Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad har ni för COP  (läst 29632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #60 skrivet: 31 januari 2012, 20:25:55 »
Som tur är skulle jag inte behöva lära mig någonting alls för att ha bra cop med över 100+ täckningsgrad, så ja, det är nog ett missförstånd.

Däremot krävs det ju en del arbete, som man gärna delar med sig av så klart, för att komma till en punkt där man kan visa och lagra realtids COP exempelvis. Thermia har i alla fall inte det i sin display om vi säger så. Vidare krävs det en del laborerande för att lära sig exakt hur en värmepump fungerar, om man är intresserad av det.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är jag måste lära mig och vad det är som är så komplext. Och vad de tre reglersystemet består i. Anläggningen går som tåget med och utan termostater. Links styrning till värmepumpen verkar dock ha en del barnsjukdomar och förhoppningsvis kan vi få dom att ändra dessa med tiden. Det listade jag ut på ett par dagar och sedan dess har den inte vart aktiv i min värmepump.

Link var för övrigt precis som alla andra roliga grejer jag experimenterar med något jag själv valde för att få testa och se vad det går för. Inte något som ingick i min offert eller rekommenderades av en installatör. Dess termostater däremot fungerar väldigt bra. Och jag vill inte kasta dessa bara för att någon säger att termostater är dåliga. Då vill jag ta reda på i fall dom faktiskt kan vara bra för mig och plånboken på en och samma gång. Inte för att jag måste utan för att jag vill.

Men för att avsluta... Jag vill inte att folk ska tro att en anläggning som jag har innebär någon typ av ökat kompetenskrav för användaren. För så är inte fallet. Tvärt om vill jag hävda. Man må tycka att den är sämre eller bättre eller dyrare eller osmart, osexig eller vad man nu tycker. Men att på stå att den skulle vara komplex på något sätt det är inte korrekt. Säger man det har man inte erfarenhet av den vill jag hävda. Speciellt efter det man läser här på forumet och ser hos bekanta från tid till annan.

Gå hem till första bästa pelletseldare och gärna med en solslinga eller två så ska ni få se på något komplext. Jag tycker förvisso det är coolt men det är en djuuup avgrund mellan en sådan anläggning och den jag har när det kommer till komplexitet. Det är en av anledningarna till att jag valde den pump jag valde. Jag finner det avsevärt mindre komplext med full effekt och en tank än en invertermaskin. Eller många andra moderna värmepumpar som finns och som bekant har en del underligheter för sig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad har ni för COP
« Svar #61 skrivet: 31 januari 2012, 20:32:14 »
Tja, alla har rätt till sina uppfattningar, jag vidhåller att det krävs mer av både installatör och anläggningsägare ju mer prylar som finns i en anläggning - tycker det är en väldigt rudimentär logik som stödjer min syn på saken, men det verkar inte som att vi kan komma till konsensus i denna fråga.
Främst tror jag för att du inte ens försöker förstå vad jag menar när jag skriver, trots att du vet hur låg kompetensen är bland installatörerna och anläggningsägarna i allmänhet.

Låt oss återgå till COP-diskussionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #62 skrivet: 31 januari 2012, 20:35:17 »
Jag är i alla fall glad att du skriver här, även om jag inte begriper mer än 10% av det du sysslar med så är det intressant läsning.

Jag misstänker att det är ditt eget intresse som driver dig ocksÃ¥ till detta, och det ser jag ocksÃ¥ som positivt.  Det finns redan tillräckligt mÃ¥nga människor som helst lägger sin energi pÃ¥ att titta pÃ¥ teve :)

Ja som sagt rickard har kanske ganska rätt i det där med att vitrockarna snart kommer. Ibland kan jag önska att jag inte vore så förbannat nyfiken hela tiden. Det roliga är att man blir ju inte direkt klokare av att läsa manualerna i många fall. Tvärt om upptäcker man alla saker som inte nämns. Eller man undrar. Varför går det inte att göra så här i stället.. och så får man laborera lite och testa. Ofta kommer man fram till att "man kan inte göra så för det är inte en bra idé" men ibland så finns det inget vettigt svar. Och då blir det dags att uppfinna själv i stället :)

Eller så frågar man på forumet vad är glide. Så får man något halvsvar. Så får man installera tryckgivare i maskinen och ta reda på vad den där gliden är för något. Eller man undrar varför man inte hysteresstyrning fungerar bra direkt ur lådan på en GM maskin. och så får man testa.

Ja listorna kan ju göras långa på saker som man kan få för sig att experimentera med eller lära sig om man är tillräckligt tokig.

Och ibland har man inget att testa och då är det förhoppningsvis någon annan där ute med ett problem och så får man försöka slå sina kloka huvuden i hop. Då kan det ju bli riktigt bra ibland!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #63 skrivet: 31 januari 2012, 20:37:54 »
Bästa är väl en värmemängdsmätare och en effektmätare annars blir det ju svårt, temperaturen och trycket i systemet flukturerar ju hela tiden. Pumpen alpha 2 reglerar ju varvtalet efter tryckfallet i systemet... kan ju vara det som du tycker är konstigt då den ökar och minskar i varvtal?

