Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DeltaT  (läst 10277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
DeltaT
« skrivet: 14 december 2010, 23:16:14 »
Hej!
Jag går i väntans tider, har beställt en Thermia G2:a.
Nu till min fråga jag har en diff på 3-4 grader på fram och returen idag på min elpanna, hur gör en VP att detta änras till dem optimala 7-8 ºC?
En annan liten fråga på Thermia går det att byta två kablar till pressostaten så att man erhåller 65 ºC framledning, betyder detta att VP:n i stoppar vid retur högre en 48 ºC och hur påverkar detta VP:n vid "normal drift" under 55 ºC? :o
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DeltaT
« Svar #1 skrivet: 14 december 2010, 23:27:38 »
När du plockar bort din elpanna skall den gamla cirkpumpen också plockas bort, den i värmepumpen inbyggda skall räcka till för att driva flödet.
Lite osäker pÃ¥ om G2:a är optimum eller ej,  :-[ men antingen justerar du hastigheten pÃ¥ cirkpumpen manuellt, eller dÃ¥ gör den det själv - sÃ¥ att deltaT blir bra.
Om du använder dig av den högre maximala tempen som värmepumpen kan arbeta med så klarar den än högre returtemp (max framledningstemp - deltaT = max returtemp)

Att du höjer max temp som värmepumpen kan arbeta med påverkar bara de få dagar det är så kallt att du behöver köra ut varmare vatten än vad som krävs vid varmare väder.
Detta om intrimningen görs på rätt sätt, och du inte micklar med flödena i systemet, t.ex. låter termostater strypa om det blir varmt inne p.g.a. solinstrålning eller annat.

Får du problem efter installation så kan jag och andra hjälpa dig.

Lycka till med ditt köp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #2 skrivet: 14 december 2010, 23:32:00 »
G2 har Optimum. Du behöver inte göra något annat än att se till att det är balans i värmebärarkretsen, flödesregleringen sköter vp själv.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #3 skrivet: 15 december 2010, 00:01:11 »
Tackar!
Om jag förstått det rätt, så styrs detta av cirkulationspumpen minskar helt enkel flödet så returen hinner svalna.
Men om man minskar flödet (har idag 7,1 l/m) så behöver man väl högre framlednings temperatur för att nå samma värme effekt som jag har idag eller?
När det gäller volymtank som jag funderar skarp efter rek. har på forumet, så undrar jag bara om det fungerar så mycket bättre med det (har i dag en radiatorvolym på 33L), säg att flödet med VP blir 5l/m min totala volym med tank blir säg 140L det betyder att det tar 14 min för vattnet att passera ett varv. Det tar lite tid vid väderomslag.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #4 skrivet: 15 december 2010, 00:12:22 »
Tackar!
Om jag förstått det rätt, så styrs detta av cirkulationspumpen minskar helt enkel flödet så returen hinner svalna.
Men om man minskar flödet (har idag 7,1 l/m) så behöver man väl högre framlednings temperatur för att nå samma värme effekt som jag har idag eller?
Jo, med minskat flöde och ökat delta så blir medeltemperaturen i raddarna lägre och värmeavgivningen mindre. Men tänk inte på det här sättet - du har shoppat bästa vp-n med automatisk flödesanpassning - du ska låta den styra för att den ska jobba bra. Räcker inte effekten från radiatorerna till med nya värmepumpen är det radiatorsystemet du ska se över.

