Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)  (läst 36060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #30 skrivet: 31 oktober 2010, 09:24:08 »
Är det den elmätaren som länkades till här kan du slänga den i soperna eftersom den överhuvudtaget är direkt olämplig att mäta på en inverter-värmepump och visar direkt fel.

Mitsubishi kanske har konstruerat om pumpen och gjort lägsta effekten lägre, i så fall är det grymt bra ;)
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 09:36:29 av Mike »

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #31 skrivet: 31 oktober 2010, 10:10:53 »
Det kan ju faktiskt vara så att 85W är tom gångsförbrukningen på värmepumpen, med kompressorn av.
Alltså den förbrukning som fläkt, värmeslinga, och ev. kompressorvärmare förbrukar...

Att den skulle snittförbruka typ 120W och ge 1500 W är i vart fall helt uteslutet.
Förbrukar den så lite som 120W så ger den inte mer än 600W värme, förmodligen rätt mycket mindre.

Men som sagt, den där typen av elmätare kan visa rätt mycket fel.

Hej Rickard...

Som jag nämnde förut det är inget fel på mätaren, går som en klocka *vinkar*
tomgångsförbrukningen är mellan 4-15w då kompressor avstängt, går bara inner delen,
värmeslinga kopplas in bara vid avfrostningen som är jätte smart funktion, inte som på Panasonicen den va inkopplat konstant från nån + ºC och neråt.
har nu läst värdena efter nattetid frÃ¥n 24:00 till 10:00 har VP. förbrukat 2Kw. under 10timmar gÃ¥ng  VP. inställd 18 ºC inne temp. 20,5 ºC ute temp. +8 ºC

mvh. Wonderer
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #32 skrivet: 31 oktober 2010, 10:32:46 »
FD 35-an drar 50-120w värdena pendlar hela tiden, men max 120w vid samma tillfälle och inställning, och den går inte i on/off läge, konstant drift trots att den levererar som lägst 1500w i värme.

Tror du på allvar att din pump har COP 30? I så fall borde du sälja den dyrt till nån pumptillverkare så att dom får serietillverka denna supereffektiva monsterpump.

Som sagt var; Enkla stickproppselmätare kan visa väldigt mycket fel vid fasförskjutande belastning och/eller låga effekter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #33 skrivet: 31 oktober 2010, 10:44:25 »
Det kan ju faktiskt vara så att 85W är tom gångsförbrukningen på värmepumpen, med kompressorn av.
Alltså den förbrukning som fläkt, värmeslinga, och ev. kompressorvärmare förbrukar...

Att den skulle snittförbruka typ 120W och ge 1500 W är i vart fall helt uteslutet.
Förbrukar den så lite som 120W så ger den inte mer än 600W värme, förmodligen rätt mycket mindre.

Men som sagt, den där typen av elmätare kan visa rätt mycket fel.

Hej Rickard...

Som jag nämnde förut det är inget fel på mätaren, går som en klocka *vinkar*
tomgångsförbrukningen är mellan 4-15w då kompressor avstängt, går bara inner delen,
värmeslinga kopplas in bara vid avfrostningen som är jätte smart funktion, inte som på Panasonicen den va inkopplat konstant från nån + ºC och neråt.
har nu läst värdena efter nattetid frÃ¥n 24:00 till 10:00 har VP. förbrukat 2Kw. under 10timmar gÃ¥ng  VP. inställd 18 ºC inne temp. 20,5 ºC ute temp. +8 ºC

