Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 maj 2012, 19:22:12 »

Satt och läste igenom lite gammalt  :)

Jag har överlevt vintern med min gamla pump!  tummenupp

Och för att få varmvatten när framledningen är låg så har jag ställt upp "Temperatur vp min" till 39°C
Så nu har vi varmvatten för att klara dushar och sånt. Dock ej för att bada eftersom elpatronen är avstängd.

Så för att koppla in vvb igen så är det bara koppla ihop rören igen. Men för att få vvc att fungera bra krävs mer åtgärder.

Om jag kopplar den så att vvc tar vatten från utloppet från vvb och skickar tillbaka vattnet till inloppet på vvb kommer det funka bra då? Visserligen kommer vvb att få värma all värmeförslut som blir, men det måste ju bli bättre än att skicka in det i botten på tanken i vp som nu?


Tusen tack för att hjälp föresten!  tummenupp
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 februari 2012, 16:47:04 »

Ska man bo kvar här till nästa vinter så lär jag montera flera radiatorer nere..  ???
Tips: Jag har också 2 våningar och en oeldad källare och har funnit att jämn värme uppe/nere får jag med 3 gånger mera raddar (effekt) på bottenvåningen än på övervåningen.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 februari 2012, 23:59:43 »

Har enkla radiatorer nästan överallt men ska nog byta några på 1 plan ev i sommar *vinkar*

Ska man bo kvar här till nästa vinter så lär jag montera flera radiatorer nere..  ???
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2012, 20:45:11 »

Har enkla radiatorer nästan överallt men ska nog byta några på 1 plan ev i sommar *vinkar*
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 februari 2012, 20:42:49 »

8 st på 1 våningen som går fullt 4 st övre plan ganska mycket strypta 4 st i källaren varav 3 st mycket strypta *vinkar*

Somliga har det bra  ;D

Själv har jag 4 st på nedervåningen, 2 st "dubbelpanel" 2st "enkelpanel" och så har vi 4 st på övervåninge 2 dubbel och 2 enkel där med...

Uppe är det iaf hyffsat varmt. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2012, 20:14:37 »

8 st på 1 våningen som går fullt 4 st övre plan ganska mycket strypta 4 st i källaren varav 3 st mycket strypta *vinkar*
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 februari 2012, 18:57:33 »

Min vp klarar ca 48 grader och med det håller vi 21 grader inne till ca -18 grader så det finns inget normalt beror på huset och radiatorerna *vinkar*

Hur många radiatorer har du?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2012, 18:30:17 »

Min vp klarar ca 48 grader och med det håller vi 21 grader inne till ca -18 grader så det finns inget normalt beror på huset och radiatorerna *vinkar*
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 februari 2012, 18:08:12 »

Okej :)

Vi hade -17ºC hela natten... Ingen fröjd att vakna imorse  ::) 17ºC grader i vardagsrum, 14ºC i hall, 15ºC i köket  knUp

VP klarar en framledningstemp på ca 50-52ºC utan TS, är detta normalt?   ???


Hur mycket varmare får jag i huset om jag justerar in radiatorerna rätt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2012, 17:10:35 »

Då är det nog en 8.5 kw.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 10 februari 2012, 16:00:53 »

Märkeffekt är hur mycket den drar totalt, om eltilsatsen är 9 kW så fattas 3,2 kW upp till 12,2.
Men jag vet inte vad kompressorn i en 8,5 har för märkeffekt?
8,5 är dessutom vad den ger i värmeeffekt, den drar ca 1/3 av detta.
Kolla om det inte står på själva kompressorn?

Kompressorn är på 2,2kW... Iallafall vad som står i displayen när kompressorn går :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 februari 2012, 08:21:13 »

Kom på en sak till, på etiketten som sitter på VPn så står det ju Produkt: CTC Ecoheat 8,5
MEN 8,5 är överstryket på tushpenna?! På samma lapp står det även Märkeffekt: 12,2KW
Effekt eltillsatts: 9kw osv,osv

Kan det vara så att pumpen i själva verket är en Ecoheat 12? Istället för en Ecoheat 8,5?
Eller står märkeffekten för nå annat?

Märkeffekt är hur mycket den drar totalt, om eltilsatsen är 9 kW så fattas 3,2 kW upp till 12,2.
Men jag vet inte vad kompressorn i en 8,5 har för märkeffekt?
8,5 är dessutom vad den ger i värmeeffekt, den drar ca 1/3 av detta.
Kolla om det inte står på själva kompressorn?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 februari 2012, 23:36:24 »

Hej igen!