Har sagt det förut - 33 liter är på tok för lite! Det blir korta gångtider, många start och stopp. Köp volymtanken. 14 minuter fördröjning är ingenting i sammanhanget - ett hus är värmetrögt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #5 skrivet: 15 december 2010, 10:08:17 »
Pratade just med Thermias support, om en sak och nämnde även omkopplingen av pressostaten så att man erhåller 65 ºC.
Det dem sa att detta gäller endast vv och inte framledningen till radiatorerna. Dem sa att om man behöver varmare framledning går tillskottet till och sköter detta men man kanske behöver ställa max returen högre. Är detta korrekt?
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DeltaT
« Svar #6 skrivet: 15 december 2010, 10:13:52 »
Det kan jag aldrig tänka mig är korrekt.
Om man kopplar om driftspressostaten så kommer kompressorn att värma vattnet varmare om den förmår det, om kompressorns uteffekt inte räcker till för att värma vattnet till en så hög temp, ja då går elpatronen till, men inte annars.
(Alltså, om radiatorerna gör av med all effekt som kompressorn ger innan tempen kommit över 55 grader, då går elpatronen in och stöttar)

Du måste öka max returtemp för att kompressorn inte skall stoppa när den når brytpunkten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #7 skrivet: 15 december 2010, 10:17:56 »
Pratade just med Thermias support, om en sak och nämnde även omkopplingen av pressostaten så att man erhåller 65 ºC.
Det dem sa att detta gäller endast vv och inte framledningen till radiatorerna. Dem sa att om man behöver varmare framledning går tillskottet till och sköter detta men man kanske behöver ställa max returen högre. Är detta korrekt?

Fattar fortfarande inte varför du håller på med det här med pressostaterna. Vill minnas från tidigare trådar att din framledningstemp var helt OK, att ditt problem snarare ligger i risk för hög retur och raddarnas volym. Är det något annat spännande som du inte berättar?
« Senast ändrad: 15 december 2010, 10:43:40 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DeltaT
« Svar #8 skrivet: 15 december 2010, 10:42:01 »
När det gäller volymtank som jag funderar skarp efter rek. har på forumet, så undrar jag bara om det fungerar så mycket bättre med det (har i dag en radiatorvolym på 33L), säg att flödet med VP blir 5l/m min totala volym med tank blir säg 140L det betyder att det tar 14 min för vattnet att passera ett varv. Det tar lite tid vid väderomslag.

Det tar betydligt längre tid än 14 minuter för att du skall märka nån förändring av inomhusklimatet vid ett väderomslag...
Mer volym är bara positivt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #9 skrivet: 15 december 2010, 10:44:11 »
Labold
Jag vill inte byta ut radiatorerna för att erhålla större volym i systemet, främst för att det innebär att radiatorerna blir väldigt framträdande i huset om jag skulle byta ut 1 radiga mot ex. 3 radiga skulle detta se anskrämligt ut i mitt hus som har en öppen planlösning. Så därför har jag bestämt mig för att sätta in en volymtank. Jag bara oroar mig VP:n inte skulle sköta värmen i huset lika bra eller bättre en dagen elpanna.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #10 skrivet: 15 december 2010, 10:48:10 »
Labold
Jag vill inte byta ut radiatorerna för att erhålla större volym i systemet, främst för att det innebär att radiatorerna blir väldigt framträdande i huset om jag skulle byta ut 1 radiga mot ex. 3 radiga skulle detta se anskrämligt ut i mitt hus som har en öppen planlösning. Så därför har jag bestämt mig för att sätta in en volymtank. Jag bara oroar mig VP:n inte skulle sköta värmen i huset lika bra eller bättre en dagen elpanna.

