Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV-spets IVT 490  (läst 9306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trialanderror

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VV-spets IVT 490
« skrivet: 11 februari 2015, 19:48:19 »
Jag har nyligen flyttat och gått och blivit med värmepump.
Försöker sätta mig in i hur man hanterar den och har noterat att jag enligt manualen ska
ha något som heter VV-spets (bekämpar Legionella) under meny 2.2.
Jag har dock inte lyckats avancera förbi meny 2.1 (händer inget när jag vrider på vredet).
Nån som har liknande erfarenhet? Betyder det att funktionen saknas på min panna (och att jag potentiellt kan få problem med tillväxt),
eller bara att jag missat något (t.ex. låsa upp menyer)? Vet inte hur ofta den ska gå och hur länge denna uppvärmning pågår
(tittar till pannan dagligen men har inte noterat någon spets).
Har läst om nån servicemeny som låses upp med 5s intryck av endera knappen men inte vågat prova (kan man låsa igen?).

/Micke

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2015, 20:11:38 »
Om du har kommunalt vatten så kan du bortse från spetsen. Har du egen brunn så kan du, vid startmenyn, trycka den högra knappen ca 5 sekunder för att komma in i servicemenyn. Återgång sker automatiskt.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2015, 20:14:40 »
 Sc:,h Sc:,h
Varför ska han bortse från legionella körningen om han har Komunalt vatten?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2015, 20:19:40 »
Sc:,h Sc:,h
Varför ska han bortse från legionella körningen om han har Komunalt vatten?
cc

Du som är vvs:are måste väl känna till Socialstyrelsens rekommendationer?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2015, 20:23:34 »
nej berätta
jag hade inte frågat annars ..
« Senast ändrad: 11 februari 2015, 20:26:12 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2015, 20:27:19 »
Ojsan!
Legionella kan uppstå även i stillastående kommunalt kallvatten.
Inte sällsynt att exempelvis sjukhus får döda av bakterier i vattnet genom konstant dosering i inkommande vatten.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2015, 20:35:07 »
ja ... jag har inte sett några ändringar gällande legionella körningar och temperatur områden vare sig du har komunalt vatten eller egen brunn,,
därför ställer jag frågan på ivt7 svar,
Jag kan ha missat något jag med. ;)
cc

Det här är dom regler jag efterföljer ,,, vad jag kan se finns inge undantag för kommunalt vatten ,
Har du någon källa att hänvisa till läser jag gärna
http://www.vvsforetagen.se/globalassets/mediafiler/publik/dokument/teknik--installation/legionella/legionella_risker_i_vatteninstallationer.pdf
« Senast ändrad: 11 februari 2015, 20:57:53 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2015, 21:14:19 »
Märkligt att kunskapsnivÃ¥n är sÃ¥ lÃ¥g  Sc:,h
Själv är jag ju inte rörläggare och behöver inte ha Säker Vatten kompetensen men den bygger ju ändå på sunt förnuft. Naturligtvis finns det en utredning: http://www.vvsforetagen.se/globalassets/mediafiler/publik/dokument/teknik--installation/legionella/legionella_06.pdf

I installationer med stillastående vatten, flerfamiljshus, sjukhus mm, så är risken för tillväxt stor. I villor är det knappast fallet men om någon okunnig vvs:are lämnat för långa stick på rören (max 2 cm är tillåtet) så kan det naturligtvis förekomma även där. En klassiker är tron på att en vanlig kulventil stoppar bakterier från att spridas.
Om man nu får legionella bakterier i rörsystemet i en villa så är det inte så enkelt att bli av med dem bara genom att värma upp en tank. Skall man ha någon nytta av spetsen så skall man när tanken är på topp spola hela systemet. Man måste ställa tappställena på max varmt och spola eftersom bakterierna lever i filmen inuti rören. Duschen är viktigast.

(Det finns legionella bakterier i kommunalt vatten också, men i mycket låg koncentration)

Jag hoppas att detta fyller ett kunskapsgap?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2015, 21:25:12 »
låg kunskapsnivå ,,, vad är du ute efter ?
Låg risk för legionella i en villa installation påstår du.. Men den finns !!!
Om du vill ha ansvaret för en människas bortgång eller lång sjukfrånvaro är det naturligtvis ditt samvete att sova med ,,
Du kan frÃ¥ga en av Sveriges värmepumpstillverkare när han själv hemma hos sig torska pÃ¥ legionella 
Jag tycker att ditt sätt att resonera är oansvarigt,, 
dom få KR det kostar i en villa installation att mota sjukdomar i grinden är inga pengar..

Du har rätt i en sak .. Det är märkligt att kunskapen är så låg som den är,
Med vänlig hälsning
cc
« Senast ändrad: 11 februari 2015, 21:27:53 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2015, 21:37:38 »
Citera
(Det finns legionella bakterier i kommunalt vatten också, men i mycket låg koncentration)
Tillräckligt hög för att det skall kunna hända och händer.
Att ge rådet att stänga av legionellakörningen när detta i värsta fall kan kosta människor livet är synnerligen märkligt.
Och inte speciellt seriöst!
Skulle inte tro att dina råd är något som IVT ger, skulle inte heller tro att de blir speciellt imponerade om nu i värsta fall deras varumärke florerar i det ena fallet efter det andra av legionella.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2015, 21:50:45 »
Du får naturligtvis tycka vad du vill och jag är inte ute efter någonting alls. Jag reagerar bara på att en vvs:are som du (och som troligen har Säker Vatten kompetensen) inte visste detta.

