Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorskydd uppstart/GT6  (läst 13028 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #45 skrivet: 06 januari 2020, 19:14:29 »
Ja då är den ju inte så fasligt gammal.
Prova vad du får för larm om du rycker GT:6 givaren under drift, sitter uppe i kompressorhyllan. Får du samma larm då så beror det ju på att styrningen tappar kontakten med givaren. Kontrollera även den grå bandkabeln vid anslutningarna som sitter under styrkortet o in i ellådan. Bryt strömmen innan om du är osäker när du öppnar ellådan. Släpp låsningarna på kabel o ta ut den o sätt ihop igen.
Det knepiga med såna här fel är ju att du haft det så länge. Fel som dyker upp ibland brukar ju till slut bli permanenta o släcka maskinen.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #46 skrivet: 06 januari 2020, 19:34:59 »
Ja då är den ju inte så fasligt gammal.
Prova vad du får för larm om du rycker GT:6 givaren under drift, sitter uppe i kompressorhyllan. Får du samma larm då så beror det ju på att styrningen tappar kontakten med givaren. Kontrollera även den grå bandkabeln vid anslutningarna som sitter under styrkortet o in i ellådan. Bryt strömmen innan om du är osäker när du öppnar ellådan. Släpp låsningarna på kabel o ta ut den o sätt ihop igen.
Det knepiga med såna här fel är ju att du haft det så länge. Fel som dyker upp ibland brukar ju till slut bli permanenta o släcka maskinen.
Ja det är tester som måste utföras, så klart. Och skall göras, om än inte direkt, jag får invänta rätt tillfälle.
Synd att du inte är nära, hade varit skönt om du kunnat förlösa mig från 6 års tvång, tvånget att ständigt vara allärt och trycka på knappen när IVT490 anbefaller. Du är varmt välkommen, ring så sätter jag på kaffet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #47 skrivet: 06 januari 2020, 20:10:32 »
Såg att du bor i Lund, ca 60 mil dit så det är en bit😊. Nä man ska inte behöva springa där o trycka. Är inga krångliga maskiner det bökiga är när man inte kan felsöka på plats, och se vad som händer i verkligheten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #48 skrivet: 06 januari 2020, 21:02:28 »
Såg att du bor i Lund, ca 60 mil dit så det är en bit😊. Nä man ska inte behöva springa där o trycka. Är inga krångliga maskiner det bökiga är när man inte kan felsöka på plats, och se vad som händer i verkligheten.
Jo , jag förstår. Men jag har fått rejält med hjälp hittills. Vi fortsätter väl på den linjen, hoppas jag. Snart ska vi ha ringat in problemet och hoppas då att det hjälper andra med samma problem. För jag kan väl omöjligt vara ensam om detta.
Så vad tycker du jag ska göra nu? Byta nåt kort eller så? Du kan ju helt klart mer än mig när det gäller denna pump, kanske även andra märken, så jag litar på dina rekommendationer.
Vad blir nästa steg?

ps: Jag kan bygga en kylmaskin eller värmepump, det är sak amma, men jag reder inte ut den elektroniska smörjan.
« Senast ändrad: 06 januari 2020, 21:09:30 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #49 skrivet: 06 januari 2020, 23:42:43 »
Sätt fast givaren på röret med aluminiumtejp sen 2 st buntband över tejpen, isolera med armaflex över o spänn fast med 2 buntband till. Då vet man att den sitter ok. Kontrollera även att dom gråa bandkablarna sitter som dom ska. Montera bort dom  genom att fälla tillbaka låsbyglarna på kontaktstycket, vid montering ska dom låsa automatiskt, kolla så att dom gör det och sitter  ordentligt.  När du gjort det bläddra fram GT:6 givaren i menyn sen är det bara att ha stort tålamod och stå o titta på den. Nån gång händer det ju nånting, antingen att hetgastempen dippar, eller att den börjar fladdra upp o ner eller att du får 3st --- i fönstret som betyder avbrott i kommunikation, dom 3--- kan ju ev dyka upp under en kort sekund för att sedan återgå till att visa temp.  Händer inget av detta och du får larm ändå så tar vi det därifrån.
« Senast ändrad: 06 januari 2020, 23:45:35 av EFM »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #50 skrivet: 10 januari 2020, 18:14:00 »
Sätt fast givaren på röret med aluminiumtejp sen 2 st buntband över tejpen, isolera med armaflex över o spänn fast med 2 buntband till. Då vet man att den sitter ok. Kontrollera även att dom gråa bandkablarna sitter som dom ska. Montera bort dom  genom att fälla tillbaka låsbyglarna på kontaktstycket, vid montering ska dom låsa automatiskt, kolla så att dom gör det och sitter  ordentligt.  När du gjort det bläddra fram GT:6 givaren i menyn sen är det bara att ha stort tålamod och stå o titta på den. Nån gång händer det ju nånting, antingen att hetgastempen dippar, eller att den börjar fladdra upp o ner eller att du får 3st --- i fönstret som betyder avbrott i kommunikation, dom 3--- kan ju ev dyka upp under en kort sekund för att sedan återgå till att visa temp.  Händer inget av detta och du får larm ändå så tar vi det därifrån.
Jag har inte lagt av. Återkommer när åtgärderna är utförda, vilket blir när tillfälle ges.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #51 skrivet: 15 januari 2020, 16:31:43 »
Då var det gjort. Rengjort, kiselfett, buntband, alu-tejp och armaflex.
Alla anslutningsdon isärtagna och sprayade med PRF 6-68 kontakt.
okulärbesiktning av kretskorten, inget synligt fel.
Vid uppstart noterades följande temperaturer och tider.
40 till 53 grader : 2 min
54 till 57 grader : 2 min
58 till 75 grader : 25 min
Från 40 till 88,7 grader tog det 2 tim och 20 min. En temperatur som aldrig tidigare avläst på displayen.
Noterade även att avluften sjönk 1 grad till 4,3 grader.
Samband med åtgärderna eller tillfällighet, vet ej.
Nu hoppas jag bara på att " Motorskydd uppstart " lyser med sin frånvaro, om inte, återkommer jag.
Tidigare inställningar låter jag ligga kvar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #52 skrivet: 16 januari 2020, 08:13:54 »
Larm vid 24:00.
Vad göra nu? Köpa och byta fläktkort?