Och då säger jag återigen att din vp är en av de bästa som finns ur styrsynpunkt. Men dess funktion kommer vara beroende av radiatorsystemet, som i ditt fall kanske är klent i värmeavgivning, detta påverkas inte av volymtanken. Du måste låta din installatör skriftligen intyga att denne räknat på raddarnas effekt och att de kommer klara att avge samma effekt som kompressorn tillför, så att den inte stannar pga hög retur.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #11 skrivet: 16 december 2010, 23:22:33 »
Det kommer att bli följande förändringar, jag kommer att byta ut dem 3 största enkel radiatorerna 1 st TP10-328, mot TP21-330
1 st TP11-328 mot TP21-330 och 1 st TP11-316 mot TP33-318. Jag har en öppen planlösning så värmen bör sprida sig fin.
Detta ger en total effekt på 6.690 W (mot tidigare 5090 W) och en ökad volym i systemet med 19L.
Jag kommer ha en total volym på ca: 85L, jag börjar så så får vi se om det blir bra!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: DeltaT
« Svar #12 skrivet: 17 december 2010, 17:52:17 »
85liter låter lite (beroende på hur stor pump du har).
Tror pump tillverkarna brukar rek minst 20liter/ kw som pumpen ger.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #13 skrivet: 17 december 2010, 23:29:37 »
Det är 6 KW G2, Termia rek. 14L/KW
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #14 skrivet: 17 december 2010, 23:39:16 »
Det kommer att bli följande förändringar, jag kommer att byta ut dem 3 största enkel radiatorerna 1 st TP10-328, mot TP21-330
1 st TP11-328 mot TP21-330 och 1 st TP11-316 mot TP33-318. Jag har en öppen planlösning så värmen bör sprida sig fin.
Detta ger en total effekt på 6.690 W (mot tidigare 5090 W) och en ökad volym i systemet med 19L.
Jag kommer ha en total volym på ca: 85L, jag börjar så så får vi se om det blir bra!

Bra att du byter lite raddar! Angående volymen så får du väl som sagt se, återkom gärna med lite drifttemperaturer och gångtider i den här tråden när du är igång så vi får feedback på diskussionen. Tror fortfarande du gör klokt i att planera utrymmesmässigt för en volymtank så möjligheten finns att sätta in en sån utan för stora kostnader eller kompromisser.

Lycka till!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: DeltaT
« Svar #15 skrivet: 18 december 2010, 00:14:07 »
Jag kan nog hålla med om att en volymtank gör nog bara gott.
Jag har 160 liter volymtank + radiator systemet till min värmepump och i höst när effektuttaget var lågt så blev det ändå korta drifttider.
Jag har också 6kW och en bit över 200liter i systemet, men det går fort att värme 200+liter 5 grader med ca 6kW.
Dock så lär det säkert fungera med 85 liter, men det kommer nog att bli många start/stopp på pumpen.
Jag använder en varmvattenberedare som volymtank och de behöver inte kosta många kronor.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2011, 22:27:25 »
Här kommer lite feedback, start 2011-02-01
Drifttider fram till nu vp 459H, tillsats1 15H, tillsats2 1H, varmvatten 15H, innetemp 21,5 ºC (brine in som lägst +1 borran återhämtar sig snabbt som idag så ligger kb in på +3 efter 15 min. gångtid)
Klarar ner till -13 eller 14 utan tillsats -9 med hgw.

En liten fråga: Jag har 100L volymtank och alltid deltaT på 8, men när det ute tempen ligger på 0:an så går pumpen kortare tider så delta över radiatorerna ligger då på ca:6 ºC men på vp:n på 8 det tar tid för att få samma värden på ingående och utgående från volymtanken men optimum sköter ju detta fint. Hur har ni med volymtank som inte har varvtalsstyrd cp där måste det bli olika deltaT under kortare gångtider.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2011, 00:13:42 »
Jo jag har likadant, men det viktiga är ju att du inte har någon eller några raddar som kortsluter systemet. Om alla raddar ligger på minst 5 graders diff så har du balans i systemet, sen sköte Optimum resten! Det låter som du fått till det fint, februari har ju varit en kall månad.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #18 skrivet: 27 februari 2011, 00:21:49 »
Ingen kortslutning pÃ¥ raddarna,  det jag fick göra pÃ¥ vp:n var att justera ner framledningsgivaren 1 grad efter ett antal kontroller med ir.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: DeltaT
« Svar #19 skrivet: 27 februari 2011, 00:46:45 »
Klarar ner till -13 eller 14 utan tillsats -9 med hgw.

Innebär HGW att VP orkar med att producera mindre värme?
Kan HGW avaktiveras?

Frågor från en nyfiken Nibe-ägare...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: DeltaT
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2011, 08:17:29 »
HGW tar lite av kondensoreffekten ,ja. Du kan ställa in om det ska vara aktivt och när det ska sluta. I och med att VVB blir full så hamnar all effekt på kondensorn.

