0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
Från Thermia:"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."
Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
standard, utan innegivare, är nog att ändring av bör på pumpen justerar 3 grader på framledning över hela kurvan. En så kallad parallellförskjutning. Normalt sett brukar detta resultera i ungefär en grad högre inomhustemp.
Om man vill öka rumstemp med 1° behöver man öka framledningen med ~1,5°, beroende på programmerad värmekurva.
Nu fattar jag inte ett smack?!
Läs mitt inlägg en gång till1 grad bör-ändring på thermia ger 3 grader + på framledning. Hur mycket tempen går upp i huset skiljer sig från hus till hus.
Okey!Jag missförstod tydligen. Ändring av rumbör från 20° till 21°, ger 2° högre rumstemp i en villa med Thermia kurva 37.
Men jag är skeptisk Lexus. Man har alltid fått lära sig att det behövs 2-3 grader. Och 3 skriver Thermia i sina manualer. Absolut finns det hus där det du skriver gäller men inte generellt. Om du inte vet något vi inte vet.
Ja, jag skrev att 1,5° gäller vid Thermia kurva 37.Det betyder att börvärdet på framledningen är 37° vid ±0° och ~47° vid -20° d.v.s. 0,5° för varje grad deltaT ute/inne.Som Roland redan har redovisat, så är radiatorernas effektavgivning linjär med deltaT rum/radiator. Därför behöver radiatorns medeltemp ökas med 1° om rumstempen ökas med 1°.Totalt gör det att framledningen behöver ökas med 1,5° vid 1° högre rumstemp.
ja precis. Frågeställningen har ju sin botten i thermias styrsystemsbrister. Inte hur många grader som behövs i olika hus för att ändra tempen. utegivarjustering via styrdatorn är ju ingen dum idé. Jag hade nog satsat på ökning av rum ett snäpp och säkning av kurvan ett snäpp och därefter kanske ett snäpp till. Men då är ju risken som sagt att man pajjar kurvan.
Jag ser ju vad ni säger och det är ju sant. Men vad händer vid kurva 45, jag har inte kurvkarakteristiken framför mig nu. Min tanke var att det gamla invanda, utlärda i skolan, och enligt Thermia, 2-3 grader, är något som gällde förr när framledningen behövde vara mycket högre.
Har faktiskt funderat på innegivare
faktum är att jag vart sugen på att testa en lexus/sobris modell. Där jag ställer upp kurvan till mitt förväntade max Alternativt nollar utegivaren till ett fast värde. Eller åtminstonde sänker denna rejält. och sedan låter termostaten sköta regleringen helt utifrån givarens temperaturavläsning. Men först måste jag nog konsultera lexus och kanske även sobris som ju förkastar utomhusgivare
På Rego800-pumpar går det att koppla in en termostat som blockerar värmeproduktion vid en viss temp samtidigt som man har innegivare.
Det går inte att kombinera ekonomi, livslängd och komfort.Väljer man ekonomi och livslängd, så väljer du en värmepump med Rego600 typ IVT eller Bosch. Till den kopplar du en volymförstorare.Väljer du komfort och livslängd, så kör du med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme tillsammans med en 500 liters arbetstank och extra cirkpump.Eftersom Thermia/Nibe startar när det inte finns ett värmebehov, så faller den bort i alla installationer.....även då/om orginalrumsgivare ansluts.Startar maskinen då det inte finns ett värmebehov, så fallerar alla tre egenskaper vi förväntar oss av den sexsiffriga investeringen.Loggbilden visar en Optimum som jag loggade 2007 via Husdatas system StatLink. Utegivaren finns på södervägg. Trots att rumsgivaren registererar 3° övertemp kl. 20:30 startar kompressorn för värmedrift. Är osäker men jag tror att den har kurva 36 rum 21 och rumbör 21° samt gm på max 99.Att montera utegivaren på södervägg stoppar upp några kompressorstarter, men fungerar mindre bra vid sol och kyla.Jag har dagligen tittat på Davids maskin, och konstaterat att funktionen från den trådlösa termostaten är den jag hade hoppats på. Även om stopptiderna blir längre p.g.a. att hysteresen på termostaten är lite för hög för att passa funktionen, så gillar jag det jag ser.David hade under testperioden gm till start på -60, och efter kompressorn startat så fortsatt ner till typ -150. Det betyder att kompressorn jobbar med framledning under börvärdet, vilket aldrig/sällan inträffar med en standardinstallation. Tusen tack David, för samarbetet. Synd att en så pass bra värmepump inte har en bättre reglering. Det här inlägget kanske passar bättre i Orakles tråd "hysteres och andra fel"....
kanske bör flika in att jag tycker det finns fler dimensioner med avseende på ekonomi, livslängd och komfort än inomhusgivare och termostater när det kommer till värmepumpar. och samtidigt slå ett slag för det som Remo pratar om. Detta med experimentering och att det leder till nya lösningar och idéer - eller som sämst, kan bekräfta gamla sanningar!
Jag är mycket nöjd på min inomhus komfort som skiljer 0.3 grader mellan högsta och lägsta temperatur samtidigt som ute temperaturen variera med 13,9 grader mellan –7.6 och +6.3 grader under en vecka.Mina värden är också loggade med StatLink. Och jag kör med rumsgivarfaktor 10 sedan över 5år tillbaka.Jag provade med fabriksinställningen 5 grader först men kom fram att högre inställning var bättre.Ändringarna i husets värme är såpas tröga plus att felet är redan inträffat innan rumsgivaren reagerar, då gäller det att hänga med ordentligt. Därför måste minsta lilla fel medföra rejäl ändring av påförd energi. Jag tycker att Bosch / IVT har lyckats mycket bra med sin Rego. Om man hittar rätta inställningar så ärproportionerna i värmeinställningar mycket bra, detta visar mina siffror under den gångna veckan.Dessutom inträffade stormarna under samma tid som måste kompenseras av värmesystemet. Där med vill jag inte påstå att reglersystem inte kunde bli bättre, en som behärskar programmering själv skulle kunna göra mycket om intresset räcker.Jag önskar lycka till David på sin experimenteringen, utan experimentering går inte utvecklingen fram.Övrigt håller jag med Lexus vad som gäller tankar mm. Fysisk är min system långt ifrån bra som är efteren ren elpanna från 80 talet och enrörssystem, det enda som är rätt är proportionerna på radiator storlek efter slingan att värme delningen blir rätt men storlek skulle dom vara större till VP bruk.