Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
Vedeldning / SV: Tände i kamin
« Senaste inlägg av BiggerDigger skrivet Idag kl. 14:54:31 »
Försökte att bara elda i kaminen några kvällar, men nu var det 20,0 inne och nu fick värmepumpen jobba lite i morse. Men nu är det tänt i pannan så golvet blir varmt.
2
IVT / SV: Shuntventil 495 Twin
« Senaste inlägg av moratrådgnist skrivet Idag kl. 14:38:54 »
Bytte kondensatorn men ingen skillnad. Man kanske skulle skicka ström på motorn och kolla att den verkligen fungerar?
3
Thermia / SV: Utlöst motorskydd och inget värmebehov? Thermia Optimum 10
« Senaste inlägg av Bonazera skrivet Idag kl. 14:37:02 »
Motorskyddet står på 7,2A, kompressorn tar 8,5A i varmvattenfasen!!!
I värmeläget drar de 5,5A
Det är en ZH26K4E
OPER Max 6,8
4
Säger absolut inte att det är fel, bara att det förekommer att folk stänger av sina beredare.
Med elberedare på 300 liter hade jag nog själv defintivt satt en styrning på när den fick värma.
Det skulle Logger 1010 och en kontaktor fixa hur lätt som helst baserat på dygnets billigaste timmar.
5
Nibe / SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Senaste inlägg av kWhalp skrivet Idag kl. 14:09:10 »
Börjar bli riktigt förbannad, vattnet är 29 grader och jag får inte skiten att börja värma vatten. Den körde en stund och värmde huset trots jag prioriterar varmvatten och lade prioritering 100% på vatten och 0% på värme. Borde ju finnas en panikknapp att nu behöver vi varmvatten kör elpatronen för fullt!

Hej!
Det finns ju en knapp som heter "tillfällig lyx", i varmvattenmenyn. Då prioriterar den varmvatten i en timme(?), eller tills den uppnått stopptemperaturen på typiskt 52°C..
6
Thermia / Bufferttankfrågor + lura pumpen lite
« Senaste inlägg av Vuppen skrivet Idag kl. 14:08:55 »
Jag är på väg att lägga till 2st 500l acktankar och en vattenburen eldstad till min befintliga Diplomat Optimum G2 och har några frågor.

Jag har en principskiss från Thermia (bifogad) som är bra i stora drag. Några detaljer saknar jag dock. Jag vill låta pumpen jobba mot en mindre del av den totala vattenvolymen. Därför tänkte jag seriekoppla tankarna så att bara värmen från veden laddar den ”nedre” tanken.

Den övre tanken innehåller en förrådsberedare för VV som kommer att ligga i serie och mata inkommmande på VPns VVB. Frågan om det är risk för bakterietillväxt har jag redan fått svar på. Det ska räcka med VPns hantering av det eftersom den hela tiden sitter sist i kedjan innan vattnet går ut i huset.

I normal drift kommer pumpen att shunta ut värme från tankarna så länge det finns ”billig” värme att ta av där. När temperaturen sjunker kommer den att börja jobba mot huset med flytande kondensering. Här kommer frågorna:

1. På vilken höjd ska bufferttankgivaren sitta? Jag behöver svetsa på ett extra dykrör och kan därför välja höjd fritt.

2. På vilken höjd bör pumpen ladda tanken? På tillverkarens skiss är tankarna parallellkopplade så att både VPn och eldstaden jobbar mot hela volymen med flytande temperatur på hela volymen när VPn jobbar utan tillskott från veden. Jag vill spara det mesta av volymen till att lagra värme från veden men ändå få lite extra varmvatten när pumpen värmer huset.

3. Kan jag på något smidigt sätt mha någon styrsignal låta VPn jobba med fast kondensering mot tanken? Syftet är att låta pumpen värma tanken när mina solpaneler överproducerar. Även om det är en mikrooptimering så är det en klar fördel med att alltid ha full tillgång till det extra varmvattnet när det inte är eldningssäsong och den egna elförbrukningen ligger i ofas med produktionen.