Vid vilken temperatur tillsats aktiveras beror på många faktorer och kommer att variera från gång till gång.

HGW tar kanske 1-1,5 kw som minskas allt eftersom VVB blir full.  Jag har mätt upp nÃ¥gra G2:or och även om HGW är aktiv sÃ¥ är processen tät, till och med att det gÃ¥r ut en högre temp än vad som tillverkas, detta innebär att den är synnerligen väl konstruerad.
Har mätt upp några andra märken och täta ut ligger typiskt på 2-3 grader högre kondensering än utg VB.
 *vinkar*

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2011, 11:39:19 »
Har nu februari siffrorna klara, först månaden med vp.
Totalt 1353 (VP 916 och HH 437) februari 2010 hade jag 3417.  :)
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2011, 11:50:45 »
Värmefaktor 3,25 alltsÃ¥, helt OK.  Thumbsup Vad körde du ut för framledningstemp när det var 20 minus ute?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2011, 11:59:43 »
Tror det var 52-53 ºC, vp:n klarar på egen hand utan hgw upp till 48-49 ºC, kör på kurva 39 med innegivare på läge 4 (max)
Det verkar som det är ett litet annat tryck i värmen när vp:n kör, märkte det när den gick som elpanna innan dem kopplade in borran.
När jag hade min gamla CTC (elpanna) så hade jag en framledning på typ 50-51 ºC vid -10 ute, bytte som sagt ut två radiatorer (effektökning bottenplan 38%).
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #24 skrivet: 04 april 2011, 23:45:48 »
Månad två med vp (mars).
Totalförbrukning 902 (vp 678 hh224) mars-10 var förbrukningen 2560 :)
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: DeltaT
« Svar #25 skrivet: 05 april 2011, 06:40:47 »
Månad två med vp (mars).
Totalförbrukning 902 (vp 678 hh224) mars-10 var förbrukningen 2560 :)

Hur kommer du ner i hh224? Själv blir det det dubbla... Lever du i ständigt mörker?  Sc:,h
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #26 skrivet: 05 april 2011, 08:39:57 »
Hej Labold!
Svaret är nej, har lågenergilampor och jag snålar inte med strömmen.
Möjligtvis kan hh dras ner att vi kör med gas till 80% på spisen har både el och gas (gasol) spis.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #27 skrivet: 07 april 2011, 00:34:41 »
Din pump verkar ju fungera utmärkt! trevligt :)

Det där med gas... hur fungerar det? vart får du gasen i från? Hur mycket går åt? Är det billigare med gas?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #28 skrivet: 07 april 2011, 06:41:40 »
Har ar nagra tips fran viivilla:

Läs mer om gas och gasol
www.gasforeningen.se – här hittar du namn och telefon till auktoriserade gasinstallatörer
www.ggm.nu – bra information om gas och gasol
www.kov.se – konsumentverkets råd om köp av spisar och hällar
www.raddningsverket.se - bra information om säkerhet

Gasspisar ger ingen stor besparing men vilken kansla!

Mvh
Cap
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: DeltaT
« Svar #29 skrivet: 07 april 2011, 09:12:25 »
Tackar  David!

Ja jag är nöjd med min pump.
En liten frÃ¥ga när skall  du fÃ¥ "tummen ur"!!!!!!! ^-^
När det gäller gasolen tror jag det är dyrare för mig än när jag kör med glashällen.
Jag köper den på macken, gör av med ca:4 tuber/år á 220:-, men det kannon när man laga mat snabb reglering när man skall laga past m.m.
Har ju ingen induktionshäll, så jag får köra med bägge för att få samma komfort använder hällen vid långkok.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #30 skrivet: 07 april 2011, 09:58:38 »
jag kommer få tummen ur. Måste bara prokrastinera över detta med att konvetera entreplanen till källarplan med synliga rör först.

