Om jag räknar rätt i hastigheten så får jag det till att du under de dryga 5 år som systemet varit igång har förbrukat:
Elpatron: 3500 kWh/år (
EcoAir: 5800 kWh/år
Det man kan optimera är både elpatrondriften och VPns gång, alltså kompressortiden.
Radiatorshunten blandar radiatorreturen med vatten från nedre eller övre tanken beroende på vilken temperatur som krävs. När nedre tanken inte når upp till framledningens börvärde så vrids shunten över så framledningen fylls på med varmare vatten från övre tanken.
Om du har övre tanken ställd på 50 så kommer elpatronen se till att hålla 50 i övre tanken även mellan 55-körningarna, och 55-körningarna når dessutom inte 55 på vintern, eftersom diffen mellan VPin och VPut bara är 4-5 grader då, och VPn är inställd på att stanna när VPin är 7 grader lägre än max VPut dvs 48 (55-7=48). Det betyder att vid några minusgrader kan VPn inte leverera mer än max 52 grader (48+4) för sen stannar den eftersom VPin når 48, och då är tempen i nedre tanken ca 46-47 grader. Men, när utetemperaturen sjunker så sjunker även max VPut enligt diagrammet över VPns arbetsområde i manualen, så vid -10 får du bara ut 49 grader ur VPn och kommer i realiteten inte få upp temperaturen i nedre tanken till mer än 47-48. Sen måste övre elpatronen hela tiden spetsa övre tanken för att hålla den på 50 grader.
Så ett enkelt sätt att spara el är att sätta ner tempen i övre tanken till 45 grader. Då kommer elpatronen nästan aldrig gå igång.
Sen kan man optimera även VP-driften genom att välja rätt lutning och justering, och genom att inte ha nattsänkning, osv. För att få bra gång vintertid har jag valt att höja start/stopp-diffen från standard 5 till 7 grader. Många EcoAir-ägare i södra Sverige gör den ändringen sommartid, för att få färre men längre körningar sommartid.
Osv... Det finns mer att pilla på.