behöver fler uppdrag.

Nu noterar jag helt plötsligt att de inkommande "förfrågningarna" blivit betydligt färre - bara den senaste veckan!
Vad beror detta på?
Oron i Europa?
Lägre börsvärde?
Sista veckan före löning (har jag aldrig märkt av tidigare)
Den milda hösten?

Personligen anser jag att de nya elkostnadszonerna borde trigga kunder från södra Sverige att vilja köpa värmepump nu innan kylan slår till.

Eller är folk så kortsiktiga att de väntar tills det blir kallt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Köpa värmepump
« Svar #1 skrivet: 26 november 2011, 15:20:48 »
för oss ´stoppar alltis försäljningen upp en månad innan jul...... tomte::

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump
« Svar #2 skrivet: 26 november 2011, 15:26:58 »
Tjänsten är en bra sak som folk tyvärr missbrukar. Massor av ggr som man köppt förfrågningar men sedan så hör folk inte av sig alls. Man åker på besök och lämnar offerter men sedan,tystnad

 ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump
« Svar #3 skrivet: 26 november 2011, 16:17:34 »
Det är inget missbruk att folk inte kontaktar dig efter att ha fått offert, det innebär ju troligen bara att de inte är intresserade av din offert.

Hur ofta ringer du själv till Volvohandlaren och meddelar honom att du köpt en Toyota istället för Volvon du fått offert på?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Köpa värmepump
« Svar #4 skrivet: 26 november 2011, 16:24:28 »
Folk köper nog värmepump när dom ser att börsen brinner, den milda hösten/vintern är nog den största anledningen.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump
« Svar #5 skrivet: 26 november 2011, 16:33:50 »
Hur ofta köper volvo en förfrångan för 200 spänn och åker 5 mil enkelväg samt räknar fram en systemlösning ::)

Klart folk inte måste välja mig, men ett mail eller samtal är inte så mkt begärt

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köpa värmepump
« Svar #6 skrivet: 26 november 2011, 16:58:34 »
Hur ofta ringer du och är trevlig ( även om det kan vara jobbigt) samt frågar vad dom tycker om offerten och om det är några frågetecken?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump
« Svar #7 skrivet: 26 november 2011, 19:06:51 »
Hehe   jag har inga problem med att ringa och vara trevlig, det är bara er jag har lite problem med ibland ;D *roflmao*

Nyligen sÃ¥ hände detta rörande en offert pÃ¥ 1mille  har inte hört ett pip pÃ¥ 1 mÃ¥nad nu.  Tycker bara att det hör till god ton att lämna ett besked ???.  Det skulle jag gjort om jag bad dig om en eloffert.  Att folk väljer ngn annan,, ja sÃ¥ är det ju och det har jag inga problem med.

Likadant med offertförfrÃ¥gningar man svarar pÃ¥ och inte ett pip kommer tillsvars alls :o  Om jag vore konspiratoriskt lagd sÃ¥ skulle jag trott att Rickard skickar mailen själv ;D som tur är sÃ¥ är jag inte lagd Ã¥t det konspiratoriska hÃ¥llet *vinkar*     

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Köpa värmepump
« Svar #8 skrivet: 26 november 2011, 21:05:04 »
Det har nog aldrig hänt att jag ringt och tackat nej till offert. Varken som privatperson eller i jobbet.

En säljare får ringa upp och höra om offerten var intressant eller inte och då svarar jag alltid trevligt om det är något av intresse eller inte.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump
« Svar #9 skrivet: 26 november 2011, 22:10:51 »
Mmm, det var precis det jag menade, man gör helt enkelt inte det, oavsett hur mycket jobb "säljaren" lagt ned på att blidka mig som kund.

Herregud, tänk vad det skall kosta för de företag som arbetar med direktreklam, om jag som kund skulle ringa och säga att jag inte var intresserad av deras erbjudande skulle jag inte fÃ¥ göra annat.  :)

Det är självklart säljaren som skall kontakta kunden om man funderar över hur kunden tagit emot förslaget.
Om man som säljare gör det får man säkert sälja lite mer, men framförallt får man nog lära sig varför man inte fick jobbet, i vart fall om man frågar.
Med den kunskapen kan man sedan förändra sitt arbetssätt och på så sätt sälja mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump
« Svar #10 skrivet: 26 november 2011, 22:44:33 »
Det kommer jag aldrig göra.  Tycker det är fel att jag ska behöva sitta pÃ¥ möten till 23,30 pÃ¥ kvällarna för att kunden ville det. Men dem kan inte kosta pÃ¥ sig ett samtal, när vi var 2 som "slogs" om jobbet huvuddunk

Man vill ju inte tjata på folk liksom.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump
« Svar #11 skrivet: 26 november 2011, 22:52:36 »
Hur du arbetar är naturligtvis upp till dig, och förhoppningsvis kommer du att hitta en kundbas som attraheras av dina erbjudanden och förslag.
Faktum kvarstår, det är inte normalt att en kund som väljer att INTE köpa av en viss säljare kontaktar säljaren och meddelar sitt beslut.

Det är ju trots allt inte en anställningsintervju vi talar om, även om det för "nya" säljare säkert kan uppfattas på ett liknande sätt.
Som säljare är det din uppgift att försöka blidka kunden, och aldrig förvänta dig nåt tillbaks, om de inte väljer ditt förslag vill säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump
« Svar #12 skrivet: 26 november 2011, 23:02:40 »
FörstÃ¥r hur du menar. Kommer aldrig att gilla det. Och jag kommer aldrig ringa och "jaga" kunder.  Kanske tänker jag fel, men det finns annat att göra än att jaga. Just i detta fall sÃ¥ blev jag kontaktad av kunden, jag fick lägga ner massor av tid precis som alla andra som lämnar fastighets offerter. Man ställer upp pÃ¥ sena möten, och sedan sÃ¥ ,,,inget.
Och massor av folk gnäller på installatörerna som missar ett möte, då är dem dumma ::)

Jag menar inte att detta är specifikt för din offerttjänst, fenomenet är det samma oavsett vilken tjänst det gäller. Och jag känner mig dum när jag missat att svar på en fråga från smurfen och upptäcker den en vecka senare :D

Skulle aldrig be en yrkesman av nått slag om en offert på ngt och sedan inte ens säga -nej tack

 
« Senast ändrad: 26 november 2011, 23:08:59 av VP ORAKLET »

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Köpa värmepump
« Svar #13 skrivet: 27 november 2011, 08:38:25 »
lite konstigt resonemang.
jobbar själv med försäljning och i en upphandling kontaktar jag kunden kontinuerligt med tanke på att ibland så kan man komma på saker som kunden har glömt.
då tycke kunden att man är seriös och då handlar det inte om pengar på samma sätt.

peter

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump
« Svar #14 skrivet: 27 november 2011, 09:07:55 »

Naturligtvis är det hövligt och väluppfostrat att även meddela att man avböjer en offert. Exemplet med direktreklam är inte relevant då det erbjuds varor/tjänster som inte efterfrågats.

Med vänlig hälsning / Gunnar


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!