"ja stavar ju som en kråka"
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 20:39:41 av p-s »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #64 skrivet: 31 januari 2012, 20:46:37 »
Tja, alla har rätt till sina uppfattningar, jag vidhåller att det krävs mer av både installatör och anläggningsägare ju mer prylar som finns i en anläggning - tycker det är en väldigt rudimentär logik som stödjer min syn på saken, men det verkar inte som att vi kan komma till konsensus i denna fråga.
Främst tror jag för att du inte ens försöker förstå vad jag menar när jag skriver, trots att du vet hur låg kompetensen är bland installatörerna och anläggningsägarna i allmänhet.

Låt oss återgå till COP-diskussionen.

Jo men där finns något vi kan enas om. Det finns såååå många anläggningar där ute som är risigt installerade eller där råden till anläggningsägaren är felaktiga eller obefintliga. Dom flesta är helt vanliga värmepumpar.

Däremot kan jag inte direkt dra en parallell till att en tank och en CP skulle göra ett system mer komplext. Jag tycker en G2 är mer komplex än min anläggning. Jag tycker en underdimensionerad anläggning där man försöker trixa för att få så lite spets som möjligt är en mer komplex anläggning. Det finns massor med helt vanliga anläggningar där ute som på grund av hur dom har dimensionerats eller hur dom har installerats eller hur dom har ställts in bristfälligt blir en avsevärt mer komplex historia att hantera än min till synes komplexa anläggning bara för att den har en tank och en extern cirkulationspump.

Mitt val av pump, diplomat (inte optimum eller G2 eller inverterpumparna jag ocksÃ¥ tittade pÃ¥), är ett exempel pÃ¥ att jag i mÃ¥nga fall helt delar din uppfattning med att enkla grejer är bra. Man precis som du vill jag tro att vi inom en inte allt för avlägsen framtid fÃ¥r maskiner med lika bra eller bättre COP som är inverterstyrda och därmed gör livet ännu enklare. 

Jag delar nog inte helt synen på vad som är komplext och inte. Jag sätter in mig i rollen hos en helt vanlig husägare och jag hoppas vi i framtiden kan minska komplexiteten för dom.

För jag hoppas att vi i framtiden kommer till en punkt där en anläggningsägare inte behöver lära sig om gradminuter, kurvor, deltan och instrypningar för att kunna få en maskin som går optimalt, med bra COP utan spets och utan att bli rånad på köpet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #65 skrivet: 31 januari 2012, 20:49:55 »
Bästa är väl en värmemängdsmätare och en effektmätare annars blir det ju svårt, temperaturen och trycket i systemet flukturerar ju hela tiden. Pumpen alpha 2 reglerar ju varvtalet efter tryckfallet i systemet... kan ju vara det som du tycker är konstigt då den ökar och minskar i varvtal?

"ja stavar ju som en kråka"

Menar du utifrån ett COP perspektiv? I så fall är det just i mitt fall inget jätteproblem då jag har två flöden. Ett för värmepumpen och ett för radiatorerna. Mitt flöde över värmepumpen är konstant (ja om jag inte ändrar det själv alltså genom att byta fart på CP som jag gjorde i går).

Pumpen ökar och minskar mycket riktigt. Ofta väldigt lite och i samband med exempelvis att en termostat stryper lite. Men min alpha 2 verkar ha fått lite fnatt för den har utan några större förändringar fått för sig att varva upp rejält i vanliga autoläget. Varför begriper jag inte. Och som sagt jag kan ju bara trycka på knappen en gång så varvar den ner i ett annat läge. Men varför. Jag tror inte det ska vara så. Jag tror något har hänt med pumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad har ni för COP
« Svar #66 skrivet: 31 januari 2012, 21:02:06 »
Den här CP:n du far efter att skaffa dÃ¥. Vad är det som är sÃ¥ speciellt med den, jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ hur den kan vara en lÃ¥genergiförbrukare, den skall väl bara pumpa vätska, varför kan just den här göra det med mindre energi instoppat.  Sc:,h

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #67 skrivet: 31 januari 2012, 21:16:50 »
Menar du utifrån ett COP perspektiv? I så fall är det just i mitt fall inget jätteproblem då jag har två flöden. Ett för värmepumpen och ett för radiatorerna. Mitt flöde över värmepumpen är konstant (ja om jag inte ändrar det själv alltså genom att byta fart på CP som jag gjorde i går).