mvh. Wonderer

Hej Wonderer!  Och hur vet du sÃ¥ säkert att det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ din mätare?? Sc:,h De här PM300-mätarna är väldigt blandad kvalitet pÃ¥ när det gäller mätresultat kan jag säga.
Har själv haft flera st dylika och testat på mina pumpar tidigare, lyckades faktiskt rätt bra med endast 1 st av dem när det gällde pumpens totala förbrukning i drift men då lyckades den mätaren istället inte med att visa låga wattal utan den visade då 29-30 watt i manöverström när den verkliga förbrukningen låg på 7-8 watt. ;)
Att din pump har förbrukat 2 kwh på ca 10 timmar säger väl inte så mkt alls egentligen eftersom pumpen väl har varit nere i off-läge långa stunder kanske, mina egna pumpar förbrukar vid den här gynnsamma utetemperaturen mellan ca 3-3,5 kwh/dygn, och då är de i allmännhet igång helt kontinuerligt under hela dygnet.
Jag har uppgifter från bl.a en mkt seriös och trovärdig källa (som dessutom är i branchen) när det gäller minförbrukning på både FD25 och FD35-pumparna, och vid den kontroll som då gjordes var vid förutsättningarna +2 ºC ute och +22 ºC inne, och då gick FD25:an ned till min ca 350 watt innan off-läge och FD35:an gick ned till min ca 380 watt innan off-läge. ;)
Så min rekommendation kvarstår att byt du ut dina stickproppsmätare snarast Wonderer så att du får en korrekt information om pumparnas elförbrukning för annars kan du lika gärna plocka bort dem. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 10:47:47 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #34 skrivet: 31 oktober 2010, 10:58:06 »
Nu verkar det som alla hakar upp sig på 1500w i värmeeffekt
Är det FD35VABH så är den inte specad som det vid lägsta värmeeffekt utan något lägre.

Nu är det ingen som har uppmätt vad Wonderers maskin avger utan han går bara på siffror på produktbladet och dom är vid en viss förutsättning.
Hur mycket luft som kommer ut ur innerdelen i jämförelse med in och utblåstemperatur ger korrekta värden.
Problemet är att mäta flödet ut ur innerdelen då det beror på hur skitiga filter och lameller man har, vet inte ens om dom olika märkena har filtren på plats när dom mäter flödet.
Hur vingarna står påverkar även det flödesmängden
För att veta exakt hur mycket flöde det är så får man ta hem tex en ventilationskille som sätter sin tratt över innerdelen och kollar exakt flöde.

Om Wonderers mätare visar rätt eller inte har jag ingen aning om och tänker inte spekulera i detta.
Försök låna en annan typ/märke av mätare Wonderer och jämför värdena.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #35 skrivet: 31 oktober 2010, 11:31:50 »
Hej Raffen...
imorgon om alt går bra blir det ett nytt elmätare... o då hoppas jag verkligen att vi reder ut den frågan huvuddunk

men, enligt ENERGIINFO alt stämmer hitintills när det gäller elförbrukning, men hur det går till det är ett annan 5-a,
det som händer här tycker jag, är ett missförstånd...o fel bedömning av det jag skriver, det enda jag ser är värdena på elmätaren, elförbrukning per timme och den värme pumpen ger, men jag kan inte se eller mätta på nåt sätt hur mycket värme pumpen egentligen ger, men enligt spec. det är 1500w som lägst, och jag förstår att det kan inte stämma, dra så lite o ge så mycket... den måste nog gå ner i värme effekt men hur långt ner det vet jag inte, för den stannar aldrig och kompressor går hela tiden... märkligt...
FD 35-n går helt annorlunda en FD 25-n gör, den stannar inte så ofta i princip aldrig, och förbrukar mindre iaf. nu när det är +8 ºC ute...

mvh. Wonderer
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #36 skrivet: 31 oktober 2010, 11:36:45 »
Nu verkar det som alla hakar upp sig på 1500w i värmeeffekt
Är det FD35VABH så är den inte specad som det vid lägsta värmeeffekt utan något lägre.

Nu är det ingen som har uppmätt vad Wonderers maskin avger utan han går bara på siffror på produktbladet och dom är vid en viss förutsättning.
Hur mycket luft som kommer ut ur innerdelen i jämförelse med in och utblåstemperatur ger korrekta värden.
Problemet är att mäta flödet ut ur innerdelen då det beror på hur skitiga filter och lameller man har, vet inte ens om dom olika märkena har filtren på plats när dom mäter flödet.
Hur vingarna står påverkar även det flödesmängden
För att veta exakt hur mycket flöde det är så får man ta hem tex en ventilationskille som sätter sin tratt över innerdelen och kollar exakt flöde.

