Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 512 E gammalt borrhÃ¥l. Är det rätt val av pump ?  (läst 6537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Mycket samlad kunskap och erfarenhet på detta förträffliga forum och jag är väldigt tacksam för de som tar sig tid att reflektera över pumpval.
Till hösten åker min gamla Thermia 105 ut och ersätts av IVT 512 E som enligt uppgift är identisk med Bosch 6000?.
En del skriver i sina bedömningar detta är en skitpump som inte är färdigutvecklad, andra skriver förträfflig värmepump. Vad gäller?
Har inte sett kalkylen eller beräkningen ännu, men med tanke på att befintligt borrhål om 174 m används har jag fått intryck av att varvtalsstyrt är att föredra.
Huset ligger i Stockholm, 340 kvm, by 1929, total Ã¥rsförbrukning  20 000 kwh
« Senast ändrad: 20 februari 2021, 21:01:41 av Permo »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2021, 17:29:23 »
Uppskattningsvis verkar det lagom med minst 260 m borrdjup och runt 16 kW värmepump enligt dimensioneringsprogrammet om man vill minimera el-tillsatsen till några hundra kWh per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2021, 21:25:30 »
Hej Josth
Ok men nu har jag bara 174 m och vill gärna slippa borra djupare.
Min gamla Thermia är en riktig arbetshäst och helst skulle jag välja något liknande och inte varvtalsstyrt. Det är däremot svårt att läsa sig till vad som är bäst. För hög effekt innebär problem har jag förstått samtidigt som dagens värmepumpar är effektivare än min 20 år gamla Thermia så enligt säljare räcker 8 - 10 kw på ny värmepump?
IVT Geo kostar väl nästan 40 000 kr mer än t ex Greenline start/stopp?
Jag har redan varmvattenberedare i rostfritt som jag behåller.
« Senast ändrad: 19 februari 2021, 17:43:49 av Permo »

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2021, 19:06:32 »
Har då fått offert med förslag på IVT GEO 516 enligt följande underlag:

Är detta en vettig lösning eller går det lika bra med värmepump start/stopp?
Merkostnaden för varvtalsstyrd kan den verkligen försvaras av besparing på elnotan?
Det är runt 4000 kw/år jag sparar med IVT,n.
Varvtalsstyrd är ju dyrare och tolkar jag infon här på forumet rätt så är varvtalsstyrning lite som moderna bilar - sällan mekaniken krånglar men väl eletroniken.
Ni som haft just IVT geo i era hus några år, vad är era erfarenheter?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
För hög effekt innebär problem har jag förstått samtidigt som dagens värmepumpar är effektivare än min 20 år gamla Thermia så enligt säljare räcker 8 kw?!

Är inte riktigt med på säljarens logik där. Att pumpen är effektivare betyder att den drar mindre el för samma producerade värmemängd. Det är ju inte så att en modern pump på 8 kW ger lika mycket värme som en gammal på 10 kW. Tvärtom är det så att det som förr var en pump på 7 kW numer brukar betecknas som en 8 kW pump.

När installerades den gamla pumpen och hur många kompressor- och tillsatstimmar har den? Det ger en bild av hur mycket värme huset behöver och därmed belastningen på borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2021, 09:41:04 »
Hej Roland.
Det är ju väl detta forum finns för som lekman är det en mardröm att försöka förstå beräkningen för ny värmepump och i synnerhet när befintligt borrhål används.

Thermia eko classic 105 ( 10,5 kw antar jag) installerades 2002 och gångtid är 15184 h och för elpatronen 4774 h.
Huset är stort och pumpen var nog underdimensionerad, men den har gått klockrent och med lågelförbrukning. Kompressorbyte 2014.
« Senast ändrad: 19 februari 2021, 17:44:24 av Permo »

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2021, 14:09:55 »
Samma firma sätter nu ihop en offert för IVT Greenline HE start/stopp 10 kw.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Räknaren för drifttid måste vara inne på andra varvet. Rätt antal kompressortimmar är nästan 71000. Om pumpen installerades sommaren 2002 har den gått ca 18,7 år ur värmebehovssynpunkt vilket ger 3800 timmar per år. Det stämmer hyfsat bra med antalet tillsatstimmar, 255 per år.

Jag skulle inte vilja påstå att pumpen var underdimensionerad men köp inte en pump som ger lägre effekt. Jämför data för gamla pumpen med förslagen. Det som idag kallas 10 kW brukade förr vara 9 kW, numer är det nästan alltid golvvärme med lägre framledningstemperaturer i nya hus och då ger pumpen högre effekt.

Vad är det för typ av radiatorer i huset? En on/off-pump behöver Ã¥tminstone 20 L/vatten i radiatorsystemet per kW pumpeffekt. I annat fall blir det väl mÃ¥nga start och stopp vilket sliter pÃ¥ kompressorn. Normalt ska en kompressor hÃ¥lla 75000 timmar. Har varit med om en kompressor som havererade vid lite över 30000 timmar, troligen pÃ¥ grund av för hög effekt i förhÃ¥llande till mängden vatten i systemet med frekventa starter som följd.   

