Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Max 1 meter rör inomhus?  (läst 1551 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndyN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Max 1 meter rör inomhus?
« skrivet: 01 oktober 2023, 21:05:01 »
Hej!
Har köpt ett fritidshus där den installerade värmeluftpumpen visade vara defekt när vi drog igång nu när kylan smygit sig på. Det är en golvmodell och givet att nytt golv och väggpanel lagts runt den skulle vi helst vilja ersätta den med en ny golvmodell på samma ställe. Installatören/återförsäljaren vi precis hade på konsultationsbesök menade dock efter inspektion att det inte går givet innerdelens placering, då den nya innerdelens rör på 1 meter måste ta sig ut. Tydligen skulle en skarvning med förlängningsrör påverka att försäkringen ej täcker om något går fel (det är emot gällande regler sa han).
Min fråga är om detta stämmer, mina googlingar ger ej så mycket på ämnet. Om det stämmer att man inte får skarva rör inomhus, kan det vara så att det märke han representerar (Scanmont / Gree) har 1 meter som standard, men att det finns andra fabrikat där ute som har längre?

Tacksam för all input!
« Senast ändrad: 01 oktober 2023, 21:36:56 av AndyN »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2023, 21:27:39 »
Förstår inte heller vad försäljaren menade. Normalt säger man att det bör vara minst 3 m rör mellan inne- och utedelen för att undvika ev problem som kan uppstå med för korta rör. Jämför med Daikin Origo II XRH eller Mitsubishi Electric Dojo.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndyN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2023, 21:40:22 »
För att förtydliga så ska det såklart vara tillräckligt avstånd mellan inner- och ytterdel, men att resterande meter rör då ska ligga på utsidan av huset. Med 1 meter måste röret dock nå till utsidan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2023, 08:11:49 »
Kanske inte helt omöjligt, men det är i alla fall inget jag hört talas om under de år jag varit verksam i forumet eller som installatör.
Det som skulle kunna göra det möjligt är det faktum att gasen är explosiv och innehåller mer än 500 gram, men så vitt jag vet gäller det det bara för R290 Propan, inte för R32 som gree har i sin värmepump.
Mer troligt är väl att han inte ville dra mer rör än nödvändigt, eller helt enkelt inte ville göra jobbet, men då kan man ju fråga sig varför han var där alls?
Låter mycket konstigt det där.
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 08:15:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndyN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2023, 10:00:40 »
Okej tack för input! Ja så var det, han menade att ingen certifierad installatör får skarva rör inomhus för om något skulle gå fel, tex att gas läcker ut så kan det sluta illa och täcks ej av försäkring (oklart om han menade min eller installatörens). Jag frågade till och med "Ok så ingen respektabel installatör skulle gå med på att ersätta en innerdel på samma ställe?" där svaret blev nej.

Vad gäller att göra jobbet så skickade han en offert på en vägghängd variant istället, inkl att ta bort den gamla. Fick ett gott/kunnigt intryck i övrigt, så lite märkligt, men får ta dit ett par andra aktörer för second opinions :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2023, 10:24:43 »
Alla värmepumpar har uttag för dragning av rör i sidled, vilket alltid innebär att man måste skarva inomhus.
Läckage uppstår oftare i själva innedelen än i skarvarna, det är i alla fall min erfarenhet, så om reglerna är sådana så är de icke effektiva att förhindra läckage inomhus.
Har otroligt svårt att tro att den där säljaren visste vad han pratade om, men det i vid tillfällen som dessa man får vara lite ödmjuk, det skulle ju kunna vara så om man verkligen tar alla bestämmelser på området på största allvar, vilket 99.9% av installatörskåren i så fall inte gör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2023, 21:22:45 »
alla golvmodeller skarvas på insidan eller är det någon ny som har rör som kan nå ut?
inga modeller har 1m rörlängd på insidan möjligt 40cm

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2023, 21:26:29 »
Hej!
Har köpt ett fritidshus där den installerade värmeluftpumpen visade vara defekt när vi drog igång nu när kylan smygit sig på. Det är en golvmodell och givet att nytt golv och väggpanel lagts runt den skulle vi helst vilja ersätta den med en ny golvmodell på samma ställe. Installatören/återförsäljaren vi precis hade på konsultationsbesök menade dock efter inspektion att det inte går givet innerdelens placering, då den nya innerdelens rör på 1 meter måste ta sig ut. Tydligen skulle en skarvning med förlängningsrör påverka att försäkringen ej täcker om något går fel (det är emot gällande regler sa han).
Min fråga är om detta stämmer, mina googlingar ger ej så mycket på ämnet. Om det stämmer att man inte får skarva rör inomhus, kan det vara så att det märke han representerar (Scanmont / Gree) har 1 meter som standard, men att det finns andra fabrikat där ute som har längre?
de flesta tillverkare motsätter sig skarvar på insidan i en friskrivningsklausul när det är R32, finns dock inget stöd för detta i någon förordning vare sig EU eller nationell.

