0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som vet, eller har möjlighet att kontrollera (mäta), vilken resistans som givaren för varmvattnet har vid tex 50 ºC på en Nibe 1215-7. Om någon vänlig själ har möjlighet att mäta resistansen, så slipper jag åka till stugan och göra det.Givaren har nr 88 i manualen.Anledningen är att jag vill "lura" min VP som jag har i mitt fritidshus så att den inte står och värmer varmvatten i "onödan".Är jag helt fel ute, eller kan man via en växlande brytare växla till ett motstånd med en viss resistans "lura" VP'n så att den inte värmer vattnet i beredaren.När jag kommer till stugan så växlar jag brytaren så att den känner av givare 88 i beredaren och börjar värma varmvattnet.
En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...
Den givare (NTC) jag har är avsedd för en Nibe XX30 men vad jag vet är det Nibes universalgivare, använd till det mesta, alltsÃ¥ även XX15, utegivare, RG10 mm.Vid ca 22° hÃ¥ller den 3,48 kΩ och vid 51° bara 1,26 kΩ.Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Välj en resistans pÃ¥ högst 1,2 kΩ sÃ¥ tror VP:n att det är rejält med VV.
Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.
Citat från: Gla skrivet 02 maj 2007, 21:17:08Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20. Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.
Citat från: Bobo skrivet 02 maj 2007, 21:20:05Citat från: Gla skrivet 02 maj 2007, 21:17:08Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20. Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 k? nästa gång jag åker dit.Tack för info´n.
Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..
Citat från: Gla skrivet 02 maj 2007, 21:35:59Citat från: Bobo skrivet 02 maj 2007, 21:20:05Citat från: Gla skrivet 02 maj 2007, 21:17:08Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20. Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 k? nästa gång jag åker dit.Tack för info´n.Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..
En annan fråga i sammanhanget är följande:när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?///AndersA
Citat från: AndersA skrivet 03 maj 2007, 08:14:39En annan fråga i sammanhanget är följande:när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?///AndersAHastigheten på korrosionen beror på flera olika faktorer där temperatur och syremängd är ett par element. Vid stillastående syrefattigt vatten har du lite korrosion medans syrerikt vatten ger hög korrosion. Även temperaturen inverkar. Hög temperatur ger hög korrosion om det finns gott om syre i vattnet. Jag tror iaf att om du stänger av VVB så kommer den lägre temperaturen att "spara" beredaren.
Citat från: pricken skrivet 02 maj 2007, 21:06:28En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.
Korrisionen INNIFRÅN borde rimligtvis minska med minskande temperatur, medans korrisionen UTIFRÅN skulle kunna öka om det blir kondensfukt som lyckas ta sig igenom isoleringen in till beredaren.
Citat från: maha6305 skrivet 03 maj 2007, 13:46:56Korrisionen INNIFRÅN borde rimligtvis minska med minskande temperatur, medans korrisionen UTIFRÅN skulle kunna öka om det blir kondensfukt som lyckas ta sig igenom isoleringen in till beredaren.Kan det verkligen bli ett problem tro? När man inte är där så tappar man ju inget varmvatten och då borde ju rimligtvis inte vattnet i beredaren bli såpass kallt att kondensering kan uppstå.
Citat från: Gla skrivet 02 maj 2007, 21:13:14Citat från: pricken skrivet 02 maj 2007, 21:06:28En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.Stillastående vatten med temperatur 30°C-40°C .....är utmärkta förhållanden för legionellatillväxt.
Citat från: Lexus skrivet 03 maj 2007, 13:40:02Citat från: Gla skrivet 02 maj 2007, 21:13:14Citat från: pricken skrivet 02 maj 2007, 21:06:28En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.Stillastående vatten med temperatur 30°C-40°C .....är utmärkta förhållanden för legionellatillväxt. Det är helt rätt en om beredaren är avslagen kommer vattnet att hålla samma temperatur som rummet. Har man då 18gr i rummet så kommer legionellatillväxten att vara nästan obefintlig. När man sen ska börja använda beredaren får man se till att höja upp den till 65gr under någon timme (och kanske därefter spola rent ledningarna) så ska det inte vara någon risk./Johan
Läser man Boverkets informationsblad om legionella/legionärssjuka, så finner man följande.Optimal tillväxt 20°C-45°C.
Citat från: Lexus skrivet 04 maj 2007, 14:18:39Läser man Boverkets informationsblad om legionella/legionärssjuka, så finner man följande.Optimal tillväxt 20°C-45°C.Boverket skriver inte "Optimal tillväxt 20°C-45°C" utan det står "Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C." och "mellan 20 och 45 grader förökar dom sig och bäst trivs de kring 38 grader"/Herr Wisser Besser
Förstår inte riktigt vitsen med att stänga av varmvattnet. Under förutsättning att värmepumpen står i ett utrymme som ska hållas uppvärmt/frostfritt kommer ju den värme som läcker från varmvattenbehållaren ändå till nytta.
Eftersom folk dör av den här bakterien, så är det viktigt att de som har fundering på att stänga beredaren förstår vad som kan hända.En avstängd beredare med 50°C, betyder att vattnet är stillastående i veckor med temperaturen 20°C-45°C, beroende på omgivningstemperatur och isolering.
När man sen ska börja använda beredaren får man se till att höja upp den till 65gr under någon timme (och kanske därefter spola rent ledningarna) så ska det inte vara någon risk.