Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny i värmepumpsträsket Ã¥ behöver hjälp!!! NIBE Fighter 2025 14kW mot acktank  (läst 4215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbesamuelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hejsan, har nyligen fÃ¥tt en 2025 14kw inkopplad hos mig som vi kör direkt mot 500l/1000l acktank. Skulle nu behöva justera in den lite verkar det som eftersom den löst ut ungefär 1gÃ¥ng/dygn sedan inkoppling!"suck"  Själv har jag inga förkunskaper alls inom omrÃ¥det sÃ¥ ja tänkte kolla om nÃ¥gon hade nÃ¥gra tips pÃ¥ lösningar som skulle kunna hjälpa mig :)

Felet indikeras som 16 i kanal s1 korta drifttider. jag håller för tillfället på att läsa igenom manualen för att förstå mig på menyerna i pumpen å vad alla kanaler betyder etc. undrar också om jag lämpligast ska använda bägge mina 500liters tankar eller bara nr1 som den är dockad till med inbyggd vvb? energimässigt borde de vara bäst med bara ena tycker jag men pumpen kanske gärna körs mot lite större mängd vatten längre drifttider/färre starter kanske? har ingen sån där smo10 grejj utan den styrs av en termostat som sitter på tanken inställd på 50grader och 10grader i diff. Huset är ungefär 200m2, alla element fullt öppna och sjunten går på automatik, men för tillfället är det inte mycket värme som går ut i elementen då det är ganska varmt ute ca 10grader. Kanske även ska tillägga att jag även har en gammal vedpanna dockad mot acktankarna som förhoppningsvis inte skall behövas användas så mycket nu samt elpatron. Undrar också vart termostaten helst ska sitta placerad i min tank för att fungera bäst? nu sitter den nästan mitt i tanken. ( hade den längre ner först men flytta den för att se om de gjorde någon skillnad med korta drifttider).

/ Tobbe

 



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sätt termostaten på returledningen, då är det ingen risk att det blir korta driftstider p.g.a. att tempen stiger för snabbt.
Och OM det ändå blir det så kanske du har för högt flödet.
Justera in flödet tillfrån värmepumpen så att deltaT ligger på ca 10 grader när det är varmt ute (över +10 grader)

Kolla även värdet på A2,
Returtemperaturen begränsas av returledningsgivaren och justeras i kanal A2.
Värdet på A2 måste alltså vara över 50 grader om du sätter givaren på returledningen, och deltaT måste vara lägre än 8 grader för att värmepumpen inte skall lösa ut på högtryck eller hög hetgastemp.

Din anläggning är ett bra exempel på varför jag inte brukar rekommendera fast kondesering mot acktank/vedpanna.
Problemen blir korta driftstider och onödigt hög temp = dålig årsmedelverkningsgrad.
Allt detta bara för att du skall kunna elda lite ved om andan faller på...

Vad som skulle kunna hjälpa oss är att du kollar in vad som händer under en normal driftscykel, kan du se några temperaturer alls i ditt system, eller famlar du helt i blindo när du inte har en SMO?
« Senast ändrad: 28 maj 2010, 17:07:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobbesamuelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Här är alla siffror och temperaturer jag får fram från pumpen.

Delta T =2,2
T1=15,3 T2=21,8 T3=19,6 T4=24,4 T5=26,5 T6=22,1 T7=18,1
A1=1 A2=48 A3=4 A4=20 A5=0 A6=120 A7=20 A8=40 A9=1 A10=10 A11=5 A12=0 A13=0
S1=01 S2=0 S3=1283 S4=244 S5=364 S6=0 S7=1/1/1

hur gör jag då för att öka på Delta T till runt 10grader?
« Senast ändrad: 28 maj 2010, 19:47:55 av Tobbesamuelsson »

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Hej,

minska hastigheten på laddpumpen till värmepumpen.

På vilka nivåer i tanken har du kopplat in värmepumpen?

Själv kör jag fast kondensering mot 420l, funkar fint för mig.

Laddar in ca mitt i tanken och returen tar jag i botten. Termostaten sitter något under inloppet.
Hade problem när returen satt för nära "inloppet" fick också extremt korta driftstider.

Hur styr du laddpumpen? Om Niben sköter den så är det mindre risk att du förstör skiktningen i tanken.

Tycker inte jag får kortdriftstider...

Skulle vara intressant att ta del av någon test där man jämnför fast vs flytande (med samma förutsättningar) , för att se hur många % man förlorar...

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Med en så stor VP hoppas jag anslutningarna mot tanken är långt ifrån varandra. Inlopp från VP bör sitta i toppen och utlopp till VP i botten av tanken. Sätter du tankgivaren långt ner så bör du ställa ner temperaturen, 40 ºC borde räcka bra, tänk på att med skiktningen i tanken så blir det ca 10 ºC varmare i toppen av tanken. Fast med en inställd tempdiff på 10 ºC på termostaten så borde det gå att ha den högt upp också.

DeltaT styr du på cirkpumpen mellan VP och tank, om det inte räcker att ställa ner denna så bör man ha en trimventil att strypa flödet med till rätt tempdiff (mellan T2 och T3 vid drift).

