Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny spec pÃ¥ avfrostningen?  (läst 2363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Ny spec på avfrostningen?
« skrivet: 22 december 2009, 07:50:51 »
Är det någon som har hittat en funktions-spec på servade "H16" E9/E12-DKE maskiner?
Altså.. vilka regler använder den nu?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2009, 10:44:40 »
Är det någon som har hittat en funktions-spec på servade "H16" E9/E12-DKE maskiner?
Altså.. vilka regler använder den nu?
 

Vad menar du? Jag fick min utbytt men ingen skillnad på avfrostningen, det är inte det som är problemet utan en fjäder i "systemet" Men däremot uppkom problemet VID avfrostning när kyla rådde.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2009, 11:01:21 »
Är det någon som har hittat en funktions-spec på servade "H16" E9/E12-DKE maskiner?
Altså.. vilka regler använder den nu?
 

Vad menar du? Jag fick min utbytt men ingen skillnad på avfrostningen, det är inte det som är problemet utan en fjäder i "systemet" Men däremot uppkom problemet VID avfrostning när kyla rådde.

Mja, Enl panasonic är det kvaliten på en fjäder som är orsaken. Enl undersökningar av vissa på forumet så verkar det
vara för lite olja som ställer till det. (Eller för dålig olje retur)

På min nya utedel är det uppenbart att föränding gjorts i avfrostnings rutinen iaf för det händer då och då att den
verkar påbörja en avfrostning men är uppe efter 3 min igen istället för att göra en full avfrostning på 12 min

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #3 skrivet: 22 december 2009, 11:54:53 »
Är det någon som har hittat en funktions-spec på servade "H16" E9/E12-DKE maskiner?
Altså.. vilka regler använder den nu?
 

Vad menar du? Jag fick min utbytt men ingen skillnad på avfrostningen, det är inte det som är problemet utan en fjäder i "systemet" Men däremot uppkom problemet VID avfrostning när kyla rådde.

Mja, Enl panasonic är det kvaliten på en fjäder som är orsaken. Enl undersökningar av vissa på forumet så verkar det
vara för lite olja som ställer till det. (Eller för dålig olje retur)

På min nya utedel är det uppenbart att föränding gjorts i avfrostnings rutinen iaf för det händer då och då att den
verkar påbörja en avfrostning men är uppe efter 3 min igen istället för att göra en full avfrostning på 12 min

Jaså jaha nåja den fungerar utmärkt men har hamnat hos dottern istället. Hmm dåligt minne har man men har för mig att avfrostningstiden var kortare än 12 minuter. Avfrostar den bra?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #4 skrivet: 22 december 2009, 15:45:18 »
Är det någon som har hittat en funktions-spec på servade "H16" E9/E12-DKE maskiner?
Altså.. vilka regler använder den nu?
Vad menar du? Jag fick min utbytt men ingen skillnad på avfrostningen, det är inte det som är problemet utan en fjäder i "systemet" Men däremot uppkom problemet VID avfrostning när kyla rådde.
Min pump beter sig helt annorlunda. Nu är avfrostningsintervallet i princip vart 40:e minut även vid 0-gradigt.

Fanskapet avfrostar fortfarande 40:e minut även när det är kallt och knappt någon frost finns.

Det var inge fel på fjädrarna... fel design på avfrostningslogiken vilket innebar att kompressorn pumpades torr på olja, fjädern gneds torrt mot stålkanal och gick tvärt av pga härdningen i fjädrar.
Fjäder-historien är bara Panas sätt att skylla på en underleverantör, typ försöker rädda ansiktet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2009, 15:59:10 »
Är det inte dax att snart att anmäla din maskin till H16 klubben  Paxmax  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2009, 01:20:46 »
Är det inte dax att snart att anmäla din maskin till H16 klubben  Paxmax  ;)

Haha!!!  kan ju inte byta IGEN !!  tomte::  har ju redan fÃ¥tt H16 sÃ¥ det räcker... dessutom funkar den för bra nu.... bortsett frÃ¥n en jäkla massa onödiga avfrostningar.

Jaa.. joo.. nu när det är -10 -> -15ºC så måste man ju använda trågvärme, jäkla förluster ;D ... annars täppt hål.
Den har ju bara avfrostat ca 3 liter vatten på 4 dygn... torrt ute... mera handkräm nå'n?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny spec på avfrostningen?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2009, 10:06:52 »
 ;D ;D
Fick för mig att den inte var bytt men sÃ¥ var med andra ord inte fallet  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!