Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög brine temp  (läst 3731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hög brine temp
« skrivet: 25 december 2010, 09:18:26 »
Är sannolikheten stor att det är fel på tempgivaren om brine returen visar 61 grader på en Diplomat 8. Är den givaren med i regleringen eller är det endast visning? Ägaren till pumpen tycker nämligen att den tar mycket mer effekt än beräknat. 7000kwh är beräknad årsförbrukning och den har snittat 12000 per år i 5år. Elstegen vill den gärna koppla in och den har stora problem att öka framledningstempen till beräknat börvärde. 41 är framledningskurvan inställd på, integral 53. Kan egentligen inte se nåt onormalt mer än brinereturen. Pumpens effekt borde gott och väl räcka till för ett 50talshus på 120kvm utan källare och ö våning. Huset har nya fönster och är tilläggsisolerat på vinden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög brine temp
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 09:49:08 »
Brinegivaren är endast information (om det inte är en optimum då styr den KB-pumpen efter tempdiff).
Värdet används även för att stanna VP:n om det blir för lågt.
Det är bra att ha koll på så se till att få givaren bytt.

I övrigt är det svårt att gissa med så lite information.
Vad är tempdiff framledning/retur?
Vilken fart är VB-cirkpumpen inställd på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög brine temp
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 21:21:33 »
Ok! temp diffen på stigare retur är aldrig mer än 3-4grader och cirkulationpumpen har vi inte kollat än men jag skulle tro att den står inställd på grundinställning. Jag hade på förslag att vi skulle sänka den ett steg då jag tror att den är inställd på högsta farten. Hur stor betydelse har en så liten diff på effektiviteten hos pumpen?

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög brine temp
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 21:24:50 »
Tilläggas bör att den ofta har stannat på hög retur(48grader) villken nu är höjd till 55. Vad har det för negativ inverkan att den har stannat på hög retur?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hög brine temp
« Svar #4 skrivet: 25 december 2010, 23:24:36 »
Exakt hur stor effekt en liten diff har på effektiviteten kan inte jag svara på, men även små effekter blir stora när det gäller en grej som jobbar flera tusen timmar per år. Sänk vb-cirkpumpen så du får en diff på ungefär 8 grader. Då kommer du även få mindre problem med kompressorstopp pga hög retur, vilket är bland de sämsta grejer som kan hända. Det som händer då är att när det är som kallast och din vp ska spara en massa pengar till dig så stannar kompressorn vilket gör att ditt hus värms enbart av elpatronen. Detta kan definitivt vara en del i den höga förbrukningssiffran.

Vad menar du med att integralen är 53? Att Integral A1 under Värmepump i Servicemenyn står på -53?

Kolla också cirka 10 minuter in i en värmecykel att ALLA radiatorer är varma upptill och kännbart (med handen) svalare i nederkant.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög brine temp
« Svar #5 skrivet: 26 december 2010, 04:52:01 »
Ja just det Labold. Den står inställd på -53 i servicemenyn. Alltså under värmepump i servicemenyn. Vi får prova och sänka farten ett steg på cirkulationspumpen så får se vi vad det ger för resultat. Ska det diffa cirka 8grader mellan botten och toppen på elementen oxå? Den har inte stannat på Hög retur nåt mer sen i torsdags i allafall. Det tar väl några minuter för pumpen att återstarta efter ett sånt stopp? Är det en specifik tid eller är den olika beroende på vissa omständigheter?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hög brine temp
« Svar #6 skrivet: 26 december 2010, 08:35:20 »
Ja just det Labold. Den står inställd på -53 i servicemenyn. Alltså under värmepump i servicemenyn. Vi får prova och sänka farten ett steg på cirkulationspumpen så får se vi vad det ger för resultat. Ska det diffa cirka 8grader mellan botten och toppen på elementen oxå? Den har inte stannat på Hög retur nåt mer sen i torsdags i allafall. Det tar väl några minuter för pumpen att återstarta efter ett sånt stopp? Är det en specifik tid eller är den olika beroende på vissa omständigheter?

Eftersom du höjt MAX RETUR så stannar den väl inte på det, men anledningen finns ju fortfarande kvar. Sänk som sagt cirkpumpen och kolla ALLA radiatorer. Vilken diff du har över raddar beror ju på vilken värmeförlust du har i rören på väg till och från raddarna. I mitt system ligger de flesta raddar på ungefär 5-6 i diff, så någon grad släpps från rören på ditvägen och någon grad på väg tillbaka till pumpen. Detta är inget problem för mig eftersom rören går oisolerade genom en källare som är uppvärmd, alltså kommer värmen huset till godo. Om däremot dina rör går genom ouppvärmt utrymme är det bra att isolera dem. Det viktiga är hursomhelst att du har ca 8 grader i diff över vp, och att du inte har någon kortsluten radiator.

Om kompressor stannar på hög retur så kommer den igång igen när returtemperaturen gått ner.

Angående integralen låter det som ett litet värde, fabriksinställningen är 60, och ofta brukar man sträva efter att ställa värdet större eftersom det ger längre gångtider och färre start/stopp. Själv har jag 130. Vad är utetemperaturen idag och hur ofta startar kompressorn, dvs hur många starter har du på ett dygn?

Vad står integral A2 under tillsats i servicemenyn på?

Kanske ska du notera alla värden i service- och infomenyer så kan du få hjälp att kolla helhetsbilden?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög brine temp
« Svar #7 skrivet: 26 december 2010, 12:19:51 »
Integral A2 står på 600 om jag inte minns fel. Då jag kollade på pumpen senast så var det minus 18. Då gick den konstant i ett par timmar. Som sagt det är inte min pump så jag har inte stenkoll. Jag ska be ägaren notera antalet starter. Idag är det runt -5. Jag ska ringa honom och få lite mer fakta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!