Sen bör du läsa av temperaturerna från T2 till T7 vid drift när VP:n gått ett tag, annars går det inte att få ut nån info av dem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbesamuelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Inloppet sitter i toppen och utloppet i botten precis som du säger tankgivaren sitter i mitten för tillfället och vet inte riktigt om ja vÃ¥gar sätta den sÃ¥ lÃ¥gt som 40 grader, legionella bakterier kan väl bildas under 50grader nÃ¥nting om ja inte är ute Ã¥ cyklar? men Ã¥ter till problemet :P kan inte sänka hastigheten mer pÃ¥ cirkpumpen sÃ¥ dÃ¥ bvehövs det alltsÃ¥ nÃ¥gon slags trimmventil( Om de nu är de som är felet).  För när jag läste av alla siffrorna Ã¥ temperaturen hade pumpen inte gÃ¥tt pÃ¥ ett bra tag men var i drift 01 i meny s1. Men dom skall alltsÃ¥ läsas av mitt under körning eller strax efter pumpen gÃ¥tt för att de ska stämma.... betyder väl att delta T kanske  inte alls är 2,2utan jag lär kolla av imorrn igen istället ( 21.47 soffläge intaget :P)


Har kollat vid drift nu å delta T verkar stämma överens med diagramen i manualen...
« Senast ändrad: 04 juni 2010, 15:58:46 av Tobbesamuelsson »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
om din ny installerade värme pump löser tycker jag absolut att du ska kontakta installatören för felsökningen . han har funktions ansvar för sin installation .
 har inte installatören gÃ¥tt igenom manualen med dig innan han lämna installationen ?
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tobbesamuelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Pumpen har nu gÃ¥tt klockrent i ca 5-6dygn efter jag ändrat värdet pÃ¥ kopplingsdifferens returtemp till 10 som ju hade en egen kanal i pumpen (A3) vilket verkar har gjort susen! Hade ju ställt diffen pÃ¥ 10grader pÃ¥ termostaten som sitter i tanken, men tydligen sÃ¥ verkade som att man även mÃ¥ste ändra det i pumpen???hmmm mystiskt,trodde termostaten pÃ¥ tanken skulle styra de där själv?  Har detta nÃ¥nting med bygling av plint 30 att göra Ã¥ ska mitt system vara byglat där eller ej? MÃ¥ste man alltid ändra diffen i pumpen som är förinställd pÃ¥ 4 grader för att fÃ¥ det funka med acktank fast man har en VT10?  Sc:,h lite snurrig nu hur de hänger ihop men glad att den verkar lira nu... ;D

Hade förresten en kompis som insstallerade den åt mig som inte hade så mycke kunnande om själva pumpen endast rörmokeriet! Billigt men klurigt å lära sig hur de ska ställas in... :P
« Senast ändrad: 04 juni 2010, 22:18:09 av Tobbesamuelsson »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Pumpen har nu gÃ¥tt klockrent i ca 5-6dygn efter jag ändrat värdet pÃ¥ kopplingsdifferens returtemp till 10 som ju hade en egen kanal i pumpen (A3) vilket verkar har gjort susen! Hade ju ställt diffen pÃ¥ 10grader pÃ¥ termostaten som sitter i tanken, men tydligen sÃ¥ verkade som att man även mÃ¥ste ändra det i pumpen???hmmm mystiskt,trodde termostaten pÃ¥ tanken skulle styra de där själv?  Har detta nÃ¥nting med bygling av plint 30 att göra Ã¥ ska mitt system vara byglat där eller ej? MÃ¥ste man alltid ändra diffen i pumpen som är förinställd pÃ¥ 4 grader för att fÃ¥ det funka med acktank fast man har en VT10?  Sc:,h lite snurrig nu hur de hänger ihop men glad att den verkar lira nu... ;D

Hade förresten en kompis som insstallerade den åt mig som inte hade så mycke kunnande om själva pumpen endast rörmokeriet! Billigt men klurigt å lära sig hur de ska ställas in... :P

coca-cola, gängse vvs-are eller wannabe?  ;)
Jag hävdar gängse vvs-are.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 :) man gör sÃ¥ gott man  kan
coca cola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpen har nu gÃ¥tt klockrent i ca 5-6dygn efter jag ändrat värdet pÃ¥ kopplingsdifferens returtemp till 10 som ju hade en egen kanal i pumpen (A3) vilket verkar har gjort susen! Hade ju ställt diffen pÃ¥ 10grader pÃ¥ termostaten som sitter i tanken, men tydligen sÃ¥ verkade som att man även mÃ¥ste ändra det i pumpen???hmmm mystiskt,trodde termostaten pÃ¥ tanken skulle styra de där själv?  Har detta nÃ¥nting med bygling av plint 30 att göra Ã¥ ska mitt system vara byglat där eller ej? MÃ¥ste man alltid ändra diffen i pumpen som är förinställd pÃ¥ 4 grader för att fÃ¥ det funka med acktank fast man har en VT10?  Sc:,h lite snurrig nu hur de hänger ihop men glad att den verkar lira nu... ;D

Hade förresten en kompis som insstallerade den åt mig som inte hade så mycke kunnande om själva pumpen endast rörmokeriet! Billigt men klurigt å lära sig hur de ska ställas in... :P


plint 30 är till för tex extra termostat
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!