Jag har inte fått tag på någon "injusteringnyckel FN2" så jag kan justera radiatorsystemet. :(
Alla ställen som säljer på nätet ska ha 140:- i frakt, känns lite surt för en grej som kostar 36:-
Tips: Jag bad min röris att beställa en åt mig. OK var beskedet, men sen ville han inte ha betalt utan jag har fått låna den på obestämd tid!  :) :) Och det är inte bara nyckeln utan komplett med den graderade skivan, mycket bra sak, du vet då vilket flöde du har ställt in så det är lätt att justera allt eftersom.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 februari 2012, 21:31:43 »

Kom på en sak till, på etiketten som sitter på VPn så står det ju Produkt: CTC Ecoheat 8,5
MEN 8,5 är överstryket på tushpenna?! På samma lapp står det även Märkeffekt: 12,2KW
Effekt eltillsatts: 9kw osv,osv

Kan det vara så att pumpen i själva verket är en Ecoheat 12? Istället för en Ecoheat 8,5?
Eller står märkeffekten för nå annat?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 februari 2012, 21:23:13 »

Hej igen!

Jag har inte fått tag på någon "injusteringnyckel FN2" så jag kan justera radiatorsystemet. :(
Alla ställen som säljer på nätet ska ha 140:- i frakt, känns lite surt för en grej som kostar 36:-

Framledningstemp vid -15ºC är fortfarande 70ºC, och elpatronen är fortfarande av, fick ha den på några dagar förra veckan när det var riktigt kallt ute. Har även fått upp en takfläkt i vardagsrummet, så det är hyffsad innertemperatur när det är några minus ute, men går ner ner under -10ºC ute så börjar det bli kallt.
Just nu är det -17ºC ute och ingen elpatron, det var -12ºC ute när jag kom hem, då var det 15ºC i hallen och 19,5ºC i vardagsrummet. Det är bara tända en brasa det första man gör när man kommer hem så man får lite varmare :) Radiatorerna i vardagsrummet skiljer 15ºC uppe & nere, (detta som kallas delta va?)
När jag väl får tag på en FN2 nyckel och justerar detta till 5-7ºC som det borde vara, blir det någon större skillnad på värmen inne då? Och blir det sämre värme i övriga radiatorer?

Detta forum har varit till JÄTTE mycket hjälp! Helt underbara människor, tusen tack!  studs

Skrivet av: goransson89
« skrivet: 01 februari 2012, 17:11:20 »

Troligen hade den gått konstant i 24 h.

Larmet om fel fasföljd kan inträffa om en fas faller bort.
Vet du om nån micklat med strömmen?
Jag tror larmet skulle återkomma efter omstart av VP om det verkligen vore fel fasföljd, sånt kan hända om elnätsbolaget gör nåt underhåll på elnätet.

Ingen har varit här och micklat nått vad jag vet.. Startade om pumpen igår och nu går den fortfarande iallafall :) Så hoppas det bara var en engångs grejj  *roflmao*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 februari 2012, 08:27:00 »

Troligen hade den gått konstant i 24 h.

Larmet om fel fasföljd kan inträffa om en fas faller bort.
Vet du om nån micklat med strömmen?
Jag tror larmet skulle återkomma efter omstart av VP om det verkligen vore fel fasföljd, sånt kan hända om elnätsbolaget gör nåt underhåll på elnätet.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 31 januari 2012, 22:13:45 »

Har för mig om att det är nån bugg i styren så kompressorn måste stoppa för att drifttiden ska summeras.  :-\
Om det är 0 starter så summeras aldrig drifttiden.

Så med andra ord har kompressorn gått konstant senaste 24h?  :o

Kom nyss hem efter att ha lämnat huset själv i 3 timmar..
15 grader i huset, kollade genast VP. Hade då en felkod!

KOMPR FASFÖLJD
LARM RESET

Bröt strömmen till VP och startade om den sen började den gå igen, Framledningtemperaturen är nu 28 ºC  >:(

Kollade instruktionsboken och den säger då följande:
Faserna till Ecoheat är anslutna så att kompressorn går åt fel håll.
Slå ifrån strömmen och skifta två av faserna.


