Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp: helt olika sätt att räkna. Vilken är rätt? Hjärnan exploderar....  (läst 9700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad neversummer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!
Har köpt ett stort hus norr om stockholm. Huset är från 1935, 2 våningar och källare. Sammanlagd 400 m uppvarmd yta. 2-glas fönster, ingen tillägsisolering.
Enligt tid. ägare drog huset 5 m3 olja + 5000 kw hushållsel. Jag tror dock att det handlar mera om 6-6,5 m3 olja.

Jag tänker installera bergvärme och har varit i kontakt med flera olika installatörer. Problemet är att 4 av dom räknar att jag kommer att behöva 17 kw pump och 3 föreslår betydlig billigare 11 kw lösning. Förespråkare för 11 kw hävdar att det blir fördyrt med installation av 17 och att 11 kw-are orkar under 10 månader per år och under 2 månader kan man använda elspets. Vidare påstås även att 11 kw som går hela tiden är mycket bättre än 17 som sätts igång då och då.

Jag "köper" resonemangen från båda sidor men kan fanimej inte fatta beslut.... Mycket tacksam för alla åsikter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag tror du har rätt i att 6-6,5 m3 olja är rimligt.
Om jag gör två kalkyler så kan du få jämföra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Utan att räkna så värst mycket så skulle jag gå på 17kW fallet. Orsak: Ditt hus är mer än dubbelt så stort som mitt från 1938 på 2 våningar + källare med 80m2 bottenyta som oisolerat drog 45000 kWh/år med elpanna inkl. hushållsel.
Nu har jag efter komplett tilläggsisolering och med VP på 8kW kommit ner till 15000 kWh.
« Senast ändrad: 26 september 2011, 20:42:11 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ett par argument för en större VP:

- Kompressorn har en begränsad livslängd (upp till ca 70 000 timmar enligt vissa experter). En VP som går hela tiden tar slut tidigare.

- Elspets kostar pengar. Elpriset lär fortätta att gå spikrakt uppåt, så det lönar sig att betala lite mer för att få lägre driftkostnad.

Exakt vilken effekt som är rätt för ditt hus vet jag dock inte. Förutom tidigare oljeförbrukning så är det viktigt att ta hänsyn till det befintliga värmedistributionssystemet. Jag antar att det är radiatorer. Har du nån aning om vilken vattentemperatur dom behöver när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Bad du installatörerna precisera på vilket sätt dom ansåg att 17kw blev "fört dyrt"?

Känner du till alla eventuella egenheter hos värmesystemet i huset i övrigt? Vilken framledningstemperatur krävs vid kallaste väderlek (dut)?

2011 köper man inte värmepump till 50% man köper den till 70-120% normalt sett.

En installatör som vill få jobbet kan köra en fuling med att hävda att det inte går att räkna hem och pusha för ett lägre pris. Installatören vet ju att köparen inte vill investera mer pengar än nödvändigt. Men ofta, om man räknar på det i detalj så visar det sig att man ju visst ofta tjänar på en högre teckningsgrad även om investeringen inledningsvis är högre.

Jag kanske tillhör en lite skara tokiga människor... men när jag i år installerade BV så valde jag 16kw till 232m2. Huset krävde 12kw och när det är som kallast levererar sällan en BV anläggning sin märkeffekt så att säga.

Ju större förbrukning desto enklare att räkna hem en installation. En skillnad på 30-40 000 i investeringskostnad kan räknas hem på mycket kort tid i större hus. Och sedan spara pengar under många år framöver.

Jag måste gå och lägga mig :) men skicka ett PM så kan vi se om jag kan hjälpa dig med beräkningarna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad neversummer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 Sitter pÃ¥ tunnelbana o läser era kloka svar. Tusen tack för all hjälp!

DUT siffran är okänd
Det är vattenburen system med 20-tal fina gjutjärnsradiatorer

Misstänkte själv att gubbarna ville ha jobbet och drog ner priset för att locka kunden, men man ville ju lita på människor.
dags att jobba. Återkommer ikväll.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Du kanske kan få en ledtråd om du tittar på oljepannan. Det borde gå att se vilken temp som går ut
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Jag har en till storlek jämförbar villa i Stockholm som hade samma oljeförbrukning. Villan byggd på 1970-talet.
Installerade IVT 17kW. Två borror om tillsammans drygt 300m. Klarar -15 grader utan tillskott. Om jag vet att det skall bli kallare så "gasar" jag i förväg innan kylan kommer genom att lägga innegivaren på golvet (löstagbar). Tyvärr så tänker värmepumpen inte i förväg på vädret. Då kan den klara lite till. Har volymtank på 300l.
För mig har det fungerat mycket bra. Kom ihåg att värmepumpar stoppar radiatorvattenuppvärmningen när varmvatten produceras.
Ofta gör varmvattenproduktionen radiatorvattentempen kommer efter och att elpatronen måste in för att radiatorvattnet skall komma ikapp. Du behöver 17 kW. Du får gärna komma och titta på min anläggning vi bor båda i Stockholm.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Carl...hur stämmer din kalkyl för 12:an?

