Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konverteringsbidraget slut!  (läst 39180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #120 skrivet: 06 oktober 2012, 20:47:03 »
om du säger att du vill ha 100% så ska du kunna få det, garanterat!

Inte av alla säljare kanske. Men många. Och jag har svårt att se framför mig att någon ska ge dig detta utan att också sälja på dig en tank.

Givet att även en bergvärmepump kan ge lite mindre vid DUT så är det nästan överdimensionering som gäller då.

En diplomat är ett fint val i kombination med tank. Den har inte snåla cirkpumpar men det har du ju till tanken. Den är billig jämfört med allt nytt flashigt så du köper tanken kratis
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #121 skrivet: 06 oktober 2012, 20:51:11 »
Vet ni om en firma kan försäkra en 100 procentig anläggning, alltså att elpatronen inte går? Man beställer ju en anläggning med den ambitionen och då borde firman garantera, eller?

Om du kan garantera en uppgift om värmebehovet i kWh för ditt hus ett normalår bör en leverantör kunna garantera en installation som klarar av att leverera det utan tillsatsel. Men som utgångsläget är, vedeldning och en L/L-värmepump, känns det som lite uppförsbacke att kräva garantier att en anläggning inte skall behöva tillsatsel. Värmebehovet är för osäkert.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #122 skrivet: 06 oktober 2012, 20:53:13 »
jag säljer inte VPs men kan ge dig en garanterad anläggning utan spets.

"ge"

Jag berättar vad du köper och tar den spets får du tillbaks 20% av beloppet. Legio eller sunkig justering räknas inte som spets.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #123 skrivet: 07 oktober 2012, 13:03:03 »
om du säger att du vill ha 100% så ska du kunna få det, garanterat!

Inte av alla säljare kanske. Men många. Och jag har svårt att se framför mig att någon ska ge dig detta utan att också sälja på dig en tank.

Givet att även en bergvärmepump kan ge lite mindre vid DUT så är det nästan överdimensionering som gäller då.

En diplomat är ett fint val i kombination med tank. Den har inte snåla cirkpumpar men det har du ju till tanken. Den är billig jämfört med allt nytt flashigt så du köper tanken kratis
Är Diplomaten verkligen så billig när jag installerade vp för 2 år sen var den inte billig men jag fick i och för sig inget riktigt pris men en hint om var det hamnade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #124 skrivet: 07 oktober 2012, 17:14:31 »
Jo men den är ganska billig.

Tänker främst på en enklare maskin utan snåla pumpar och coola grejer, oavsett fabrikat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #125 skrivet: 07 oktober 2012, 19:14:23 »
David....

Vad menar du med "En diplomat är ett fint val i kombination med tank"?

Vilken tank bör jag kombinera med en diplomat?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #126 skrivet: 07 oktober 2012, 19:31:31 »
Jo men den är ganska billig.

Tänker främst på en enklare maskin utan snåla pumpar och coola grejer, oavsett fabrikat

Finns nog snart inga såna kvar :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #127 skrivet: 07 oktober 2012, 19:42:20 »
David....

Vad menar du med "En diplomat är ett fint val i kombination med tank"?

Vilken tank bör jag kombinera med en diplomat?

/Magnus

Jo alltså du var inne på 100% effekttäckning. Och jag sa att om man som installatör skall garantera detta så kommer man troligen sikta lite över 100% för att verkligen inte riskera att man inte håller det man lovar. Då är den enda rimliga vägen att även installera en arbetstank. Om man har en arbetstank och en något överdimensionerad värmepump så kan man välja att i stället köpa en lite enklare värmepump som är lite billigare.

Som ett exempel kan man ta den interna cirkulationspumpen. Att den drar lite ström, som är fallet i en dyrare maskin, är inte lika relevant givet att en installation med arbetstank har en extern cirkulationspump som drar ännu mindre.

Vidare; en överdimensionerad värmepump går många färre timmar än en underdimensionerad värmepump så den procentuella vinst du gör med den mer strömsnåla brinepumpen blir inte lika stor.