Så enligt instruktionsboken så har någon varit här och bytt plats på 2 faser?

Varför blev det så? Och kommer det hända igen?  huvuddunk
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 januari 2012, 20:08:51 »

Har för mig om att det är nån bugg i styren så kompressorn måste stoppa för att drifttiden ska summeras.  :-\
Om det är 0 starter så summeras aldrig drifttiden.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 31 januari 2012, 17:54:33 »

Jag var nyss nere och titta till våran VP.... Kompressor senaste 24h = 0min, Kompressorstarter senaste 24h = 0st, ?!? Framledningstempen var 45ºC men lägsta tillåtna Framledningstemperatur är 51ºC.... Kompressor var igång när jag var nere enligt vad displayen säger och det lät som så också. Elpatronen har jag stängt av sen  förut.

Tjejen dushade samtidigt som jag var nere, kan vara så att den inte orkar värma VV + Framledning samtidigt med bara kompressorn, därför tempen är så låg?

Men varför står det 0min?! Skulle kompressor inte gått alls senaste 24h så skulle det vara kallt i huset  huvuddunk

Finns inga fel alls, och inga fel senaste 24h heller.. VARFÖR?!   :-\
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 31 januari 2012, 17:00:04 »

Har du kollat hastigheten på cirkulationspumpen? Brukar gå att ställa den i tre steg med ett vred på elkopplingslådan.

Ja, där finns 3 olika hastigheter, pumpen står på läge 3 alltså högsta.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 30 januari 2012, 20:38:18 »

Har du kollat hastigheten på cirkulationspumpen? Brukar gå att ställa den i tre steg med ett vred på elkopplingslådan.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 29 januari 2012, 19:55:02 »

Hmm... Har nu inhandlat Ir-termometer och mätt framledning och retur till & från radiatorerna... Skiljer drygt 10-15 ºC på de flesta.
Så det är väl bara justera tänkte jag och tog bort täcklocket och skruvade med 10mm insextnyckel utan resultat! Efter ytterligare forskning så visade det sig att det var en "avstängningsventil"  huvuddunk

Nu vet jag iallafall var jag ska justera och hur :) Dock saknar jag "MMA Förinställningsverktyg FN2" hittade några ställen på nätet som sålde för dryga 40:- dock med en frakt på 150:-!? Nått tips på vad som funkar istället för den?

Temperaturen ska mellan framledning och retur ska väl vara runt 5 ºC ? Men så lite som möjligt måste vara bättre va?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 27 januari 2012, 06:12:07 »

Jag fattar inte! När jag gick upp nu imorse så var det 16ºC på hela nedervåningen med -2ºC ute... Känns som att bordsfläkten som nu står mitt på golvet gör mer skada än nytta :(

Jag har en värmekurva på 70ºC vid -15ºC ute borde vara varmt satan tycker jag :)
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 26 januari 2012, 21:14:58 »

Troligen blir det ingen skillnad utan termostater.
Att lufta radiatorerna är en bra idé, göm inte bort att fylla på trycket mellan luftningarna om det kommer nån luft.

Nu är alla termostater borta och alla radiatorer är luftade... Fanns ingen luft i någon av dom :( Dock så radiatorn på ena gästrummet på övervåningen betydligt kallare än dom andra. Vissa dagar är det nästan iskallt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2012, 21:04:11 »

Blir det nå skillnad då?

Jag tänkte på om man kanske skulle försöka lufta alla radiatorer också? Vet att man fick göra det i lägenheten ibland, det bör man väl kanske göra här med?

Troligen blir det ingen skillnad utan termostater.
Att lufta radiatorerna är en bra idé, göm inte bort att fylla på trycket mellan luftningarna om det kommer nån luft.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 26 januari 2012, 20:50:42 »

9 är max på de där, om du vill kan du lossa termostaten på muttern närmast själva ratten.

Blir det nå skillnad då?

Jag tänkte på om man kanske skulle försöka lufta alla radiatorer också? Vet att man fick göra det i lägenheten ibland, det bör man väl kanske göra här med?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2012, 19:07:01 »

9 är max på de där, om du vill kan du lossa termostaten på muttern närmast själva ratten.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 26 januari 2012, 17:23:10 »

Ta en bild på en av dem och lägg upp.
Sen termostater spärras så de bara går att öppna till ett visst läge, kolla även att så inte är fallet?