Om Wonderers mätare visar rätt eller inte har jag ingen aning om och tänker inte spekulera i detta.
Försök låna en annan typ/märke av mätare Wonderer och jämför värdena.

Hej TS!  Nej det är ingen som hakar upp sig pÃ¥ just siffran 1500 watt här, med undantag möjligtvis för att pumpen dÃ¥ skulle avge 1500 vatts värme vid en elförbrukning pÃ¥ i snitt ca 85 watt som Wonderer pÃ¥stod här vilket är helt felaktigt givetvis. Lägsta värmeavgivning är väl annars f.ö 1500 watt för FD25-pumpen medans FD35 har en lägsta värmeavgivning pÃ¥ 1300 watt enligt specarna, och detta dÃ¥ vid en utetemp pÃ¥ + ºC och en samtidig innetemp pÃ¥ +20 ºC. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #37 skrivet: 31 oktober 2010, 11:43:42 »
Nu verkar det som alla hakar upp sig på 1500w i värmeeffekt
Är det FD35VABH så är den inte specad som det vid lägsta värmeeffekt utan något lägre.

Nu är det ingen som har uppmätt vad Wonderers maskin avger utan han går bara på siffror på produktbladet och dom är vid en viss förutsättning.
Hur mycket luft som kommer ut ur innerdelen i jämförelse med in och utblåstemperatur ger korrekta värden.
Problemet är att mäta flödet ut ur innerdelen då det beror på hur skitiga filter och lameller man har, vet inte ens om dom olika märkena har filtren på plats när dom mäter flödet.
Hur vingarna står påverkar även det flödesmängden
För att veta exakt hur mycket flöde det är så får man ta hem tex en ventilationskille som sätter sin tratt över innerdelen och kollar exakt flöde.

Om Wonderers mätare visar rätt eller inte har jag ingen aning om och tänker inte spekulera i detta.
Försök låna en annan typ/märke av mätare Wonderer och jämför värdena.

Tackar TS Comfort... du läser mina tankar  ;)

men FD 35-n är spliter ny, den är OK med andra ord, inställningar är på AUTO,
Det jag la märke till bland annat är att den första dygnet drog pumpen rejält mycket mer ström en den gör nu,
kompisen som är certifierad VP montör menar att den ställer in sig i början, typ undersöker miljö o ampassar sig enligt värden den får via givare, sen går den i den normala driften.

mvh. Wonderer
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #38 skrivet: 31 oktober 2010, 11:47:51 »
Nu verkar det som alla hakar upp sig på 1500w i värmeeffekt
Är det FD35VABH så är den inte specad som det vid lägsta värmeeffekt utan något lägre.

Nu är det ingen som har uppmätt vad Wonderers maskin avger utan han går bara på siffror på produktbladet och dom är vid en viss förutsättning.
Hur mycket luft som kommer ut ur innerdelen i jämförelse med in och utblåstemperatur ger korrekta värden.
Problemet är att mäta flödet ut ur innerdelen då det beror på hur skitiga filter och lameller man har, vet inte ens om dom olika märkena har filtren på plats när dom mäter flödet.
Hur vingarna står påverkar även det flödesmängden
För att veta exakt hur mycket flöde det är så får man ta hem tex en ventilationskille som sätter sin tratt över innerdelen och kollar exakt flöde.

Om Wonderers mätare visar rätt eller inte har jag ingen aning om och tänker inte spekulera i detta.
Försök låna en annan typ/märke av mätare Wonderer och jämför värdena.

Hej TS!  Nej det är ingen som hakar upp sig pÃ¥ just siffran 1500 watt här, med undantag möjligtvis för att pumpen dÃ¥ skulle avge 1500 vatts värme vid en elförbrukning pÃ¥ i snitt ca 85 watt som Wonderer pÃ¥stod här vilket är helt felaktigt givetvis. Lägsta värmeavgivning är väl annars f.ö 1500 watt för FD25-pumpen medans FD35 har en lägsta värmeavgivning pÃ¥ 1300 watt enligt specarna, och detta dÃ¥ vid en utetemp pÃ¥ + ºC och en samtidig innetemp pÃ¥ +20 ºC. :)

