Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: köp av bergvärme  (läst 6677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #45 skrivet: 08 maj 2019, 12:13:29 »
Mest troligt har du en Mora eller VÃ¥rgÃ¥rda duschblandare. Detta fenomen uppstÃ¥r i deras backventiler när trycket minskar när du tappar varmvatten.  Man kan byta dessa, eller sÃ¥ byter du blandaren.  :)

Storfors är inte utanför mitt omrÃ¥de.  Jag har jobbat mkt pÃ¥ Scana i Björneborg och pÃ¥ Bäckhammar. Jag har varit en del Karlstad och SkÃ¥re. Har släkt i Arvika sÃ¥.jag är nästan halv värmlänning  ;)
« Senast ändrad: 08 maj 2019, 12:16:16 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #46 skrivet: 08 maj 2019, 12:30:02 »
Du blandar äpplen och päron. Jag säger sÃ¥ här.  Om du skall köpa en inverter installation för 140000 sÃ¥ kan man om man vill välja on off med tank och CP och samma hÃ¥l för samma pris.

Invertern är ungefär de 10000 dyrare som tank o pump kostar.    Finns även billigare tankar o pumpar .


Jag mÃ¥ste flytta till Norrland.    30000 i vinst pÃ¥ en maskin är Lååångt i frÃ¥n vad man fÃ¥r här nere.  Men det kanske blir sÃ¥ för här är det mÃ¥nga installatörer som slÃ¥ss om jobben

Som sagt, vinst kan räknas på många olika sätt, men lägger man alla materialmarginaler och timkostnader i en hög och kallar det för vinst så bör det nog vara minst 30 000 kr på de materialkostnader man haft.
Det skall sedan räcka till spilltid, offertlämnande, hembesök, sjukskrivningar, löner, bilar, skatter, telefoner, verktyg, maskiner, hyra/lokal, mm, mm och det är nog inte alls bra betalt utan mycket mindre än vad rörfirmorna i storstäderna tar där arbetskraften ofta är dyrare, och arbetsmoralen (kanske?) många gånger är lägre - om man får tro på vad man hör i alla fall.
Ni kanske hör samma saker om "lantisarna".  ;)

Kort kan man väl sammanfatta det så att ett projekt som innebär 100 000 kr i kostnader för material bör kunna faktureras kunden för minst 130 000 kr om jobbet totalt sett tar 30 timmar.
Alltså minst 1000 kr/timme, och då tror jag att man ligger lågt.

Visst, man kan välja en on/off med tanklösning för ungefär samma pengar och få en Volvo 240 istället för en Volvo S90.
De flesta väljer Volvo S90, även om alla vet att risken för krångel och dyra reservdelar är större.
Man väljer det för att de är snyggare, modernare, går lite snålare och har ett högre andrahandsvärde.

Sen finns det säkert kunder som hellre köper en 240 för att de vill ha ett bekymmersfritt ägande och tror mer på gammal beprövad teknik, och det är säkert inte fel, men det finns starka skäl att överväga inverter för väldigt många köpare.

Talade förresten med Nibe idag i en annan fråga och ställde frågan om de förbättrat invertern på något sätt, och det påstod de sig ha gjort.
Jag tycker mig i alla fall se betydligt färre som klagar på inverterlarm numera, första åren var det ju mer eller mindre alla som fick dessa larm då och då - inte sällan allt mer frekvent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #47 skrivet: 08 maj 2019, 12:35:25 »
240 mot S90 är en dålig jämförelse
Du får en Toyota Supra mot en splitter ny Lexus istället
Fast Supran är trimmad som i Fast and the Furious och Lexusen är pÃ¥ verkstan med elfel  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #48 skrivet: 08 maj 2019, 12:36:16 »
Luka 3, får man fråga i vilken ort du håller till?
Du verkar vara en kunnig installatör som verkligen bryr sig om sitt jobb, tar ansvar och har yrkesstolthet.

Min installation är nu 13 Ã¥r och det är ju bra att vara förberedd  ;)
Jag har haft tur, allt har fungerat perfekt, bortsett från att jag har ett kraftigt dunkande i vattenrören när jag tappar varmvatten.
Det startade samma dag som VP installerades.

Jag påpekade detta för installatören, men han bara skakade på sig och bedyrade att han inte gjort något fel.
Han vägrade konsekvent att ens komma och lyssna.
Det går inte ens att komma i telefonkontakt med honom, försökte minst 50 ggr.