Tacksam för all input!

Utloggad AndyN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2023, 10:05:48 »
"de flesta tillverkare motsätter sig skarvar på insidan i en friskrivningsklausul när det är R32, finns dock inget stöd för detta i någon förordning vare sig EU eller nationell." Det kanske är detta han menade, men låter samtidigt märkligt om skarvning är kutym. Jag har bokat in besök av ett par andra aktörer, så får se vad de säger, kommer såklart ringa upp honom och fråga när jag fått lite mer samlad bild från de besöken också. Jag personligen kan inget om värmepumpar, första huset och första (defekta) pumpen, så kunde tyvärr inte ställa de rätta frågorna när han var där. Men uppskattar därav all er hjälp!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2023, 12:27:31 »
Men en vanlig vägghängd R32- eller för den delen R290-inomhusdel, har ju bara någon dm rör fastmonterat på inomhusdelen så där kommer man aldrig ifrån rörskarvar inomhus ens om inomhusdelen sitter på en tunn yttervägg.

Om den befintliga värmepumpen inte är alltför gammal, kan det ju vara idé att undersöka om det kanske är en bättre affär att reparera den än att byta ut den. Men anlita då en fristående reparatör som inte bara är inriktad på att döma ut gammalt skrot och tjäna grova pengar på att sälja nytt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2023, 13:04:07 »
Nu blir jag osäker på om vi pratar om vanliga luft/luft värmepumpar och dess innerdelar!

En ”vanlig” innerdel med R32 har som regel minst ca 40cm rörlängd som är fastlöd från fabrik och man får då skarven på utsidan i dom flesta montage.
På tex ’golvmodeller” sitter det inte något rör alls utan flarekopplingen är bakom höljet (kanske finns märken och modeller med liknande rörlängd som en vanlig innerdel )
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad AndyN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2023, 13:17:05 »
Citera
Om den befintliga värmepumpen inte är alltför gammal, kan det ju vara idé att undersöka om det kanske är en bättre affär att reparera den än att byta ut den. Men anlita då en fristående reparatör som inte bara är inriktad på att döma ut gammalt skrot och tjäna grova pengar på att sälja nytt.

En Panasonic från 2008 med felkod H14 - "Luftsensor i innedel – Sensorn felaktig eller dålig kontakt". Jag gissar att det hänt en del med effektiviteten på 15 år och att det lönar sig att byta ut till en ny? H14 verkar vara en rätt ovanlig felkod också, hittar inga direkta tips på felsökning. Har slagit av och på strömbrytaren så att den nollställer sig, men går in i errorläge när man sätter igång den igen, fläkten på ytterdelen går aldrig igång.
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 13:33:13 av AndyN »

Utloggad AndyN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2023, 13:18:42 »
Citera
Nu blir jag osäker på om vi pratar om vanliga luft/luft värmepumpar och dess innerdelar!

Det här gäller luft/luft!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2023, 13:32:06 »
Det var Torbjörn_forsmans inlägg som gjorde mig osäker  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2023, 19:38:51 »
Men en vanlig vägghängd R32- eller för den delen R290-inomhusdel, har ju bara någon dm rör fastmonterat på inomhusdelen så där kommer man aldrig ifrån rörskarvar inomhus ens om inomhusdelen sitter på en tunn yttervägg.

