Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det nÃ¥gon här pÃ¥ forumet som är duktig pÃ¥ bÃ¥tar runt 25 - 30 fot !!  (läst 15713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Här kommer en frÃ¥ga helt utanför värmepumpsbranchen  :)

jag håller på att leta efter en båt av DC typ, jag har kikat på Bavaria, Chaparral, Sea Ray, Maxum och några fler jänkare
Finns det någon här på forumet som är riktigt duktig på vad som är bra och mindre bra på denna typ av båtar.
Ni får då gärna maila eller ringa om ni själva har något som ni kan rekomendera eller avråda ifrån.
Eller eventuellt sälja, om det nu inte är nÃ¥got skräp vill säga  ;)
MÃ¥nga tycker det är en djungel av märken och modeller i värmepumpsbranchen men det är fasiken ingenting jämfört med bÃ¥tbranchen  ;D ;D ;D
mvh
Thomas
TS Comfort AB
www.tsfs.se
ts-f@telia.com
070-7634900
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej kisse här. köp inte amerikanskt görs enligt löpandebandsprinsipen, taskig passform på inplastade delar mm. Kolla under säten och i motorrum och jämför sedan med nordiska båtar får du se skilnader.lägg helre till några kronor på en bettre beg från ett europeiskt båtbyggeri. m.v.h kisse
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
HÃ¥ller inte med ..
Det var så förr, men åtm jag anser att de Amerikanska "kvalitetsmärkena" gått om de flesta svenska !
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
Hej

Haft många motorbåtar i min ägo, från små till 35 fots motorbåtar, ingen expert men duktig tekniker
Sea Ray 27 fots , har min bror och den håller god byggkvalite.
Går bra i sjön, lite skarpare än normalt i fören så den bryter sjön bra

Viktigast jag tycker är att försöka se hur hårt båten är körd, se runt balkarnas infästning mot skrovet om du ser sprickor i gelcoaten båten kan ju gått i andra vatten innan.
Böldpest ska man leta efter under vattenlinjen, ser ut som små runda bölder och sticker man hål så kommer det vätska.
Sen är ju motorn ett kapitel för sig och förmodar du ska ha en inombordare. Sötvattenkylning ska du ha, avgaslimpor är ofta sönderrostade invändigt och detta brukar höras på avgasljudet. Volvo penta är enkla med reservdelar, aldrig varit problem med delar till dessa. Amerikanska är lite struligare att fatt i grejer men brukar ofta ha ett bra pris.
Utbytesblock amerikanska går också att handla billigt. Som exempel gav jag 10.000/st för V8-motorer för några år sedan

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Finns väl inte så mycket "svenska" båtmärken kvar vad jag vet.
vet inte om det är typ Nimbus och Storebro du tänker pÃ¥ men dom är i fel prisklass för en stackars värmepumpförsäljare  ;D
Har nu kollat på en del olika jänke båtar och det skiljer väldigt mycket i kvalite på dom jag kikat på.
Dom som verkar lite bättre rykte än andra verkar vara Chaparral, Monterey och Four Winns om man ska lyssna på dom åsikter jag har fått.
chaparral 250 och 280 Signature har sett fina ut men lite väl dyra
Har kollat en del pÃ¥ Bavaria och Fairline men dom hamnar i fel prisklass  knUp
Kommer formodligen använda bÃ¥ten  för lite egentligen sÃ¥ den fÃ¥r inte vara för dyr !!!!
Finns ett par på Blocket som verkar ha den planlösning jag letar efter som tex en Maxum 2700 SCR från 2003 och en Maxum 2800 SCR från 2000
En Larson 274 från 2005 ser också vettig ut.
är det någon som fler åsikter eller äger någon av ovanstående modeller får gärna höra av sig med komentarer.
Ni fÃ¥r gärna maila pÃ¥ ts-f@telia.com om ni inte vill hamna i debatt om vad som är bra och dÃ¥ligt  ;)

Thomas
TS Comfort AB
www.tsfs.se


.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tjena Stefan

Var och tittade pÃ¥ en Sea Ray 2700  frÃ¥n -98 av den breda modellen om det nu finns olika breda  Sc:,h
Båten var i fint skick med en 7,4 liters V8 , den var dessvärre sjövattenkyld och saknade bogpropeller vilket kändes som den behövde med den storleken och 1 motor, vet inte om hans båt drog mer än normalt men han uppskattade förbrukningen till mellan 3-4 liter per distans i marchfart vilket lät lite mycket. Den saknade även elverk/generator vilket börjar kännas som en viktig utrustning om man ska ligga ute några dagar.
kanske har fel i hur viktigt elverk egentligen är i och för sig.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
Hej Thomas

