Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur lurar jag min Nibe 1215-7 sÃ¥ att den inte värmer varmvatten ??  (läst 8234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!

Någon som vet, eller har möjlighet att kontrollera (mäta), vilken resistans som givaren för varmvattnet har vid tex 50 ºC på en Nibe 1215-7. Om någon vänlig själ har möjlighet att mäta resistansen, så slipper jag åka till stugan och göra det.
Givaren har nr 88 i manualen.

Anledningen är att jag vill "lura" min VP som jag har i mitt fritidshus så att den inte står och värmer varmvatten i "onödan".

Är jag helt fel ute, eller kan man via en växlande brytare växla till ett motstånd med en viss resistans "lura" VP'n så att den inte värmer vattnet i beredaren.
När jag kommer till stugan så växlar jag brytaren så att den känner av givare 88 i beredaren och börjar värma varmvattnet.

 
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Någon som vet, eller har möjlighet att kontrollera (mäta), vilken resistans som givaren för varmvattnet har vid tex 50 ºC på en Nibe 1215-7. Om någon vänlig själ har möjlighet att mäta resistansen, så slipper jag åka till stugan och göra det.
Givaren har nr 88 i manualen.

Anledningen är att jag vill "lura" min VP som jag har i mitt fritidshus så att den inte står och värmer varmvatten i "onödan".

Är jag helt fel ute, eller kan man via en växlande brytare växla till ett motstånd med en viss resistans "lura" VP'n så att den inte värmer vattnet i beredaren.
När jag kommer till stugan så växlar jag brytaren så att den känner av givare 88 i beredaren och börjar värma varmvattnet.
 

Den givare (NTC) jag har är avsedd för en Nibe XX30 men vad jag vet är det Nibes universalgivare, använd till det mesta, alltså även XX15, utegivare, RG10 mm.

Vid ca 22° hÃ¥ller den 3,48 kΩ och vid 51° bara 1,26 kΩ.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Välj en resistans pÃ¥ högst 1,2 kΩ sÃ¥ tror VP:n att det är rejält med VV.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
En frÃ¥ga bara, hur gÃ¥r det med legionellahöjningen dÃ¥   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
En frÃ¥ga bara, hur gÃ¥r det med legionellahöjningen dÃ¥   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...

Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!

Den givare (NTC) jag har är avsedd för en Nibe XX30 men vad jag vet är det Nibes universalgivare, använd till det mesta, alltså även XX15, utegivare, RG10 mm.

Vid ca 22° hÃ¥ller den 3,48 kΩ och vid 51° bara 1,26 kΩ.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Välj en resistans pÃ¥ högst 1,2 kΩ sÃ¥ tror VP:n att det är rejält med VV.

Om det är sÃ¥ att det är samma givare i XX30 som i XX15, sÃ¥ kan jag ju kolla pÃ¥ min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Om det är sÃ¥ att det är samma givare i XX30 som i XX15, sÃ¥ kan jag ju kolla pÃ¥ min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstÃ¥nd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!

Om det är sÃ¥ att det är samma givare i XX30 som i XX15, sÃ¥ kan jag ju kolla pÃ¥ min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstÃ¥nd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.

Ok. Jag fÃ¥r ta med mig ett motstÃ¥nd pÃ¥ 1,2 kΩ nästa gÃ¥ng jag Ã¥ker dit.
Tack för info´n.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..

Om det är sÃ¥ att det är samma givare i XX30 som i XX15, sÃ¥ kan jag ju kolla pÃ¥ min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstÃ¥nd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.

Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 k? nästa gång jag åker dit.
Tack för info´n.


Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!

Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..

Det här blir enklare och enklare :)
Jag trodde att det måste finnas en givare för att slippa larm, men så kanske det inte är.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0

Om det är sÃ¥ att det är samma givare i XX30 som i XX15, sÃ¥ kan jag ju kolla pÃ¥ min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstÃ¥nd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.

Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 k? nästa gång jag åker dit.
Tack för info´n.


Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..
Är du säker på att det bara är att bryta respektive koppla in brytaren? Måste man inte starta om styrsystemet för att den skall känna av driftläget?
En annan fråga i sammanhanget är följande:
när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?
Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
En annan fråga i sammanhanget är följande:
när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?
Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?

///AndersA

Hastigheten på korrosionen beror på flera olika faktorer där temperatur och syremängd är ett par element. Vid stillastående syrefattigt vatten har du lite korrosion medans syrerikt vatten ger hög korrosion. Även temperaturen inverkar. Hög temperatur ger hög korrosion om det finns gott om syre i vattnet.


