Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #15 skrivet: 05 december 2012, 22:44:33 »
När jag kollade mer noggrant på nätet stod det 8.5kW värmepump med 6kw elpatron.

Kanske finns olika modeller av villa 75 vad vet jag.

DEt skulle i så fall kunna förklara varför deltat inte ökar mer när tillskottet går in.

Mitt hus är på ungefär samma yta men till stor del två våningar och kanske lite nyare isoleringsstandard och en fungerande FTX. Jag drar vid -10 grader 7-8kW enligt mina så här på kvällskvisten grova beräkningar.

Det vore således inte orimligt att ni drar mer än så och därmed mer än de 8.5kW som er värmepump kan avge.
Om den stegar i 3 steg med 6kw är det 2kw per steg och du låg med två steg alltså 4kW vilket ger ca 12kW och mer än så tycker man ju inte att den borde dra... men visst.. en gammal skola..

I så fall kanske värmepumpen faktiskt fungerar som den ska. Men att du vid strängkyla behöver dubbelt så mycket effekt som värmepumpen ger på egen hand.

Dvs läge för ett borrhål till och en dubbelt så stor värmepump när nuvarande rasar. Om du inte ska dö den berömda kWh-döden.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #16 skrivet: 06 december 2012, 21:23:57 »
Jaha, dÃ¥ har pumpkillen varit här idag och avgivit dom. Han körde lite tester men kunde inte hitta nÃ¥got som skulle peka pÃ¥ att det är nÃ¥got fel pÃ¥ VP, precis som vi var rädda för. Jag pratade även med en annan pÃ¥ företaget som hade en vag aning om att pumpen nog egentligen dimensionerades för hela byggnaden, och att tidigare ägare dragit ner tempen i skoldelen under vintern.  :(

Jag fick även lite data om pumpen, den är på 7,5 kW med tillsats1 på 3 kW och tillsats2 på 6 kW. Att köra på steg 3 innebär då 9 kW (!) och det fick vi reda på att våra säkringar inte är dimensionerade för...! Så nu är steg 3 avstängt igen.

Men nu till något underligt i sammanhanget. Eftersom jag varit hemma hela dagen idag så har jag kunnat övervaka pumpen lite mer, och innan pumpkillen kom så skruvade jag ner en av radiotorerna till minsta i skolsalen, den ligger sist på systemet, bara för att testa lite. Jag vet inte om det berodde på det, eller att solen legat på ganska bra idag, men faktum är att tempen i vardagsrummet steg lite grann till ca 22 grader. När jag då gick ner och kollade pumpen så hade integralen ökat till -723, något jag inte sett sen jag började kolla lite extra på den.

När sen pumpkillen var här hade det ökat ytterligare och låg runt -160 eller däromkring. Men efter att han kört testerna och dessutom stängt av steg 3 så började det sjunka igen. Vi ställde även ner kurvan från 43 till 40 eftersom det ändå inte verkade göra nån skillnad. Vid 15-tiden, ett par timmar efter hans besök såg värdena ut så här:

Temp ute = -8
Integral = -760
Framledning = 46(49)
Retur = 38(55)
Brine ut/in = -5/0
Varmvatten = 47
Drifttid:
VP = 21353
Tillsats1 = 2836
Tillsats2 = 759
Varmvatten = 1654

Nu pÃ¥ kvällen har det blivit kallare ute, runt -15 nu, men vi märker ingen skillnad inomhus, nu har vi 21 grader knepigt nog.  Sc:,h Vi hade ju förväntat oss att det skulle bli kyligare nu när steg3 inte längre körs. Värdena nu kl  21.15:

Temp ute = -15
Integral = -760
Framledning = 46(54)
Retur = 38(55)
Brine ut/in = -5/0
Varmvatten = 50
Drifttid:
VP = 21359
Tillsats1 = 2836
Tillsats2 = 765
Varmvatten = 1654

Det blir till att hÃ¥lla koll pÃ¥ de här värdena framöver,  men vi fÃ¥r nog räkna med att kilowattimmarna drar iväg den här vintern, det har redan gÃ¥tt snart 400 kW pÃ¥ lite mer än ett och ett halvt dygn. Kommer väl att sänka tempen mer i skoldelen ocksÃ¥, troligtvis.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #17 skrivet: 07 december 2012, 09:35:36 »
Suck. Nu ringde frugan och sa att det var kallt hemma igen, ca 16 grader inomhus och nästan ljummet i radiotorerna. Jag märkte redan inatt att värmen sjönk.

Visst har det blivit kallare ute, ca -18 imorse, men det var ju bra värme inomhus igår kväll. Kan det vara nåt med nattsänkningen? Den är iofs bara ställd till 1 så jag tycker inte det borde göra så stor skillnad?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #18 skrivet: 07 december 2012, 11:21:46 »
det är nog bara faktorn TID.

det tar ett tag att kyla ner ett hus. Speciellt om man ligger hyfsat nära gränsen att klara av värmebehovet.

