Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC eller IVT?  (läst 4021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC eller IVT?
« skrivet: 22 april 2022, 09:36:56 »
Hej!
Jag har idag en IVT Greenline C7 9,6kw med elpatron från 2001 som krånglar sedan en tid tillbaka (pressostat hög). Den har gått på elpatron hela vintern med skyhöga elräkningar som följd. Nu ska jag ta in offerter på ny värmepump.

"Pannrummet" ligger vägg i vägg med köket där jag har en Wamsler vedspis där vi eldar flitigt på vintern för komfortvärme och mys.

Jag har läst en del om CTC och deras Energyflex som gör att man kan elda mot värmesystem/varmvatten utan att springa och vrida om kranar tex. Med detta i åtanke ville jag ha en Värmepump förberedd för att kopplas samman med tex en liten kökspanna. typ wamsler k158.

Jag bad att få in offerter på en ny värmepump från CTC via värmepump.se men de säljare som ringt upp mig har helst velat sälja IVT istället.

Förutsättningar:
Trähus byggt 1978 152m2 2 plan
350m jordvärmeslang Älvdalen, Dalarna
Familj 2 vuxna 4 barn
Ã…rsförbrukning  innan pumpen började krÃ¥ngla 2020 17450kwh
Ã…rsförbrukning 2021  27200Kwh
Övriga värmekällor Vedspis i kök Wamsler
Kamin i vardagsrum Keddy

Nu vänder jag mig mot er som har kunskap och erfarenheter om CTC, Energyflex eller IVT värmepumpar.

All sorts input eller goda råd mottages tacksamt!

MVH Kristian

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #1 skrivet: 22 april 2022, 10:03:32 »
De nya CTC värmepumparna funkar på liknande sätt som alla andra, så en GS/GSi kan inte dockas direkt mot en kökspanna.
Men köper du en CTC EcoHeat 400 så har den anslutningar som kan användas för detta.

Det finns väl 2 nackdelar med en EcoHeat 400.
-Den har VV-slinga som kan ge begränsat med varmvatten, speciellt om du har badkar och vill tappa upp relativt snabbt.
-Styrningen älskar att spetsa med elpatron i tid och otid, oavsett om det behövs eller inte.

Men har du bara dusch och stänger av elpatron så kan den nog vara ett alternativ i ditt fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #2 skrivet: 22 april 2022, 12:05:47 »
Vi har bytt ut vårt stora badkar till ett sittbadkar med volym på ca 120 liter. Det räcker bra för småttingarna. Däremot går det ju rätt mycket duschvatten de dagar då flera ska duscha efter varann...
Har funderat på det en varv till och vid installation av kökspanna senare bör man nog lägga till en liten acktank som den eldar mot.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2022, 13:06:48 »
Då finns ju möjligheten att sätta en shunt från tanken på stigaren efter värmepumpen, man måste då flytta värmepumpens framledningsgivare till efter shunten för att den ska känna av när du eldar.
Om du dessutom väljer en acktank med VV-slinga kan du förvärma varmvattnet i denna innan det går in i värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #4 skrivet: 22 april 2022, 15:32:26 »
Har du felsökt din nuvarande maskin? Den behöver ju inte vara färdig för skroten ännu?

Annars tror jag att du i första hand ska skaffa den optimala värmepumpen för huset och inte måla in dig i ett hörn med en gammal CTC för att kunna elda lite ibland.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #5 skrivet: 22 april 2022, 15:44:51 »
Då finns ju möjligheten att sätta en shunt från tanken på stigaren efter värmepumpen, man måste då flytta värmepumpens framledningsgivare till efter shunten för att den ska känna av när du eldar.
Om du dessutom väljer en acktank med VV-slinga kan du förvärma varmvattnet i denna innan det går in i värmepumpen.

Ska förtydliga att med denna lösning funkar vilken modell som helst på värmepump, skulle kolla på även Bosch, Nibe, Daikin och Thermia.
Bosch är dessutom samma innehåll som IVT, men till en lite lägre peng.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2022, 00:45:59 »
Tack Carl N! Lösningen du beskriver med acktank, shunt och flyttad framledningsgivare är det jag vill kunna bygga ut till såsmåningom.
DÃ¥ behöver jag alltsÃ¥ inte haka upp mig pÃ¥ CTC för den sakens skull. 🙂

Hur smarta är de nyare modellerna av IVT? Finns det möjlighet att styra dem kopplat till spotpris på el tex?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #7 skrivet: 23 april 2022, 10:00:42 »

Hur smarta är de nyare modellerna av IVT? Finns det möjlighet att styra dem kopplat till spotpris på el tex?