Nibe presenterar COP vid 0/50 med 3,39 utan cirkpumpar.
Du har angett 55° vid DUT, och årsmedel sätter programmet till 3,7.
Om man ger cirkpumparna 250 Watt så blir COP 3,15 vid 0/50.

Plockar man bort varmvattnets 570 Watt från det totala effektbehovet, så lämnar det kvar 18,73 kW.
DeltaT vid DUT är 10° vilket betyder att varje grad ger 1,87 kW.
Värmepumpens kondensor (10,7 kW) har då ett deltaT på 5,7°, vilket inte stämmer med Nibes egna rekommendationer på 7-8°.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Även om huset är stort skulle jag nog rekommendera någon typ av flödesutjämnande arbetstank. I den kan man ju även buffra upp lite så har man mer att ge när det behövs. Men visst det innebär en viss merkostnad om än ganska liten sådan i sammanhanget.

Men just stora hus, många rum och radiatorer så får man ju fin flexibilitet med den typen av tank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
I vilket skick är panna och brännare? Vad finns det för anledning att tro att 5 m3/år är för låg förbrukning (håller med om att det verkar lågt, men ändå..)?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Enligt dimensioneringsprogrammet jag använder tar huset 18,7kw vid DUT.

Om man bara borrar 2x150 meter aktivt så är kan det bli så att brine-tempen är ganska låg på vintern. I kombination med att framledningstempen behöver vara ganska hög (räknat med 55 grader) så ger ju i realiteten inte ens en 20kw maskin full effekttäckning.

2x150 med en 16kw maskin ger täckning ner till minus 10 grader. En snitt vinter i stockholm innebär att det är ganska lite spets du behöver köpa.

Jag tycker det hade varit intressant att se på en kalkyl som faktiskt fixar hela behovet.
2x200 meter aktivt + 20kw maskin. Eller motsvarande borra och 16kw maskin. 

Syftet skulle vara
ökad flexibilitet i värmesystemet
ökad livslängd genom optimering av starter/gångtider
slippa inköp av spets

och tanken är att detta då skall vara totalekonomiskt bättre även om investeringskostnaden är något högre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl...hur stämmer din kalkyl för 12:an?

Nibe presenterar COP vid 0/50 med 3,39 utan cirkpumpar.
Du har angett 55° vid DUT, och årsmedel sätter programmet till 3,7.
Om man ger cirkpumparna 250 Watt så blir COP 3,15 vid 0/50.

Plockar man bort varmvattnets 570 Watt från det totala effektbehovet, så lämnar det kvar 18,73 kW.
DeltaT vid DUT är 10° vilket betyder att varje grad ger 1,87 kW.
Värmepumpens kondensor (10,7 kW) har då ett deltaT på 5,7°, vilket inte stämmer med Nibes egna rekommendationer på 7-8°.

Jag ändrar inte så mycket på default-inställningarna, men jag tror programmet beräknar COP utan cirkpumpar inblandade, troligen är orsaken att programmet anger besparing jämfört med en elpanna som också har cirkpumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag ändrar inte så mycket på default-inställningarna, men jag tror programmet beräknar COP utan cirkpumpar inblandade, troligen är orsaken att programmet anger besparing jämfört med en elpanna som också har cirkpumpar.

Nja, det köper jag inte.

Är det en elpanna så kan 70% av cirkpumpens elförbrukning räknas som värme.
Om cirkpumpen går 8760 timmar/år och förbrukar 60 Watt så är 368 kWh/år av 526 kWh/år värme.

Naturligtvis är förhållandet densamma för varma sidan på en värmepump.
Elpannan har dessutom ingen köldbärarpump.

Hittade till slut produktbladet för 1135. Den säger vid EN14511 0/45 är 10,5/3,0
Med 55° angivet vid DUT har jag svårt att tro medel över året är lägre än 45°.
EN14511 räknar med 5° deltaT vilket även Nibes program gör.

Summan är att Nibes kalkylprogram är missvisande.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag vet att Lexus inlägg avsåg Carl Ns nibe-beräkning. Men jag bidrar med mina siffror ändå :)

Ã¥rsverkningsgrad 2x200m + 16kw vp + tillsats + interna och externa CP = 3,14
utan tillsats men med interna CP = 3,68

tillförd energi 16298kwh
tillförd energi tillsatts 277 kwh
energibehov 52000kwh
energibesparing 35425kwh


Extern CP räknar jag inte med då den ändå drar mindre än den interna, vid körning går båda men vid där i mellan bara den externa och då blir totalen ungefär samma som att inte ha någon ext CP. Så har jag räknat.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!