Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 23 juni 2013, 20:40:36 »

Själv hittade jag mycket info om AC på JAGRULLAR.SE
Det var en amerikanare som svarade på många frågor om just AC.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 23 juni 2013, 20:13:39 »

Joo, hade en 9000 som kylde dåligt. Åkte in och felsökte, det är spjällena sa han. Det var ingen ide att argumentera märkte jag. Hade kollat upp innan att spjällena funkade som de skulle. Nästa ställe sa att kompressorn var slut och ville beställa hem en... OBS dessa två firmor jobbar med bilkyla. Nämnde detta i förbigående till en mek på bilverkstan på macken i byn. Han konstaterade efter 10 sek med huven öppen att jag skulle ta bort några schims i magnetkopplingen, det är för stort spel, det fixar du själv sa han. Det tog väl 20 minuter för mig. Den kylde jättebra efter det.

Hade exakt samma grej på vår ex 9000 :) innan det blev åtgærdat kunde man få till det genom att knacka till kompressorn lite   ::)
Skrivet av: Murray
« skrivet: 23 juni 2013, 17:46:11 »

Såg att du skrev att dom bytte expansionsventilen. Är det någon duktig här inne som kan svara på hur jag skulle märka om den är kass? Så man kan konstatera att det är kass innan man provbyter.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 22 februari 2013, 21:54:19 »

Ja. Man blir förbannat.  >:( >:(
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 22 februari 2013, 18:40:24 »

Joo, hade en 9000 som kylde dåligt. Åkte in och felsökte, det är spjällena sa han. Det var ingen ide att argumentera märkte jag. Hade kollat upp innan att spjällena funkade som de skulle. Nästa ställe sa att kompressorn var slut och ville beställa hem en... OBS dessa två firmor jobbar med bilkyla. Nämnde detta i förbigående till en mek på bilverkstan på macken i byn. Han konstaterade efter 10 sek med huven öppen att jag skulle ta bort några schims i magnetkopplingen, det är för stort spel, det fixar du själv sa han. Det tog väl 20 minuter för mig. Den kylde jättebra efter det.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 februari 2013, 09:00:22 »

Vägen till rep var lång. Men.Efter påfyllningar, byte av expansionsventilen visade det sig att det var kompressorn som gått sönder. En av pumpcylindrarna har skurit. Axeln snurrade, men den pumpade inte. Vi fick byta den och sen fylla på.

Dessa j-a delbytare!!! >:(
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 04 februari 2013, 08:47:05 »

Vägen till rep var lång. Men.Efter påfyllningar, byte av expansionsventilen visade det sig att det var kompressorn som gått sönder. En av pumpcylindrarna har skurit. Axeln snurrade, men den pumpade inte. Vi fick byta den och sen fylla på.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 februari 2013, 20:14:48 »

Hur gick det? Det troligaste är väl att systemet är helt tömt på media, det är ju vanligt i bilar.
Ofta är det kondensorn som läcker eller ngn rör/slang koppling.
Då är det väl i princip trycklöst även om kompressorn går?
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 21 maj 2012, 23:21:13 »

Felsökning på tisdag. Kylmontören kollade trycket med motorn igång med. Inget hände dock vid dessa 2 sek då magnetkopplingen klickade till. Han började undra om hans manometer är ok.
Skrivet av: JNilsson
« skrivet: 21 maj 2012, 20:09:31 »

Det är gasbrist, lågtrycksgivaren på sugsidan bryter matningen till magnetkopplingen.
Strax efter kompressorn stannat är det tryckutjämnat så lågtrycksgivaren slår till igen.
Kör inte förlänge på detta vis, det går illa åt magnetkopplingen.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 21 maj 2012, 17:57:02 »

du har säkert gasbrist.
det går inte att se på manometern när bilen är avstängd (om det inte är helt tomt såklart) utan du måste ha motorn igång med ac'n påslagen, då ska du ha ca 2,5 bar vid 2000rpm och kupefläkten på fullt.
det grövre röret på kompressorn ska bli kallt och det tunnare varmt.
Om inget händer med trycket när magnetkopplingen slår till är kompressorn död...
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 21 maj 2012, 10:39:20 »

Saknar kyla i våran V70N 2.4d -2007.
Kanske kan någon komma med några tips?

När motorn är avstängt, visar manometer 4bar exakt. Vad är rätt? Hörde nåt om 6 bar?

När den startas, klickar magnetkopplingen till och låter kompressorn arbeta i ca 2-3 sekunder (3-4 sek då motorn är varm).
Sen släpper den, och kompressorn vilar i ganska exakt 10 sekunder.
Sen börjar den om med att dra i 2-3 sek och avbrott i 10 sek. Oberoende på om någon knapp är till eller från.
Känner på rören att det tjocka röret håller kanske 38-40 grader. Medan det tunna 25-35? Bara lite svalare.

Magnetkopplingen har ett spel på 0,8-0,9mm. Enligt Volvo ska den kunna klara sig upp till 1mm. Provade att trycka in den med en träbit. Ingen skillnad.

VAD TROR NI? Och vilket tryck ska det vara i systemet vid +20gr ute och motorn avstängt?
Kan man avgöra med detta mängden av gas?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!