Om den befintliga värmepumpen inte är alltför gammal, kan det ju vara idé att undersöka om det kanske är en bättre affär att reparera den än att byta ut den. Men anlita då en fristående reparatör som inte bara är inriktad på att döma ut gammalt skrot och tjäna grova pengar på att sälja nytt.
En vägghängd luft-luft innedel har 40-50cm rör så de räcker nästan alltid igenom ytterväggar, däremot golvmodellerna ansluts inne

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2023, 19:39:41 »
En Panasonic från 2008 med felkod H14 - "Luftsensor i innedel – Sensorn felaktig eller dålig kontakt". Jag gissar att det hänt en del med effektiviteten på 15 år och att det lönar sig att byta ut till en ny? H14 verkar vara en rätt ovanlig felkod också, hittar inga direkta tips på felsökning. Har slagit av och på strömbrytaren så att den nollställer sig, men går in i errorläge när man sätter igång den igen, fläkten på ytterdelen går aldrig igång.
byt sensor ca 5 minuters jobb

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2023, 19:40:53 »
En vägghängd luft-luft innedel har 40-50cm rör så de räcker nästan alltid igenom ytterväggar, däremot golvmodellerna ansluts inne

Vad det inte det jag skrev  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2023, 19:50:07 »
Vad det inte det jag skrev  ;)
Jo men jag gör som alla andra läser inte alla posterna i tråden innan man kommenterar det hej vilt.

Du får credsen för att du skrev det först, fast egentligen skrev jag det tidigare i tråden oxå, vilket uppenbart ingen i heller läste.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2023, 21:01:27 »
Ha ha
Var inte ute efter någon cred
Kände mer igen mig att man lämnar samma svar då man inte läst hela tråden så noga eller för snabbt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #19 skrivet: 04 oktober 2023, 07:22:07 »
OM jag tolkar svaren, och det jag kunnat hitta som rör direktiven så skulle det alltså vara otillåtet med flarekoppling inne om lokalen är så liten att gasmängden skulle kunna orsaka explosionsrisk vid ett läckage?
Hur har andra uppfattat det hela?
Eller finns det någon som kunnat hitta några handfasta regler som stipulerar att man inte får köra med flare inomhus på R32-maskiner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #21 skrivet: 04 oktober 2023, 09:36:53 »
Om jag tolkar det rätt så gäller det alltså att vara försiktig med golvmonterade innedelar i "rum" mindre än 8 m2
För vägghängda modeller i princip 1 m2

Alltså finns inga direkta krav på att svetsa, sen verkar det vara vissa som gör det ändå, och i england verkar det vara mer regel än undantag om man ska tro diskussionen i det forumet.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #22 skrivet: 04 oktober 2023, 14:42:40 »
Om jag tolkar det rätt så gäller det alltså att vara försiktig med golvmonterade innedelar i "rum" mindre än 8 m2
För vägghängda modeller i princip 1 m2

Alltså finns inga direkta krav på att svetsa, sen verkar det vara vissa som gör det ändå, och i england verkar det vara mer regel än undantag om man ska tro diskussionen i det forumet.  dontknow
den enda begränsningen i dag enl sv kylnorm är att anläggningar med R290 vilket medför en olägenhet med att man inte kan ha centralkyla utan alla frysar måste ha en egen kompressor

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #23 skrivet: 04 oktober 2023, 16:26:30 »
Det var lite rabalder i början när R32 kom med brandfarlighet och åkerier som körde ut var lite skeptiska om mängderna på bilarna om jag minns rätt.

Blir väl än värre snart när mer propan maskiner ska lagerhållas och distribueras gissar jag på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #24 skrivet: 05 oktober 2023, 13:30:22 »
Det var lite rabalder i början när R32 kom med brandfarlighet och åkerier som körde ut var lite skeptiska om mängderna på bilarna om jag minns rätt.

Blir väl än värre snart när mer propan maskiner ska lagerhållas och distribueras gissar jag på.
precis som när kylskåpen kom med R600A, då var det ett skåp per bil/vagn. Idag fyller de bilarna upp till tak! kanske har gasen blivit mindre farlig eller att de som inte kan tänka tyckte fel?

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Max 1 meter rör inomhus?
« Svar #25 skrivet: 06 november 2023, 21:37:13 »
Något direktiv finns det - då några tillverkare monterar in sensorer för läckage på r32 golvmodeller. Då det finns en (mycket liten nästan obefintlig) risk för brandförlopp vid läckage. Detta direktiv eftersom det alltid (vad jag vet) alltid är flare inomhus på goövmodellerna.

Men det är bara att laga den gamla byta sensorn för någon hundring och köra tills den ger ett allvarligare larm. Sen byt till annan golvmodell och tuta och kör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!