Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fyllning av brine  (läst 2456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fyllning av brine
« skrivet: 31 maj 2007, 00:54:52 »
Borraren fyllde slangen med 33% spritblandning och det rekomenderas ca 30% (180m hål 360 liter)

Kan jag fylla upp dom sista litrarna (kanske 20-30 liter) med enbart vatten? Kommer det att blanda sig eller mÃ¥ste jag köra igÃ¥ng hembrännaren?  ;)

Några tips vid fyllning? Köpte Nibes påfyllningssats.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Fyllning av brine
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2007, 11:29:52 »
Be borraren om att få en 25 litersdunk med färdigblandad köldbärare.
Jag fick min gratis av honom.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyllning av brine
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2007, 11:50:53 »
Skulle också få det av honom... men han glömde ta med sig spriten när han gjorde det sista.

Han håller till 11 mil härifrån så jag sa att han inte skulle behöva åka dom exta milen bara för lite sprit.

Utloggad egenbygg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Fyllning av brine
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2007, 11:54:21 »
Ska snart fylla min sjövärme slinga med spritblandning och min återförsäljare rekommenderade 33% för bättre köldtålighet. (slingan kommer att ligga vilande och pluggad minst en vinter). Finns det nån nackdel med 33% inblandning?

Mvh Egenbygg

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fyllning av brine
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2007, 18:11:23 »
mikkola
  Du mÃ¥ste blanda spitblandningen och vattnet innan, fyller du pÃ¥ bara pÃ¥ med vatten kommer det att ta mycket lÃ¥ng tid att blandas, du kommer att ha rent vatten som riskerar att frysa. Men om du använder en "tunna" som du kör runt i när du efterfyller sÃ¥ blir det inga problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fyllning av brine
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2007, 20:02:57 »
mikkola
  Du mÃ¥ste blanda spitblandningen och vattnet innan, fyller du pÃ¥ bara pÃ¥ med vatten kommer det att ta mycket lÃ¥ng tid att blandas, du kommer att ha rent vatten som riskerar att frysa. Men om du använder en "tunna" som du kör runt i när du efterfyller sÃ¥ blir det inga problem.

Lite sent svar men tack ändÃ¥  Thumbsup

Gjorde precis som du sa. Körde runt det i en tunna i nÃ¥gra timmar. Har som minst varit ner pÃ¥ -2 i utgÃ¥ende och inte frusit ännu  :)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fyllning av brine
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2007, 20:06:51 »
Kollade aldrig datumet :-[
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!