Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...  (läst 9302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #15 skrivet: 20 december 2013, 13:10:28 »
I och med att det är sÃ¥ att varmvattenberedningen stoppas med GT9 är det rimligt att HP-pressostaten löser ut ibland. Det var det jag inte kunde förstÃ¥ dÃ¥ jag trodde det var GT3 som bÃ¥de startade och stoppade som pÃ¥ min pump. Man lär sig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad speedmaster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #16 skrivet: 20 december 2013, 14:33:24 »
Precis :)

Nu är det bara att logga hur många timmar tillskott som är förbrukade på grund av denna lilla arbetsmånad och sedan börja om på ny kula med räknandet.
Många mycket bra lärdomar även om jag gärna lärt mig dem utan 1500 timmar tillskott :'(

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #17 skrivet: 20 december 2013, 20:34:15 »
givarfel förklarar inte varför pressostaten löser ut.

hur ser vattnet ut ?
gammalt radiatorsystem, finns risk för beläggning på plattvärmeväxlaren.
maskinen får inte ut värmen i kretsen.

mät temperaturen på in och utgående gasrör på plattväxlaren mot radiatorkretsen.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #18 skrivet: 20 december 2013, 20:54:48 »
Det förstår jag inte. Om givaren som ska stoppa varmvattenberedningen indikerar en lägre temperatur än den verkliga kommer pumpen att fortsätta arbeta även fast den riktiga stopptemperaturen har uppnåtts. Innan den indikerade temperaturen, som kanske ligger 10 grader under den verkliga, når stoppvärdet nås frånslagstrycket för HP-pressostaten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lacky Looke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västkusten/ SWE
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT greenline plus C9. Även efter service...
« Svar #19 skrivet: 28 december 2013, 13:10:40 »
Hej jag har gjort en liknande lösning med vvb efter värmepumpen, tänkte bara tipsa om din vv framledningstemperatur. Kör du utan temperaturbegränsare (blandningsventil) pÃ¥ utgÃ¥ende frÃ¥n vvb sÃ¥ kan du fÃ¥ skÃ¥llningsrisk. Även om blandningsventilen sitter som den "brukar" fÃ¥r du 60-80 grader ut frÃ¥n vvb och inkommande frÃ¥n värmepumpen bör vara 50-55, denna temperaturen kommer ju in där normalt kallvattnet kommer in. DÃ¥ fÃ¥r du inte ner temperaturen innan den gÃ¥r ut pÃ¥ vv nätet, kanske nÃ¥gra komponenter inte gillar den höga temperaturen och eller skÃ¥llningsrisk. Jag monterade en blandnings ventil med kallvatten inblandning mellan vvb utgÃ¥ende och vv nätet. Och jag monterade en egen övertrycksventil pÃ¥ vvb utgÃ¥ende ledning. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 771
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!