Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 Twin - Pressostat lĂ„g (LP)  (lĂ€st 5593 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #30 skrivet: 06 juli 2020, 16:38:11 »
Olle61, det vet jag inte .. beror pÄ vilken givare jag ska titta pÄ. Efter jag stÀnger av pumpen, sÀtter igÄng den igen sÄ startar KB pumpen efter ett tag utan att Kompressorn gÄr. Nu sista gÄngen gick inte ens kompressorn alls utan KB pumpen snurrade pÄ och efter ca 50min stÀnger den av sig. Jag antar att kompressorn inte gÄr igÄng för att det Àr tillrÀckligt varmt ute just nu.

KB tempen sjunker rÀtt snabbt sÄfort KB pumpen Àr igÄng för att sedan öka nÀr den slÄr av vilket Àr logiskt.

Ja det var dÄ ett mÀrkligt fel detta.

Utloggad Olle61

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Antal inlĂ€gg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag Ă€lskar vĂ€rmepumpar!
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #31 skrivet: 06 juli 2020, 16:46:31 »
I en vanlig bergvÀrmepump gÄr cirkulationen mot borrhÄlet bara nÀr kompressorn gÄr. Det kan vara en funktion i 495 att fortsÀtta cirkulationen för att Äterladda borrhÄlet med vÀrme frÄn ventilationen.
Köpte hus 2005. Huset Àr frÄn 1979 och det fick bergvÀrme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #32 skrivet: 06 juli 2020, 18:09:52 »
Olle61, ja nu gick kompressorn igĂ„ng och KB pumpen likasĂ„ .. sĂ„ du hade rĂ€tt igen 😄🙌.

TĂ€nk va mycket man kan lĂ€ra sig av sĂ„ duktiga mĂ€nniskor som ni som hjĂ€lper en. Ni Ă€r ju helt fantastiska  tummenupp. Nu Ă€r det bara att hĂ„lla tummarna.
« Senast Ă€ndrad: 06 juli 2020, 18:14:11 av M@ZE »

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #33 skrivet: 07 juli 2020, 15:02:51 »
En liten update : Nu duschade vi hÀr och nu gick kompressorn och köldbÀrarpumpen igÄng och allt verkar pÄ nÄgot magiskt sÀtt fungera fortfarande :)

Och allt detta tack vare i som svarat och hjĂ€lpt till i denna trĂ„d  :) tummenupp

Utloggad lödlÀckan

  • Expert pĂ„ vĂ€rmepump
  • ****
  • Antal inlĂ€gg: 393
  • Karma +1/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #34 skrivet: 12 juli 2020, 13:02:57 »
kb pumpen sitter pÄ högsta punkt pÄ kb slingan. ev luft kommer att samlas dÀr och nÀr det blir tillrÀckligt mycket kommer kb pumpen inte att ha nÄgot att pumpa pÄ. flödet upphör och den kb vÀtska som finns i förÄngaren kommer att bli allt kallare tills vp stannar pÄ lp. nÀr kb pumpen inte har nÄgot att pumpa pÄ kommer vÀrmen frÄn pumpen att pÄverka sensorerna och dÀrav hög temp pÄ kb röret. se till att kb kretsen Àr trycksatt och avlufta vid kb pumpen. har haft ett fel dÀr hastighetsomkopplaren pÄ kb pumpen var trasig.

nibe, ctc, baxi, golvvĂ€rme, solenergi Energibutiken.se smarta varor pć nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

VibrationsdÀmpare
Besök vÄr webshop, klicka hÀr!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
luftvÀrmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gĂ€ster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot anvĂ€ndare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!