Sen stryper radiatortermostater flödet gradvis då inställd temperatur är uppnådd.
Golvvärmetermostater är on/off.






Det går inte att vrida nå mera iallafall och jag hittar ingen spärr av nå slag heller :(
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2012, 08:22:06 »

Ta en bild på en av dem och lägg upp.
Sen termostater spärras så de bara går att öppna till ett visst läge, kolla även att så inte är fallet?

Sen stryper radiatortermostater flödet gradvis då inställd temperatur är uppnådd.
Golvvärmetermostater är on/off.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 25 januari 2012, 20:28:51 »

Kom och tänka på en sak....

Jag har ju berättat förut att det känns som att det inte blir någon skillnad på värmen i huset hur mycket jag än ställer upp värmekurvan... Jag hade den på 50ºC vid -15ºC ute förut och det var samma värme inne i huset...

Det jag funderat på nu är att eftersom radiatorsystemet förmodligen är underdimensitionerat så är det ju för dåligt med radiatorer alt. för dålig luftcirkulation..

Alla termostater står fullt öppna på radiatorerna, men hur fungerar en termostat? Är det som en vattenkran: av eller på? Mer eller mindre? Eller är det just vad det låter som en termostat?

Isåfall kanske det kan vara så att termostaterna på radiatorerna tycker att det är tillräckligt varmt och stryper då vattenflödet?

Jag har sett att andra har tagit bort termostaterna? Blir det fullt ös då hela tiden så den inte stryper när den tycker att det är tillräckligt varmt?

Skulle det bli fel att göra så? Jag måste ju få mycket bättre värme i huset? För som det är nu blir det inte varmare hur jag än gör. 

Vi har en bordfläkt som jag brukar ställa på lite olika ställen för att få bättre cirkulation på luften, det brukar hjälpa lite granna...

Hur tar man bort termostaterna? Och borde jag göra det?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 25 januari 2012, 19:15:50 »

Kolla att alla radiatorer är varma, kolla även att de är ljumma nertill, speciellt på nedervåningen. Om flödet tar nån genväg och resten av radiatorerna får dåligt flöde så blir det helt klart kallare inne.

Ställer du upp max temp värmepump så kommer den slitas ut fortare. Det finns även risk att den kommer lösa på högtryckspressostaten eller hög hetgastemp.

Jag ska köpa en IR teremometer så snart jag har vägarna förbi stan och en vettig affär :) Sen blir det papper,penna,kamera,maskeringstejp,ir-mätare & grogg en fredagskväll så ska jag ta alla temperaturer överallt på rör in & ut från radiatorer, temperatur uppe och nere på radiatorer och så ska jag lägga upp det här så får ni säga vad ni tycker och tänker :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 januari 2012, 19:04:07 »

Kolla att alla radiatorer är varma, kolla även att de är ljumma nertill, speciellt på nedervåningen. Om flödet tar nån genväg och resten av radiatorerna får dåligt flöde så blir det helt klart kallare inne.

Ställer du upp max temp värmepump så kommer den slitas ut fortare. Det finns även risk att den kommer lösa på högtryckspressostaten eller hög hetgastemp.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 25 januari 2012, 18:57:06 »

Hej igen!
Han köpte värmepumpen och renoverade huset samtidigt. Så radiatorerna monterades då, jag tror inte ens att det fanns några innan, och alla rör och allt är nytt! Men helt klart känns det som att själva radiatorsystemet är underdimensitionerat. Framförallt på nedervåningen. Jag har nu en väldigt hög värmekurva, nu har jag ställt upp den till 65ºC vid -15ºC ute.....   Detta gör att vi får dryga 19ºC grader i vardagsrummet, 17ºC i den delen i köket där radiatorerna sitter, den andra delen håller drygt 16ºC och hallen håller 15ºC övervåningen är 19-20ºC Sjukt :(

Nu är det -6ºC ute... Vad händer när det blir -15ºC eller typ -12-13ºC ute då framledningstemperaturen kommer att vara runt 60ºC och värmepumpen klarar väl bara 55ºC utan eltillskott?
I inställningarna finns det "max temperatur värmepump" den är inställd på 55ºC, vad händer om jag ökar den till t.ex 65ºC? Går det sönder då?

:)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2012, 14:27:05 »

Enligt första inlägget i tråden var det nya radiatorer. Det verkar inte rimligt att man installerar radiatorer som gör det värmessystemet till ett högtemperatursystem samtidigt som man sätter in en värmepump. Fast ibland händer konstiga saker.

