Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur är det nu med ojämn frost pÃ¥ utedelen?  (läst 4237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« skrivet: 05 februari 2012, 08:42:15 »
Hur är det nu med omjämn frost på utedelen?
Är det ett tecken på att nått är galet eller inte??
Anledningen till min fråga är att jag imorse tittade ut genom fönstret på baksidan och såg att jag hade ett 2-3dm bred rand på flänsarna som inte var frostade.
Pumpen gjorde en avfrostning ca 07:05 och jag såg detta 30 minuter senare.
Nu har jag hållt lite koll på den och vid nästa avfrostning (som skedde 08:20) så kollade jag och hade fortfarande ca 1dm bred ofrostad rand på flänsarna (ungefär i mitten höjdmässigt).

Har haft liknande fråga tidigare men då sades det att den kan bli så om den går på dellast.
Men nu är det -23 ute
Börvärde på 24
Fläckt på max
Utblås 33 (30min efter avfrostning) till 41,2 (ca 10min före avfrostning)
Insugs temp på 23,2
Temp i rummet 21,2 till 22,3 (5 meter från utblåset på pumpen och max temp precis när avfrostningen började)

Så den borde väl inte gå på dellast nu när det är så kallt? Eller???
Är det en varningssignal att nått är på gång och man bör prata med TS?

Pumpen (en FD35:a) installerades Jan 2010, vill minnas att vacumsugninen tog ca 15-30min och det var -16 eller nått ute (kallt var det för vi stod båda och frös under installationen).

Mvh,
Johan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2012, 08:59:35 »
Hur bra vakuumsuget blir det egentligen om man kör en kvart vid -16  huvuddunk Hade han stabilt vakuum efter den tiden?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2012, 12:20:03 »
Du borde inte fÃ¥ nÃ¥gon "rand" vid dessa temperaturer dÃ¥ inte mÃ¥nga maskiner gÃ¥r pÃ¥ dellast  :)
Utblåstemperaturen är ganska låg men du ligger väldigt nära börvärdet på insuget så den kommer inte ge järnet.
Har du provat ändra vinkeln i höjdled för att få bort värmen bättre i utrymmet där den sitter?
Står den rakt fram kan du prova och vinkla ner den och tvärtom.

Om du ställer den på 31 grader, vilken temperatur får du ut ur maskinen och frostar den jämt på utedelen då ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2012, 13:43:36 »
Kollade min egen FD35VABH för nyfikehentens skull vilket inte hör till vanligheterna nuförtiden  :)

Det måste vara väldigt låg luftfuktighet ute då jag inte har någon frost och väldigt lite vatten under utedelen mot vad det normalt brukar vara.
Sätter jag upp den på 31 grader och 4:ans fläkthastighet så sprutar den ur sig 47 grader med rengjorda filter.
Med skitiga filter lÃ¥g den pÃ¥ 55 grader sÃ¥ det var dags att göra rent dom märkte jag  ::)
Insugsluften är då ca 25 grader
Ställer jag börvärdet på 25 eller 26 grader, alltså väldigt nära insugstemperaturen så blåser den efter en stund ut ca
40-41 grader.
Vi har ca -13 grader ute.
utedelen stannade precis nu och "avfrostade" helt ren från frost.
Från att den stannade till den blåser värme så tog den 6 minuter.
10 minuter efter start blåser den 44 grader med 31 som börvärde och 4 ans fläkthastighet.
Har ingen mätare på så jag vet inte vad den drar men den ligger inte på max då jag hört den gå med betydligt högre varvtal.

Där har du något att jämföra med jnybbe
Men du har av nÃ¥gon anledning 10 grader kallare än vad jag har sÃ¥ jämförelsen haltar lite  ;)

Purjo fÃ¥r bita i lite mera tegel för min egen är vacumsugen med en enstegs billig ( 400:- ) vacumpump dÃ¥ det var vad som fanns hemma dÃ¥ och jag vill minnas att det var riktigt kallt ute och montören var inte i min närhet   ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2012, 13:59:50 »
Är utempen verkligen låg?
beroende på om du lyckas få full fläkt? så har du en uteffekt på c:a 2700w
och tittar man då på dom tester som gjorts så bör cop ligga på runt 1,5-1,6
vid denna låga ute temperatur
och eftersom pumpens effekt förbrukning minskar linjärt med kylan så
skulle det  innebära att din pump orkar dra c:a 1800w vid -23
Hur mycket drar den?

Hmm, något låg är nog ut-tempen om den går på max, skulle vilja se en AT på runt 13-14?

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 16:16:04 »
Jag har enorma mängder vatten / is i tråget under utedelen. Men så bor jag i sthlm's roslagen och i ett köldhål också så det är nog lite fuktigare här.

Jag ska kolla lite ikväll. Det verkar som om vi har runt -10 på kvällarna just nu så det kan vara läge att kolla.

Jag har ingen mätning på hur mycket den drar utan endast temp på in och utblås (med vanlig inne/ute termometer).
Vinkeln har jag för tillfället ett steg under rakt fram. Tidigare brukar jag ha den två steg ner men för att luftströmmen inte ska slå i soffbordet och för att få bättre spridning av värmen in i köket så har jag höjt den ett steg.

När jag eldar i kaminen sÃ¥ har jag uppmärksammat att med ett bör värde pÃ¥ 24 sÃ¥ startar pumpen vid en inblÃ¥s temp pÃ¥ ca 35 grader. Och utblÃ¥set ligger pÃ¥ ca 37-39 grader och tuffar pÃ¥ sÃ¥ tills jag slänger i mer ved i kaminen eller lÃ¥ter elden falna.  :)

Kan tillägga att jag dammsög filtrena på Lördagen (dagen innan) och blåste ren innerdelen med trycklufti början av December.
Dock så har vi både katt och stor lurvig hund så det blir snabbt skitigt igen...
Vid en inspektion igår såg jag att fläktbladen har en liten grå beläggning längst ut som verkar sitta fast trotts renblåsning. Men det borde ändå inte påverka så mycke tycker jag.

Om barnen är snälla ikväll så hoppas jag kunna testa lite med samma inställningar som du TS.

//Johan

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hur är det nu med ojämn frost på utedelen?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 17:38:05 »
Vid dom temperaturerna och högt beställd temperatur inne sÃ¥ bör du inte ha nÃ¥gon isfri rand i evaporatorn.   

Med andra ord så indikerar det en aning kölmediebrist i evaporatorn eftersom den inte är vätt med kylande kölmedie en ganska lång rörsträcka i evaporatorn - med andra ord yta som inte är nyttjad för värmeupptag.

En indikation till är att kolla temperaturen på hetgasröret ur kompressorn - ju större brist på gas, ju högre hetgas då allt mindre köldmedie kokar i evaporatorn vid allt kallare temperatur, det ger också stor skillnad på temperaturen precis efter expansionaventilen/kapillärröret gentemot evaporatorns utgångsrör.

---

Om du skall mäta temperatur ute i VP:n  sÃ¥ är det 4 punkter som är intressanta.

insugen lufttemperatur, temperaturen precis efter expansionsventilen/kapillärröret, temperaturen vid utgången av evaporatorn (röret som går mot kompressorn) och hetgasröret ur kompressorn.

har du stor temperaturskillnad pÃ¥ röret (mer än nÃ¥gra fÃ¥ grader, typ över 3-4 grader)  precis efter expansionsventilen gentemot röret som gÃ¥r ut frÃ¥n evaporatorn sÃ¥ indikerar det gasbrist   

« Senast ändrad: 08 februari 2012, 17:39:36 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!