Det skulle kunna vara något av följande

- Manipulera värdet på någon givare
- Växla någon givare till en likadan på ett annat ställe i systemet
- Styra någon ventil som öppnar/stänger/stryper/leder förbi något

Alla de varianterna kan jag lösa utan några problem. Kommer ändå behöva någon extern styrenhet som tar in signalen från solanläggningen.
Mer exotiska/dyra lösningar pga extra rördragning:
- Värma via VVC
- Extra växelventil ut från befintliga VV-kretsen eller liknande går också att överväga

Tacksam för alla kluriga och initierade svar och inspel!

Med vänlig hälsning,
Johan
7
Nibe / SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Senaste inlägg av Josth skrivet Idag kl. 14:08:01 »
I manualen står det följande för att välja tillfällig lyx för varmvattnet:

"För att tillfälligt öka mängden varmvatten, vrider du först på manöverratten för att markera meny 2 (vattendroppen) och trycker sedan två gånger på OK-knappen. Läs mer om hur inställningen går till på sida 45."

lyx: Lyxläget ger största möjliga mängd varmvatten. I detta läge kan elpatronen delvis användas för att värma varmvattnet, vilket ger ökad driftskostnad.
8
IVT / SV: IVT Optima 500 avfrostar ej
« Senaste inlägg av HBerggren skrivet Idag kl. 13:29:52 »
Den bör ju svara på avfrostningskallelsen via dina gulgröna sladdar när den gör värme, testa igen när du hör den går ikväll. Bör pysa rätt gött om avfrostningen går in på riktigt, både in och ut ur avfrostning.

Testa håll ihop kablarna 30 sekunder, vet inte hur de tänkt sig den avfrostningen ska fungera.
Rent logiskt tycker jag den ska fullfölja en automatiskt cykel vid en snabb impuls. Men är det givarfel så kanske den häver sig själv direkt (spolen kanske klickar två gånger så snabbt att man inte hör det), pga ingen minimumtimer etc, jättesvårt att veta den typen av detaljer om det inte står i manualen.

Du kan ju täcka in utedelen i ett slarvigt helstängt partytält, då bör ju äkta avfrostningsbehov uppstå.
9
Panasonic / SV: Ansluta Monoblock mot trasig Comfortzone CE50
« Senaste inlägg av HBerggren skrivet Idag kl. 12:59:26 »
Jadå, så länge du känner att du har koll tror jag det är en bra maskin att bygga luft/vatten på. Frånluftsåtervinningen blir du förstås av med, men inte hela världen.
10
Värmepumpar - Luft/vatten / SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Senaste inlägg av HBerggren skrivet Idag kl. 12:05:31 »
Varför tittar ni på värmepumpar som har radiatorvattnet draget till utedelen.

Köp en gassplit i stället där det är gas i mellan ute / innedelen.
Då slipper risken med att radiatorvattnet kan frysa i i utedelen vid driftstopp

Utbudet på bra gassplitar är ganska lågt. Har du något förslag på kompetent maskin?

Att stänga av maskinen under vintern medvetet eller känt ostabilt elnät, en split är självklart bästa valet.

Frysskador är komiskt nog större på splitar än maskiner med radiatorvatten ut. Sämre utvecklade styrsystem som är anledningen som gör bort sig vid avfrostning och spränger växlaren inomhus.

Försäkringsbolag knorrar inte över radiatorvatten ut, det säger lite om hur mycket problem det är i verkligheten.

Har bara sett en pump som nästan gick sönder, söndrig huvudsäkring och ingen som kunde hjälpa till på 8h. Slangarna var frusna, men utedelens växlare hann inte frysa, kompressorn höll växlaren varm när säkringarna blev återställda. Ett värmefläkttält fick bort ispropparna och systemet överlevde helt.

Det finns även en till nackdel med split, jag har aldrig hört en större splitmaskin utan oljud inomhus när man står vid pannan inne. Det finns luft/vatten som det inte går höra kompressorn inne via vattenrören, senast igår var jag på en sån.

Högfrekventa kompressorljud färdas bra i tunna kopparrör som split har. Även lågfrekventa kommer in, rent mekaniskt känns det som. Hade gärna upplevt lite fler splitsystem för en bredare bild. Känns spontant som att rören inte ska in före de passerar en betongsugga eller liknande, kanske blir tyst då?
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!