Jo, nu såg jag detta, vilket gör det hela ännu mer mysko.  Sc:,h
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2012, 10:39:00 »

Enligt första inlägget i tråden var det nya radiatorer. Det verkar inte rimligt att man installerar radiatorer som gör det värmessystemet till ett högtemperatursystem samtidigt som man sätter in en värmepump. Fast ibland händer konstiga saker.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2012, 09:21:57 »

Men varför så dålig värme?
Alla andra här verkar ha 21-22ºC inne och ingen elförbrukning alls!
Enligt mina beräkningar nu så kommer jag hamna på runt 3000-3500kWh/månad och det skulle hålla 0ºC eller några minus ute.

Du har tyvärr ett högtemp värmesystem, små klena radiatorer funkar dåligt tillsammans med en värmepump, speciellt CTC behöver vettiga grejer. Tyvärr är det inte ovanligt att sånt här händer, men med facit i hand så borde den som installerade grejerna satsat på pellets eller sett till att byta ut radiatorerna.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 januari 2012, 22:14:46 »

Det är faktiskt billigare att låta vp värma så mycket den kan utan el och spetsa med separata elelement men det kanske inte är så praktiskt alla gånger.

Men varför så dålig värme?
Alla andra här verkar ha 21-22ºC inne och ingen elförbrukning alls!
Enligt mina beräkningar nu så kommer jag hamna på runt 3000-3500kWh/månad och det skulle hålla 0ºC eller några minus ute.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2012, 22:11:34 »

Det är faktiskt billigare att låta vp värma så mycket den kan utan el och spetsa med separata elelement men det kanske inte är så praktiskt alla gånger.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 09 januari 2012, 22:05:23 »

Imorgon bitti ger vi oss av...

Tror att det är något stort fel på värmesystemet i huset... :(

Jag har en HÖG värmekurva nu. (60ºC Framledningstemperatur vid -15ºC) Det är nu -7ºC ute.
+19ºC i vardagsrummet ovanför ena radiatorn, i den delen där dom 2 radiatorerna sitter i köket är det +17ºC
Andra ändan på köket är det +16ºC. I hallen är det +15ºC...
Ska det vara så när framledningstemperaturen är 50-51ºC?!

Känns sjukt :(

Värmepumpen klarar väl bara 55ºC utan eltillskott.. Så runt typ -11ºC el -12ºC ute så är det kört med "billig" värme?

Jag får en känsla av att radiatorsystemet på nedervåningen är underdimensitionerat... Ska man till med fler radiatorer eller är det dags att ställa in el element i hall och kök? Jag skulle gärna vilja ligga runt +20ºC eller +21ºC inne utan eltillskott... :(

Vad jag förstått så ska jag mäta temperaturer på inlopp + utlopp på radiatorerna?
Ska köpa en IR teremometer när jag kommer hem, ta kort på alla rör, alla radiatorer, och anteckna temeraturer så får ni hjälpa mig att avgöra vad som ska göras för att slippa frysa i vinter. :)

Hoppas VP klarar sig utan mig nu i hela TVÅ veckor. Elpatronen är påslagen nu iallafall och får vara det medans jag är borta.

Och idag när jag slog på Elpatronen så ökade temperaturen i "Elpannan" till 61ºC fast i inställningarna hade jag ställt in den på 40ºC, testade även 30ºC men inget resultat? Varför?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 07 januari 2012, 17:33:07 »

Just nu är det -7ºC ute. 18-19ºC inne nere, 20-21ºC uppe. Värmepumpen är då inställd på:
Framledningstemperatur vid -15ºC = 60ºC
Värmepump av vid utetemperatur: 20ºC
Aktuell framledningstemperatur tror jag låg på 49ºC när jag tittade sist.

Jag tycker det känns som att det är gränsfall hög värmekurva för att hålla 18-19ºC inne?  :o
Eller har jag fel?

