Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 november 2012, 19:50:52 »

Jag skulle borrat djupare, bara titta bakåt i tråden.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 15 november 2012, 19:06:22 »

Tyvärr ha den här tråden egentligen slutat handla om konverteringsbidraget, men jag är jättetacksam över all hjälp jag fått i denna djungel.

Idag började borrfirman borra. När de var klara för dagen berättade de att det gått bra hitills, men med ett minus. Dessvärre var det 18 meter till berget. Offerten var beräknad på sex meter. Alltså 12 meter dyrt foderrör. Enligt borrarna ligger medlet för berg i mitt område mellan ca 6-10 meter. Så jag fick en smärre chock.

Nu är frågan om borrdjupet i offerten räcker till? Borrkillen menade att man kanske kunde borra ca 10 meter till, för att kompensera. Ringde till huvudfirman (de som jag betalar till) och hörde med honom. Han tyckte inte det behövdes tio meter extra, eftersom hålet är offerterat till 180 meter.

Vad sjutton ska man göra? De 12 meter extra metrarna till berget kommer ju att kosta ca 7500 kr extra. Ska man borra ytterliggare 10 meter (för att kompensera) blir det ju ytterliggare ca 2500 kr.

Hur skulle ni gjort?

/Magnus
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 10 november 2012, 13:28:29 »

Jag kommer ha säkert 30-40 meter till nästa borrhål. I Örebro måste man ha minst fyra meter till gatan (som ägs av kommunen).

Har skrivit på ett papper där jag "tar på mig" ansvaret om det händer något med gatan. Mitt borrhål kommer hamna ca 1.80 meter ifrån gatan.

Jag frågade varför det skulle vara minst fyra meter. De sa att det kunde bli sättningar i asfalten. Frågade om de haft något fall där det blivit sättningar, och de hade det inte varit.

Så nu kommer en kommungubbe ut och fotograferar innan. Jag frågade hur de skulle göra om det kommit en massa snö när de ska efterkolla. Ja då kanske de skulle vänta till våren. Frågade då om det inte lika gärna kunde vara tjälen som åstadkommer sättningar eftersom de isåfall väntar flera månader innan efterkontrollen. Det blev en bedömningsfråga då i så fall enligt kommunen. Det känns ju lite sådär. Inte speciellt "rättsäkert" om man säger så.

Hoppas mitt slutgiltiga godkännande kommer snart. Vvs firman skulle egentligen börjat i förra veckan, men fick nu planera om när kommunen krånglade.

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 november 2012, 21:52:38 »

Men 20 meter mellan borrhål är väl inte krav utan endast rekomenderat eller  Sc:,h Jag behövde inget tillstånd för att borra endast en anmälan att man tar värme ur backen för en vanlig brunn behövs ingen anmälan alls men jag bor ju på sidan om.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 november 2012, 21:47:36 »

I många fall faller 1 meter från gatan på att det då inte är 10 meter till nästa tomt. eller?

I fall alla borrar invid gatkanten så blir ju hålen väldigt nära varandra till slut.

Skrivet av: magnus76
« skrivet: 01 november 2012, 16:43:42 »

Efter att ha skrivit och ritat på en ansökan om borrning satt man bara och inväntade på ett beslut, ett positivt naturligtvis. Så vad händer...

Fick ett mail från miljökontoret att eftersom mitt tänkta borrhål endast är en meter från gatan, så måste det först besiktigas. I min kommun (antagligen den enda) ska man ha minst fyra meter mellan borrhål och gata. Det är nämligen så att om avlopp på gatan påverkas av borrhålet blir det jag som fastighetsägare som får stå för notan.

Vad kan hända??

Kommunen kan alltså godkänna borrhålet men att jag måste skriva på att om något händer så får jag stå för notan. Kul press man får på sig liksom. Borrfirman (som inte utgår från min kommun Örebro) hade knappt hört talas om något liknande.

Så antingen får man gambla och borra, eller helt enkelt flytta borrhålet en bra bit bort.

Jag trodde att bergvärmeanläggningar var något som kommuner tyckte var bra för miljön. Allt ska ju vara så himla miljövänligt nuförtiden. Men som tack ska det krånglas enormt.

