Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? FrÃ¥gor  (läst 33347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #105 skrivet: 10 januari 2012, 14:27:05 »
Enligt första inlägget i tråden var det nya radiatorer. Det verkar inte rimligt att man installerar radiatorer som gör det värmessystemet till ett högtemperatursystem samtidigt som man sätter in en värmepump. Fast ibland händer konstiga saker.

Jo, nu sÃ¥g jag detta, vilket gör det hela ännu mer mysko.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #106 skrivet: 25 januari 2012, 18:57:06 »
Hej igen!
Han köpte värmepumpen och renoverade huset samtidigt. SÃ¥ radiatorerna monterades dÃ¥, jag tror inte ens att det fanns nÃ¥gra innan, och alla rör och allt är nytt! Men helt klart känns det som att själva radiatorsystemet är underdimensitionerat. Framförallt pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Jag har nu en väldigt hög värmekurva, nu har jag ställt upp den till 65ºC vid -15ºC ute.....   Detta gör att vi fÃ¥r dryga 19ºC grader i vardagsrummet, 17ºC i den delen i köket där radiatorerna sitter, den andra delen hÃ¥ller drygt 16ºC och hallen hÃ¥ller 15ºC övervÃ¥ningen är 19-20ºC Sjukt :(

Nu är det -6ºC ute... Vad händer när det blir -15ºC eller typ -12-13ºC ute då framledningstemperaturen kommer att vara runt 60ºC och värmepumpen klarar väl bara 55ºC utan eltillskott?
I inställningarna finns det "max temperatur värmepump" den är inställd på 55ºC, vad händer om jag ökar den till t.ex 65ºC? Går det sönder då?

:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #107 skrivet: 25 januari 2012, 19:04:07 »
Kolla att alla radiatorer är varma, kolla även att de är ljumma nertill, speciellt på nedervåningen. Om flödet tar nån genväg och resten av radiatorerna får dåligt flöde så blir det helt klart kallare inne.

Ställer du upp max temp värmepump så kommer den slitas ut fortare. Det finns även risk att den kommer lösa på högtryckspressostaten eller hög hetgastemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #108 skrivet: 25 januari 2012, 19:15:50 »
Kolla att alla radiatorer är varma, kolla även att de är ljumma nertill, speciellt på nedervåningen. Om flödet tar nån genväg och resten av radiatorerna får dåligt flöde så blir det helt klart kallare inne.

Ställer du upp max temp värmepump så kommer den slitas ut fortare. Det finns även risk att den kommer lösa på högtryckspressostaten eller hög hetgastemp.

Jag ska köpa en IR teremometer så snart jag har vägarna förbi stan och en vettig affär :) Sen blir det papper,penna,kamera,maskeringstejp,ir-mätare & grogg en fredagskväll så ska jag ta alla temperaturer överallt på rör in & ut från radiatorer, temperatur uppe och nere på radiatorer och så ska jag lägga upp det här så får ni säga vad ni tycker och tänker :)

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #109 skrivet: 25 januari 2012, 20:28:51 »
Kom och tänka på en sak....

Jag har ju berättat förut att det känns som att det inte blir någon skillnad på värmen i huset hur mycket jag än ställer upp värmekurvan... Jag hade den på 50ºC vid -15ºC ute förut och det var samma värme inne i huset...

Det jag funderat på nu är att eftersom radiatorsystemet förmodligen är underdimensitionerat så är det ju för dåligt med radiatorer alt. för dålig luftcirkulation..

Alla termostater står fullt öppna på radiatorerna, men hur fungerar en termostat? Är det som en vattenkran: av eller på? Mer eller mindre? Eller är det just vad det låter som en termostat?

Isåfall kanske det kan vara så att termostaterna på radiatorerna tycker att det är tillräckligt varmt och stryper då vattenflödet?

Jag har sett att andra har tagit bort termostaterna? Blir det fullt ös då hela tiden så den inte stryper när den tycker att det är tillräckligt varmt?

Skulle det bli fel att göra sÃ¥? Jag mÃ¥ste ju fÃ¥ mycket bättre värme i huset? För som det är nu blir det inte varmare hur jag än gör. 

