Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta el-vvb till FLVP-VVB - vad göra med alliance-fläkten?  (läst 351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter H T

  • Gäst
Peter H T
Byta el-vvb till FLVP-VVB - vad göra med alliance-fläkten?
« skrivet: 14 januari 2024, 02:14:59 »
Hej,

Behöver köpa ny LLVP då den gamla rasat. Passar på att byta min VVB som är 40 år gammal och siktar på att nyttja bifraget för energieffektivisering. Försöker hitta en bra teknisk lösning.

Hus från -84, från början direktverkande el, 1,5 plan suterränghus, totalt ca 150 kvm. Mek frånluft med alliancefläkt i köket (ny). Krypvind.

Har kollat på att köpa en Mitsubishi-LLVP och en fristående VVB med inbyggd värmepump typ Clivet Swan eller Indol Ecoheat eller liknande. Dessa skulle i så fall kopplas med egna luftkanaler till fasad för både in- och utluft.

Men: I tvättstugan där VVB:n står finns ett frånluftsdon i taket. Det ligger först i kanaldragningen mellan husets alla våtrum och garderober. Kanalerna avslutas på vinden där de möter kanalen från köket i en y-koppling strax under takfläkten.

Min fundering är om jag skulle kunna skapa ett FX-system med en Nibe F110 i tvättstugan som använder varm inneluft för att värma varmvatten och samtidigt driver ventilationen? I så fall skulle jag behöva sätta ett lock på kanalen innan den når y-kopplingen under takfläkten. Då skulle jag få återvinning på all frånluft utom den från köket genom att börja suga luften åt andra hållet. Men jag skulle gärna behålla takfläkt och alliancefläkt - de funkar bra och är nya. Men man skulle nog behöva minska flödet eller varvtalet på fläkten på nåt sätt om den ska ventilera bara köket och inte hels huset?

Låter detta som en smart lösning?

Detta innebär dock att VVB:n ska gå hela tiden för den driver också ventilationen. Idag styr jag den till dygnets billigaste timmar med en shelly. Har lite svårt att räkna ut om detta blir besparing eller inte, någon som har en känsla för detta?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Finns det prisvärda 3-fas vvb med kompressor?

Funderar hos en bekant som har en 40 Ã¥rig vvb som börjar se slutet. Tänkte först om man skulle sätta en luftvatten, men investeringen blir ju extremt dyr för att  enbart att värma vv. Lika med jordvärme. Men om man vill sÃ¥ kan man ju sätta element och värma nÃ¥got rum med luftvatten.

Då det var -30 räckte ll vp samt eldning bra till. Så vill man elda behövs ingen mer värme.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Peter H Torring

  • Gäst
Peter H Torring
SV: Byta el-vvb till FLVP-VVB - vad göra med alliance-fläkten?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 12:05:49 »
Någon som har tankar kring frågeställningen? Tacksam för alla förslag eller spekulationer!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta el-vvb till FLVP-VVB - vad göra med alliance-fläkten?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 12:13:04 »
Glöm det där med att vända på frånluften i huset i befintligt kanalsystem som går till taket. I så fall behöver husets ventilationskanaler byggas om rejält med allt vad det innebär i ingrepp runt om. Kanske passar om man samtidigt gör en stor-renovering av huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Peter HT

  • Gäst
Peter HT
SV: Byta el-vvb till FLVP-VVB - vad göra med alliance-fläkten?
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2024, 18:08:20 »
Josth,

Du har säkert rätt. Men det skulle hjälpa mig på vägen om jag förstod mer om varför det är en dålig idé?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta el-vvb till FLVP-VVB - vad göra med alliance-fläkten?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2024, 19:04:38 »
Samlingskanalen med störst diameter för frånluften ska anslutas till frånluftsvärmepumpen, inte uppe vid taket. Man bygger ventilationssystemet med ganska smala kanaler till olika rum sedan sammanstrålar dessa i en allt större kanal ner till värmepumpen. Normalt ska man sedan ha en mycket ordentligt kondensisolerad avluftskanal från frånluftsvärmepumpen upp till taket. Men det går också att skicka ut avluften genom närmste yttervägg men det kan bli fläckigt på fasaden och det bullrar en del från utloppshuven som man slipper med en huv uppe på taket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!