Jag tror iaf att om du stänger av VVB så kommer den lägre temperaturen att "spara" beredaren.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur lurar jag min Nibe 1215-7 så att den inte värmer varmvatten ??
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2007, 10:46:49 »
Blir nog en del skvättande ur säkerhetsventilen på VV varje gång vattnet ska upp i temp, men det är ju inget farligt.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
En annan fråga i sammanhanget är följande:
när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?
Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?

///AndersA

Hastigheten på korrosionen beror på flera olika faktorer där temperatur och syremängd är ett par element. Vid stillastående syrefattigt vatten har du lite korrosion medans syrerikt vatten ger hög korrosion. Även temperaturen inverkar. Hög temperatur ger hög korrosion om det finns gott om syre i vattnet.


Jag tror iaf att om du stänger av VVB så kommer den lägre temperaturen att "spara" beredaren.
Låter rimligt , är benägen att hålla med.
//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
En frÃ¥ga bara, hur gÃ¥r det med legionellahöjningen dÃ¥   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...

Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.

StillastÃ¥ende vatten med temperatur 30°C-40°C .....är utmärkta förhÃ¥llanden för legionellatillväxt. 

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur lurar jag min Nibe 1215-7 så att den inte värmer varmvatten ??
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2007, 13:46:56 »
Korrisionen INNIFRÅN borde rimligtvis minska med minskande temperatur, medans korrisionen UTIFRÅN skulle kunna öka om det blir kondensfukt som lyckas ta sig igenom isoleringen in till beredaren.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Korrisionen INNIFRÅN borde rimligtvis minska med minskande temperatur, medans korrisionen UTIFRÅN skulle kunna öka om det blir kondensfukt som lyckas ta sig igenom isoleringen in till beredaren.

Kan det verkligen bli ett problem tro? När man inte är där så tappar man ju inget varmvatten och då borde ju rimligtvis inte vattnet i beredaren bli såpass kallt att kondensering kan uppstå.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur lurar jag min Nibe 1215-7 så att den inte värmer varmvatten ??
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2007, 14:51:43 »
Korrisionen INNIFRÅN borde rimligtvis minska med minskande temperatur, medans korrisionen UTIFRÅN skulle kunna öka om det blir kondensfukt som lyckas ta sig igenom isoleringen in till beredaren.

Kan det verkligen bli ett problem tro? När man inte är där så tappar man ju inget varmvatten och då borde ju rimligtvis inte vattnet i beredaren bli såpass kallt att kondensering kan uppstå.

Njaee... knappast. Det var därför jag skrev "skulle kunna".
Men det ar klart en lång period av kallt väder följt av varmt och fuktigt så.
Sen måste det vara "öppet" in till beredaren, så helkapslade dito i uretanskum eller frigolit lär klara sig bra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
En frÃ¥ga bara, hur gÃ¥r det med legionellahöjningen dÃ¥   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...

Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.

StillastÃ¥ende vatten med temperatur 30°C-40°C .....är utmärkta förhÃ¥llanden för legionellatillväxt. 

Det är helt rätt en om beredaren är avslagen kommer vattnet att hålla samma temperatur som rummet. Har man då 18gr i rummet så kommer legionellatillväxten att vara nästan obefintlig. När man sen ska börja använda beredaren får man se till att höja upp den till 65gr under någon timme (och kanske därefter spola rent ledningarna) så ska det inte vara någon risk.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
En frÃ¥ga bara, hur gÃ¥r det med legionellahöjningen dÃ¥   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...

Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.

StillastÃ¥ende vatten med temperatur 30°C-40°C .....är utmärkta förhÃ¥llanden för legionellatillväxt. 


Det är helt rätt en om beredaren är avslagen kommer vattnet att hålla samma temperatur som rummet. Har man då 18gr i rummet så kommer legionellatillväxten att vara nästan obefintlig. När man sen ska börja använda beredaren får man se till att höja upp den till 65gr under någon timme (och kanske därefter spola rent ledningarna) så ska det inte vara någon risk.

/Johan


Läser man Boverkets informationsblad om legionella/legionärssjuka, så finner man följande.

Optimal tillväxt 20°C-45°C.

Vid 38°C trivs de som bäst.

Sanering av vattensystem 70°C-80°C i 5-30 minuter.

Avdödning 45°C-60°C.

Under 20°C vilar de d.v.s. ingen avdödning sker men heller ingen tillväxt.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Läser man Boverkets informationsblad om legionella/legionärssjuka, så finner man följande.

Optimal tillväxt 20°C-45°C.