Om han satte in ett nytt ventilrör (ny kombinerad avstängnings/back/säkerhetsventil) på inkommande vatten till värmepumpen kan det väl vara den som knackar också.
Hur som helst finns ju även där en backventil som kan knacka, oavsett om det är nytt eller gammalt.
Om du går runt och lyssnar med en mejsel mellan öra och blandare/backventil så kanske du kan höra varifrån ljudet härstammar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: köp av bergvärme
« Svar #49 skrivet: 08 maj 2019, 13:25:57 »
Om han satte in ett nytt ventilrör (ny kombinerad avstängnings/back/säkerhetsventil) på inkommande vatten till värmepumpen kan det väl vara den som knackar också.
Hur som helst finns ju även där en backventil som kan knacka, oavsett om det är nytt eller gammalt.
Om du går runt och lyssnar med en mejsel mellan öra och blandare/backventil så kanske du kan höra varifrån ljudet härstammar?
Ja, "alla" rör och kopplingar i "pumprummet" blev ju nya.
Ventilröret är väl en sån här (bild)?
Jo, har har mer och mer börjat misstänka den.
Men körde "mejseltricket" just nu, som så många gånger tidigare, men jag kan INTE avgöra varifrån ljudet kommer.
Satte skruvmejseln mot denna ventil också, men ljudet känns "avlägset". Känns högre om man lyssnar på rören.

Installatören satte in en bit 15mm yd rör (ca 2 m) mellan denna ventil, röret ut till höger och inloppet till VP (bild) resten är ju 22mm.
Jag har funderat om det kan uppstå nåt liknande "stående våg" mellan ventil och VP ?

Men dessa dunkningar borde väl uppstå oavsett om man använder kallt eller varmt?
Problemet minskar ju mer kallvatten man öppnar samtidigt.
Enda gången det inte hörs är när man använder duschblandaren. Ja, det är en Mora, men den fanns sedan tidigare.
Jag har fått nån uppfattning om att dunkningarna börjar när varmvattendelen överstiger låt mig gissa 30-50% av det totala flödet.

Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #50 skrivet: 09 maj 2019, 07:42:35 »
Om det blir tyst när du använder blandaren så är det väl stor risk att det är den som är boven.
Det brukar inte vara något större jobb att ta ut insatsen och rengöra den, det skulle kunna hjälpa, eller byta ut den.
En misstanke jag har är annars att det kan vara stigande röret upp mot säkerhetsventilen ovanför ventilröret.
Den ledningen bör fungera som en luftfälla med tanke på att han satt ett rör mellan ventilrör och säkerhetsventil där inge flöde normalt finns.
Om du provar öppna den manuellt och "spolar ur" eventuell luft från den lilla biten rör, smäller det fortfarande i rören?
Om problemet upphör kan du låta honom/någon bygga om det så att säkerhetsventilen monteras direkt på ventilröret.

Visst, man kan byta blandare, men jag håller med dig, det är troligen något i nyinstallationen som gör att det smäller, och en luftkudde i den där biten rör skulle kunna vara orsaken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: köp av bergvärme
« Svar #51 skrivet: 11 maj 2019, 00:03:46 »
Tack för förslag.
Jag rusade givetvis ner i pumprummet för att testa den eventuella luftfällan.
Öppnade lite försiktigt och stängde igen, det resulterade i rejäla smällar - lovande tänkte jag, och spolade ur 2-3 liter med rejäl fart och stängde igen försiktigare.
Sen upp igen och öppnade en varmvattenkran - tyvärr, precis som förut  :(

Blandaren skall jag öppna vid tillfälle - återkommer om det.
Den skall väl öppnas med den jättestora skruven till vänster?
Eller skall temperaturvredet öppnas?
« Senast ändrad: 11 maj 2019, 12:35:48 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: köp av bergvärme
« Svar #52 skrivet: 30 maj 2019, 15:56:48 »
Om det blir tyst när du använder blandaren så är det väl stor risk att det är den som är boven.
Det brukar inte vara något större jobb att ta ut insatsen och rengöra den, det skulle kunna hjälpa, eller byta ut den.
En misstanke jag har är annars att det kan vara stigande röret upp mot säkerhetsventilen ovanför ventilröret.
Den ledningen bör fungera som en luftfälla med tanke på att han satt ett rör mellan ventilrör och säkerhetsventil där inge flöde normalt finns.
Om du provar öppna den manuellt och "spolar ur" eventuell luft från den lilla biten rör, smäller det fortfarande i rören?
Om problemet upphör kan du låta honom/någon bygga om det så att säkerhetsventilen monteras direkt på ventilröret.

Visst, man kan byta blandare, men jag håller med dig, det är troligen något i nyinstallationen som gör att det smäller, och en luftkudde i den där biten rör skulle kunna vara orsaken.
Visst hade du rätt i att det var blandaren som spökade! (Och som även Luka 3 misstänkte)

Det ironiska var ju bara det, att den var den enda som inte lät någonting ifrån, när jag spolade och lyssnade via en skruvmejsel mot örat!
Och vilken makalös tillfällighet att dunkningarna startade precis samma dag som värmepumpen installerades!

När jag nu rev ut allt i badrummet inför renoveringen av detsamma, stängde jag ju av vattnet och öppnade alla kranarna så att vattnet rann ut från källarkranarna. När jag då också öppnade duschblandaren slamrade det till i den på ett sätt, så att jag fick en stark känsla av att problemet fanns där.

När jag sedan pluggat rören till badrummet, och släppt på vattnet till övriga huset är ljudet borta!!
« Senast ändrad: 30 maj 2019, 16:04:43 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!