Tror det är en sådan min bror har fast den heter 270 amberjack, han har två v8-motorer i sin och toppade närmre 40 knop.
Imorterade denna från USA för ett antal år sedan när dollarn var låg
Går förbaskat bra i sjön om det blåser lite och är lite krabb sjö, lättmanövrerad med två motorer. Breda är de också, ligger bra även om man går på sidan i hamnen
Säkerheten ökar med dubbla maskiner, själv legat och guppat i östersjön för att bultarna på en remskiva på vevaxeln gick av.
Marchfart runt 20 knop är nog där den går som billigast, törstig är hans också ca 4 liter/distans.
Elverk/generator har jag aldrig behövt. Har själv haft två batteribankar med 2x60ah vardera + startbatterier till motorerna i min sista båt och klarat mig på det.
Legat mycket ute i skärgården och kanske gått in till hamn efter 4-5 dagar.
Värme bör du ha i den om man ska kunna utnyttja de en kall sommar, vet dock inte om det är så vanligt på dessa.
Framförallt bör det vara köparens marknad nu när vi är inne i oktober, kolla också på återtag, www.kvarndammen.se har ibland båtar.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hej igen stefan

Det var en Sundancer jag kikade på. Nästan 3m bred vilket gör att dom är ganska stadiga som du säger.
Visst är det säkrare att vara på sjön om man har dubbla motorer men jag är lite skraj för vad det gör med min plånbok när det är dubbla servicekostnader och nästan dubbelt så mycket om kyllimpor och allt vad det är som behöver bytas efter ett antal år.
Har kollat på kvd men där är det väldigt lite båtar nuförtiden tycker jag.
verkar vara väldigt lite folk som har hittat denna trÃ¥d eller sÃ¥ är det ingen som har dom bÃ¥tar jag kikat pÃ¥ dessvärre  knUp
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad HURTIG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Tycker att du ska ta dig en titt pÃ¥ Bayliner, de tillverkas av samma ägare som bla Sea Ray och dagens BaylinerbÃ¥tar hÃ¥ller väldigt bra klass. Tyvärr hade de tvÃ¥ Ã¥r i slutet av 80-talet där kvaliten var lite si och sÃ¥ och det har de dock fÃ¥tt lida för här i europa där det verkar vara väldigt mycket pajkastning pÃ¥ Bayliner. 2855 eller 3055 tycker jag är riktigt trevliga bÃ¥tar med fina sjöegenskaper och goda utrymmen, speciellt 3055:an. Kollar du pÃ¥ en 3055:a sÃ¥ kolla frÃ¥n -99  och framÃ¥t. Finns ganska mycket pengar att tjäna om man tar hem en bÃ¥t frÃ¥n USA.

Lycka till!
Fujitsu Nocria 14

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har faktiskt kollat pÃ¥ 3055 ett tag  Thumbsup
Ungefär som maxum 3000 SCR som ska vara premium modellerna av Bayliner 3055
Lite väl dyra dom som har funnits pÃ¥ Blocket  knUp
Om man ska ta hem från USA så gäller det att hitta någon som gått i sötvatten, kollade lite priser på dom tidigare i USA men då var dom dessvärre inte mycket billigare än här i Sverige av någon anledning.
Brunswik eller hur dom nu stavas verkar vara inblandade i en jäkla massa båtmodeller !!!
Finns det inga båthandlare här på nätet eller någon som hämtar hem från USA eller England !!!!!!

Tack för visat intresse HURTIG  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Vet om en....är väl kanske mest känd för MC-import.
men tar även hem båtar.

http://www.petersplace.se/
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är ordning pÃ¥ dig ace  ;)
Synd att du inte kan hÃ¥lla din egen bÃ¥t hel och tät  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Det är ordning pÃ¥ dig ace  ;)
Synd att du inte kan hÃ¥lla din egen bÃ¥t hel och tät  ::)
Bara ett svepskäl....  ser glassigare ut med bÃ¥ten pÃ¥ uppfarten  ;)

 ;D   ;D   ;D   ;D   ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Misstänkte att du var en sÃ¥n där bryggseglare som jagar fjortisar  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ha en bra kväll  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
FÃ¥r tacka för förslag och synpunkter som även kom via telefon  Thumbsup
Rena djungeln på båtar därute och skicket på dom är väldigt olika.
Kunderna tycker värmepumpar är rena djungeln men dÃ¥ har dom inte gett sig in i att köpa bÃ¥t  ;)
Köpte nu en Monterey 250 CR från -04 som verkade fin.
Det sitter bara den lilla V8an på 5 liter från Mercrusier så jag är lite orolig att den är för klen med lite mer folk i båten
FÃ¥r väl se i sommar hur fattig man blir pÃ¥ det man missat att kolla vid köpet  knUp
Men det är väl bara att höja prieserna lite pÃ¥ värmepumparna sÃ¥ gÃ¥r kanske bÃ¥ten ihop sig ändÃ¥  ;D

mvh
Thomas
TS Comfort AB
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!