Inverterpumpar har fördelen att de gÃ¥r att dimensionera för husets maximala effekt sÃ¥ att elpatronen aldrig behövs. Det är nÃ¥got att tänka pÃ¥ när elförsörjningen alltmer baseras pÃ¥ vindkraft. Det och timtaxor gör att det inte blir roligt när elpatronen drar el för t.ex. 4 kr/kWh.  Finns det ingen extra värmekälla typ braskamin är IVT GEO 516 ett bra alternativ.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det gäller att inte kyla ner hÃ¥let för mycket, dÃ¥ avtar verkningsgraden. 174 meter ligger pÃ¥ gränsen av uttag för  en VP pÃ¥ 9 kw , det blir dÃ¥ ca 35 w per meter, har man dÃ¥ en ON/OFF sÃ¥ kommer den att gÃ¥  X- antal tid och vila ett X antal tid och fylla hÃ¥let vid stillestÃ¥nd med mer värme ( Ã¥terladdning ) VP bör dÃ¥ ha en tank pÃ¥ 500 L att arbeta mot för att fÃ¥ längre gÃ¥ngtider och stopptider. Med en VP som dÃ¥ ska variera i uttag sÃ¥ kommer hÃ¥let att konstant kylas ner, fÃ¥r ingen tid pÃ¥ sig att Ã¥terhämta sig.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2021, 17:17:37 »
Roland- Huset har sektionsradiatorer original 1929 och givetvis inga termostater utan typ på/av samt rejäla rör. Det forsar bokstavligen genom systemet men har trots det funkat ypperligt.

25FOCUS - Det du  skriver har diskuterats i andra trÃ¥dar att varvtalsstyrt är en fantastiskt lösning men borrhÃ¥let fÃ¥r aldrig vila till skillnad frÃ¥n start/stopp.
Säljargumentet är att med vald IVT GEO 516 som väl levererar upp till 15 kw inte kommer gå på maxeffekt med nuvarande borrhål så när elpriset drar iväg kan jag borra djupare och nyttja pumpens höga effekt. Att borrhålet aldrig får vila vet jag för lite om men det känns ju spontant inte bra.

Det är ju häri problemet för mig ligger. Varvtalsstyrt kontra start/stopp. Alternativet inom IVT familjen är Greenline HE 10,3 kw.

Ingen annan på forumet som gjort liknande utbyte och nyttjat befintligt borrhål?






Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4716
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det med uttag av energi i ett borrhÃ¥l är helt beroende av kylan som kommer frÃ¥n en VP. En VP som sänker pumparna i förhÃ¥llande till temperatur i ett borrhÃ¥l, tappas en hel del effekt och kan om oturen är framme rendera i ett stop.  Samtidigt som den minskar farten sÃ¥ blir effekten mindre pÃ¥ en VP. Sen att det har ventilerats i olika trÃ¥dar är ostridigt och därom tvistar dom lärda med olika framförande av teorier.
Var och en är salig i sin tro  och det är upp till var och en att ha sin syn pÃ¥ saken och agera efter det. NU är det nog glasklart att försäljare har sin syn pÃ¥ vad som är bra, tillika tillverkare som försöker bräcka varandra med ""   Oj vad vi är bra nu har vi gjort sÃ¥ här KANON. Som alla kanske vet sÃ¥ finns det ingen produkt som är bättre än vÃ¥ran, enligt  alla dom som är märkestvättade ovanför axlarna och det vore konstigt annars.
,Jag brukar säga  vad behöver du i X-kw  borra för ett nummer större och sätt i en ett nummer mindre, dÃ¥ kommer inte VP att kunna kyla hÃ¥let till Ã¥tskilliga minusgrader, som en del tillverkarna skryter om, att vi kan producera värme ända nertill tex - 5 och kanske lägre. PÃ¥ vilken bekostnad sker det dÃ¥, naturligtvis pÃ¥ avgiven värme som enligt naturlagarna inte kan ifrÃ¥gasättas. Men nog om det nu.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2021, 18:03:35 »
Tack för svar men jag känner mig verkligen inte säker på val av lösning utifrån de förutsättningar jag har. Start/stopp har funkat så bra i alla år så borde jag fortsätta med redan beprövad teknik? Skulle Greenline 10,3 kw lämpa sig?
Väntar på förnyad offert på Greenline.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2021, 20:36:02 »
25FOCUS - Det du  skriver har diskuterats i andra trÃ¥dar att varvtalsstyrt är en fantastiskt lösning men borrhÃ¥let fÃ¥r aldrig vila till skillnad frÃ¥n start/stopp.
Säljargumentet är att med vald IVT GEO 516 som väl levererar upp till 15 kw inte kommer gå på maxeffekt med nuvarande borrhål så när elpriset drar iväg kan jag borra djupare och nyttja pumpens höga effekt. Att borrhålet aldrig får vila vet jag för lite om men det känns ju spontant inte bra.

Det är att antropomorfera borrhålet att tro att det behöver återhämta sig. Det behöver vare sig vilopauser eller semester. Om man ska ta sig en sträcka med bil med en medelhastighet av 70 km/h skulle ingen komma på idén att köra 10 minuter i 140 km/h, sedan stå still i 10 minuter osv med motiveringen att bilen behöver återhämta sig. Borrhålet fungerar bäst när det belastas kontinuerligt, det är en av fördelarna med inverterpumpar. Sen kan man diskutera hur stor den fördelen är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2021, 15:35:32 »
Tack Roland för underhållande inlägg.

Har då erhållit beräkning för Greenline start/stopp

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: IVT Geo 512 E gammalt borrhål. Är det rätt val av pump ?
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2021, 15:36:46 »
Den kom inte med

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!