Hej
Är lite sugen på solceller för att få ner driftkostnad. Pengar finns så behöver inte ta något lån och då blir det lättare att räkna hem (vet att det tar sin tid).
Tanken är solceller, lämpligt batteri ihopkopplad med värmepumpen. Det jag främst tänker på är styrning av det hela. Vill ha möjlighet att lagra elen då solcellerna levererar för att kunna använda under dygnets dyraste timmar. Finns det olika styrsystem för detta eller kör man allt via värmepumpen?
Nibe har ju anpassade grejer som går att köra men det lär vara dyrt som stryk.
Förutsättningar: SE3, förbrukning ca 8000kWh, Nibe F370, tak i bra läge med plats för solceller på 45m2, nätägare EON.
Elbilsladdare ska installeras men det gör jag själv.
Råd i övrigt mottages tacksamt för sådant jag inte tänkt på.
Ang råd.
Har du råd så köp, bättre än tex en nyare bil
Men jag tycker själv detta:
Har du pengar i aktier så flytta till indexfonder
Folk som tycker solceller är bra slösar ofta med elen, så då är det klart att deras slöseri minskas till viss del, men om du redan har låga 8000 kWh så räkna lite och betänk att vintertid produceras ingen solenergi
Liknande resonemang ang batterier, dessutom så går det att flytta sin förbrukning från dyrtider ändå till stor del, på enklare sätt.
Jag vill inte ha timtaxa, ser ingen besparing värt mödan.
Effekt avgiften löser man utan batterier också har jag märkt för egen del.
Elbilen kan vara ett problem men jag får för mej man ställer 6A eller 3x6A bara tidstyrt vid lågt uttag och pris. Solceller är nog här ett plus, om bilen står hemma mitt på dagen.
De som hävdar återbetalningar på 10-15 år ser jag räknar fel.
Men kör på om du själv räknat och hittat goda skäl 😉