0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur är värmesystemet uppbyggt? Det kanske finns flera slingor i huset och olika uppe och nere och de måste ställas in korrekt för att få jämn värme?
Det skall, enligt den info jag fick kort från säljare, inte vara separata system för över och undervåning.I menyerna finns bara ett system. Säljare nämnde dock något om att det är två slingor, fördelade på norra respektive södra delen av huset vad nu det innebär...Men hur ska man ställa in dessa? finns inget uppenbart markerat i något av serviceskåpen eller bland displaymenyerna på pumpen.kan man ta reda på detta? Säljaren vill jag nog inte ringa igen, inte helt obesvärad av mitt tidigare samtal...
För dålig fart på flödet, sätt pumpen på högre fart och den ska stå på konstant fart och inte vara tryckstyrd eller styras på farten med VP, som en del VP gör.
Normalt nu förtiden så har man väl 2 rörsystem, även om det är fördelat på flera "slingor" så är det 2-rörsslingor.Det innebär att man måste justera in flödena på varje radiator för sig.Om du dessutom har golvvärme så måste shunten ochså justeras in.Det som man behöver göra är att gå över samtliga radiatorer och golvvärmeshuntar, kolla upp returtemp och strypa in de som är varmast på returen för att tvinga vattnet att ta en annan väg.Vattnet går annars lättaste vägen, och det är då inte via de kalla radiatorerna uppe för tillfället.
Sitter det termostater på radiatorerna så finns det instrypningsringar där som du ska kolla upp, du får demontera termostaterna och kolla, har du tur är det danfoss termostater och då är det en numrerad ring så du kan direkt se om radiatorerna där uppe är strypta för att det SKA vara kallare där, enligt tidigare ägarens vilja alltså.Lite grovt kan man säga att "lilla radiatorn på lilla toaletten ska stå på 1-2, en mellan radiator, typ i hallen, kanske stå på kanske 2-3, sovrum, 3-4, stora radiatorer i t.ex. vardagsrum eller garage kanske på 5-7.
Tack för tipset. Har listat ut att det är 1 rörsystem I tre slingor, har ritningen över vvs installationen.Dock så finns det ingen ritning för övervåningen så jag antar att det rimligt att radiatorerna där uppe är kopplade på någon eller några av de befintliga slingorna?Har hittat 3 st TA trim ventiler, en på respektive slinga. Fick tipset att "tvinga mer vatten" till övervåningen med hjälp av dessa, men förstår inte om jag ska öppna eller stänga Trim ventilerna för att få den effekten
Oj, har du ettrörsystem, det var lite knepigt i ett så pass nytt hus.Men du ska öppna trimventilen helt för slingan på övervåningen, räcker inte det så börja stryp på de till undervåningen.Ett tips är att sätta en svart tejpbit på varje slingas retur och ha en IR-termometer och mäta, du ska försöka få de så lika som möjligt.