Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konverteringsbidraget slut!  (läst 39173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #105 skrivet: 04 oktober 2012, 22:24:35 »
Du oraklet är den enda här pÃ¥ forumet av alla lärarna vars räknare för forumposter gÃ¥r nerÃ¥t  :-))
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #106 skrivet: 04 oktober 2012, 22:52:48 »
Tänker att räknaren följer mitt konto  :'(




 hahaha!

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #107 skrivet: 05 oktober 2012, 10:06:16 »
En av firmorna har skrivit att de behåller min "gamla" varmvattenberedare som slutsteg och volym. Det är en el vvb från Nibe, tror att den rymmer 200-300 liter varmvatten.

Är det en bra lösning? Vad innebär det egentligen? Kan säga att min vvb är ca 10 år gammal, den var bytt innan vi köpte huset.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #108 skrivet: 05 oktober 2012, 10:59:37 »
det är ett ganska billigt sätt att få riktigt bra VV i volym och kvalité så att säga.

säkert någon som räknat på merkostnaden. Den spetsar ju bara till låt oss säga 60. Din VP vvb är ju den som tar stora lyftet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #109 skrivet: 05 oktober 2012, 11:55:01 »
Med andra ord så är det bra att använda den som firman angett? Alternativet är ju annars att sälja den för några hundralappar, tusenlappar om jag har tur.
 
/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #110 skrivet: 05 oktober 2012, 16:33:05 »
mm jag sålde min för 2 lax. nibe compact 300l som var någon år bara. i nyskick så klart :)

finns utrymmet och den står där så varför inte. Speciellt om ni gillar god tillgång på VV. Om inte så gör dig av med den.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #111 skrivet: 05 oktober 2012, 18:47:59 »
Hmm..

Jo god vattenvolym är ju bra iof. Men i nuläget har vi ingen jacuzzi eller liknande, fast i framtiden vet man ju inte. Kanske borde spara den för framtida bruk??

Har börjat rikta in mig på en av firmorna. Den är faktigast billigast, men den behöver ju inte vara sämst för det. Firman installerar thermia, och jag vet inte om man ska satsa på en diplomat eller den nya g3? G3 skulle kosta 12.500 kr mer att installera. Frågan är om man tjänar in det?

Sen undrar jag lite om val av rör till mina framtida nya radiotorer. Firman jag funderar på använder kopparrör och löder istället för att använda skarvdon. De andra firmorna kör mest med stål och skarvar.

Vad är fördelen med koppar/stål? Dessvärre åker jag på att vitmåla rören själv om jag väljer firman som kör med koppar, fast det är ganska snabbt gjort.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #112 skrivet: 05 oktober 2012, 19:41:33 »
Försinkat stål är billigare, och du slipper måla.
Den billigare firman borde kunna använda stål också, och kanske bli ännu billigare - har du frågat?

Sen vet jag faktiskt inte om det finns fördelar med koppar, det borde Oraklet eller cocacola (eller någon annan) veta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #113 skrivet: 05 oktober 2012, 19:49:10 »
När det väl sitter där är det ingen direkt skillnad, men jag fördrar CU för att det är enklare att syssla med och man kan trixa med det om det skulle behövas. Enklare att bara ha ett system i bilen oxå :)

Dessutom är delarna dyrare så det skiljer inte mkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #114 skrivet: 05 oktober 2012, 19:51:45 »
Jag skulle välja koppar med löda skarvar mest bara för att det känns rejält gillar inte presskopplingar med gummi tätning som kan torka ut även om det säkert aldrig händer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #115 skrivet: 05 oktober 2012, 19:52:28 »
När det väl sitter där är det ingen direkt skillnad, men jag fördrar CU för att det är enklare att syssla med och man kan trixa med det om det skulle behövas. Enklare att bara ha ett system i bilen oxå :)

Dessutom är delarna dyrare så det skiljer inte mkt.
Vilka delar är dyrare?

Om det är ståldelarna, jämför du då med presskopplingar i koppar, eller jämför du med lödkopplingar?
Används presskopplingar i stålsystem, eller är det gängat eller skärkopplingar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #116 skrivet: 05 oktober 2012, 19:55:25 »
inte alltid man vill löda, exempelvis på vinden eller om det trångt. Även i det fina vardagsrummet känns det sådär. Frun i huset lackar nog ur om jag gör den fina tapeten svart :)

De ggr jag kollat så var rören billigare än CU, men pressdelarna var dyrare än CU press.

gängat är fint, men ingen har råd med att jag ska gå och gänga i en månad dontknow :) :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #117 skrivet: 05 oktober 2012, 20:10:15 »
cu är fint
när det är målat.

smådetaljer.

Billigt är bra speciellt om dom har bra grejer.

Nu mins jag inte vad du ska köpa Magnus. Huruvida G3 är värt pengarna eller inte beror lite på.

Om du inte ska ha tank hade jag i alla fall uppgraderat till optimum för bättre COP (CP).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #118 skrivet: 06 oktober 2012, 18:36:28 »
Lutar mer och mer åt en thermia diplomat, tror den är på ca 10 kwh.

Har också ringt en av firmorna angående borrdjup. Han menade att ett aktivt borrdjup på 170 meter räcker gott och väl. Men vill man ha både livrem och hängslen kan ju borra 10-20 meter till. Enligt honom skulle jag förmodligen inte tjäna igen de extra kronorna det skulle kosta att borra djupare. Men jag ska försöka pruta så att han borrar 180-190 meter.

Vet ni om en firma kan försäkra en 100 procentig anläggning, alltså att elpatronen inte går? Man beställer ju en anläggning med den ambitionen och då borde firman garantera, eller?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #119 skrivet: 06 oktober 2012, 18:58:53 »
Ja det borde dem kunna. Men inte med en 10 kw.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!