Mvh Raffen.

hej Raffen...
jag påstår inte att VP. drar 85w... det hittade du på, läs igen mina inlägg :,v(

2Kw under 10 timmar blir 200w per timme, inte så svårt att räkna ut tycker jag Sc:,h

men under en period igår så drog den inte mer en 120W max och 50-60w som lägst under många timmar på dagen... jag har ingen förklaring för det :-\
men det är ett faktum

mvh. Wonderer
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 11:54:09 av Wonderer »
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #39 skrivet: 31 oktober 2010, 11:50:36 »
Tror att det är ett missförstånd här...
Om använder timförbrukningen som effekt så har det ingenting med mineffekt att göra!

Mätaren bör pendla mellan 30-280W rimligen och pumpen gå i on-off när du behöver mindre än 1300W värme.


Hur vet du att kompressorn går?
Fläktar etc går alltid på min Toshiba, jag vet faktiskt inte när kompressorn går.

Detta skulle jag tolka på samma sätt som Raffen har gjort:
FD 35-an drar 50-120w värdena pendlar hela tiden, men max 120w vid samma tillfälle och inställning, och den går inte i on/off läge, konstant drift trots att den levererar som lägst 1500w i värme.
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 11:52:33 av Mike »

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #40 skrivet: 31 oktober 2010, 11:57:30 »
Tror att det är ett missförstånd här...
Om använder timförbrukningen som effekt så har det ingenting med mineffekt att göra!

Mätaren bör pendla mellan 30-280W rimligen och pumpen gå i on-off när du behöver mindre än 1300W värme.


Hur vet du att kompressorn går?
Fläktar etc går alltid på min Toshiba, jag vet faktiskt inte när kompressorn går.

Detta skulle jag tolka på samma sätt som Raffen har gjort:
FD 35-an drar 50-120w värdena pendlar hela tiden, men max 120w vid samma tillfälle och inställning, och den går inte i on/off läge, konstant drift trots att den levererar som lägst 1500w i värme.

sÃ¥ länge man fÃ¥r  värme ut frÃ¥n innerdellen betyder det att kompressor gÃ¥r... sÃ¥ enkelt är det
mvh. Wonderer
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #41 skrivet: 31 oktober 2010, 11:58:35 »
Hej Raffen...
imorgon om alt går bra blir det ett nytt elmätare... o då hoppas jag verkligen att vi reder ut den frågan huvuddunk

men, enligt ENERGIINFO alt stämmer hitintills när det gäller elförbrukning, men hur det går till det är ett annan 5-a,
det som händer här tycker jag, är ett missförstånd...o fel bedömning av det jag skriver, det enda jag ser är värdena på elmätaren, elförbrukning per timme och den värme pumpen ger, men jag kan inte se eller mätta på nåt sätt hur mycket värme pumpen egentligen ger, men enligt spec. det är 1500w som lägst, och jag förstår att det kan inte stämma, dra så lite o ge så mycket... den måste nog gå ner i värme effekt men hur långt ner det vet jag inte, för den stannar aldrig och kompressor går hela tiden... märkligt...
FD 35-n går helt annorlunda en FD 25-n gör, den stannar inte så ofta i princip aldrig, och förbrukar mindre iaf. nu när det är +8 ºC ute...

