Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GARANTIER  (läst 2694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
GARANTIER
« skrivet: 14 september 2005, 20:02:10 »
NI SOM ÄR SLUTKUNDER:  Tänk pÃ¥ detta när ni överväger att köpa kanonbilliga pumpar t.ex Panasonic m.m. Ni fÃ¥r garanti pÃ¥ matrialet, men arbetet. En enkel felsökning kostar dig c:a 1500kr (om du bor centralt) , kanske ytterligare ett besök.
Du köper pumpen för 8000kr, frakt 600kr, installation 3500kr, 1500kr +1500kr + , + , +, ja det är en chansning.
Köper du av din lokala handlare/servicekille ger du 15-16000kr installerat och klart. Lika lång garanti INKL: allt arbete i två år.
MONTÖRER : Akta dig för att montera dessa pumpar. När tre parter är inblandade och du inte har någon relation med leverantören så skyller han på montören och slutkunden, han vet ju ingenting och han vill ju inte betala något.
Hemskt om det blir en tvist. Leverantören är ju fri. Det står ju mellan dig och brukaren.
LJ

Utloggad transalp01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: GARANTIER
« Svar #1 skrivet: 18 september 2005, 18:44:35 »
Jag valde en leverantör med egna montörer just av den anledningen.

Utloggad wireman

  • expert pÃ¥ att laga allt som är trasigt
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: GARANTIER
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2005, 22:32:11 »
5-åriga garantin är säkert jättebra, men den kostar en hel del. Jag har installerat min HE9 själv.
Monterade innerdelen,borrade hålet genom väggen,monterade utedelen, monterade kabelrännan.
konade rörändarna, kopplade ihop allting, kopplade elen.

Kollade med kompisarna om nÃ¥gon kände en kyltekniker och fick  napp. Han provtryckte, vaccumsög 1 timme
och läckagekollade alla kopplingar och innerdelen. allt OK. HE9:an fungerar otroligt bra. Mitt totala pris är 14500:-
installerat och klart då jag gjort allting utom vaccumsugning själv. Jag har 2 års materialgaranti och min tro
på Panasonics kvallitet är nog större än försäljarna som säger att du är galen om du inte tar vår 5-åriga garanti.

Priset på en Panasonic HE9 installerat och klart ligger runt 24000- 25000:- . Jag betalar nästan en pump till för att få garantin.

Förhoppningsvis har jag efter 2 år tjänat in hela pumpen och om den skulle gå sönder år 4 så ligger jag ändå på
plussidan och om det kostar 2000:- att laga den så har jag fortfarande gjort en ganska bra vinst.

Visst tar jag en risk med garantin men om man ser till att installationen utförs proffsigt, minimerar man risken.
Jag har alltid gjort allting själv, har jag inte vetat hur jag ska göra, har jag tagit reda på det.
Satsar man aldrig kan man aldrig vinna.



Utloggad hakansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: GARANTIER
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2005, 07:56:56 »
Jag har gjort det samma,Toshiba RAS-13 kostade mig 12 000:- med allt.Det är rätt mycket billigare än att köpa den med installation.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GARANTIER
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2005, 14:02:53 »
Hm, men installation kostar ju inte 10000:-. Den brukar väl ligga på runt 4500:-.
Kostar en HE9 24500 inkl installation borde den gå på 20000 exklusive installation. Alternativt, kostar den 14500 exklusive installation bor den ligga på 19000 inklusive.

Jag gjorde på snarlikt sätt men köpte anslutning av rören, vacuumpumpning och läcksökning för 1600:- av ackrediterad kyltekniker. Enligt ök med säljare gäller då alla garantier. På så sätt sparade jag 3000:-. Dock fick jag en del kostnader inköp av div verktyg samt en hel del arbetstid. Möjligen gick jag runt på det. Min fritid är inte gratis.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: GARANTIER
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2005, 21:34:56 »
Köpte en E9DKE installerad och klar, men exklusive elanslutning för 15.000. Då ingick 6 års garanti. Räknar med att få tillbaka 1500 från skattmasen i ROT-bidrag.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad wireman

  • expert pÃ¥ att laga allt som är trasigt
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: GARANTIER
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2005, 21:51:10 »
Jag har fått priser på HE9 installerat och klart för 23995:- plus framdragning av eluttag.
Priserna är lägre på Citcop men som privatperson kan jag tydligen inte köpa från
dom. Men som privatperson kan jag installera själv. Köpte min HE9 i Nykvarn
för 14100:- ink. allt. Betalade 500:- för vaccumsugningen av ackrediterad kompis.  Jag är mycket nöjd.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: GARANTIER
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2005, 21:53:52 »
En anledning till att det blir billigare är nog att pumpen kostar säkert mer hos din lokala handlare än om du köper billigast möjliga på nätet.
En jobbar kompis till mig köpte en HE9a av en lokal handlare och gav 21000:- (efter hårda förhandlingar) på nätet hittade jag vid snabbkoll med monteringsgrejor 13400:- + frakt (inkl mv) låt säga 14t.
Han är ganska händig och hade fixat detta på en dag. Då hade han tjänat ca 7000:- kronor men får lita till turen för han kan få problem med garantin. Han fick 6års garanti och pumpen ska bytas som komplett enhet om den pajar (alltså inget tjafs med reparation).
Jag tycker själv det lÃ¥ter lite pengar och ganska stor risk. Jag skulle nog satsa pÃ¥ en billigare pump om jag skulle göra det själv,  igen!
Jag har alltså också gjort det själv Sharp 12an (från nätet) monterad med allt för 12300:- inkl el (kostade ca 25t mon o klart då).
Då kändes det som att inget kan gå fel men nu vet jag bättre!
Min håller iaf än (peppar peppar) och har nog kanske betalat sig på ca 1 år sen kan jag andas ut och förhoppningsvis börja tjäna.

Kontentan är har du råd att leka med 15 lakan gör det, har du inte råd gör det inte eller köp billigare pump (den behöver inte vara sämre för det) och förlora mindre om oturen är framme. Det blev ett långt inlägg förlåt *grina*.
          Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!