Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellakörning pÃ¥ 1225-6  (läst 3708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Legionellakörning på 1225-6
« skrivet: 25 augusti 2008, 21:34:09 »
Hej,

idag rÃ¥kade jag stÃ¥ brevid VP:n när den började pÃ¥ en legionellakörning. Till min förvÃ¥ning kör den pÃ¥ tillsats frÃ¥n början  :o
Ska det vara så? Jag trodde att kompressorn körde upp temperaturen till de vanliga ~54 ºC först och att elpatronen tog resten upp till 60 ºC. Dumt att slösa ström på det viset.

/Paj


1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2008, 18:23:09 »
Jepp, det stämmer, styrningen på 1225 är inte alltför avancerad. Men å andra sidan handlar det om en gång var 14:e dag så det blir inte så jättemånga extra kWh i praktiken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2008, 20:24:24 »
Tack, dÃ¥ behöver jag inte oroa mig för att nÃ¥got är trasigt  :) Jag har ju redan haft ett defekt styrkort.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad daydreamer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2009, 23:47:18 »
...men om man stängt av elpatron funktionen, blir det ingen riktig legionellakörning då ?

DD

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2009, 08:49:53 »
Jag är ganska säker på att elpatronspärren bara gäller värmeproduktion. Om du har ställt in Legionellakörning så går elpatronen alltid in. Men rätta mig gärna om jag har fel.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2009, 10:01:14 »
Det stämmer.
Jag kör höst/vår läge även vintertid (elpatron blockerad), men vid legionellakörning så används elpatronen för ändamålet.
Tror att det funkar som på 1225, dvs att elpatronen tar över helt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2009, 00:12:05 »
Min varmvattenberedare på värmepumpen 1210 7 kw har bara varit igång vintertid och sporadiskt på sommaren. Tillslag har varit på 30 grader för att spara på starter eftersom jag inte bott i huset. Har egen brunn och runt 10 000 gångtimmar och 11 000 starter sedan 2001... Inte en gång har jag provat att ens testköra legionellafunktionen eller ens oroat mig över detta. ( utbildad kock med hygien på schemat) Det är nämligen inte utan orsak som legionellan kallas för sjukhus sjukan. Om mitt hus vore dockat med ett gammalt sjukhus skulle jag oroat mig, men inte ens efter att beredaren varit i viloläge en hel sommar har jag kört en legionellakörning! Legionellan är ungefär som andra smittsamma sjukdomar. Eller en terroristatack! Det behövs en källa för att den skall uppstå. Ingen tunnelbana blir utsatt för en sarin attack om det inte finns en källa som sprider sarinet.
Legionellan kan, om förutsättningarna är perfekta leva och föröka sig i en av kapad vattenledning eller en ledning där vattnet aldrig rör på sig, och under olyckliga omständigheter då sprida sig vidare till ledningar som används.Typ vid en vattenavstängning och någon öppnar en kran där legionellan lever och det sugs bakåt till ledningar som används. Men då gäller det att förutsättningarna är perfekta. Nivåskillnad typ. Lite för hett vatten dödar dessa och faran är över, eller så råkar ingen vara allt för nära när legionärerna kommer ut ur kranen, ( i en dusch är inte bra) så då märker man inte av dessa små krigare. Så var i hushållet kan då legionellan leva? Kanske i en ledning till en vattenkran ute i ett garage som aldrig används. Men inte i en varmvattenberedare som är på tok för varm även om tempen understiger 50 grader.
Och när någon kan förklara för mig hur en legionellakörning kan DÖDA dessa vilddjur som "kanske" bor i andra änden av huset så ska jag börja fundera på att prova om legionellakörningen ens fungerar på min 7-8 år gamla värmepumpsvärmda vattenberedare. Såvida inte alla vattenkranar , både varm och kallvattenkranar öppnar sig och släpper ut 60 gradigt vatten just då själva varmvattenberedaren nått sin legionellatopptemp. Eller är det något jag missat? Har alla shuntar och ventiler samt automatiska kranöppnare i sina hem som samarbetar med varmvattenberedarens legionellakörning? Eller är det något larm som ljuder då legionellakörningen är klar så att alla i familjen rusar omkring och öppnar kranar och kopplar slangar för att bakspola kallvattenledningar som är en lika stor grogrund för legionellan? Har jag missat något? Om jag provar min legionellakörning är det bara för att kolla om Niben larmar vid uppnådd maxtemp eller om stadens sjukhus vill docka ihop sina vattenledningar med mig, för då kan det bli spännande... NÄÄ! Gott folk. Spola i ALLA ledningar och var inte för nära när legionärerna sprutar ut, så klarar ni er nog undan legionellan i era hem. Men glöm inte även kallvattenledningarna som även dessa kan vara lagom varma på sina ställen. Så oron över legionellan är ungefär som att en Kirunabo oroar sig för en sarinatack i tunnelbanan! Lite bonnförnuft borde räcka för att knäcka några legionärer! Det finns så mycket annat som man kan oroa sig över.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2009, 15:44:33 »
Det är nämligen inte utan orsak som legionellan kallas för sjukhus sjukan. Om mitt hus vore dockat med ett gammalt sjukhus skulle jag oroat mig, men inte ens efter att beredaren varit i viloläge en hel sommar har jag kört en legionellakörning! Legionellan är ungefär som andra smittsamma sjukdomar.