Hmmm...
Finns ingen information om detta på varken IVT:s eller Bosch hemsida.
De enda som skriver nått om detta är Nibe.
Jag vet ärligt inte om nÃ¥n mer än Nibe har detta inbyggt?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Bjorn43

  • Gäst
Bjorn43
SV: CTC eller IVT?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2022, 14:59:46 »
Hej
Jag kör med ctc energyflex, en gsi 616 kopplad mot tank. Fördelen med energyflexen är att allt är inbyggt i ctc styrningen från början. Den gör även vv på detta sätt utan att du behöver slingtank.

Jag letade mycket länge innan jag bestämde mig. Till sist vägde jag mellan nibe s-serie och ctc gsi.

En annan fördel med dessa 2 är myUplink vilket jag tycker är ljusÃ¥r bättre än övriga fabrikats applösningar.  Nibe tar dock betalt för myUplink,  ctc är gratis (änsÃ¥länge).Ctc har dessutom skärmspegling dvs att är du hemma o uppkopplad pÃ¥ ditt wifi med din telefon eller padda sÃ¥ kan du göra allt frÃ¥n telefonen istället för att stÃ¥ i pannrummet.





Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #9 skrivet: 28 april 2022, 22:38:46 »
Har du felsökt din nuvarande maskin? Den behöver ju inte vara färdig för skroten ännu?

Annars tror jag att du i första hand ska skaffa den optimala värmepumpen för huset och inte måla in dig i ett hörn med en gammal CTC för att kunna elda lite ibland.

// Magnus

Den larmar för Pressostat hög hela tiden.Jag har gjort ren filtret på radiatorsidan några gånger men utan nåt vidare resultat. Tips om vad jag kan göra?

Jag har bara fått in en offert på en IVT C7 HE och en firma tackade nej direkt då de säljer Nibe och Nibe kan inte leverera några pumpar i nuläget. Slängde ut fler krokar idag då jag vill ha mer än en offert att jämföra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #10 skrivet: 30 april 2022, 07:44:38 »
Den larmar för Pressostat hög hela tiden.Jag har gjort ren filtret på radiatorsidan några gånger men utan nåt vidare resultat. Tips om vad jag kan göra?

Kan vara någon av cirkpumparna på varma sidan som krånglar, eller att kontaktorn till kompressorn vill fastna.
Har din värmepump nån display så läs av alla temperaturer när kompressorn går (om du hinner innan den stoppar på HP)?

Cirkpumparna har en centrumskruv, lossas denna så ser man om den snurrar som den ska?
Det kommer ut lite vatten då så ha en rejäl trasa under.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #11 skrivet: 30 april 2022, 18:51:43 »
Har fått in offert på

IVT Greenline C7 HE    90213:-
Thermia Calibra 7         88195:-



Antar att båda dessa går på nåt vis få till styrning mot elspotpris/väderprognos på på något vis även om de inte har det inbyggt.

Huset är rätt dåligt isolerat än så länge och vi har radiatorer. IVTn ska tydligen vara anpassad för högre framledningstemperatur.

Känslan jag har är att Calibran som är frekvensstyrd borde vara tystare.

För och nackdelar med dessa?
Vilken skulle ni ha gått på?

Mvh Kristian


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2022, 15:36:20 »
Jag uppfattar Calibra som en mer modern konstruktion med sin varvtalsreglering och möjlighet till Online-övervakning. IVT har väl aningen bättre garantier. Beror en del på vilken firma som är återförsäljare/installatör också. Välj den du har bäst förtroende för och som kan ge bra service i framtiden om det skulle behövas.

En värmepump arbetar bäst med högst verkningsgrad om den fÃ¥r arbeta med sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer som möjligt. Om man timvis stänger av den och sedan ska köra ifatt värmen igen mÃ¥ste den arbeta med en högre framledningstemperatur och kanske även tar hjälp av el-patronen. Vill man absolut ha styrning pÃ¥ el-spotpris och väderprognos tror jag man ska välja en modell av värmepump som har detta inbyggt i styrsystemet frÃ¥n fabrik sÃ¥ det blir sÃ¥ optimalt det gÃ¥r för den modellen. Diverse tredjepartsprodukter riskerar att hela styrningen inte längre blir optimal och man mÃ¥ste ha en extremt välbyggd loggning och uppföljning av värmesystemet för att se om det verkligen fungerar bra. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2022, 16:21:48 »
Kolla om calibran är 1-fas eller inte och hur det i så fall lirar med din el idag. Nibes lilla är det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2022, 16:53:57 »
Stämmer det att lilla Calibran har 1-fas inverter som drar upp till 11,4 A på fas L3. Resten (el-tillsats, styrning och cirkpumpar) ligger på L1 och L2.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jarko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2022, 11:14:00 »
Hmmm...
Finns ingen information om detta på varken IVT:s eller Bosch hemsida.
De enda som skriver nått om detta är Nibe.
Jag vet ärligt inte om nÃ¥n mer än Nibe har detta inbyggt?  dontknow


Det ska finnas spotpris i IVT Anywere 2, MEN, jag pratade nyligen med IVT/BOSCH support och de sa att den funktionen var på väg bort, de rekommenderade istället Ngenic för detta.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2022, 20:07:04 »
Har fått in en offert till nu från en firma här i älvdalen.