Vad händer när det blir -15ºC ute? Då vill pumpen ha en framledningstemperatur på 60ºC?   Sc:,h

Värmepumpen utan extra hjälp av elpatronen klarar väl bara 55ºC??  :-[
I inställningarna där man får gå in med kod så kan man ställa in max temepratur på värmepumpen. (Den står just nu på 55ºC) Vad händer om jag ökar den? Orkar pumpen utan el då? Eller haverar kompressorn? :S

Hur mycket el gör eran Ecoheat av med i snitt per dygn utan elpatron?
Vi gör av med ca 60Kwh/Dygn för Värme+VV+Hushållsel... Hushållselen är det inte mycket alls av i dagsläget. Typ 5 lågenergilampor, kyl&frys, 2 bärbara datorer...
Jag funderar på om det är den där j*vla golvvärmen i badrummen som gör att det går åt så förbannat mycket el?!?   fiR:
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 07 januari 2012, 15:41:30 »

Skulle inte lämna huset så länge utan elpatron. Med VVC avstängd kommer den inte heller jobba i onödan på samma sätt som tidigare.
Om 50ºC funkat utan att den gått in så mycket så kan den väl stå på det?


På vilket sätt är vattnet "grumligt och skitigt"?
Är det röd eller brunfärgat eller att det är som svart sand på botten av karet? Eller att vattnet är mjölkvitt av små luftbubblor?

Vet du vad det är för material i vattenledningarna i huset? Koppar eller galvat järn?

Tittar man statistik så har den uppenbarligen gått väldigt mycket på el sen den var ny...
38509kWh Till Eldrift
24503kWh Till Kompressor
50771h Total Drifttid

Då fanns det även en extra VVB från början som togs bort för 1,5 vecka sen.
För ganska precis 1 vecka sen stängde jag av elpatronen helt och gick från en daglig elförbrukning på i snitt ca 127kWh /Dygn
till ca 60kWh/Dygn
(Utläst från elmätaren)
Så självklart är jag orolig att den ska dra 130kWh / dygn när vi är borta...  huvuddunk

Så om jag ställer temperatur i eltank på t.ex 40 grader när jag åker bort och slår på elpatronen på t.ex max 3.0kw så borde den väl nästan aldrig gå på elpatronen? Eller tänker jag fel?

Ang vattnet så var det mer gul brunt.. Jag har googlat runt lite och det skulle kunna vara att regnvatten kommit ner i brunnen.
Rör och ledningar i huset vet jag inte vad det är för material... Jag tror allt är utbytt 2005.
Vattnet såg ju bra ut häromdagen innan jag tappat upp badet 2ggr..  a:gl
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 07 januari 2012, 15:26:29 »

Okej  Thumbsup

Men nu på Tisdag åker vi ju bort två veckor... Törs man lämna värmepumpen med elpatron på 0.0kw i två veckor? Vad händer om det blir 10-20 -ºC ??

VVC Borde ju kunna vara avstäng två veckor utan minsta problem?

Skulle inte lämna huset så länge utan elpatron. Med VVC avstängd kommer den inte heller jobba i onödan på samma sätt som tidigare.
Om 50ºC funkat utan att den gått in så mycket så kan den väl stå på det?


På vilket sätt är vattnet "grumligt och skitigt"?
Är det röd eller brunfärgat eller att det är som svart sand på botten av karet? Eller att vattnet är mjölkvitt av små luftbubblor?

Vet du vad det är för material i vattenledningarna i huset? Koppar eller galvat järn?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 07 januari 2012, 09:05:02 »

I vår kåk har vi fruktansvärt gamla ledningar av järnrör som är tämligen fyllda med mangan och tappar jag mycket och på full sprutt tex när vi knäskurar golven så vill det gärna följa med ut i hinken så att vattnet blir grumligt. Vi delar den djupborrade brunnen tillsammans med 11 hushåll plus ett lantbruk så det tappas friskt ur källan.
Ditt hus hade stått tomt ett tag om jag fattat rätt så då kanske blivit avlagringar som följt med nu när det blivit bebott.

Borde inte det ha kommit ut tidigare? :) Och hur är det med att temperaturen på VV ska vara över 50-55ºC för att slippa bakterier?
För det är väl "temperatur i eltank" som bestämmer hur varm vatten jag får?
Den står nu på 50ºC Man kanske skulle ha den högre?
Skrivet av: vedpannan
« skrivet: 07 januari 2012, 08:14:45 »

I vår kåk har vi fruktansvärt gamla ledningar av järnrör som är tämligen fyllda med mangan och tappar jag mycket och på full sprutt tex när vi knäskurar golven så vill det gärna följa med ut i hinken så att vattnet blir grumligt. Vi delar den djupborrade brunnen tillsammans med 11 hushåll plus ett lantbruk så det tappas friskt ur källan.
Ditt hus hade stått tomt ett tag om jag fattat rätt så då kanske blivit avlagringar som följt med nu när det blivit bebott.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 07 januari 2012, 00:03:07 »

