Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe Split å en fläktkonvektor ifrån Jula. Kan det vara något?  (läst 19906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Räcker det inte med att jag köpte på mig en uppsättning Jula larm pga din förfrågan.....  ::) fortfarande ouppackackade...  a:gl.

Tyke  :D

Om jag startar trådar där du häver dig iväg och köper på dig det som tråden handlar om är ju risken att du inte får upp det och säljer grejerna till mig med 50% rea när du tröttnat på att bara ha grejerna liggandes hemma  ::)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad PMJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split å en fläktkonvektor ifrån Jula. Kan det vara något?
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2013, 17:22:33 »
I går bestilte jeg en Sabiana FSR 4 viftekonvektor (2,5-3,6 kW) til erstatning for en tett radiator. Noen som har erfaringer med Sabiana? Skal stå i hallen og varme opp hall + trappeløp til 2. etasje og passer perfekt til Spliten, i følge Nibeforhandleren. 8)

Utloggad PMJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split å en fläktkonvektor ifrån Jula. Kan det vara något?
« Svar #32 skrivet: 24 februari 2013, 17:55:53 »
Suksess! Varmt og godt i hallen og hele 2. våningen! tummenupp

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
 tummenupp
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Frågan som återstår är då hur svårt /dyrt är det att koppla in konvektorn på Spliten.

Lätt att installera själv. Koppla på 2 st 1/2 tum kopplingar och sätt i kontakten sen är det klart :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
Julas fläktkonvektorer är okej. Motsvarande från Eveco kostar  runt 7-8000 kr.
Medinstallation runt 10000 kr inkl. rot.
Lätt att installera själv.
Jula har bra produkter, till vvsbranschens stora förtret.
Mvh
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tackar för alla svaren wave

Tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!