Pumpen ökar och minskar mycket riktigt. Ofta väldigt lite och i samband med exempelvis att en termostat stryper lite. Men min alpha 2 verkar ha fått lite fnatt för den har utan några större förändringar fått för sig att varva upp rejält i vanliga autoläget. Varför begriper jag inte. Och som sagt jag kan ju bara trycka på knappen en gång så varvar den ner i ett annat läge. Men varför. Jag tror inte det ska vara så. Jag tror något har hänt med pumpen.

Är du säker på att den jobbar mot samma tryck hela tiden, pumpen i VP:n?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #68 skrivet: 31 januari 2012, 21:20:41 »
Den här CP:n du far efter att skaffa dÃ¥. Vad är det som är sÃ¥ speciellt med den, jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ hur den kan vara en lÃ¥genergiförbrukare, den skall väl bara pumpa vätska, varför kan just den här göra det med mindre energi instoppat.  Sc:,h

Jag vill ju byta ut min brinepump då den inte fixar ett rimligt delta. Ligger på 5-6k på kalla sidan. Enligt copeland select programmet ryker så mycket som en kw där, i värsta fall, helt i onödan.

Om den därutöver är en energisnål pump så är det ju extra trevligt.
Om man har en maskin med låga drifttider så anser jag personligen att det viktigaste är att den pump som räknar på värmebehovet är snål, den går ju trots allt hela tiden utom på sommaren.

Men finns möjligheten är det så klart trevligt med snåla pumpar över allt, även om det kanske inte direkt är något man alltid tjänar in.

Hur pumparna gör rent tekniskt för att bli energisnÃ¥la det vet jag inte :D 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #69 skrivet: 31 januari 2012, 21:22:12 »
Är du säker på att den jobbar mot samma tryck hela tiden, pumpen i VP:n?

I värmepumpen sitter en vanlig icke-ström-snål cp med tre fasta lägen. Den jobbar mot en arbetstank via väl tilltagna rör. Så vitt jag kan se ska den inte påverkas av något som gör att flödet förändras.

Eller hur menar du
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #70 skrivet: 31 januari 2012, 21:44:05 »
I värmepumpen sitter en vanlig icke-ström-snål cp med tre fasta lägen. Den jobbar mot en arbetstank via väl tilltagna rör. Så vitt jag kan se ska den inte påverkas av något som gör att flödet förändras.

Eller hur menar du
Vanligt icke strömsnÃ¥l pump,  :) e den inte ny? vad är det för effektfaktor pÃ¥ den? Vilken temp kör du ut i tanken? ja tänkte när shunten öppnar ut mot rad blir det ju ändrat tryckfall i systemet, eller är det kontstant hela tiden?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #71 skrivet: 31 januari 2012, 21:49:08 »
jag har en thermia diplomat. Den har vanliga gamla hederliga icke-ström-snÃ¥la cirkulationspumpar pÃ¥ varma och kalla sidan. Och inte har jag nÃ¥gon shunt till tanken heller. Det gÃ¥r rätt ut bara :) 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #72 skrivet: 31 januari 2012, 21:53:05 »
jag har en thermia diplomat. Den har vanliga gamla hederliga icke-ström-snåla cirkulationspumpar på varma och kalla sidan. Och inte har jag någon shunt till tanken heller. Det går rätt ut bara :)
ja men radkretsen är väl kopplad till tanken? har du hittat någon annan strömsnålare pump?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för COP
« Svar #73 skrivet: 31 januari 2012, 21:56:33 »
radkretsen är kopplad till tanken och har en strömsnål CP (alpha 2:a) men där mäter jag inte effekten eller flödet. Det gör jag bara över värmepumpen.

Flödet på radiatorsidan är ju föränderligt och skulle kräva att jag har en flödesmätare eller att jag har mätt upp flödet vid ett antal olika drivströmmar på cirkpumpen och att jag på något sätt läser av aktuellt varvtal.

Men jag har inte sett nÃ¥got direkt behov av att räkna effekten över radiatorsystemet annat än för skojs skull.  Men jag är alltid nyfiken och öppen för nya idéer. Varför borde man göra det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för COP
« Svar #74 skrivet: 31 januari 2012, 22:04:56 »
radkretsen är kopplad till tanken och har en strömsnål CP (alpha 2:a) men där mäter jag inte effekten eller flödet. Det gör jag bara över värmepumpen.

Flödet på radiatorsidan är ju föränderligt och skulle kräva att jag har en flödesmätare eller att jag har mätt upp flödet vid ett antal olika drivströmmar på cirkpumpen och att jag på något sätt läser av aktuellt varvtal.

Men jag har inte sett nÃ¥got direkt behov av att räkna effekten över radiatorsystemet annat än för skojs skull.  Men jag är alltid nyfiken och öppen för nya idéer. Varför borde man göra det?

Nä varför skulle du göra det, om du vill veta vad du har för COP tänke att det kanske kunde bli en tryckförändring i systemet men det är långsökt. COP 3 på årsbasis är väl ok, vad kör du för framledning vid -18?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!