På något sätt ska det besiktigas innan jag borrar, och sen ska det besiktigas efter att det borrats. Vad är det dem besiktigar egentligen. Vad kan man se ovanifrån kan man undra? Tror knappast att de gräver upp gatan direkt...

/Magnus
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 23 oktober 2012, 17:26:48 »

Tycker mest dom flesta branchorganisationerna är till för att pungslå företagarna på pengar samt att skicka falsk trygghet till kunderna.. 

Om jag anser att jag har gjort rätt och det verkligen är så enl mig så skulle jag fullkomligt strunta i vår branchorganisation, dom som tjänar pengar på mitt medlemskap.. Skulle dom vilja utesluta mig skulle jag inte ens ta ett djupare andetag ;)
Fast jag har aldrig lämnat en kund i sticket, är något galet så rättar man till det..

En kund ringde igen och beställde mera jobb:
Men när vi kom dit såg vi att det vi gjort tidigare inte var som det skulle, fast orsaken till felet är en annan hantverksgrupp, vi rättade till det gratis, dessutom bjöd vi på allt annat jobb också..
Där förlorade företaget 10.000kr bara för att man är snäll :'(

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 oktober 2012, 15:29:28 »

Om firman är ansluten till svep eller inte skulle inte jag bry mig om men kolla upp firman med bekanta och ta gärna referenser på liknande jobb dom utfört.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 23 oktober 2012, 15:07:59 »

Läste just vi i villas katalog som kom på brevlådan. I den läste jag om "Svep". Tyvärr verkar inte den firma jag valt vara ansluten till Svep. Ska man bli orolig?

Däremot har de en massa andra behörigheter såsom, Incert, Säkervatten, Inspecta. Sen är firman Comfort ansluten.

Vad ska jag tänka på?

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 oktober 2012, 20:48:47 »

Jo visst sköter termostaten värmen bra men det är inte så bra om många termostater stänger samtidigt i ett system utan arbetstank och varför ska vp fortsatta att gå om det redan är så varmt så termostaterna har stängt då är det väl bättre om kurvan justeras ner så vp går lite mer ekonomiskt. Om du vill ha många termostater bör du installera vp med arbetstank och separat cp mot radiatorerna för det finns säkert hus som inte funkar så bra med enbart ute och innegivare.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 20 oktober 2012, 20:37:05 »

Varför behövs en inomhusgivare egentligen? Sköter inte termostaten på radiatorn värmen dugligt? Sen vet jag inte om det blir ett problem när man har källare?

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 oktober 2012, 20:30:31 »

Jag skulle helt klart köpa till en inomhusgivare värt varenda krona tummenupp
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 20 oktober 2012, 20:12:11 »

Ok, nu är det snart dags för operation konvertering. Ska bara invänta kommunens beslut. Hoppas de inte krånglar och har en massa konstiga synpunkter.

Det blir en thermia diplomat (10 kwh). Borrdjupet blir 180 meter (det är i överkant enligt firman). Först var det 170 meter men jag prutade till 180 meter.

Det ska installeras nya element och nya kopparrör som de löder. Systemet kommer att klara sig utan arbetstank säger dem. Element och rör är så pass anpassade att kompressorn inte ska starta i onödan.

Allt eljobb ingår också. De till och med elsäkrar och fysiskt tar bort elledningarna till mina gamla element.

Enligt firman kommer rör inte heller vibrera eftersom de kopplar ihop det på ett sådant sätt som är avvibrerande.

Något man ska tänka på nu när det snart påbörjas? Behövs tex inomhusreglage centralt? Eller räcker det med att ställa in på pumpen och sen ändra på själva elementet?

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2012, 19:42:20 »

David....

Vad menar du med "En diplomat är ett fint val i kombination med tank"?

Vilken tank bör jag kombinera med en diplomat?

/Magnus

Jo alltså du var inne på 100% effekttäckning. Och jag sa att om man som installatör skall garantera detta så kommer man troligen sikta lite över 100% för att verkligen inte riskera att man inte håller det man lovar. Då är den enda rimliga vägen att även installera en arbetstank. Om man har en arbetstank och en något överdimensionerad värmepump så kan man välja att i stället köpa en lite enklare värmepump som är lite billigare.

