Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt installerat  (läst 3009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laban333

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Rätt installerat
« skrivet: 01 september 2011, 18:19:45 »
hej
Ska köpa en värme pump till ovanvåningen från Polarpumpen.
Är det någon som har erfarenhet av Polarpumpens installatörer. Tryckprovar de
installationen och gör de en ordentlig vacum sugning? Jag har hört att det inte
är få som har utrustning för tryckprovning.

Utloggad Thiasvovve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohus
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt installerat
« Svar #1 skrivet: 01 september 2011, 18:30:56 »
Ingen aning,men bara så du vet så köper inte de sina Panasonic pumpar från LMG (Svenska generalagenten) och du kommer inte att få riktig hjälp med garantireperation.
« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 06:42:24 av Rickard »
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries  SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt installerat
« Svar #2 skrivet: 01 september 2011, 22:35:39 »
Varför skriver du två inlägg på rad med exakt samma fråga?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt installerat
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2011, 07:05:23 »
Så vitt jag vet köper alla närhandlare installationer av större eller mindre lokala företag som sköter installationerna på de olika orterna som de levererar till.
Utan att jag på något sätt vet hur Polarpumpen hanterar detta, eller vilka krav de har på sina installatörer så kan jag tänka mig att det skiljer sig mellan vilket företag de köper tjänsten av, och t.o.m vilken installatör som gör jobbet.
Detsamma gäller nog även om du själv köper av en lokal installatör/återförsäljare - seriositeten hos den som installerar kan säkert skilja mellan olika företag, och t.o.m mellan olika installatörer inom samma företag.
När det gäller garantier så är det av största vikt att du läser på i de olika leverantörernas garantivillkor.
Ofta finns det ett visst samband mellan lägsta pris och garantierna, men inte alltid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dengroth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt installerat
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2011, 16:40:41 »
Är det verkligen sant att Polarpumpen inte ger en garantireparation??? Hur kan någon våga handla av dem i så fall? Och hur kan de sälja så många pumpar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt installerat
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2011, 23:11:19 »
Nog ger de garantireparationer, enligt de garantier de har.
Eller rättare sagt, de skickar ut en installatör på orten som utför garantireparationerna.
SÃ¥ har jag fattat det i alla fall.

Skillnaden är väl att de på vissa modeller har lite kortare garantier än andra.

Att Thiasvovve skriver som han/hon gör är väl dennes uppfattning, men en uppfattning som uttrycks i ett forum på nätet behöver inte vara sann, inte ens i detta forum.

Läs garantivillkoren, och förvänta dig varken mer eller mindre.
Skulle de inte sköta sig vad gäller garantihanteringen skulle de antagligen inte vara så stora som de är.

De har dessutom haft tur med att det inte dykt upp några större "generalfel" på någon värmepump sedan de startade sin verksamhet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Rätt installerat
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 23:58:05 »
Är det verkligen sant att Polarpumpen inte ger en garantireparation??? Hur kan någon våga handla av dem i så fall? Och hur kan de sälja så många pumpar?

Hej dengroth.
Klart vi gör garantireparationer. Allt annat är rent skitsnack! Vi står för våra garantiåtaganden!

På vår hemsida kan du tex se att vi är "certifierade e-handlare". Det kan man bara bli om man fullföljer sina garantiåtaganden. Vi är även "certifierade återförsäljare" av den Svenska distributören för Fujitsu(FG Nordic). Vad jag vet är det bara ett annat företag här på forumet som också fått den utmärkelsen. Fler har dock försökt att få den...

/Martin
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad dengroth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt installerat
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2011, 16:21:21 »
Tack Martin för ditt svar!

Det låter ju bra. Enligt en skribent ovan köper ni på Polarpumpen inte era panasonicpumpar från LMG (Svenska generalagenten). Varför inte? Har det någon betydelse?

Hur ligger det till med TS inledningsfråga:
Tryckprovar ni installationen och gör en ordentlig vacuumsugning?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt installerat
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2011, 17:25:58 »
Man måste väl utgå ifrån att de anlitade installatörerna följer gällande lagar och förordningar. Dvs utför läckagekontroll, bl a.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!