Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Ecoheat 410, hur optimerar jag inställningar för att fÃ¥ ner förbrukning?  (läst 15978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du ändrat delta på den varma sidan. Jämnvarma element är betydligt effektivare än element som har 10 °C skillnad mellan topp och botten.
Klara inte pumpen börvärdet då heller, har du antagligen för klena element eller fel på pumpen. Eller så behöver du större pump. :'(

Utloggad Hultman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fortfarande samma problem, framledningstemperatur minskar nu, börjar lite orolig... Är bara runt 18 grader inomhus. Någon som vet hur jag snabbt kan få upp framledningstemperatur till börvärde?

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
Har du hittat cirkulations pumpen?
Vad står shutfördröjningen och dom andra på ?
Höj upp lite på fram 2 grader brukar vara en grad i rummet
(Inte alltid sant)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Har du ändrat delta på den varma sidan. Jämnvarma element är betydligt effektivare än element som har 10 °C skillnad mellan topp och botten.
Att elementen är jämnvarma, innebär väl att de inte lämnar ifrån sig någon värme. Är det 10 °C skillnad mellan topp och botten så betyder det att de lämnar värme till huset.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
Min cirkulationspump har jag fått höja, har en wilo pico
Och började på 1,5 och kör nu på 2,8 men nu går allt
Bra och det har varit -20 ute. Har haft liknande symtomer
Med svårt att nå upp till framtemp och annat.
Men nu vet jag att allt fungerar som det ska.
Detta har skett under 2 år.
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 11:55:42 av Wilton »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att elementen är jämnvarma, innebär väl att de inte lämnar ifrån sig någon värme. Är det 10 °C skillnad mellan topp och botten så betyder det att de lämnar värme till huset.

Delta-T beror på flöde och effektavgivning. Ökar man flödet så minskar delta-T och medeltemperaturen på radiatorn ökar. Det gör att man kan sänka kurvan i motsvarande grad. Dock krävs det att man har separerade flöden via en arbetstank för att det skall vara praktiskt möjligt utan att VP'n får för lågt delta-T, men det har ju CTC's lösning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeutstrålning från ett element med ex. 40 °C över hela ytan är större än från ett element som varierar från 40 °C topp till 30 °C botten.
Jag har nu 2 °C delta på den varma sidan. Detta har visat sig vara det mest effektiva för mitt värmesystem.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om ett element håller 40 °C över hela ytan, kan det väl inte lämna ifrån sig någon värme, såvida det inte är ett el-element, men jag antar att vi pratar om vattenradiatorer.
Förutsättningen för att värme ska lämna elementet är väl ändå att vattentemperaturen sjunker under passagen genom elementet, eller menar du att element skapar energi på något sätt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man ett nog högt flöde kommer man knappt att märka någon temperaturskillnad
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej, men då får det gå undan. Men fortfarande gäller att temperaturen måste sjunka under passagen och bli lägre nedtill.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Självklart måste det vara en temperaturskillnad. Man brukar rekommendera en 'märkbar' skillnad när man har en VP som är direktkopplad till värmesystemet, men har man arbetstank och inte alltför stort tryckfall i systemet så kan man höja flödet så att man får i stort sett samma temp upptill som nedtill när man känner med handen. Dvs kanske 2 graders skillnad i praktiken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Niclas L Övik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er

Fick beskedet att min pump vandrat vidare till en grad bortom ekonomisk räddning.
Fick igång min nya pump igår, CTC408.
Har läst tråden och funderar lite då jag nyss startat pumpen och av någon anledning följde inte instruktionsboken med (han skulle fixa en såklart).
Här kommer lite siffror från min nya pump:

Tank övre         47(50)
Tank nedre       46(47)
Framledning      41(40)
Retur                38
Eleffekt             2,3   0,6   0,0

BorrhÃ¥l             0
Ut frÃ¥n brine    -3


Övre tank
Stopptemp VP           60
Start/stopp diff övre  5
Max tid övre tank      20
Max tid nedre tank    40
Tid nedre efter VV     1

Elpatron
Elpanna                   40
Elpanna spets          70
Elpanna XVV            60
Elpanna max kW      2,9
Fördröjning shunt     180

Radiatorsystem
Max framledning         40
Värme frÃ¥n ute           15
Värme frÃ¥n tid            120
Kurvlutning                50
Kurvjustering             0
Framledning sänks     -3
Exakt framledning      Nej

Som sagt, har inte fått instruktionsboken än och kompressorn har gått ca 3:30 senaste 24 timmarna.
Då har det varit -20 °C sedan igår morse.
Förbrukningen har varit 70kWh på 21 timmar.
Vet inte om det bara har att göra med att huset stod utan uppvärmning halva dagen med smällkallt ute eller om inställningarna är fel.
Tacksam för alla kommentarer. Kommer att lusläsa instruktionsboken när den kommer.

/Niclas
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 14:29:37 av Niclas L Övik »

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
Manualen finns på ctc hemsida.
Skumt din beter sig lika dom den tråden skapades för.
Framledning och retur ser bra ut men du drar en massa elpatron.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@ Niclas

Ändra shuntfördröjning till 240

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Självklart måste det vara en temperaturskillnad. Man brukar rekommendera en 'märkbar' skillnad när man har en VP som är direktkopplad till värmesystemet, men har man arbetstank och inte alltför stort tryckfall i systemet så kan man höja flödet så att man får i stort sett samma temp upptill som nedtill när man känner med handen. Dvs kanske 2 graders skillnad i praktiken.
Blir det sÃ¥ bra till en Ctc med liten tank om returen är varm pga högt flöde innebär det inte att det blir dÃ¥lig skiktning vilket leder till mÃ¥nga starter som Ctc brukar kunna fÃ¥ problem med ändÃ¥ med default inställningarna  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!