Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ombyggnad till nattsänkning  (läst 1567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

heatfreak

  • Gäst
heatfreak
Ombyggnad till nattsänkning
« skrivet: 10 november 2011, 07:24:54 »
Har en Panasonic luft/luft pump (exakt modell har jag just nu inte koll på men det borde kvitta..) och har en fundering på att bygga om den med en extern nattsänkningsfunktion. Har på andra sidor läst att sättet att göra detta enklast är att parallelkoppla ett fast motstånd (eller NTC) över pumpens befintliga temperatursensor via ett relä som i sin tur styrs av en standard digital timer. På detta sätt "lurar" man pumpen som kommer mäta en annan (högre temp) i huset fast det inte är det och konsekvent sänka effekten under de delar av dygnet man ställer in på timern, ex under natten.

SÃ¥, är det nÃ¥gon som har gjort detta tidigare och har lite mer teknisk fakta/erfarenhet om detta? jag har en hel del koll och erfarenhet av elektronik men dÃ¥ pumpen just nu utgör husets enda värmekälla vill jag inte riskera att pilla sönder nÃ¥got av misstag.. det är inget bra sätt att bevara husefriden pÃ¥..  ;)

/R

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
SV: Ombyggnad till nattsänkning
« Svar #1 skrivet: 10 november 2011, 09:58:24 »
Jag har ingen aning om det går att bygga om den, men om du är rädd för att ta sönder något så är ju det enklaste sättet helt enkelt att sänka temperaturen manuellt ett par grader på natten. Men det kanske är för simpelt ::)?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ombyggnad till nattsänkning
« Svar #2 skrivet: 10 november 2011, 10:13:47 »
Varför sänka tempen nattetid för att sedan gissningsvis låta den höjas på tidig morgon ?
Tidig morgon är det oftast som kallast ute och därmed sämre effekt och verkningsgrad och dÃ¥ lÃ¥ta maskinen ta i allt vad den kan under sämre förhÃ¥llanden när ni vill ha det varmare  när ni kliver upp har jag inte riktigt förstÃ¥tt mig pÃ¥ bland er som har nattsänkning  Sc:,h

Några slantar lär ni inte tjäna, och låta utedelen kallstarta vid säg -10 eller -15 grader ute varje morgon låter inte som den bästa metoden.

Stäng eller skjut till  sovrumsdörren om det är därför ni vill ha det svalare nattetid ?

Är det dessutom garanti kvar på maskinen så verkar det ännu mera oförståligt då ni kan ha förbrukat rätten till garantiåtgärd om ni är inne och pillar med elektroniken.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ombyggnad till nattsänkning
« Svar #3 skrivet: 10 november 2011, 10:20:54 »
jag håller med, nattsänkning är dessutom svårt att få till på grund av trögheten i huset/lägenheten
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Vox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ombyggnad till nattsänkning
« Svar #4 skrivet: 11 november 2011, 19:53:40 »
Onzza hade på sin tid på sin hemsida bifogade instruktion för konvertering till lågtemperaturdrift.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ombyggnad till nattsänkning
« Svar #5 skrivet: 11 november 2011, 20:18:49 »
Har på andra sidor läst att sättet att göra detta enklast är att parallelkoppla ett fast motstånd (eller NTC) över pumpens befintliga temperatursensor via ett relä som i sin tur styrs av en standard digital timer. På detta sätt "lurar" man pumpen som kommer mäta en annan (högre temp) i huset fast det inte är det och konsekvent sänka effekten under de delar av dygnet man ställer in på timern, ex under natten.

Jag har gjort precis så. Ett kopplingsur från Clas Ohlson kopplar in ett motstånd (trimpotentiometer) parallellt med potentiometern i rumsgivaren. Det är skönt med nattsänkning.
« Senast ändrad: 11 november 2011, 20:20:27 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!