Oddset för att få legionärssjukan i en villa med en korrekt inställd varmvattentemperatur, alltså fabriksinställning, är så låg att den inte går att räkna. Kanske en på miljarden?
Risken kan eventuellt vara något högre om man har egen brunn och vill man inte bekosta ett vattenprov så kan man naturligtvis slå på el-spetsen.
Sänker man däremot varmvatteninställningen, eller installerar ett massagebadkar eller en pool så finns det anledning att vara vaksam. Det är nämligen där folk kan bli smittade. Man bör också spola igenom duschen med bara varmvatten regelbundet.

Den totala samhällskostnaden, om alla med värmepump följde din rekommendation, är mer än 100 miljoner om året. Och då skulle man med all säkerhet inte undvika ett enda insjuknande.

Igen, att tro att man undviker legionella bakterier bara för att man värmer upp ett ställe i systemet är okunnigt. Men det är kanske oansvarigt att tycka det?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2015, 21:52:42 »
Tillräckligt hög för att det skall kunna hända och händer.
Att ge rådet att stänga av legionellakörningen när detta i värsta fall kan kosta människor livet är synnerligen märkligt.
Och inte speciellt seriöst!
Skulle inte tro att dina råd är något som IVT ger, skulle inte heller tro att de blir speciellt imponerade om nu i värsta fall deras varumärke florerar i det ena fallet efter det andra av legionella.

IVT:s fabriksinställning är att el-spetsen är av.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2015, 22:21:59 »
Men IVT7H.
Ångan i Duschen är den samma som kommer när du ligger i bubbelpolen ,,
Du har start temp på 44-46 ° i VVB någon gång behöver skiktet komma upp o lite temp.. eller hur.
för det går fort när tonåringen ställer sig i duschen och det skikt som ligger i botten inte håller rätt temp.

spola igenom munstycket med hett vatten skriver du ?? Med vilket hett vatten?


så länge det finns en risk att installationen jag ansvarar för kan smitta någon med en dödlig sjukdom och det kan undvikas med en enkel städning av VVB som är källan till smittorisken och det kostar fastighetsägaren
2,32 kwh att höja 200 l vatten 10° till enligt schemat som läggs när 6 kw patronen går..
(passar du på nu kan du spola ur duschmunstycket också)

Bara  mÃ¥ste frÃ¥ga en sak ,, Har du nÃ¥gonsin byggt bort dokumenterade legionella smittade anläggningar.
suttit i möten med miljö och hälsa och bostadsbolag förelägganden samt efterkontroller på lösningar för att dokumentera en legionella fri varmvattenlösning ?
Det har jag ,, Inte bara en gång .. fast vad vet jag..

el spetsen för legionella ärI det märke jag föresprÃ¥kar  aktiv frÃ¥n leverantör ..   tummenupp
cc
« Senast ändrad: 11 februari 2015, 22:47:26 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2015, 00:35:32 »
Saxat ur Wikipedia

Bakterierna trivs bäst och förökar sig snabbast vid en vattentemperatur omkring 35-40 grader Celsius. Under ca 20 grader är bakterierna vilande, d.v.s. de förökar sig inte. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

    Vid 50 grader kan det dröja mÃ¥nga timmar innan alla legionellabakterier dött.
    Vid 60 grader dör bakterierna pÃ¥ omkring tio minuter.
    Vid 70 grader tar det mindre än en minut.

Vid många - grader på utsidan av huset har jag märkt att tempen kan ligga kring 40 gr i tanken långa stunder så.....
Går att ställa in varmvattenspets från 0 dagar till 31 dagar under installatörs-menyn.
« Senast ändrad: 12 februari 2015, 00:53:55 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2015, 05:45:27 »
Men IVT7H.
Ångan i Duschen är den samma som kommer när du ligger i bubbelpolen ,,
Du har start temp på 44-46 ° i VVB någon gång behöver skiktet komma upp o lite temp.. eller hur.
för det går fort när tonåringen ställer sig i duschen och det skikt som ligger i botten inte håller rätt temp.

spola igenom munstycket med hett vatten skriver du ?? Med vilket hett vatten?


så länge det finns en risk att installationen jag ansvarar för kan smitta någon med en dödlig sjukdom och det kan undvikas med en enkel städning av VVB som är källan till smittorisken och det kostar fastighetsägaren
2,32 kwh att höja 200 l vatten 10° till enligt schemat som läggs när 6 kw patronen går..
(passar du på nu kan du spola ur duschmunstycket också)

Bara  mÃ¥ste frÃ¥ga en sak ,, Har du nÃ¥gonsin byggt bort dokumenterade legionella smittade anläggningar.
suttit i möten med miljö och hälsa och bostadsbolag förelägganden samt efterkontroller på lösningar för att dokumentera en legionella fri varmvattenlösning ?
Det har jag ,, Inte bara en gång .. fast vad vet jag..

el spetsen för legionella ärI det märke jag föresprÃ¥kar  aktiv frÃ¥n leverantör ..   tummenupp
cc

Men cc?!
Du skall naturligtvis fortsätta att göra på det sätt som du känner dig bekväm med.
De legionära bakterierna i bubbelpoolen bildas i bubbelpoolen respektive duschmunstycket. Har man missat rengöringen så kan de växa till sig snabbt. Nu krävs det mer än bara bakterier för att någon skall bli sjuk, så de flesta kommer undan med det.

Jag kan bara konstatera att, trots din utbredda kompetens, så har du kunskapsluckor. Det har vi alla.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!