Ikväll skulle vi bada bubbel! :) Vred på vredet till 65-70ºC Gick även in i menyn och ändrade värmepatron till max 6.0kw istället för 0.0kw. Och ställde även upp temperaturen i eltank till 60ºC istället för 50ºC

Fyllde badet med ac 350L 40ºC vatten :) Tände lite ljus och satt på lite bra musik... Allt frid och fröjd till tjejen kom upp och gnällde på att vattnet var "skitigt!" Hon satte sig i, men fortsatte gnälla... Detta slutade med att hon nu ligger i sängen skitsur och jag sitter här :)

Jag tappade upp vatten imorse för att prova och det räckte till ett bad på 40ºC (Vilket det gjorde med eltillskott) Det var inte alls så "skitigt" vatten då.

I mina ögon så var vattnet inte skitigt, dock var det väldigt grumligt så det såg rätt ofräsht ut...
Varför blir det grumligt/skitigt? Kan det vara för att jag fyllde badet imorse+dush+diskmaskin+toa x antal ggr+ fylla igen? Kan det bli grumligt vatten i brunnen då? Tror det är egen borrad brunn här ute...

Det var iallafall förklaringen jag gav till henne :)
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 06 januari 2012, 20:48:18 »

Okej  Thumbsup

Men nu på Tisdag åker vi ju bort två veckor... Törs man lämna värmepumpen med elpatron på 0.0kw i två veckor? Vad händer om det blir 10-20 -ºC ??

VVC Borde ju kunna vara avstäng två veckor utan minsta problem?

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 januari 2012, 21:34:30 »

Timer är den enklaste och snabbaste lösningen. Om det inte blir stor självcirkulation genom VVC slingan så kommer hela systemet fungera bättre med avstängd VVC.
Sedan kan du få lite ro att fundera och göra ändringar när det är lite bättre förutsättningar för det, t ex till våren/sommaren när det blir lite varmare ute.

Det värsta som kan hända är att du får vänta på varmvattnet en stund om inte VVC pumpen är påslagen och varmvatten behövs.

Wilos VVC-pumpar har inbyggd backventil, åtminstone har den jag installerade det, så det bör inte vara nån risk för självcirkulation.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 05 januari 2012, 20:38:06 »

Timer monterad nu! Blev även en till bilen så tjejen slipper skrapa rutorna imorgon :)
Timern blev inställd på att ge ut ström mellan kl: 05:00 - 06:45 eftersom det ska dushas och grejer innan jobbet. Och sen ställde jag den på 16:00 - 23:00 så det finns varmvatten när man kommer hem efter jobbet tills man går och lägger sig.. Ska man sen upp mitt i natten och pinka får man väl spola ett tag eller tvätta i kallvatten antar jag ;)
Själva Cirkulationpumpen drar 22W... Så räknar man då lite på en månad. (31 dagar)
22x24=528x31=16,368kWh
Nu blir det istället:
22x9=198x31=6,138kWh!
Besparingen på en månad blir alltså 10,230kWh, på ett år blir det 122,76kWh!?
Tittar man på resultatet så känns det som att jag har räknat massor fel... Men det kanske kan stämma?
Och då har jag BARA räknat på elen som går åt till att driva VVC pumpen... Inte hur mycket man sparar i temperaturförlust genom att slippa VVC 15h / dygn :)
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 05 januari 2012, 19:46:14 »

Timer är den enklaste och snabbaste lösningen. Om det inte blir stor självcirkulation genom VVC slingan så kommer hela systemet fungera bättre med avstängd VVC.
Sedan kan du få lite ro att fundera och göra ändringar när det är lite bättre förutsättningar för det, t ex till våren/sommaren när det blir lite varmare ute.

Det värsta som kan hända är att du får vänta på varmvattnet en stund om inte VVC pumpen är påslagen och varmvatten behövs.

Kanon! Då springer jag ner med en timer nu direkt :) Det är ju ingen som använder vattnet mitt på dagarna. Och är man hemma mycket nån helg så är det rätt lätt att gå ner och bara stänga av timern och sätta på den sen igen :)

Tack!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!