Om jag sänker min brinepumps förbrukning från 200w till 100w kan ha stor effekt i fall jag kör pumpen 5000 timmar per år. Mindre så om jag kör pumpen 1000 timmar per år. (500kr vs 100kr)


Det var så jag menade. Så sammanfattningsvis kan man säga att jag skulle inte ha något problem att garantera 100% men då skulle jag ju också säkerställa att det som jag stoppar in verkligen kommer ge minst 100%.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #128 skrivet: 20 oktober 2012, 20:12:11 »
Ok, nu är det snart dags för operation konvertering. Ska bara invänta kommunens beslut. Hoppas de inte krånglar och har en massa konstiga synpunkter.

Det blir en thermia diplomat (10 kwh). Borrdjupet blir 180 meter (det är i överkant enligt firman). Först var det 170 meter men jag prutade till 180 meter.

Det ska installeras nya element och nya kopparrör som de löder. Systemet kommer att klara sig utan arbetstank säger dem. Element och rör är så pass anpassade att kompressorn inte ska starta i onödan.

Allt eljobb ingår också. De till och med elsäkrar och fysiskt tar bort elledningarna till mina gamla element.

Enligt firman kommer rör inte heller vibrera eftersom de kopplar ihop det på ett sådant sätt som är avvibrerande.

Något man ska tänka på nu när det snart påbörjas? Behövs tex inomhusreglage centralt? Eller räcker det med att ställa in på pumpen och sen ändra på själva elementet?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #129 skrivet: 20 oktober 2012, 20:30:31 »
Jag skulle helt klart köpa till en inomhusgivare värt varenda krona tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #130 skrivet: 20 oktober 2012, 20:37:05 »
Varför behövs en inomhusgivare egentligen? Sköter inte termostaten på radiatorn värmen dugligt? Sen vet jag inte om det blir ett problem när man har källare?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #131 skrivet: 20 oktober 2012, 20:48:47 »
Jo visst sköter termostaten värmen bra men det är inte så bra om många termostater stänger samtidigt i ett system utan arbetstank och varför ska vp fortsatta att gå om det redan är så varmt så termostaterna har stängt då är det väl bättre om kurvan justeras ner så vp går lite mer ekonomiskt. Om du vill ha många termostater bör du installera vp med arbetstank och separat cp mot radiatorerna för det finns säkert hus som inte funkar så bra med enbart ute och innegivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #132 skrivet: 23 oktober 2012, 15:07:59 »
Läste just vi i villas katalog som kom på brevlådan. I den läste jag om "Svep". Tyvärr verkar inte den firma jag valt vara ansluten till Svep. Ska man bli orolig?

Däremot har de en massa andra behörigheter såsom, Incert, Säkervatten, Inspecta. Sen är firman Comfort ansluten.

Vad ska jag tänka på?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #133 skrivet: 23 oktober 2012, 15:29:28 »
Om firman är ansluten till svep eller inte skulle inte jag bry mig om men kolla upp firman med bekanta och ta gärna referenser på liknande jobb dom utfört.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #134 skrivet: 23 oktober 2012, 17:26:48 »
Tycker mest dom flesta branchorganisationerna är till för att pungslÃ¥ företagarna pÃ¥ pengar samt att skicka falsk trygghet till kunderna.. 

Om jag anser att jag har gjort rätt och det verkligen är så enl mig så skulle jag fullkomligt strunta i vår branchorganisation, dom som tjänar pengar på mitt medlemskap.. Skulle dom vilja utesluta mig skulle jag inte ens ta ett djupare andetag ;)
Fast jag har aldrig lämnat en kund i sticket, är något galet så rättar man till det..

En kund ringde igen och beställde mera jobb:
Men när vi kom dit såg vi att det vi gjort tidigare inte var som det skulle, fast orsaken till felet är en annan hantverksgrupp, vi rättade till det gratis, dessutom bjöd vi på allt annat jobb också..
Där förlorade företaget 10.000kr bara för att man är snäll :'(

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!