Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni pÃ¥?  (läst 43703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #60 skrivet: 04 december 2012, 21:31:17 »
huga den värmepumpen får jobba en del då kan vi konstatera - när den väl kommer på plats
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #61 skrivet: 04 december 2012, 21:31:34 »
Jag gjorde misstaget (för andra gången på 2 1/2år) att begränsa framledningen till 40 °C
Dumt, det blev -22 °C ute, 2 dygn i rad.

Nu får jag sota för det.
Det var 16 °C inne när jag vaknade imorse.

Har spenderat hela kvällen med att elda för att få upp innetempen igen.

Nu är framledningen ställd på 50 °C
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #62 skrivet: 04 december 2012, 21:49:13 »
Jag gjorde misstaget (för andra gången på 2 1/2år) att begränsa framledningen till 40 °C
Dumt, det blev -22 °C ute, 2 dygn i rad.

Nu får jag sota för det.
Det var 16 °C inne när jag vaknade imorse.

Har spenderat hela kvällen med att elda för att få upp innetempen igen.

Nu är framledningen ställd på 50 °C
Typiskt!
Jag har nog en motsvarande maxbegränsning så det kanske är läge att hålla ett extra öga på framledningen när tempen sjunker.
/Henrik
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #63 skrivet: 04 december 2012, 22:02:00 »
Typiskt!
Jag har nog en motsvarande maxbegränsning så det kanske är läge att hålla ett extra öga på framledningen när tempen sjunker.
/Henrik
Till mitt försvar kan jag väl säga att jag inte trodde det skulle bli så kallt.
Nu är det 50 °C framledningen men fortfarande 19 °C inne.

Misstag tar tid  >:(
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #64 skrivet: 04 december 2012, 23:09:44 »
huga den värmepumpen får jobba en del då kan vi konstatera - när den väl kommer på plats

Ja detta är alltså ett dåligt värde. Huset är ifrån 1980, bra fönster och bra isolerat. Förstår inte vad det beror på. Några tips??

Huset har gjutenplatta och 100mm med frigolit + 25 spånskiva. Mina rör ligger mellan plattan och frigoliten. Så jag tror mycket av värmen försvinner ner i plattan.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #65 skrivet: 04 december 2012, 23:14:58 »
Reste bort 2 dar. Ute +5 °C när jag for och -12 °C när jag kom hem.
Har ställt av eltillskott. Resultat innetemp 17 istället för 20. Framledning-bör låg på 40 °C vid -12 ute. Höjde värmekurvan 3 °C, vilket VP inte riktigt orkar med, går 100% nu, men innetempen stiger sakta mot målet.
Hustrun, frusen ändå, tog en långdusch, VP går över till att värma VV istf huset, men hellre en belåten Quinna än en nöjd VPskötare... a:gl
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #66 skrivet: 05 december 2012, 01:04:09 »
Ja detta är alltså ett dåligt värde. Huset är ifrån 1980, bra fönster och bra isolerat. Förstår inte vad det beror på. Några tips??

Huset har gjutenplatta och 100mm med frigolit + 25 spånskiva. Mina rör ligger mellan plattan och frigoliten. Så jag tror mycket av värmen försvinner ner i plattan.

Ja detta är alltså ett dåligt värde. Huset är ifrån 1980, bra fönster och bra isolerat. Förstår inte vad det beror på. Några tips??

Huset har gjutenplatta och 100mm med frigolit + 25 spånskiva. Mina rör ligger mellan plattan och frigoliten. Så jag tror mycket av värmen försvinner ner i plattan.

ja det är ett dåligt värde. värmepumpen kommer inte klara av att generera den framledningstemperatur du kräver medelst enbart kompressor. eller rättare sagt även om den gör det har du ju för kallt inomhus :)

En anledning kan vara att du har ett väldigt lågt flöde. Om du ökar flödet kommer du kunna pressa ur lite mer effekt ur dina raddar vid en lägre framledningstemperatur.

Vidare skulle det kunna vara så att dina radiatorer har termostater som så att säga motverkar framledningen. Dom stryper ner och du måste öka framledningen för att kompensera för detta. Men det är ju bara en hypotes.

Ju större radiator man har desto lägre framledning krävs för att avge samma effekt.

Med en olje, el eller pelletspanna skiter man i vilket.

