Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump/markollektor m.m i tillbyggt torp  (läst 1690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diskoper

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Krusenberg, Uppsala
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Värmepump/markollektor m.m i tillbyggt torp
« skrivet: 07 april 2007, 10:41:40 »
Hej!

Vi bygger till ett torp om 50kvm markyta med ett "nytt" gammalt torp, som är lika stort. Till detta kommer en hall/entré och en glasveranda om totalt 25 kvm. Total yta i slutänden blir cirka 125 kvm markplan + 70 kvm övervåning.

I dagsläget har vi elradiatorer plus kakelugn och vedspis. När det nya huset är klart kommer det vara lite jobbigt att springa runt och elda kakelugnar, därför blir det någon form av värmepump (och golvvärme i nya husdelarna).

De flesta av mina frÃ¥gor är säkert besvarade i andra trÃ¥dar. Tipsa mig gärna om dom eller vad jag ska söka pÃ¥! Det är lurigt att söka när man in vet vad man vill veta..  ;)

x) Jag vill ha frånluft i huset eftersom jag tror det kan bli dålig luftväxling när vi drar ner på eldandet. Frånluften bör ju utnyttjas i värmeanläggningen.

x) Eftersom vi kommer ha eldstäder i alla huskroppar kan vi kompletteringselda vid låga temperaturer.

x) Gräva kan jag göra själv, och tomten är stor, men tyvärr får jag nog inte plats med vanlig kollektorslang då det är mycket sten och kuperat. Kan däremot kanske få ner någon kompaktvariant.

x) Utrymme för ev. ackumulatortankar finns i en stenkällare 4 meter från det nya huset. Det skulle kunna gå att dra en kulvert dit och placera värmepump, vvb osv där (källaren är 35kvm så vi tänker mura en vägg och göra en inre del på cirka 15kvm att ha som jordkällare och ha den yttre delen som förråd).

Det här låter ju som om vi ska satsa på tex IVT 495 Twin eller en luft/vattenpump, men funderingarna är:

1) Hur funkar kompaktjordkollektor jämfört med borrhål.
2) Om vi räknar med att stöd-elda vid sträng kyla, kan en luft/vattenpump vara ett bra alternativ?
3) Kan jag nyttja frånluften på något bra sätt med en luft/vattenpump?
4) IVT Optima (luft/vatten) är förberedd för att kunna samköras med annan värmekälla. Kan man göra en sådan lösning med en 495 Twin (eller annan motsvarande pump)?

Bonusfrågan:
Det vore finfint om man la in slingor i kakelugnen när man murar upp den på nytt. På så vis skulle man kunna cirkulera värmebärare i kakelugnen. Men vad för material kan rören vara av så de inte går sönder, och vad krävs av styrsystemet..?

Som sagt, en del av det här har väl avhandlats förr. Tar gärna emot tips på andra trådar.

/per
Torp från mitten av 1800-talet. Krusenberg, Uppsala.
Snart tillbyggt med ytterligare ett torp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump/markollektor m.m i tillbyggt torp
« Svar #1 skrivet: 07 april 2007, 14:27:52 »
Ska du ha någon form av frånluftåtervinning så bör VP:n stå i huset, det blir väl lite knepigt att dra frånluften i en kulvert. Satsa annars på antingen vanlig mekanisk frånluft eller FTX om du vill ha din VP i stenkällaren samt vanlig jordvärme.

Mitt spontana råd är annars att skippa kollektor och skaffa en Comfortzone eller Mecmaster FLVP. Comfortzone finns i storlekarna 5 och 6,5 kW och Mecmaster som 4,5 kW att jämföra med IVT495 som maxar 4 kW. Ditt hus som får totala ytan 195 m2 behöver nog en Comfortzone CE65.

Frånluftsvärmepumpar funkar bra ihop med luftburen kamin eller kakelugnseldning. Det går säkert att värma radiatorvattnet med någon form av slinga i kakelugnen men det ger inte mer då VP:ns effektivitet sjunker med högre temp på radiatorvattnet. Jag anser det är bättre att stötta en VP med ren luftburen värme vid sträng kyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump/markollektor m.m i tillbyggt torp
« Svar #2 skrivet: 07 april 2007, 16:33:36 »
Var i landet bor du?
Är det i södra delarna av landet kan en luft/vattenvärmepump fungera bra också men har du ändå tänkt dra ventilationsanläggning så blir nog det mest ekonomiska någon av de pumar CarlN räknade upp.

Utan ventilationsanläggning så skulle en eller ett par bra luftvärmepumpar kunna fungera rätt bra i kombination med vededning under kalla dagar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad diskoper

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Krusenberg, Uppsala
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump/markollektor m.m i tillbyggt torp
« Svar #3 skrivet: 09 april 2007, 07:19:49 »
Ska du ha någon form av frånluftåtervinning så bör VP:n stå i huset, det blir väl lite knepigt att dra frånluften i en kulvert.
Yep. Det slog mig också efter att ha postat inlägget.

Mitt spontana råd är annars att skippa kollektor och skaffa en Comfortzone eller Mecmaster FLVP.
Tack för tipset! Har kikat lite på deras hemsidor och det ser ju lovande ut.

Min fundering när man kör enbart FLVP är hur mycket luft man omsätter? Går det inte åt mycket mer luft än man vill ventilera ut från huset? Om det är så måste man ju värma mycket mer luft än vad som behövs?

Var i landet bor du?
Bor strax söder om Uppsala. Har lagt till det i min signatur nu..  Thumbsup

/per
Torp från mitten av 1800-talet. Krusenberg, Uppsala.
Snart tillbyggt med ytterligare ett torp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump/markollektor m.m i tillbyggt torp
« Svar #4 skrivet: 09 april 2007, 07:27:47 »
Min fundering när man kör enbart FLVP är hur mycket luft man omsätter? Går det inte åt mycket mer luft än man vill ventilera ut från huset? Om det är så måste man ju värma mycket mer luft än vad som behövs?

De FLVP som jag nämnde omsätter inte mer luft än de konventionella pumparna, skillnaden är att de kyler avluften ner till -20 ºC stället för till någon plusgrad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!