Som ett exempel kan man ta den interna cirkulationspumpen. Att den drar lite ström, som är fallet i en dyrare maskin, är inte lika relevant givet att en installation med arbetstank har en extern cirkulationspump som drar ännu mindre.

Vidare; en överdimensionerad värmepump går många färre timmar än en underdimensionerad värmepump så den procentuella vinst du gör med den mer strömsnåla brinepumpen blir inte lika stor.

Om jag sänker min brinepumps förbrukning från 200w till 100w kan ha stor effekt i fall jag kör pumpen 5000 timmar per år. Mindre så om jag kör pumpen 1000 timmar per år. (500kr vs 100kr)


Det var så jag menade. Så sammanfattningsvis kan man säga att jag skulle inte ha något problem att garantera 100% men då skulle jag ju också säkerställa att det som jag stoppar in verkligen kommer ge minst 100%.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2012, 19:31:31 »

Jo men den är ganska billig.

Tänker främst på en enklare maskin utan snåla pumpar och coola grejer, oavsett fabrikat

Finns nog snart inga såna kvar :)
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 07 oktober 2012, 19:14:23 »

David....

Vad menar du med "En diplomat är ett fint val i kombination med tank"?

Vilken tank bör jag kombinera med en diplomat?

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 oktober 2012, 17:14:31 »

Jo men den är ganska billig.

Tänker främst på en enklare maskin utan snåla pumpar och coola grejer, oavsett fabrikat
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2012, 13:03:03 »

om du säger att du vill ha 100% så ska du kunna få det, garanterat!

Inte av alla säljare kanske. Men många. Och jag har svårt att se framför mig att någon ska ge dig detta utan att också sälja på dig en tank.

Givet att även en bergvärmepump kan ge lite mindre vid DUT så är det nästan överdimensionering som gäller då.

En diplomat är ett fint val i kombination med tank. Den har inte snåla cirkpumpar men det har du ju till tanken. Den är billig jämfört med allt nytt flashigt så du köper tanken kratis
Är Diplomaten verkligen så billig när jag installerade vp för 2 år sen var den inte billig men jag fick i och för sig inget riktigt pris men en hint om var det hamnade.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 oktober 2012, 20:53:13 »

jag säljer inte VPs men kan ge dig en garanterad anläggning utan spets.

"ge"

Jag berättar vad du köper och tar den spets får du tillbaks 20% av beloppet. Legio eller sunkig justering räknas inte som spets.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 oktober 2012, 20:51:11 »

Vet ni om en firma kan försäkra en 100 procentig anläggning, alltså att elpatronen inte går? Man beställer ju en anläggning med den ambitionen och då borde firman garantera, eller?

Om du kan garantera en uppgift om värmebehovet i kWh för ditt hus ett normalår bör en leverantör kunna garantera en installation som klarar av att leverera det utan tillsatsel. Men som utgångsläget är, vedeldning och en L/L-värmepump, känns det som lite uppförsbacke att kräva garantier att en anläggning inte skall behöva tillsatsel. Värmebehovet är för osäkert.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 oktober 2012, 20:47:03 »

om du säger att du vill ha 100% så ska du kunna få det, garanterat!

Inte av alla säljare kanske. Men många. Och jag har svårt att se framför mig att någon ska ge dig detta utan att också sälja på dig en tank.

Givet att även en bergvärmepump kan ge lite mindre vid DUT så är det nästan överdimensionering som gäller då.

En diplomat är ett fint val i kombination med tank. Den har inte snåla cirkpumpar men det har du ju till tanken. Den är billig jämfört med allt nytt flashigt så du köper tanken kratis
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 oktober 2012, 18:58:53 »

Ja det borde dem kunna. Men inte med en 10 kw.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 06 oktober 2012, 18:36:28 »

Lutar mer och mer åt en thermia diplomat, tror den är på ca 10 kwh.

Har också ringt en av firmorna angående borrdjup. Han menade att ett aktivt borrdjup på 170 meter räcker gott och väl. Men vill man ha både livrem och hängslen kan ju borra 10-20 meter till. Enligt honom skulle jag förmodligen inte tjäna igen de extra kronorna det skulle kosta att borra djupare. Men jag ska försöka pruta så att han borrar 180-190 meter.