Med en värmepump bryr man sig ganska mycket givet att ju lägre framledning desto bättre verkningsgrad.


Inget är dock omöjligt. Det är lätt att resonera och fundera men det saknas typ 1000 faktorer innan man kan säga något konkret i ditt fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #67 skrivet: 06 december 2012, 15:44:41 »
För en timme sen stannade kompressorn för första gången sen i lördags (förutom ett gäng avfrostningar). Det finns hopp om en varmare framtid...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #68 skrivet: 08 december 2012, 07:33:33 »
Vid utetemp -1 ligger framledningen på 23, innetemp ca. 19-20 grader. Vattenburna golvvärmeslingor överallt förutom i duschutrymmet där det är elgolvvärme.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #69 skrivet: 08 december 2012, 08:21:57 »
jag har börjat inse att jag vill ha det väldigt varmt :)

så nu är det kurva 30 = 30 grader vid 0 grader ute. Men med rum 22 så i realiteten 6 grader till ovanpå.

blir det 23e inne så blockar jag kompressorn.

Nu är det varmt och gött.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Exmistella

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EXmistella funktionell design
    • ExMistella Funkionell design
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #70 skrivet: 08 december 2012, 22:22:39 »
jag har börjat inse att jag vill ha det väldigt varmt :)

så nu är det kurva 30 = 30 grader vid 0 grader ute. Men med rum 22 så i realiteten 6 grader till ovanpå.

blir det 23e inne så blockar jag kompressorn.

Nu är det varmt och gött.
Kanske läge att fundera pÃ¥ en bastu i stället!  a:gl
Verkar oekonomiskt att det sÃ¥ varmt i alla rum.  tummenupp
/Henrik
Nybyggt lågenergihus, ca 180 m2. Heru 90 T EC2, CTC EcoAir, vattenburen golvvärme och radiatorer. Energiprestanda ej ännu mätt. Beräknad energibehov ca 30 kW/m2. Belägen i Mölnlycke.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #71 skrivet: 08 december 2012, 22:50:20 »
Kanske läge att fundera pÃ¥ en bastu i stället!  a:gl
Verkar oekonomiskt att det sÃ¥ varmt i alla rum.  tummenupp
/Henrik
Det är ju väldigt individuellt från person till person. Vi har själv 22-23 grader i hela huset. Skulle vi haft 20 hade vi frusit och inte trivts. Visst kostar det en del att ha så varmt. Men jag drar hellre in på något annat och har den temperaturen i huset som jag vill ha. Men visst. Det hade ju varit skönt om jag tyckt 20 grader varit lagom. Som min svåger. Dom ligger på 18-20 grader och tycker det är skönt. Men jag och min fru fryser som f-n när vi är där ;)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #72 skrivet: 09 december 2012, 09:37:16 »
Nu ligger det till så här 47 i framledning Utetemp -3 Innetemp 22.

Fortfarande dåligt eller?
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #73 skrivet: 09 december 2012, 09:49:03 »
det är dåligt för ett låg-tempsystem och normalt för ett högtempsystem.
lågtempsystem är 55/45 vid DUT.

Du har antagligen 65/45 vid DUT.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken framledningstemperatur vid nollan ligger ni på?
« Svar #74 skrivet: 09 december 2012, 09:52:09 »
Det är ju väldigt individuellt från person till person. Vi har själv 22-23 grader i hela huset. Skulle vi haft 20 hade vi frusit och inte trivts. Visst kostar det en del att ha så varmt. Men jag drar hellre in på något annat och har den temperaturen i huset som jag vill ha. Men visst. Det hade ju varit skönt om jag tyckt 20 grader varit lagom. Som min svåger. Dom ligger på 18-20 grader och tycker det är skönt. Men jag och min fru fryser som f-n när vi är där ;)

Jag har inget problem med 20 grader egentligen. Men då blir man lätt frusen. Man kan inte gå runt barfota eller sitta i t-shirt. när det är 20 känns det mer som att luften inne är ok men att huset och golv inte riktigt är varmt på samma sätt.

Kanske kan man hålla en lägre temp i ett väl isolerat hus? Utan att man upplever det som lite för kallt.

Fast jag vill nog ha det så här oavsett =) det är ju gött! och billigt (jämförelsevis).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!