Vi har en bordfläkt som jag brukar ställa på lite olika ställen för att få bättre cirkulation på luften, det brukar hjälpa lite granna...

Hur tar man bort termostaterna? Och borde jag göra det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #110 skrivet: 26 januari 2012, 08:22:06 »
Ta en bild på en av dem och lägg upp.
Sen termostater spärras så de bara går att öppna till ett visst läge, kolla även att så inte är fallet?

Sen stryper radiatortermostater flödet gradvis då inställd temperatur är uppnådd.
Golvvärmetermostater är on/off.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 08:25:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #111 skrivet: 26 januari 2012, 17:23:10 »
Ta en bild på en av dem och lägg upp.
Sen termostater spärras så de bara går att öppna till ett visst läge, kolla även att så inte är fallet?

Sen stryper radiatortermostater flödet gradvis då inställd temperatur är uppnådd.
Golvvärmetermostater är on/off.






Det går inte att vrida nå mera iallafall och jag hittar ingen spärr av nå slag heller :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #112 skrivet: 26 januari 2012, 19:07:01 »
9 är max på de där, om du vill kan du lossa termostaten på muttern närmast själva ratten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #113 skrivet: 26 januari 2012, 20:50:42 »
9 är max på de där, om du vill kan du lossa termostaten på muttern närmast själva ratten.

Blir det nå skillnad då?

Jag tänkte på om man kanske skulle försöka lufta alla radiatorer också? Vet att man fick göra det i lägenheten ibland, det bör man väl kanske göra här med?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #114 skrivet: 26 januari 2012, 21:04:11 »
Blir det nå skillnad då?

Jag tänkte på om man kanske skulle försöka lufta alla radiatorer också? Vet att man fick göra det i lägenheten ibland, det bör man väl kanske göra här med?

Troligen blir det ingen skillnad utan termostater.
Att lufta radiatorerna är en bra idé, göm inte bort att fylla på trycket mellan luftningarna om det kommer nån luft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #115 skrivet: 26 januari 2012, 21:14:58 »
Troligen blir det ingen skillnad utan termostater.
Att lufta radiatorerna är en bra idé, göm inte bort att fylla på trycket mellan luftningarna om det kommer nån luft.

Nu är alla termostater borta och alla radiatorer är luftade... Fanns ingen luft i någon av dom :( Dock så radiatorn på ena gästrummet på övervåningen betydligt kallare än dom andra. Vissa dagar är det nästan iskallt.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #116 skrivet: 27 januari 2012, 06:12:07 »
Jag fattar inte! När jag gick upp nu imorse så var det 16ºC på hela nedervåningen med -2ºC ute... Känns som att bordsfläkten som nu står mitt på golvet gör mer skada än nytta :(

Jag har en värmekurva på 70ºC vid -15ºC ute borde vara varmt satan tycker jag :)

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #117 skrivet: 29 januari 2012, 19:55:02 »
Hmm... Har nu inhandlat Ir-termometer och mätt framledning och retur till & från radiatorerna... Skiljer drygt 10-15 ºC på de flesta.
SÃ¥ det är väl bara justera tänkte jag och tog bort täcklocket och skruvade med 10mm insextnyckel utan resultat! Efter ytterligare forskning sÃ¥ visade det sig att det var en "avstängningsventil"  huvuddunk

Nu vet jag iallafall var jag ska justera och hur :) Dock saknar jag "MMA Förinställningsverktyg FN2" hittade några ställen på nätet som sålde för dryga 40:- dock med en frakt på 150:-!? Nått tips på vad som funkar istället för den?

Temperaturen ska mellan framledning och retur ska väl vara runt 5 ºC ? Men så lite som möjligt måste vara bättre va?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #118 skrivet: 30 januari 2012, 20:38:18 »
Har du kollat hastigheten på cirkulationspumpen? Brukar gå att ställa den i tre steg med ett vred på elkopplingslådan.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #119 skrivet: 31 januari 2012, 17:00:04 »
Har du kollat hastigheten på cirkulationspumpen? Brukar gå att ställa den i tre steg med ett vred på elkopplingslådan.

Ja, där finns 3 olika hastigheter, pumpen står på läge 3 alltså högsta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!