Vet ni om en firma kan försäkra en 100 procentig anläggning, alltså att elpatronen inte går? Man beställer ju en anläggning med den ambitionen och då borde firman garantera, eller?

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 oktober 2012, 20:10:15 »

cu är fint
när det är målat.

smådetaljer.

Billigt är bra speciellt om dom har bra grejer.

Nu mins jag inte vad du ska köpa Magnus. Huruvida G3 är värt pengarna eller inte beror lite på.

Om du inte ska ha tank hade jag i alla fall uppgraderat till optimum för bättre COP (CP).

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 oktober 2012, 19:55:25 »

inte alltid man vill löda, exempelvis på vinden eller om det trångt. Även i det fina vardagsrummet känns det sådär. Frun i huset lackar nog ur om jag gör den fina tapeten svart :)

De ggr jag kollat så var rören billigare än CU, men pressdelarna var dyrare än CU press.

gängat är fint, men ingen har råd med att jag ska gå och gänga i en månad dontknow :) :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 19:52:28 »

När det väl sitter där är det ingen direkt skillnad, men jag fördrar CU för att det är enklare att syssla med och man kan trixa med det om det skulle behövas. Enklare att bara ha ett system i bilen oxå :)

Dessutom är delarna dyrare så det skiljer inte mkt.
Vilka delar är dyrare?

Om det är ståldelarna, jämför du då med presskopplingar i koppar, eller jämför du med lödkopplingar?
Används presskopplingar i stålsystem, eller är det gängat eller skärkopplingar?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 oktober 2012, 19:51:45 »

Jag skulle välja koppar med löda skarvar mest bara för att det känns rejält gillar inte presskopplingar med gummi tätning som kan torka ut även om det säkert aldrig händer.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 oktober 2012, 19:49:10 »

När det väl sitter där är det ingen direkt skillnad, men jag fördrar CU för att det är enklare att syssla med och man kan trixa med det om det skulle behövas. Enklare att bara ha ett system i bilen oxå :)

Dessutom är delarna dyrare så det skiljer inte mkt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 19:41:33 »

Försinkat stål är billigare, och du slipper måla.
Den billigare firman borde kunna använda stål också, och kanske bli ännu billigare - har du frågat?

Sen vet jag faktiskt inte om det finns fördelar med koppar, det borde Oraklet eller cocacola (eller någon annan) veta.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 05 oktober 2012, 18:47:59 »

Hmm..

Jo god vattenvolym är ju bra iof. Men i nuläget har vi ingen jacuzzi eller liknande, fast i framtiden vet man ju inte. Kanske borde spara den för framtida bruk??

Har börjat rikta in mig på en av firmorna. Den är faktigast billigast, men den behöver ju inte vara sämst för det. Firman installerar thermia, och jag vet inte om man ska satsa på en diplomat eller den nya g3? G3 skulle kosta 12.500 kr mer att installera. Frågan är om man tjänar in det?

Sen undrar jag lite om val av rör till mina framtida nya radiotorer. Firman jag funderar på använder kopparrör och löder istället för att använda skarvdon. De andra firmorna kör mest med stål och skarvar.

Vad är fördelen med koppar/stål? Dessvärre åker jag på att vitmåla rören själv om jag väljer firman som kör med koppar, fast det är ganska snabbt gjort.

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 oktober 2012, 16:33:05 »

mm jag sålde min för 2 lax. nibe compact 300l som var någon år bara. i nyskick så klart :)

finns utrymmet och den står där så varför inte. Speciellt om ni gillar god tillgång på VV. Om inte så gör dig av med den.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 05 oktober 2012, 11:55:01 »

Med andra ord så är det bra att använda den som firman angett? Alternativet är ju annars att sälja den för några hundralappar, tusenlappar om jag har tur.
 
/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 oktober 2012, 10:59:37 »

det är ett ganska billigt sätt att få riktigt bra VV i volym och kvalité så att säga.

säkert någon som räknat på merkostnaden. Den spetsar ju bara till låt oss säga 60. Din VP vvb är ju den som tar stora lyftet.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 05 oktober 2012, 10:06:16 »

En av firmorna har skrivit att de behåller min "gamla" varmvattenberedare som slutsteg och volym. Det är en el vvb från Nibe, tror att den rymmer 200-300 liter varmvatten.