Svärfar trodde det va en pengafråga som fick mig att inte ta steget så han ville låna ut pengar. I stället för att jag går och köper luft luft eller något sådant galet.

:)



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #31 skrivet: 07 april 2011, 10:28:13 »
Vada kallarplan, koppar ar snyggt.
Det kan man val ha var som helst, det finns de som samlar kopparpryttlar och hanger koket tex fullt med pannor och annat.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #32 skrivet: 07 april 2011, 10:39:10 »
hahah kopparpryttlar i köket. JA ja. okejdÃ¥.  ;D

Svärfar tyckte man skulle ha sådana där förkromade rör som man har i badrum. Ännu värre enligt mig.

"måla in", boxa in här o var, dra lite kreativt så ska det väl vara lugnt.

Förra huset hade golvvärme och alltså inga radiatorer. Nya huset har gammal takvärme och därför inga radiatorer. Jag gissar att jag har någon typ av motstånd mot radiatorer och rör helt enkelt.

Men jag kommer nog över detta. Och då kan jag köpa BV :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #33 skrivet: 07 april 2011, 10:55:39 »
En "osynlig" losning ar att bygga in roren i sockellisten.
I USA gor man det och det ser inte forskrackligt ut, sockeln blir lite storre men behover ju inte vara ful.
Vid passage av dorroppningar lagger de roren i golvet.

Ibland satter de in radiatorer i samma stil och nastan samma hojd som golvsockeln, inga stora radiatorer alls utan en enda lang radiator langs hela yttervaggen. Inte sa tokigt.

Komfort kraver de ocksa sa fungerar gor det nog.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #34 skrivet: 07 april 2011, 11:02:07 »
Man undrar varför alla soffor och hyllor stÃ¥r en halvmeter frÃ¥n väggen. Men det är för att golvsocklarna är 30cm breda  :'(

Men jag har nivellgolv så det blir inge bra med en lösning med golvsockel. Men visst något sådant kan man ju laborera med.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #35 skrivet: 07 april 2011, 12:25:38 »
Saga av bakre soffbenen en fot och stall dem pa radiatorerna alternativt fras in roren i vaggen och tack med en bred men tunn list.
Djupet pa amerikaradiatorerna ar inte 30 cm, de ar langa, inte tjocka, de jag sett ar max 3" men det finns sakert tjockare grejor. Biggest in the world ar ju deras grej liksom.

Du kan ocksa bygga in enbart roren i sockeln, det bygger ju inte mer an ett par tum och ha vanliga radatorer. Det finns plastsocklar som gor att bygget inte blir tjockt alls.

Gomma ror ar inte helt latt. Lattare att gilla ror.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: DeltaT
« Svar #36 skrivet: 07 april 2011, 18:13:19 »
HGW tar lite av kondensoreffekten ,ja. Du kan ställa in om det ska vara aktivt och när det ska sluta. I och med att VVB blir full så hamnar all effekt på kondensorn.

Vid vilken temperatur tillsats aktiveras beror på många faktorer och kommer att variera från gång till gång.

HGW tar kanske 1-1,5 kw som minskas allt eftersom VVB blir full.  Jag har mätt upp nÃ¥gra G2:or och även om HGW är aktiv sÃ¥ är processen tät, till och med att det gÃ¥r ut en högre temp än vad som tillverkas, detta innebär att den är synnerligen väl konstruerad.
Har mätt upp några andra märken och täta ut ligger typiskt på 2-3 grader högre kondensering än utg VB.
 *vinkar*


Hittade en thermia brochyr när jag städade i den stog det att med G2 så får man vv på köpet när huset värms men så är det alltså inte eller ? men bättre cop på vv får man väl eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: DeltaT
« Svar #37 skrivet: 07 april 2011, 18:16:16 »
Personligen väljer jag inte G2.  Om inte det är en snÃ¥lt dimensionerad VP.  Ingen HGW utan gÃ¥ngtider,tyvärr

Jag gillar fulleffekt och då blir HGW inte värt pengarna *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!