Ni bör släcka ner de delar ni inte använder. och eller säkerställa att ni har säkring nog för att ge det tillskott ni behöver.

Vid -18 är ert effektbehov större än 13,5kw vilket låter fullständigt naturligt och korrekt.
effektbehov vid DUT är nog mer troligt kring 17kW.

När ni kört en vinter kan ni titta på hur mycket spets som krävts och jämföra detta med hur mycket det skulle kosta att borra ett till hål och byta ut värmepumpen till en av bättre anpassad storlek. (om ni nu har för avsikt att använda hela ytan som uppvärmd boyta).

Andra alternativ är att isolera huset bättre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #19 skrivet: 08 december 2012, 11:06:48 »
Tack för svaren, David, din hjälp uppskattas verkligen!

Jag har lite fler funderingar, men just nu vill jag avvakta lite och se om det stabiliserar sig efter att vi skruvat ner värmen i skoldelen.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2013, 21:40:44 »
Jag Ã¥teruppväcker trÃ¥den med nÃ¥n slags mÃ¥nadssammanfattning...  :-\

Sedan sist har det varit mestadels milt väder, oftast pendlat runt 0 °C men ändå går TS igång då och då. Om mina beräkningar stämmer så har VP gått med TS ca 68% av tiden, och den totala elförbrukningen (inkl. hushållsel) har landat på strax under 5000 kWh. Sedan 31 januari ifjol har drifttiden på steg 2 nästan fördubblats, från 543 timmar till 927 (varav ca 200 i december) och jag kan inte förstå varför?! En snabb beräkning gav följande drifttider:

Fram tills 120131:
VP    355 h/mÃ¥n
TS1    47,5 h/mÃ¥n
TS2    10,5 h/mÃ¥n
VV     26 h/mÃ¥n

Mellan 120131-121231:
VP    324 h/mÃ¥n
TS1   56,5 h/mÃ¥n
TS2   35 h/mÃ¥n
VV    29 h/mÃ¥n

 :o

Jag har haft (nästan) daglig koll av värdena, och bara kortare perioder har integralen kommit upp i över -400. Sedan vi sänkte värmen i skoldelen (ligger nu på 14-15 °C) så är skillnaden mellan framledning och retur endast 3-4 grader, låter det vettigt?
Jag bifogar mina avläsningar i en xls-fil ifall nån är intresserad och kan se nåt som sticker ut.

Under jul fick vi höra av en bekant som kollat med en släkting som jobbade på Thermia att vår modell gick ur sortimentet för 10 år sen (eller t.o.m. mer), vilket låter helskumt eftersom den installerats 2007. Nån som kan bekräfta detta?

Just nu funderar vi en hel del fram och tillbaka hur vi ska göra. Vi fÃ¥r flera vitt skilda rÃ¥d, allt ifrÃ¥n att installera luftvärmepump/ar eller kamin/er som komplement, till att kasta ut vp:n och installera pellets. Förslaget frÃ¥n de som installerat värmepumpen var, precis som David skriver, att byta ut den till en större samt borra ytterligare ett hÃ¥l. Tilläggsisolering är det dock ingen som nämner, märkligt nog!  ::)
Vi väger för- och nackdelar mot varann, t.ex. skulle en pelletspanna få upp värmen i källaren samt vara bra för skorstenen, men å andra sidan kräver den mer jobb...

Just ja, vi märker även att radiatorsystemet tappar tryck, och att vi måste fylla på lite då och då. Lite vatten har runnit ut genom skvallerröret (kanske 1½ liter när jag tömde nu), men jag är osäker på om det är tillräckligt för att motsvara det förlorade trycket.

Suck, jag förstår nu vad David menade med kilowattdöden... :(

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2013, 22:35:47 »
Har inte följt din tråd, och kan inte dina förutsättningar, men jag rekommenderar verkligen isolering om det är realiserbart.
Visserligen sparar du "mindre" kWh nu när du har VP än utan med en sån åtgärd men det är en investering, som är en engångskostnad.
Ekonomiskt bästa stället att isolera är taket, sedan väggarna och sist fönster.
Som du kan se i min profil nedan så satte jag in en "klen" VP och grunnt hål innan isolering, men det halverade totalförbrukningen. Hade då många TStimmar första året. Efter färdig isolering så halverade jag förbrukningen en gång till. Räknar man bort 6MWh hushållsel så är förändringarna ännu större. Har inte haft behov av TS (elpatrontillskott) heller efter isoleringen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2013, 06:39:27 »
Hej! Vet om du fick någon servicerapport på vad din servicekille gjorde när han var där för din kb diff ligger lite högt där 0-5 och undrar om han gjorde rent smutsfiltret.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2013, 19:18:52 »
bopakoster;
Intressant att se förändringen. Fasaden behöver ny brädfodring, och då kommer vi att se över isoleringen där. Vi har även gamla fönster som behöver bytas på sikt. Vindsutrymmet kan förstås också ses över.

måle10;
Nej, någon servicerapport fick vi inte, och det står bara "kontroll av värmepump" på fakturan. Filtret rengjordes i samband med service 31 januari 2012. KB-diffen var likadan när servicekillen var här och han verkade inte tycka att det var något konstigt med det, men jag ska nämna det för dem nästa gång jag pratar med dem.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2013, 19:29:44 »
Var har du din pump?