Är det en bra lösning? Vad innebär det egentligen? Kan säga att min vvb är ca 10 år gammal, den var bytt innan vi köpte huset.

/Magnus
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 oktober 2012, 22:52:48 »

Tänker att räknaren följer mitt konto  :'(




 hahaha!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 oktober 2012, 22:24:35 »

Du oraklet är den enda här på forumet av alla lärarna vars räknare för forumposter går neråt  :-))
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 oktober 2012, 22:19:17 »

LL Rinnan har kommit en bit på väg. Från ha svart bälte i frågor till att bli en kanske blivande guldis :)   Känns nästan som att grabben har tagit examen typ och vi alla har varit lärare  :-))
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 oktober 2012, 22:08:05 »

mm just ja. då är det 13...

nu får du säga till dina gubbar att du ska ha max 50 grader framledning och 40 retur vid dut.
Med en 12kw VP som täcker till -10 har du då troligen ett delta på 7K resterande fixar spetsen som behöver vara på 4,2kw. (0,4lps i flöde, delta 7 med vp och när vi lägger på steget på 4 (blir onoff 6 men vi skiter i det nu ok) så blir det 2,3 till i delta så du kommer vid DUT ligga på 50 i framledning och 41,5 i retur.

Om du till denna 12kw VP borrar 230m aktivt så borde du få ett hyfsat delta givet den kyleffekt du tar (slipper två hål) ska vi tippa 4K på kalla sidan. och då har du kring 500kwh i spets per år.

Du kommer göra av med 11 200kwh per år i el för värme och varmvatten exkl spets så lägg på 500kwh.

Väljer du en optimum (alltså en VP med strömsnåla CP) allt annat lika så sparar du in ca 700kwh till (vilket skall ställas mot extrakostnaden för VPn över livslängden för VPn).

 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:56:15 »

Dessutom köpte jag en luft/luftpump för tre år sedan. Visst det känns ju lite surt. Får väl använda luft/luftpumpen som ac. Inte för att det behövts denna sommar, det har ju inte varit speciellt varmt.

Den glömde jag i kalkylen, 30 MWh/år blir då för lågt.

Kan tänka mig att om jag helt slutade elda och stängde av luft/luft pumpen skulle säkert den totala förbrukningen ligga på 25-30000 kwh/år. Hemsk siffra.


Borde bli 35-40 MWh/år med hushållsel om jag har räknat rätt på veden.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:49:08 »

Ni är verkligen grymma, vilka proffs. Uppskattar verkligen det ni skriver.

Alla uträkningar och kalkyleringar ni gör, varför har inte firmorna resonerat så? Alla har sagt att deras installation blir mer eller mindre 100 procentig.

Kan tänka mig att om jag helt slutade elda och stängde av luft/luft pumpen skulle säkert den totala förbrukningen ligga på 25-30000 kwh/år. Hemsk siffra.

Det var alltså den senaste firman som rakt av sa minst 200 meter. De andra ligger på 170 meter. 30 meter hit och dit för en okunnig som jag betyder ju inte så mycket. Men gör det skillnad betalar jag nog. Eftersom det skiljer ca 80.000 kr mellan billigast/dyrast kan man ju anlita den billigar och borra extra.

En av firmorna hade en del egna lösningar. Tror att han pratade om en arbetstank på 40 liter (vad det nu betyder), sen kopplades alla radiatorrör till en slags koppling, som sen kopplades in till värmepumpen. Detta för att inte höra vibrationer i rörsystemet.

/Magnus

Håller med att dom är grymma, dessutom skriver dom helt utan vinning och därför kan man lita på dom extra mycket..
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:41:28 »

och de 13 jag fick var 65 över och 40 under. Mellan 11 och 13 förefaller rimligt.

inte bra 8kw 160m borra

ok 10kw 200m borra

som snus 14-16kw 2x 150m borra 300l arbetstank
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:33:31 »

OK, har inte följt med ordentligt, ber om ursäkt för det.
Knäppningar kan nog ändå vara ett problem, beroende på hur installationen görs.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:31:38 »

det ska ju konverteras så vitt jag förstod.   Kanske hade jag fel där, men det tror jag inte
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:30:15 »

Tanken kan ha varit en volym/knäpptank, och det skadar ju aldrig med lite extra volym om det nu behövs.
Risk för knäppningar kanske installatören noterade också, sånt kan ju inte vi avgöra som inte sett anläggningen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:22:09 »

40l tank är totalt meningslöst  300l om det ska vara ngt att ha,, minst 200 i alla fall.
Slangarna var säkert flexslangar.