Boverket skriver inte  "Optimal tillväxt 20°C-45°C" utan det stÃ¥r "Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C." och "mellan 20 och 45 grader förökar dom sig och bäst trivs de kring 38 grader"

/Herr Wisser Besser
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Läser man Boverkets informationsblad om legionella/legionärssjuka, så finner man följande.

Optimal tillväxt 20°C-45°C.

Boverket skriver inte  "Optimal tillväxt 20°C-45°C" utan det stÃ¥r "Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C." och "mellan 20 och 45 grader förökar dom sig och bäst trivs de kring 38 grader"

/Herr Wisser Besser

Skärmdump från Boverkets informationsblad.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag ser vad du menar och förstÃ¥r vad som skrivs Ã¤ven om jag tolkar bilden annorlunda.

Jag tror inte att gradtalet och texten hör ihop även om dom är skrivna "tillsammans". Som jag ser det betecknar gradtalet området där tillväxt sker medans texten markerar en punkt på skalan och hör ihop med 38 ºC som står på andra sidan av "termometern"

« Senast ändrad: 07 maj 2007, 13:01:30 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Eftersom folk dör av den här bakterien, så är det viktigt att de som har fundering på att stänga beredaren förstår vad som kan hända.

En avstängd beredare med 50°C, betyder att vattnet är stillastående i veckor med temperaturen 20°C-45°C, beroende på omgivningstemperatur och isolering.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
FörstÃ¥r inte riktigt vitsen med att stänga av varmvattnet.  Sc:,h Under förutsättning att värmepumpen stÃ¥r i ett utrymme som ska hÃ¥llas uppvärmt/frostfritt kommer ju den värme som läcker frÃ¥n varmvattenbehÃ¥llaren ändÃ¥ till nytta.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
FörstÃ¥r inte riktigt vitsen med att stänga av varmvattnet.  Sc:,h Under förutsättning att värmepumpen stÃ¥r i ett utrymme som ska hÃ¥llas uppvärmt/frostfritt kommer ju den värme som läcker frÃ¥n varmvattenbehÃ¥llaren ändÃ¥ till nytta.

Kan jag hålla med om. Kan iofs finnas en risk att man får förhöjd tillväxt av legionella i "gränszonen" mellan uppvärmt och avsvalnat vatten i VV ledningen. Men spolar man ur ledningen så borde dessa antingen dö av värmen eller helt enkelt spolas ur ledningen.


Eftersom folk dör av den här bakterien, så är det viktigt att de som har fundering på att stänga beredaren förstår vad som kan hända.

En avstängd beredare med 50°C, betyder att vattnet är stillastående i veckor med temperaturen 20°C-45°C, beroende på omgivningstemperatur och isolering.

Det finns alltid en risk med detta. Jag tror inte risken är större i en VVB som är avstängd kontra kallvattenledningar med stillastående vatten. Risken är nog snarare mindre i VVB. Det vatten som finns i VVB har ju trots allt varit uppvärmt tidigare med påföljande avdödning av legionella. De bakterier som finns i KV ledningen ska inte kunna ta sig in i VVB i någon större mängd då backventilen borde sluta tätt. Ett litet läckage kommer förvisso att finnas då VVB svalnar men det är minimalt (beroende på storlek på VVB).

Men som jag skrev tidigare så kan man minska risken
När man sen ska börja använda beredaren får man se till att höja upp den till 65gr under någon timme (och kanske därefter spola rent ledningarna) så ska det inte vara någon risk.

Sen tror jag inte man ska överdriva risken att smittas.  Med tanke pÃ¥ hur mÃ¥nga elektriska VVB som stängs av i vÃ¥ra sportstugor när ingen är där borde det ju finnas massor av legionellafall.
Finns det något dokumenterat fall i Sverige där en person smittats i villa/sportstuga?

De få fall jag sett har det antingen varit i simhallar eller kontor/industri. I några fall har det varit i flerfamiljshus med VVC

/Johan

« Senast ändrad: 07 maj 2007, 17:28:20 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Nu har jag satt in ett motstÃ¥nd pÃ¥ 1,2 kΩ och en omkopplare att växla mellan.
Fungerar utmärkt. 1,2 kΩ motsvarar 47 ºC-igt varmvatten.

Nu kan VP'n stå där och tro att den har 47 ºC på varmvattnet hur länge som helst.

När jag kommer till stugan slår jag om omkopplaren så att NTC-motståndet känner av den verkliga temperaturen i VVB.
Jag tror att jag kan ta kostnaden för att köra "legionellahöjning" när jag är i stugan.

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!