mvh. Wonderer

Hej Wonderer!  Ja jag tror nog att det är rätt bra om du testar en annan mera tillförlitlig elmätare förstÃ¥s, och självklart sÃ¥ kan du inte mäta avgiven värmeeffekt frÃ¥n pumpen och ingen annan heller förresten utan avancerad och dyrbar utrustning som normalt bara finns pÃ¥ vissa institutioner för ändamÃ¥let ifrÃ¥ga.
Jag vet av egen erfarenhet att man kan bli rätt rejält förd bakom ljuset med div olika elmätare på marknaden eftersom jag har testat en del sorter själv, jag blev t.om helt grundlurad på en av mina Voltcraftmätare en gång när den mätaren mkt märkligt mätte elförbrukningen helt perfekt ända upp till ca 380-390 watt och inte högre sen alltså. Sc:,h Vilket fick till följd att jag helt plötsligt trodde att min pump var nästan hur effektiv som helst. ;D Fick den utbytt snabbt på garantin och sedan dess så har båda Voltcraftmätarna fungerat perfekt, men man ser därmed att man kan aldrig vara helt säker på någon elmätare egentligen även om jag fortsatt håller Voltcraft högst i kurs. ;) För att känna mig riktigt säker nu för tiden så har jag förutom 1 st Voltcraftmätare dessutom 1 st Enermetmätare från Rickards webshop som mäter elförbrukningen till vardera mina pumpar, och detta av anledning att jag skall kunna uppge rätt förbrukningsssiffror på forumet och dessutom slippa att göra bort sig lite som ju blev fallet för min del när det gällde tabaclet med min ena Voltcraftmätare. ;)
Jag ser fram emot din kommande redovisning med en rekorderlig och rättvisande elmätare framöver Wonderer. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #42 skrivet: 31 oktober 2010, 12:04:31 »
Hej TS!  Nej det är ingen som hakar upp sig pÃ¥ just siffran 1500 watt här, med undantag möjligtvis för att pumpen dÃ¥ skulle avge 1500 vatts värme vid en elförbrukning pÃ¥ i snitt ca 85 watt som Wonderer pÃ¥stod här vilket är helt felaktigt givetvis. Lägsta värmeavgivning är väl annars f.ö 1500 watt för FD25-pumpen medans FD35 har en lägsta värmeavgivning pÃ¥ 1300 watt enligt specarna, och detta dÃ¥ vid en utetemp pÃ¥ + ºC och en samtidig innetemp pÃ¥ +20 ºC. :)

Mvh Raffen.
hej Raffen...
jag påstår inte att VP. drar 85w... det hittade du på, läs igen mina inlägg :,v(

2Kw under 10 timmar blir 200w per timme, inte så svårt att räkna ut tycker jag Sc:,h

men under en period igår så drog den inte mer en 120W max och 50-60w som lägst under många timmar på dagen... jag har ingen förklaring för det :-\
men det är ett faktum

mvh. Wonderer

Hej Wonderer!  Ja jag läser dina inlägg rätt noggrant tycker jag. ;) Du angav att din pump gick pÃ¥ lite olika elförbrukning mellan ca 50 watt och upp till ca 120 watt, dvs ett snitt pÃ¥ 85 watt eller?? Sen uppgav du ocksÃ¥ att pumpen samtidigt avgav ca 1500 watt i värme vilket givetvis är en helt omöjlig ekvation i sammanhaget. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #43 skrivet: 31 oktober 2010, 12:18:02 »
Vid flera COP uträkningar från olika inlägg så var det 1500w i värmeeffekt som angavs och därför skrev jag att man inte ska haka upp sig på 1500w i värmeeffekt.
Alla dessa specifikationer som finns i produktblad är vid en specifik utetemperatur (+7grader) och en specifik insugstemperatur (+20grader) samt ett flöde i en ny ren maskin och då kanske utan filter samt ett specifikt läge på vingarna.

Det blir mycket svårt att gå på dessa specifikationer när det gäller det egna huset då utetemperaturen avviker, insugstemperaturen avviker samt att man inte vet det exakta flödet ut ur innerdelen.

Wonderers maskin kanske avger 800w i värmeeffekt med förutsättningarna på utetemperatur och insugstemperatur/utblåstemperatur när han mätte men det är då lite jobb att ta reda på det exakt då man behöver flödesmätare, en riktigt bra termometer samt en mätare av förbrukning som man vet visar rätt siffror.
Inte många som har detta hemma i garderoben !
Alternativt hyr man lite grejer men det är inte direkt gratis
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #44 skrivet: 31 oktober 2010, 12:35:45 »
Ja jag tycker väl att Wonderer kan strunta fullständigt i både ev värmeavgivning från pumpen och ev inne och utetemperaturer för det blir bara överkurs nämligen, utan istället skaffa sig en rekorderlig elmätare så han kan ser vad pumpen förbrukar i el från tid till annan närhelst han skulle får lust med att kolla detta. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!