Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska bli Nocriaägare...  (läst 12066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Ska bli Nocriaägare...
« Svar #30 skrivet: 25 oktober 2007, 19:32:09 »
En scroll är inte optimal i en varvtalsreglerad luft/luftvärmepump.

Det är ganska slÃ¥ende när man tittar pÃ¥ lite billigare scrollmaskiner. En Nordic Air med scroll har SÄMRE COP när varvtalet sjunker, varianten med inverter ger nämligen lägre Ã¥rsbesparing!  :o  Foma med scroll som testats av SP, även där sjunker COP när varvtalet sjunker. Allt pÃ¥ grund av internt läckage i kompressorn.

Finns inget som slår en rotationskompressor på halvfart, COP blir ruskigt hög.

I Japan kör de ibland med begreppet max-COP. Det kan tyckas vara oseriöst att leta efter det högsta COP man kan hitta, men faktum är att en luft/luftvärmepump pendlar mellan himmel och helvete. Den kan ligga över 5 en mild vårdag och ligga närmare 1 en svinkall fuktig vinterdag med en massa avfrostningar.

Jag har monterat 2 rotationare hemma för att bättra på den verkliga COP:n. När vintern är förbi har jag facit, men hittills ser det bara lovande ut. 2 värmepumpar på halvfart förbrukar mindre än 1 värmepump på full fart. Målet är 3 i årsvärmefaktor.

MVH/Gano



Vad yrar du om, Foma och Nordic Air med Scrollkompressor. Vilka modellbeteckningar menar du att de skulle ha?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ska bli Nocriaägare...
« Svar #31 skrivet: 25 oktober 2007, 19:43:00 »
Tjenare Kingen!  Jag brukar lita pÃ¥ dig Krister, och sÃ¥ hänvisar du till vpgr.jetshop, och dÃ¥ är mitt rÃ¥d till dig att lita inte pÃ¥ deras siffror, eftersom det skulle betyda att Nocria 14 dÃ¥ skulle ha ett COP pÃ¥ 9,0 medan HE-12 skulle ha ett COP pÃ¥ 5,0, när det rätteligen är sÃ¥ att Nocrian har COP 4,44 och HE-12 har COP 4,62.  ;D  *vinkar*
Mvh Raffen.
COP pÃ¥ 9,0! Klent! Hittade en sida där den fÃ¥r COP 10!  ;D Thumbsup ;)  studs
http://www.fjklima.no/bedrift/teknisk/AWYZ14LB.html
Vet inte hur de redovisar dessa min-värden. Det går nog inte att räkna COP på dem i alla fall...
/Pontus

Hej Pongu!  Nu vet jag inte vad du menade?? hittade inget COP-värde över 4,44 pÃ¥ den sidan.

Mvh Raffen.
min förbr-0,09 kw   .   min uteffekt- 900w =COP 10
det var det Pongu syftade på
mvh.ACE
« Senast ändrad: 25 oktober 2007, 19:44:35 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska bli Nocriaägare...
« Svar #32 skrivet: 25 oktober 2007, 21:08:40 »
min förbr-0,09 kw   .   min uteffekt- 900w =COP 10
det var det Pongu syftade på
mvh.ACE

Jo, precisamente!  Thumbsup
Tyvärr skriver de inte vad supermonstret AWYZ24LB har för tomgÃ¥ngseffekt och förbrukning...  knUp  huvuddunk
10st AWYZ24LB pÃ¥ tomgÃ¥ng, sÃ¥ har man ett närmast ljudlöst luftburet värmesystem som slÃ¥r bergvärme pÃ¥ fingrarna sÃ¥ det skvätter om det vad gäller COP!  ;D ;D ;D

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Ska bli Nocriaägare...
« Svar #33 skrivet: 25 oktober 2007, 23:08:01 »
En scroll är inte optimal i en varvtalsreglerad luft/luftvärmepump.

Det är ganska slÃ¥ende när man tittar pÃ¥ lite billigare scrollmaskiner. En Nordic Air med scroll har SÄMRE COP när varvtalet sjunker, varianten med inverter ger nämligen lägre Ã¥rsbesparing!  :o  Foma med scroll som testats av SP, även där sjunker COP när varvtalet sjunker. Allt pÃ¥ grund av internt läckage i kompressorn.

Finns inget som slår en rotationskompressor på halvfart, COP blir ruskigt hög.

I Japan kör de ibland med begreppet max-COP. Det kan tyckas vara oseriöst att leta efter det högsta COP man kan hitta, men faktum är att en luft/luftvärmepump pendlar mellan himmel och helvete. Den kan ligga över 5 en mild vårdag och ligga närmare 1 en svinkall fuktig vinterdag med en massa avfrostningar.

Jag har monterat 2 rotationare hemma för att bättra på den verkliga COP:n. När vintern är förbi har jag facit, men hittills ser det bara lovande ut. 2 värmepumpar på halvfart förbrukar mindre än 1 värmepump på full fart. Målet är 3 i årsvärmefaktor.

MVH/Gano



Vad yrar du om, Foma och Nordic Air med Scrollkompressor. Vilka modellbeteckningar menar du att de skulle ha?

NA4000 on/off såklart, kontra efterföljaren med i på slutet. Dåligt exempel eftersom det inte är så enkelt att styrka, jag minns efter att ha lusläst Strateg Trades lätt förvridna version av SP:s testrapport (jo, NA4000 och 9000i är faktiskt testade, men rapporten släpptes aldrig, COP var uruselt). Jämför man ser man att on/off versionen presterar bättre i SP:s energibesparingskalkyler.

Men NA är ju en skräpmaskin med billigast möjliga scrollkompressor, och precisionen är nog inte den bästa.

Fomas maskin var svammel, glöm det. Jag måste ju också få svamla ibland ? Kan någon bekräfta om den har scroll ?

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!