 Ctc Gsi 612 106000sek

I broschyren till denna står det :
internetuppkoppling som standard
Smart grid, möjlighet att koppla mot elbörsen och låta värmepumpen jobba som mest när priset är som lägst.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2022, 08:46:00 »
Det är säkert en fin värmepump men möjligen aningens kraftig modell för ert hus? Jordvärmeslingan skulle förmodligen behöva vara klart längre än den ni har nu som jag ser det. KB-temperaturerna behöver följas upp noga och ni bör ha en plan för att kunna gräva ner en bit slinga till eller borra ett kompletterande borrhål om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #18 skrivet: 04 maj 2022, 09:26:22 »
Gissar att CTC:s modeller precis som övriga kan anpassa effekten efter köldbärarens temperatur.
Det innebär att den skjuter till eltillskott om köldbäraren blir för kall.

Storleken mindre 608, blir lite klen så jag tror 612 blir rätt, men som sagt behöver man följa upp köldbärartemp under första vintern för att se om kollektorn räcker?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #19 skrivet: 13 maj 2022, 13:21:29 »
Kolla om calibran är 1-fas eller inte och hur det i så fall lirar med din el idag. Nibes lilla är det.

// Magnus

Mina huvudsäkringar är 3st 20A om det var det du tänkte på?
Mvh Kristian
« Senast ändrad: 14 maj 2022, 10:10:26 av Pappakulan »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #20 skrivet: 13 maj 2022, 18:52:00 »
Nja, du har nog inte 2A utan troligen 20A ;)
Grejen är den att du behöver ha 11A tillgängliga på en fas så det är bra att kolla så den inte hamnar ihop med några annan stora förbrukare så du blåser huvudsäkringen när du tvättar etc. En 3-fas maskin på samma effekt drar så lite på varje fas att man ofta inte behöver tänka så mycket på det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #21 skrivet: 14 maj 2022, 10:20:48 »
Nja, du har nog inte 2A utan troligen 20A ;)
Grejen är den att du behöver ha 11A tillgängliga på en fas så det är bra att kolla så den inte hamnar ihop med några annan stora förbrukare så du blåser huvudsäkringen när du tvättar etc. En 3-fas maskin på samma effekt drar så lite på varje fas att man ofta inte behöver tänka så mycket på det.

// Magnus

Hoppsan det försvann en nolla där. Ja 20A stämmer. Den gamla VPn är avsäkrad med 3x16A i säkringsskåpet inne men har lite svårt att se hur stor belastning jag har per fas nu.
Det har varit bra uppdelat mellan faserna förut då det i princip aldrig går några proppar fastän alla vitvaror mm. går på fullt samtidigt.

Utloggad Pappakulan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eller IVT?
« Svar #22 skrivet: 19 maj 2022, 11:20:44 »
Gissar att CTC:s modeller precis som övriga kan anpassa effekten efter köldbärarens temperatur.
Det innebär att den skjuter till eltillskott om köldbäraren blir för kall.

Storleken mindre 608, blir lite klen så jag tror 612 blir rätt, men som sagt behöver man följa upp köldbärartemp under första vintern för att se om kollektorn räcker?

Jag är lite fundersam pÃ¥ det ocksÃ¥. I energiberäkningen stÃ¥r det Min. Jordslinga 402m. Min CC kollektor 1.4m.    Jag vet att den ursprungliga kalkylen frÃ¥n 2001 gjordes pÃ¥ 325m men pÃ¥ fakturan stÃ¥r det 350m sÃ¥ jag antar att det ligger 350m. CC har jag ingen uppgift pÃ¥. AlltsÃ¥ borde ju min bef kollektor vara för liten för att uppnÃ¥ uträknad besparing? Klipper in lite ur beräkningen frÃ¥n offerten nedan.

Besparingar
Årsvärmefaktor 4.3
Energibehov före åtgärd 27 960 kWh/år
Besparingar 20 860 kWh/Ã¥r
Energibehov efter åtgärd 7 110 kWh/år

Jordspecifikationer
Min. jordvärmeslinga 402 m
Min. C-C kollektor 1.4 m
Min. djup kollektor 1.1 m
Årligt värmeuttag 37 kWh/m²/år
Specifikt energiuttag 52 kWh/m
Specifikt effektuttag medel 6 W/m
Specifikt effektuttag max 13 W/m

Värmepump
Energitäckning 100 %
Effekttäckning 100 %
Max tillsatseffekt vid DVUT 0 kW
Max eleffekt VP vid DVUT 2.9 kW
Max total tillförd effekt vid DVUT 2.9 kW



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!