Skrivet av: magnus76
« skrivet: 04 oktober 2012, 21:19:39 »

Ni är verkligen grymma, vilka proffs. Uppskattar verkligen det ni skriver.

Alla uträkningar och kalkyleringar ni gör, varför har inte firmorna resonerat så? Alla har sagt att deras installation blir mer eller mindre 100 procentig.

Kan tänka mig att om jag helt slutade elda och stängde av luft/luft pumpen skulle säkert den totala förbrukningen ligga på 25-30000 kwh/år. Hemsk siffra.

Det var alltså den senaste firman som rakt av sa minst 200 meter. De andra ligger på 170 meter. 30 meter hit och dit för en okunnig som jag betyder ju inte så mycket. Men gör det skillnad betalar jag nog. Eftersom det skiljer ca 80.000 kr mellan billigast/dyrast kan man ju anlita den billigar och borra extra.

En av firmorna hade en del egna lösningar. Tror att han pratade om en arbetstank på 40 liter (vad det nu betyder), sen kopplades alla radiatorrör till en slags koppling, som sen kopplades in till värmepumpen. Detta för att inte höra vibrationer i rörsystemet.

/Magnus
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 oktober 2012, 20:51:31 »

min uppskattning (65 W/m2 i markplan och 32.5 W/m2 i källaren vid DUT) pekar på 11-12 kW effektbehov.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 oktober 2012, 20:47:18 »

Det är två sätt för att beräkna värmebehovet som används här, ett som baseras på ett schablonvärde på W/m2 golvyta och ger 48 MWh/år som resultat (43 verkade vara utan varmvatten) och ett som utgår från vedens värmevärde och gissad andel av elen som används för uppvärmning och varmvatten där resultatet blir 30 MWh/år. Det ger naturligtvis helt olika lösningar på Magnus problem.

Vad gäller mitt sätt att räkna finns det ett antal osäkra faktorer. Hur säkert är det att 15-20 m3 är rätt värde på vedförbrukningen? Vad är det för ved som eldas? Det skiljer rätt mycket i värmevärde mellan gran och björk t.ex. Är det rimligt att räkna med 35 % luft i vedtravarna. Vad är det förverkningsgrad på vedpannan? Kommer någon del av förlusterna från den huset tillgodo? Är förbrukningen av hushållsel normal (ca 5000 kWh/år) eller finns det en massa datorer och belysning som gör att man bör räkna med ett högre värde? Är det alltid önskad temperatur inne eller är det ofta för svalt beroende på att det är för jobbigt att elda?

Det behövs inga svar här men det borde gå att bedöma om 30 MWh/år är ett rimligt värmebehov. Med tanke på ytan och byggår tycker jag att det verkar rimligt. Källaren bör bidra till att kapa en del av värmebehovet vid låga utetemperaturer jämfört med ett hus där all uppvärmd yta ligger ovan mark.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 oktober 2012, 20:35:19 »

tar man ditt hus yta och går på schablon för årtalet och räknar ner en del för källaren så borde det bli
8450w + 4640w = 13090w
13kw

om du räknar noga på din faktiska förbrukning så kanske du kan styrka huruvida den är högre eller lägre.

är effektbehovet 13kw så ger en 12kw VP med 200m hål 600kwh spets.

Man kan bolla siffror och antaganden i evighet =)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 04 oktober 2012, 20:34:22 »

Nu när jag läst inläggen så skulle iallafall jag inte borra under 200meter utan snarare 230 meter..

För 15.000kr till som du förmodligen kan pruta ner en bit så vet du att du har ett borrhål du kan vara skapligt nöjd med..

Du ser nu är det 2 hål ala 130 meter... Jag skulle aldrig vara nöjd med 170meter i ett hål..






Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!