Har du nytta av den "spillvärme" den avger, eller står den så att allt blir förlust? Isf. kan du kanske se över den närmsta kringisoleringen för att få större andel värme dit du behöver den...

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2013, 23:52:25 »
Suck. Nu ringde frugan och sa att det var kallt hemma igen, ca 16 grader inomhus och nästan ljummet i radiotorerna. Jag märkte redan inatt att värmen sjönk.

Visst har det blivit kallare ute, ca -18 imorse, men det var ju bra värme inomhus igår kväll. Kan det vara nåt med nattsänkningen? Den är iofs bara ställd till 1 så jag tycker inte det borde göra så stor skillnad?
Hur ljumna är radiatorerna? Och om du såg en positiv effekt av att sänka kurvan, vad händer om du sänker ytterligare? Jag kan inte Termia men dina inlägg ger en känsla av att pumpen lägger av och bara kör tillskott, i vissa lägen. Det kanske inte är nåt problem nu men det ska ju bli kallare senare i veckan.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #26 skrivet: 06 januari 2013, 17:23:30 »
En sak till som slog mig om du vill ha en snabb besparing, och minskat patrontillskott:

Tar ert varmvatten slut, eller rättare sagt har du utrymme att sänka topptempen på det några grader? Du får då mer VP-tid till själva värmen, och kan förhoppningsvis slippa patronen X antal procent av den tiden du nu behöver den.

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2013, 17:32:04 »
Hur ljumna är radiatorerna? Och om du såg en positiv effekt av att sänka kurvan, vad händer om du sänker ytterligare? Jag kan inte Termia men dina inlägg ger en känsla av att pumpen lägger av och bara kör tillskott, i vissa lägen. Det kanske inte är nåt problem nu men det ska ju bli kallare senare i veckan.

Sedan det inlägget du svarade på har vi sänkt temperaturen i skoldelen (huset är en gammal skola) och visserligen fått en stabilare temp inomhus, men tillskottet går på tok för mkt ändå. Vi har även justerat ner kurvan lite grann så som den var när vi flyttade in i huset, vi får väl se hur det blir när det blir kallare igen.

Såvitt jag kan avläsa så går pumpen hela tiden, eller kan den visa fel drifttid?

Utloggad Spyder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #28 skrivet: 06 januari 2013, 17:38:02 »
Var har du din pump?

Har du nytta av den "spillvärme" den avger, eller står den så att allt blir förlust? Isf. kan du kanske se över den närmsta kringisoleringen för att få större andel värme dit du behöver den...

Nja, pumpen stÃ¥r i källaren, och där är det lite för kallt som det är. Det finns bara ett element i hela källaren (som sattes in samtidigt som VP), sÃ¥ ev. spillvärme kan nog behövas där...  :-\

En sak till som slog mig om du vill ha en snabb besparing, och minskat patrontillskott:

Tar ert varmvatten slut, eller rättare sagt har du utrymme att sänka topptempen på det några grader? Du får då mer VP-tid till själva värmen, och kan förhoppningsvis slippa patronen X antal procent av den tiden du nu behöver den.

Intressant, vi är bara två i hushållet, och använder inte mycket varmvatten, så det kan helt klart vara värt att titta på. Undrar bara hur man ställer in det...? Jag kanske ändå får ta hit en servicekille igen för att se över smutsfilter, och då kanske han kan visa hur man gör. Tack för tipset!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2013, 17:51:51 »
Jag kan inte din pump, men garanterat finns det någon här som vet hur att göra. Mest troligt är iaf. att du kan flytta gränserna både för när den skall börja göra VV, och när den är nöjd. Testa förskjuta alltihop säg tre grader neråt och ha det så några dagar. Det är billigare att värma kallare vatten än varmare...

Vi är fyra i hushållet som duschar dagligen och ingen har märkt av att jag ändrat 3 °C.

Jag har också endast ett element i min källare, och det har alltid varit vidöppet och lyckats hålla runt kanske 16 °C i närområdet, nu i vinter stängde jag av det helt och tempen sjunker inte till lägre än runt 11 °C i vilket fall. Behöver du inte värmen så testa stäng av och se var du "landar", det är lika obehagligt med 11 °C som 16 °C... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!