Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn  (läst 3233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Kan nÃ¥gon hjälpa mig med val av värmepump och hur djupt hÃ¥let ska borras. Jag har ett enplanshus, 100 m2, byggt 1966.  Det finns 8st radiatorer och golvvärme i badrummet 3,6 m2.  Nu har vi en pelletspanna och vi eldar ca 4,5 ton pellets om Ã¥ret.  Vi funderar pÃ¥ en bergvärmepump, hur mÃ¥nga kilowatt värmepumpar ska vara och hur djupt ett hÃ¥l behöver borras.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2023, 23:07:49 »
4,5 ton pellets är ca 22 MWh, sen beror det lite på pannans skick och ålder vilken verkningsgrad du får ut.
Men netto kanske det blir 18 MWh med ca 80 % verkningsgrad på detta.
Jag skulle nog föreslå en 6 kW värmepump och 130 m aktiv borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2023, 13:26:44 »
Tack för svar. Killen som ska borra säger 140 m djupt.  Jag undrar om jag borrar lite djupare, säg 160 m, blir det bättre ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2023, 13:46:01 »
130 m aktivt betyder att borrhålet måste vara aningen djupare, t.ex. 140 m beroende på hur långt det är ner till grundvatten. Lämpligt djup beror också på var i landet du bor och berg/bergart där. En erfaren brunnsborrare har koll på det. Funderar du på att eventuellt bygga ut huset i framtiden kan det vara bra att borra ett något djupare hål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2023, 14:14:23 »
Tack för svar. Vi ska borra ca 15 meter frÃ¥n huset.  Vad är det bästa sättet att lägga kollektorslang frÃ¥n brunn till huset?  AvstÃ¥ndet mellan slangarna kan vara 1 meter eller ligga nära varandra ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2023, 14:32:43 »
Har du möjligheten att lägga slangarna en liten bit isär är det naturligtvis bäst men 1 m är nog svårt att få till. Närmast huset ska slangarna också vara isolerade så där spelar det ingen roll.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2023, 19:12:38 »
Det  finns ett problem till.  Jag har ett litet badrum 3,6 m2 med golvvärme.  Jag skulle ocksÃ¥ vilja ha värme i badrummet pÃ¥ sommaren, hur man löser detta problem.  Installera arbetstank ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2023, 19:25:51 »
Ja åtminstone en hyfsad volymtank lär behövas i systemet för att inte volymen i värmesystemet ska bli för liten på sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2023, 19:36:19 »
volymtanken kommer endast att användas på sommaren eller året runt ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2023, 21:27:31 »
Den blir ju permanent inkopplad i värmekretsen och ökar volymen. Den lilla värmeförlusten från tanken kommer huset tillgodo som nyttig värme under större delen av året.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2023, 22:41:35 »
Räcker 6 kW till på den kallaste dagen? Har man tänkt på det? Med tanke på våra nu rådande elpriser är varje timme med tillskott något trist.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2023, 23:12:36 »
Vilken framledningstemperatur till radiatorerna krävs den kallaste dagen och vid mer vanliga vintertemperaturer? Det behöver man veta för att kunna bedöma hur bra värmepumpen kommer att arbeta samt hur mycket den kommer att köra tillskott med elpatroner. Krävs hög framledningstemperatur så får man fundera på att byta några eller samtliga radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2023, 09:56:47 »
Det  finns ett problem till.  Jag har ett litet badrum 3,6 m2 med golvvärme.  Jag skulle ocksÃ¥ vilja ha värme i badrummet pÃ¥ sommaren, hur man löser detta problem.  Installera arbetstank ?

Eller elpush?

https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produktkatalog/varme-och-kyla/pump-och-shuntgrupp/uponor-fluvia/uponor-fluvia-t-reglerset-med-elpatron-push-12-ch-x
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2023, 22:22:10 »
Hos mig föreslog installatören också 140m, eller om det var 130?
Jag beställde 170m. När borrningen var igång och närmade sig slutet, frågade jag hur mycket ytterligare 10m skulle kosta. 1900:- blev svaret, enkelt val, det blev 180m totalt. Jag gissar momsfritt de sista 10m?

I ditt fall skulle jag utan tvekan beställa 180, kanske 200m ?
Det enda borrdjup du kommer ångra är det som blir för kort.
Vad kan 50 extra meter, pÃ¥ installatörens förslag kosta idag, kanske 15000:- ?  Jag tror det skulle bli de bäst investerade pengar du gjort.

Jag tror också en 6 kW pump skulle räcka, men har för mig att jag läst att man beräknar effekten lite annorlunda idag, så kanske 7 kW?
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag behöver information om värmepumpen och energibrunn
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2023, 22:58:48 »
Idag jag fick offeet pÃ¥ en bergvärmepump daikin 8 kw,värmepump och arbetstank 100 liter med installation 120 000 kr. Brunnsborrning 66 000 kr. Företaget som jag fick offert pÃ¥ en värmepump säger att en 130 meters brunn räcker till mitt hus, men vi ska borra 160 meter.  Nu funderar jag pÃ¥ om jag ska investera 186 000 kr, kanske är det bättre att fortsätta elda med träpellets.  Blir det mycket besparingar om jag installerar en värmepump?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!