Lite dyrt för ett kort med 1 kondensator, 1 relä, 1 motstånd och 1 diod. Var kan man inhandla dessa komponenter?
« Senast ändrad: 16 januari 2020, 09:43:54 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #53 skrivet: 16 januari 2020, 09:32:58 »
Ett sätt kan vara en loggning, som du kan läsa om här, det som jag skrev 25 februari 2019
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55953.msg737310#msg737310
Kan man följa vad som händer innan och i samband med stoppet kan man oftast dra slutsatser.
Det kommer en sträng varje minut med en massa mätvärden och status.
Det som behöv är en blåtandsmodul (från kjell.com) en PC med ett standard terminalprogram.
« Senast ändrad: 16 januari 2020, 09:35:57 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #54 skrivet: 16 januari 2020, 09:56:29 »
Ett sätt kan vara en loggning, som du kan läsa om här, det som jag skrev 25 februari 2019
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55953.msg737310#msg737310
Kan man följa vad som händer innan och i samband med stoppet kan man oftast dra slutsatser.
Det kommer en sträng varje minut med en massa mätvärden och status.
Det som behöv är en blåtandsmodul (från kjell.com) en PC med ett standard terminalprogram.
Hade nog varit skoj att ha. Förstod inte riktigt vad jag behöver, hårdvara,mjukvara och var man kopplar in det?
Hur gick det med den där pumpen?

« Senast ändrad: 16 januari 2020, 10:46:10 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #55 skrivet: 16 januari 2020, 11:12:11 »
En blåtandsmodul kjell.com 87942 som måste först initieras för 9600bit/s
Kopplas in på CPU kortet, och så måste Variabel dump till PC aktiveras i service menyn 5,17.
En PC med något terminalprogram tex. Realterm som kan laddas ned som sedan kopplas upp mot blåtandsmodulen.
Denna länk har jag lärt mig av.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27306.msg259903#msg259903
Jag kan låna ut min modul, hör av dig i så fall.
« Senast ändrad: 16 januari 2020, 11:13:55 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #56 skrivet: 16 januari 2020, 11:47:10 »
En blåtandsmodul kjell.com 87942 som måste först initieras för 9600bit/s
Kopplas in på CPU kortet, och så måste Variabel dump till PC aktiveras i service menyn 5,17.
En PC med något terminalprogram tex. Realterm som kan laddas ned som sedan kopplas upp mot blåtandsmodulen.
Denna länk har jag lärt mig av.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27306.msg259903#msg259903
Jag kan låna ut min modul, hör av dig i så fall.
det var ju snäll, men jag hoppar över den biten, fick ont i huvudet bara av att titta på videon.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #57 skrivet: 16 januari 2020, 18:01:41 »
Ok, då vet vi att givaren är ok. Det man måste ta reda på nu är när det sker. Är det under drift eller vid kompressorstart. Prova gärna att sänka elpatronen oxå  till 4-5kw. 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #58 skrivet: 16 januari 2020, 18:19:09 »
Ok, då vet vi att givaren är ok. Det man måste ta reda på nu är när det sker. Är det under drift eller vid kompressorstart. Prova gärna att sänka elpatronen oxå  till 4-5kw.
Larmet kommer ibland när den ska starta, ( utan att ens försökt starta ), och ibland när den går. Vad jag vet så är det oftare när det är kallt eller blåsigt ute. I första fallet tappar frånluften 1 grad, i det andra fallet misstänker jag att avluften hindras av när vinden står på mot utblåset. Inget av det verkar logiskt kunna ge ett larm.
Kan startreläet på kompressorn ge ett larm även under drift ?
« Senast ändrad: 16 januari 2020, 18:21:42 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #59 skrivet: 16 januari 2020, 18:50:07 »
Startreläet kan de detta larm ja, men att det skulle glappat i så många år hör ju till ovanligheterna. Skulle dessutom bara komma vid uppstart, men så är ju inte fallet här, är du helt 100 på att du får larmet även under en längre tids drift. Eller menar du att den slår ifrån efter några min redan? Prova att sänka elpatronseffekten till 4-5 kw Blev påmind av en kollega idag om några fall där det funnits samband mellan larmet och att elpatronen gått för fullt (9kw). Det som händer då är att yttermanteln värms upp snabbt och GT3:2 slår ifrån kompressor och elpatron. Men eftersom det bara är yttermanteln som värmts upp så snabbt har inte värmeöverföringen till innermanteln (varmvattnet) skett tillräckligt mycket vilket gör att Gt3:2 sjunker igen och triggar kompressorstart. I dom fallen har inte fördröjningen på kompressorn räckt till vilket gör att mottrycket är för högt i kylkretsen. Kompressorn försöker starta men orkar inte igång, kompressorlampan tänts men inget händer, då får man ”motorskydd uppstart” det här fenomenet är ganska ovanligt Lösningen har då varit att sänka elpatronen så att yttermanteln inte värms upp så fort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!