Nja, det var väl en del del fel i det du skrev.

"Sjukhussjukan" är resistenta bakterier, inte legionella:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52125&a=597089

"Legionella smittar inte"
http://www.sakervatten.se/index.php3?use=publisher&id=1194
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2009, 16:33:24 »
Lite mer om legionella från Boverket:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning.

Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
 
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
 
Spridning av legionellabakterier
Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Legionellakörning på 1225-6
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2009, 20:22:48 »
Jag ger upp!  Det är upp till var och en att köra upp tempen i sin beredare. Att 4-6 personer (läs, sjuka och redan svaga och samtliga redan smittade av annat elände)  dör av legionellan fÃ¥r nog inte mig att ens höjja ögonbrynen. Kanske jag är snÃ¥l, men jag kommer aldrig att avsätta en enda KWH för att bekämpa nÃ¥got som förmodligen inte ens finns i mitt vattensystem. Men olle61 kanske kan precisera sig bättre om var jag har fel?  Jag skrev inom parentes att ( i en dusch är inte bra)...  Men ska vi vara realistiska sÃ¥ är det inte ofta vi ställer oss i duschen innan det go'a varmvattnet har hunnit fram.. Och som sagt! Ska man ta död pÃ¥ legionellan sÃ¥ räcker inte det till med en höjning av vattnet i beredaren. Tappar nÃ¥gon varmvatten ur beredaren just dÃ¥ legionellakörningen är avklarad sÃ¥ kommer inte alla legionärer att dö ut! Kallt vatten rusar in i systemet och vips sÃ¥ är tempen för lÃ¥g för att ta död pÃ¥ rackarna!  Men samtidigt, Varför oroa sig att drabbas av nÃ¥got som i princip är ofarligt?  SÃ¥vida man inte ingÃ¥r i riskgruppen. Rökare ingÃ¥r i riskgruppen,men va'tusan! Vad är riskfritt? Det är sällan man hör en rökare erkänna att hostan beror pÃ¥ rökningen. Förmodligen är det grannen som eldar med ved som är boven, eller? I alla fall sÃ¥ vill jag pÃ¥peka att man ska inte torka sin katt i mickrovÃ¥gsugnen. Ej heller rengöra gräsklipparens undersida med motorn igÃ¥ng! Och har man hiv sÃ¥ är en legionellakörning förmodligen en bra satsning. Men som sakt! Varför oroa sig för nÃ¥got som bara är lite troligare än att ET skulle knacka pÃ¥ ytterdörren och be att fÃ¥ lÃ¥na telefonen för att ringa hem?  (ET är en rymdvarelse skapad för biografer i början pÃ¥ 80 talet!)   
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!