Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänkning som ska ge besparning  (läst 3783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Nattsänkning som ska ge besparning
« skrivet: 11 oktober 2012, 21:16:14 »
Det har diskuterats nattsäkning tidigare på forumet, och de flesta verkar tycka att det antingen ger väldigt lite, eller bara kostar.
Jag tror dock att jag nu kör på ett sätt som ger bättre verkningsgrad, och netto besparing över 24 timmar. Det gäller väl främst för system med branta kurvor (höga framledningstemp när det är kallt ute).
Tanken är att pumpen ska jobba lite mindre när det är kallt ute (på natten), och lite mer dagtid för att kompensera. Det ger en mera jämn framledningstemp, vilket borde ge bättre verkningsgrad.
Jag har schemalagt +1 värmeenhet (nibe 1245) mellan 0800 och 2000, och -1 mellan 2000 och 0800. Innebär att temperaturen svänger mellan 20 kl 0800, och 21 kl 2000, vilket är helt OK. Tål man större skillnader, då kan man öka till +2 och -2 för att få ännu bättre verkningsgrad.
Har ingen aning hur mycket det ger i besparing, men det känns bra iaf. Och jag gillar ha det lite svalare på morgonen.
(men om man får elpris per timma, kanske den ska köra mest på natten ändå)
« Senast ändrad: 11 oktober 2012, 22:07:27 av rfolmer »
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Nattsänkning som ska ge besparing
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2012, 22:11:17 »
Du får akta dig bara så att pumpen inte får för sig att dra på med eltillskott (med elkassetten) för att orka återställa temperaturen på dagen!

På mitt hus skulle nattsänkning inte alls fungera! Dels för att pumpen börjar gå 100% någonstans mellan -8 och -12 grader ute beroende på vädret och då måste jag använda "dyrt" eltillskott för att kunna återställa värmen på dagen. Dessutom sjunker temperaturen rätt långsamt i huset så även om jag stänger av värmen hela natten skulle inte temperaturen inomhus sjunka speciellt mycket. För att inte tala om vilken effekt jag skulle behöva för att höja temperaturen igen på några få timmar.
Inte ens med oljepannans 20-25kW var det nÃ¥gon idé att utnyttja nattsänkningsfunktionen jag hade pÃ¥ shuntautomatiken. När det var riktigt kallt ute tog det näst intill hela dagen att Ã¥terställa innetemperaturen efter en natts sänkning. 

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2012, 22:21:26 »
Jag tror att det skulle fungera för dig med Per, (stort hus, och hög framledningstemp är bästa förutsättningar tror jag), men observera att tanken inte är att den ska återställa på några få timmar bara. Det skulle visst inte fungera, få då måste pumpen jobba stenhårt vilket är oekonomiskt.
Tanken är att temperaturen i huset går ner sakta under 12 timmar då det är kallt ute, sedan upp sakta under de andra 12 timmarna. Då sänker man topparna (och dalarna) i framledningstemp, vilket borde ge en besparning.
I bästa fall undviker man faktiskt eltillsats under extremt kalla nattar, och låter man själva vp:n hämta ikapp när det är högre utomhustemp under dagtid.
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2012, 23:17:47 »
Du kan undvika eltillskott genom att öka värdet för TS-min, det kan man ställa på max om man vill - det hinner ändå bara bli kanske 1-2 grader kallare inne innan eltillskottet går in.
Att dribbla med värmen som du beskriver kan säkert spara någon krona/år om du undviker eltillskott, men för att det skall vara värt det så skall man ju vilja ha svalt på morgon, och varmt på kvällen, jag - och tror jag många med mig - vill nog ha det precis tvärt om, varmt och skönt på morgon, och lite svalare på kvällen när man ändå är uppe i varv.

Det som är mest kritiskt med att höja tempen på morgon är att det som regel är då det förbrukas mest tappvarmvatten också, och om du kombinerar stort tappvarmvattenuttag med krav på höjd innetemp är det en stegrad risk för eltillskott.
Men som sagt, kan du undvika eltillskott så kan din teori säkert stämma, att inte låta värmepumpen brassa på så mycket när det blir kallt på natten kan nog göra att årsmedel-COP blir aningen bättre.
Och speciellt om man värmer med en luft/vatten-värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Garl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2012, 00:48:00 »
Jag använde nattsänkning förut när ingen var hemma under dagtid. Höjde temperaturen först efter kl. 13.00, så att dagstemperaturen kan hjälpa till. Fungerade extra bra på vårsidan när solen hjälper till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2012, 06:34:43 »
Ja, troligen är det just så man skall använda nattsänkning på en värmepump om man vill spara pengar, att först låta solen göra sitt, och sedan om solen inte räcker till, låta värmepumpen göra sitt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2012, 07:13:23 »
så skall man ju vilja ha svalt på morgon, och varmt på kvällen, jag - och tror jag många med mig - vill nog ha det precis tvärt om, varmt och skönt på morgon, och lite svalare på kvällen när man ändå är uppe i varv.

SÃ¥ olika man är..  ^-^
Jag föredrar lite svalare på morgonen, när jag är uppe i varv med att få bort ungarna till skola osv, och varmare på kvällen när jag ligger på soffan eller sitter och surfar på forumet.
Men föredrar man tvärtom, då funkar ju min lilla plan mindre käckt.
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2012, 07:44:55 »
Det är nog rätt naturligt att man är kall/frusen på morgon när man vaknar eftersom kroppstemperaturen går ned när man sover.
Morgongympa med ungarna kan dock säkert rÃ¥da bot pÃ¥ detta.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2012, 09:17:35 »
rfolmer:
Inläggen visar att vi tydligen använder funktionen "nattsänkning" litet olika. Även jag försökte (med oljepannan) få varmt inne till när jag steg upp på morgonen vilket jag sällan lyckades med. Det fungerade så dåligt att jag till slut struntade i att använda den funktionen. Och en dålig funktion gissar jag också innebär en dålig besparing.

Däremot har jag idag (med värmepumpen) automatisk nattsänkning när det är riktigt kallt ute. Eftersom pumpen börjar köra 100% redan vid -8 till -12 grader ute så sjunker innetemperaturen sakta när det är kallare ute och ingen sol skiner (ofta på natten). Och på dagen när pumpen fortfarande går 100% så orkar den öka temperaturen inne dels för att det ofta är varmare ute på dagarna och så värmer solen ibland också.

I normalfallet har jag eltillskottet avslaget. Inte ens under de två riktigt kalla vintrarna för några år sedan här i Gbg tillät jag eltillskottet att gå in. När det var som kallast gick pumpen utan att stanna 3 veckor i sträck och jag utnyttjade hela tiden att innetemperaturen fick sjunka på natten för att sedan öka på dagen mha solen och den varmare dagtemperaturen.

Framledningstemperaturen är också förhållandevis låg. Jag har aldrig haft över 50 grader på VBut vid elementvattenproduktion helt enkelt för att pumpen inte orkar med att värma till högre temperatur.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nattsänkning som ska ge besparning
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2012, 10:05:00 »
Jag kör med sänkning på tillskottet dom få dagar jag har det aktiverat.
Normal framledning mellan 05-07 samt 14-16. Övrig tid sänkt VB-f ca 3 grader.
VP tuffar på det den orkar, den kan inte styra tillskottet som shuntas in från acken(VVB:n) med separat styrning.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!